Men visst har väl du också labbat en del med PMDD-doseringar för att motverka alger? Jag minns tex salpetermetoden mot cyano (farlig metod vill jag tillägga).
Absolut. Det var under flera år av experimenterande och algfokus som jag tillslut förstod varför man ska fokusera på växterna och se till att sätta en undre gräns för näringsnivåerna (alltid dosera) istället för en övre gräns (begränsa individuella doseringar).
Att sluta dosera fosfat var initialt ganska kul för man märkte på Cyanon att den, även om den inte dog, slutade växa så snabbt som tidigare. Tyvärr händer ju exakt samma sak med växterna även om dom reagerar saktare. Sedan var man i en ständigt växlande doseringregim där man ena stunden begränsade fosfatdosering och i andra student järn för att man fick trådalger osv osv osv..
Orsakssambanden blir jätteknepiga att följa eftersom algerna reagerar mer direkt och växterna kan slänga efter flera veckor.
Därför är det effektivt att alltid dosera en grunddosering (grunddos PMDD) och sedan eventuellt växla upp den till dubbla dosen om man märker att växterna växer lite långsammare eller får en blekgrön färg, alternativt uppvisar lite kaliumbrister. Detta är totalt växtfokus. Att algerna försvinner i sinom tid är en rolig bieffekt.
Fast jag har ju kört hur många burkar som helst på det sättet? Vi pratar då burkar utan CO2, viktigt att notera. Tipsar om det som funkat för mig, men jag lade ju även till att om det inte funkar så koppla på nitrat och fosfat också (skillnader i kranvattnet kan göra en del).
Det största problemet är isåfall att du inte testat, eller har ytterst begränsad erfarenhet av, att fortsätta köra vanlig PMDD-dosering med KNO3+KH2PO4 under längre tidsperioder.
Dessutom erkänner du ju iofs att det funkar att göra så eftersom växterna ändå kommer ha det som finns i KNO3/KH2PO4 om dom växer och det funkar att inte dosera dessa. Jag kan sträcka mig till att det är lite mer ekologiskt, men man måste vara ytterst medveten om att man tar bort tre av de största livlinorna vad gäller att bibehålla god tillväxt i alla upptänkliga situationer.
Ja, det kan funka och funkar säkert med en rejäl fisklast - men det motsäger inte att det på något sätt skulle vara sämre att fortsätta dosera KNO3/KH2PO4 heller eftersom det ändå inte gör någon skillnad om du har god tillväxt på växterna, för du har väl inte växter som på något magiskt sätt klarar sig utan kväve och fosfor?