alger av pmdd?

KaOl
#1 - 30 maj 2011 08:16
Hej,

en bekant till mig använde ingen växtnäring i sitt 54l akvarium och hade inga alger. Han började använda pmdd ca 2 veckor sedan och har nu skitmycket alger, vad kan det bero på? :confused:

Färgen på alger är brun. Jag vet inte alls mycket om alger så jag vet inte namnet på just de, men antar att brunalger? ;)

Kan belysningen vara orsaken, det är ganska dåligt med ljus i akvariet enligt min mening?

De flesta växterna ser ok ut, men några har brunt i stjälken och har "smält" på något konstigt sätt.

Ska han fortsätta använda pmdd eller sluta med det? Kan ordentligt vattenbyte hjälpa? Eller mer ljus? Kanske mörklägga akvariet ett par timmar under dagtid?

Ni får gärna ge mig tips och råd så jag kan visa honom svaren sen.

Måste tillägga att jag använder samma pmdd (vi delade påsarna) i mitt 126l akvarium utan några som helst problem Växterna växer som det knakar! :)
#2 - 30 maj 2011 08:42
ljuset är viktigt. vad har din bekant för ljus nu?
#3 - 30 maj 2011 08:45
Jag har samma erfarenhet att pmdd ökar algtillväxten markant. Det har blivit bättre sen jag drog ned på vattenbytena till max 20% veckan. Samt skaffade siamesiska algätare som glufsar i sig tofsalgerna. Även easycarbo varje morgon kan ha gett viss bättring.
KaOl
#4 - 30 maj 2011 09:02
Ljuset är bara "en glödlampa under locket", ingen höjdare alltså... Han får väl skaffa bättre belysning och flera växter. :) Samt göra mindre vattenbyten och skaffa en siamesisk algätare :)

Tackar för svaren allihopa
#5 - 30 maj 2011 09:03
Min erfarenhet är den samma att innan jag började med pmdd så hade jag alger och växterna växte sådär, senare då jag började med pmdd så växte växterna så det knackade men även algerna , konstigt då algerna borde konkurreras ut... :p
#6 - 30 maj 2011 10:00
för mig var det tvärtom.
hade inte jätte algproblem men det fanns ändå alger av olia slag. men efter dubbeldoas av PMDD o 494W/kvm yta ( eller 1W/Liter) + co2 så har algerna krypit tillbaka o växterna frodas.
#7 - 30 maj 2011 10:18
KaOl skrev:
Ljuset är bara "en glödlampa under locket", ingen höjdare alltså... Han får väl skaffa bättre belysning och flera växter. :) Samt göra mindre vattenbyten och skaffa en siamesisk algätare :)



Tackar för svaren allihopa


Har han bara 54 liter bör han titta på andra algätare än siameser som blir upp mot 15 cm. Hans alger är nog förövrigt kiselalger. Kiselager är bruna och kommer ofta i nystartade akvarier eller akvarier med för lite ljus.
#8 - 30 maj 2011 11:47
hannesc skrev:
för mig var det tvärtom.

hade inte jätte algproblem men det fanns ändå alger av olia slag. men efter dubbeldoas av PMDD o 494W/kvm yta ( eller 1W/Liter) + co2 så har algerna krypit tillbaka o växterna frodas.


Så bra fräs har inte jag på ljuset jag har drygt 0,5 W/ Liter + mäsk men jag säger inte att jag har fått alger utav pmdd utan att dem har parallelt med växterna ökat i tillväxt, vilket kan bero på att jag har en ojämn balans på CO2 men det hör inte till saken ..host host :p
Så jag tror om man har en bra balans i karet och kör pmdd så blir det kalas :D
#9 - 30 maj 2011 11:48
Klotte skrev:
Har han bara 54 liter bör han titta på andra algätare än siameser som blir upp mot 15 cm. Hans alger är nog förövrigt kiselalger. Kiselager är bruna och kommer ofta i nystartade akvarier eller akvarier med för lite ljus.


Helt rätt siameser skulle inte passa i det lilla karet.. kanske några snäckor:)
#10 - 30 maj 2011 19:43
Jag skulle nog råda honom att fortsätta med enkeldos PMDD och veckovattenbyten som vanligt tills växterna fått chans att acklimatisera sig, vilket tar extra lång tid med väldigt lite ljus. Tippar på att det tar ett par månader innan dom växlat om och han kan börja skörda frukterna.

Smältning är ganska vanligt när näringsnivåerna förändras snabbt. Jag gissar att det är ett extremt acklimatiseringsförlopp där växten satsar allt på nytillväxten som är bättre anpassad till de nya nivåerna/förutsättningarna. Ytterligare en gissning är att växterna som är anpassade för extremt begränsande nivåer har en del maskineri på plats för att extrahera den lilla näring som finns, och överbelastar man det systemet så suger växterna in för mycket näring vilket leder till kollaps. Lite som att man inte bör häva i sig vatten om man är extremt uttorkad.
#11 - 30 maj 2011 20:13
Jag tycker personligen man kan fundera över att skippa macro (KH2PO4 och KNO3) om man har en del fisk. Eller åtminstånde mäta värdena innan. NO3 ligger ofta en bra bit över de värden man tillför (5ppm vid enkeldos?) och de värden växterna behöver förutsatt att man inte har ett extremt växtakvarium. Har man 10-20ppm (vanliga värden, tom ganska låga) kommer man bara skapa ett ännu större överskott som algerna växer av.

Sen är det ju som sagt förändringar som algerna är snabbast på. 2 veckor är fö kort tid för att dra slutsatser.
#12 - 30 maj 2011 20:28
Innebär det att skippa flaska 1 och 2 i Hacks pmdd-variant?
#13 - 31 maj 2011 07:58


Har man 10-20ppm (vanliga värden, tom ganska låga) kommer man bara skapa ett ännu större överskott som algerna växer av.


Märker du skillnad i tillväxthastighet på alger mellan 10 och 50 ppm NO3 menar du? Det skulle jag vilja avskriva helt, så om du inte orkar göra experimentet som bevisar det så kan jag göra det.

Kan vi avskriva detta så innebär det att 5-10 ppm extra NO3 från PMDD inte gör någon skillnad alls.

Men den största anledningen till att man absolut *inte* ska sluta med KNO3/KH2PO4 (flaska 1 och 2) är att man då inte längre heller doserar kalium vilket egentligen går åt i större mängd än vad man bara får av KNO3...



Innebär det att skippa flaska 1 och 2 i Hacks pmdd-variant?


Nej. Det är generellt en mycket dålig idé att fippla med doseringarna på det viset. När du totalbegränsar inflödet av KNO3/KH2PO4 kommer det inte dröja länge innan växterna rusar in i en kväve eller fosforbegränsning som kan ge tvärnitande tillväxt med ammoniumsvängningar som beror dels på att växterna slutar ta upp ammonium och dels på att dom läcker ammonium när dom är näringsstressade.
#14 - 31 maj 2011 08:03
Skippa KNO3 samt K2PO4 och tillsätt/öka mängden K2SO4 så du får tillräckliga kaliumnivåer (K alltså). PMDD-kalkylator kan räkna ut exakt åt dig men jag tror det är ca 3 till 5 x K2SO4 dos om du skippar KNO3 och K2PO4.
Investera i ett mät-kit. Många "all inclusive" stickor mäter NO3 men jag tror det är eget test för PO4.
KaOl
#15 - 31 maj 2011 08:08
Tackar alla för svaren :)

sme_h, jag ska ta mina stickor med mig när jag åker till min kompis och mäta vattnet om han inte gör det. :)

Annars så har jag berättat era tankar och tips för honom så nu tror jag han är totalt förvirrad :D

Tack allihopa! :)
#16 - 31 maj 2011 08:09
defdac sysslar ju bara med växter som jag förstått och han kan det visserligen bra. Jag skulle vilja poängtera bara att det finns en anledning till att klassiska växtnäringar INTE innehåller makroämnen oavsett vad jag kommer att försöka bevisa eller inte :)

Dessutom verkar många vattenberedningsmedel för att ta bort NO3 och PO4 ut vattnet.

Nä även om jag själv ibland göder en en liten del med makro så får jag alger de första dagarna när jag tippat i det. Försvinner ganska fort dock. Och mina nitratnivåer ligger på 20. Jag tror alger triggar när man får rippel i nivåerna
#17 - 31 maj 2011 09:53


Annars så har jag berättat era tankar och tips för honom så nu tror jag han är totalt förvirrad


Räcker med att han kör på som vanligt så slipper han krångla till det med K2SO4 8)
#18 - 31 maj 2011 10:06


Jag skulle vilja poängtera bara att det finns en anledning till att klassiska växtnäringar INTE innehåller makroämnen


Är inte det av samma anledning som en del fortfarande kör med glödlampor? Har inte de klassiska växtgödningarna numera moderna alternativ med makroämnen?



Dessutom verkar många vattenberedningsmedel för att ta bort NO3 och PO4 ut vattnet.


.. vilket gör det ännu mera korkat att inte dosera det?
#19 - 1 juni 2011 06:11
defdac skrev:
.. vilket gör det ännu mera korkat att inte dosera det?


Då blir det ju dubbelkorkat (dvs först motverka, sedan dosera) - skippa hellre sådana vattenberedningsmedel helt som trixar rundor med NO3 och PO4. Ser inget behov alls av sådana till sötvattensakvarium. I burkar med stor fiskbelastning/få växter kan man köra med enbart mikro, funkar inte det så behövs KNO3 och ev KH2PO4. Med CO2 behövs hela kitet.

Hilsen,

/P
#20 - 1 juni 2011 06:38


I burkar med stor fiskbelastning/få växter kan man köra med enbart mikro, funkar inte det så behövs KNO3 och ev KH2PO4.


Men det där stämmer fasen inte på långa vägar. Du kommer rusa in i kaliumbrister som visar sig oerhört snabbt utan tillsats av något K. Det brukar märkas efter några få veckor som prickhål på snabbväxande växter, speciellt Hygrophilor.

Så snälla sluta rekommendera det. Dels skadar det inte ett smack att dosera KNO3/KH2PO4 (kanske en initial marginell ökning) och dels så gör det så otroligt stor skillnad i vigör på växterna - även när man har hög fisklast. Men främst slipper man fundera på om fiskarna ger tillräckligt och i vilken relation N/P ligger.

Snälla. Om ni tror att det skadar så sätter jag jättegärna upp experiment enligt er specifikation, för nu är jag less på att höra det där..
#21 - 1 juni 2011 07:15
Även fast jag är osäker på algbenägenheten med pmdd, så måste jag ge cred åt hur växterna mår. Frodiga starka gröna blad. Ingen tendens till urlakade blad eller föruttnelse. Och så det växer!

Så nog funkar det alltid. Det är väl detta med alger som jag liksom TS skulle vilja få bukt med. Men algerna kan ju lika gärna komma från något annat.

Det har blivit klart bättre sen jag började med flytande kol, så att gå ALL-IN och börja med CO2 kanske är nästa steg? Men då tror väl frugan att jag blivit ännu mer crazy om jag börjar släpa in CO2-tuber i arbetsrummet. :D
#22 - 2 juni 2011 06:36
Kapten Zoom: Gå "all in"!!!
Jag har inte ångrat mig en sekund och flera med mig. Tiden man lägger på mäsk eller pengarna man lägger på flytande kol kan motvara anläggningen ganska fort. Iaf om man har stort akvarium. Vill man bara ha tub går det att köpa för en femhundring om man hittar rätt.

Defdac:
Jag brukar lyssna på dig och gör det också denna gång. Men visst har väl du också labbat en del med PMDD-doseringar för att motverka alger? Jag minns tex salpetermetoden mot cyano (farlig metod vill jag tillägga).
#23 - 2 juni 2011 06:40
defdac skrev:
Men det där stämmer fasen inte på långa vägar. Du kommer rusa in i kaliumbrister som visar sig oerhört snabbt utan tillsats av något K. Det brukar märkas efter några få veckor som prickhål på snabbväxande växter, speciellt Hygrophilor.



Så snälla sluta rekommendera det. Dels skadar det inte ett smack att dosera KNO3/KH2PO4 (kanske en initial marginell ökning) och dels så gör det så otroligt stor skillnad i vigör på växterna - även när man har hög fisklast. Men främst slipper man fundera på om fiskarna ger tillräckligt och i vilken relation N/P ligger.



Snälla. Om ni tror att det skadar så sätter jag jättegärna upp experiment enligt er specifikation, för nu är jag less på att höra det där..


Fast jag har ju kört hur många burkar som helst på det sättet? Vi pratar då burkar utan CO2, viktigt att notera. Tipsar om det som funkat för mig, men jag lade ju även till att om det inte funkar så koppla på nitrat och fosfat också (skillnader i kranvattnet kan göra en del). Jag tror verkligen inte PMDD är skadligt (tvärtom), fast det finns ett krux med "experimentet" - verkar inte som att alla som testar får samma resultat. Skulle vilja lägga till dels något om vettigt ljus (inte för mycket, inte för litet), dels något om en tidsaspekt (dvs att det kan ta ett tag innan växterna ställer om) och till sist något om att man med PMDD sas löser växternas problem och då kan vara säker på att de har allt - men då kan en del andra problem i akvariet ge mer alger (dock inte PMDD i sig som är orsaken). Sist men inte minst, skillnaden med och utan CO2, där händer det "stora".

Hilsen,

/P
#24 - 2 juni 2011 12:10


Men visst har väl du också labbat en del med PMDD-doseringar för att motverka alger? Jag minns tex salpetermetoden mot cyano (farlig metod vill jag tillägga).


Absolut. Det var under flera år av experimenterande och algfokus som jag tillslut förstod varför man ska fokusera på växterna och se till att sätta en undre gräns för näringsnivåerna (alltid dosera) istället för en övre gräns (begränsa individuella doseringar).

Att sluta dosera fosfat var initialt ganska kul för man märkte på Cyanon att den, även om den inte dog, slutade växa så snabbt som tidigare. Tyvärr händer ju exakt samma sak med växterna även om dom reagerar saktare. Sedan var man i en ständigt växlande doseringregim där man ena stunden begränsade fosfatdosering och i andra student järn för att man fick trådalger osv osv osv..

Orsakssambanden blir jätteknepiga att följa eftersom algerna reagerar mer direkt och växterna kan slänga efter flera veckor.

Därför är det effektivt att alltid dosera en grunddosering (grunddos PMDD) och sedan eventuellt växla upp den till dubbla dosen om man märker att växterna växer lite långsammare eller får en blekgrön färg, alternativt uppvisar lite kaliumbrister. Detta är totalt växtfokus. Att algerna försvinner i sinom tid är en rolig bieffekt.



Fast jag har ju kört hur många burkar som helst på det sättet? Vi pratar då burkar utan CO2, viktigt att notera. Tipsar om det som funkat för mig, men jag lade ju även till att om det inte funkar så koppla på nitrat och fosfat också (skillnader i kranvattnet kan göra en del).


Det största problemet är isåfall att du inte testat, eller har ytterst begränsad erfarenhet av, att fortsätta köra vanlig PMDD-dosering med KNO3+KH2PO4 under längre tidsperioder.

Dessutom erkänner du ju iofs att det funkar att göra så eftersom växterna ändå kommer ha det som finns i KNO3/KH2PO4 om dom växer och det funkar att inte dosera dessa. Jag kan sträcka mig till att det är lite mer ekologiskt, men man måste vara ytterst medveten om att man tar bort tre av de största livlinorna vad gäller att bibehålla god tillväxt i alla upptänkliga situationer.

Ja, det kan funka och funkar säkert med en rejäl fisklast - men det motsäger inte att det på något sätt skulle vara sämre att fortsätta dosera KNO3/KH2PO4 heller eftersom det ändå inte gör någon skillnad om du har god tillväxt på växterna, för du har väl inte växter som på något magiskt sätt klarar sig utan kväve och fosfor?
#25 - 2 juni 2011 20:10
defdac skrev:
Det största problemet är isåfall att du inte testat, eller har ytterst begränsad erfarenhet av, att fortsätta köra vanlig PMDD-dosering med KNO3+KH2PO4 under längre tidsperioder.



Dessutom erkänner du ju iofs att det funkar att göra så eftersom växterna ändå kommer ha det som finns i KNO3/KH2PO4 om dom växer och det funkar att inte dosera dessa. Jag kan sträcka mig till att det är lite mer ekologiskt, men man måste vara ytterst medveten om att man tar bort tre av de största livlinorna vad gäller att bibehålla god tillväxt i alla upptänkliga situationer.



Ja, det kan funka och funkar säkert med en rejäl fisklast - men det motsäger inte att det på något sätt skulle vara sämre att fortsätta dosera KNO3/KH2PO4 heller eftersom det ändå inte gör någon skillnad om du har god tillväxt på växterna, för du har väl inte växter som på något magiskt sätt klarar sig utan kväve och fosfor?


Det där stämmer. Jag har slutat trixa rundor när algerna börjar ta fart. Samtidigt, det är inget som nämnts så mycket tidigare, att man behöver vara uthållig i detta, ibland under flera månader. Det är just ett sådant tillägg jag ville göra. Ibland får man omedelbart resultat, men går det sas "på fel håll", så måste man vara rackarns övertygad om att teorin stämmer för att köra vidare. Svårt för många.

Vi är fullständigt eniga om att växterna behöver ett gäng ämnen för att växa. Det vi pratar om är var växterna får dessa ämnen ifrån. Jag lägger mig direkt, om man vill vara bombsäker - då rular PMDD plus EI. Då VET man, alldeles utan att mäta, att växterna har det de behöver. För egen del så har jag kört ett bra gäng burkar utan CO2, och det jag märkt är att det brukar funka rätt fint med enbart tillsats av mikrogödning (om man har normalt ljus, väljer enklare växter och har hyfsad fisklast). Som jag ser det så är det en rackarns framgång att få folk att öht mata sina växter. Får de då bra resultat, så är "kilen redan inslagen", och resterande diskussion blir mycket enklare. Annars, hör vad du säger och håller med - det finns ingen omväg till bra tillväxt än att ge växterna vad de behöver. Vägarna till Rom är dock många.

Ah, jag vet inte, men jag tror vi är överens om vad som gäller - det är vägen dit vi pratar om. Den verkliga poängen har Barr satt - fokusera på att växterna ska ha det bra i stället för att utrota alger. Själv har jag inte följt den vägen fullt ut, men killen har rätt. En vacker dag... *s*

Hilsen,

/P











Annons