Alger, alger, alger och alger

#1 - 14 januari 2015 15:53
Jag har startat om akvarium efter 30 år, men jag har glömt det mesta, så jag är definitivt nybörjare. Det är ett Juwel-akvarium på 180 liter. Några växter (ffa javaormbunke och några varianter av anubias), efter en veckas inkörning 11 neontetror och nu också 2 skäggmunsmalar.

Som många nystartade nybörjarakvarier har jag snabbt drabbats av en rejäl algtillväxt, framför allt i form av sådana där gröna, slemmiga, trådiga saker som sätter sig på växterna. Ytan påminner också om algblomning i Östersjön och gör ljuset i akvariet grönaktigt. Växterna ser inte ut att må så jättebra heller, men det kan vara en tidsfråga – jag startade akvariet för två veckor sedan.

Den enda åtgärd jag hittills vidtagit är att jag minskat ner på ljuset (från 13 timmar, som jag nu förstår riskerar att gynna algtillväxten, till 8 timmar), men huruvida det har någon effekt kan jag inte säga än. Det har gått för kort tid.

Läser man i böcker och på forum får man miljoner olika råd om hur man bör gå tillväga. Således startar jag en egen tråd där jag kan ställa mer specifika frågor om min egen akvariemiljö, och förhoppningsvis få lite mer anpassade svar.

Frågor jag har nu är:

[LIST=1]
[*]Bör jag i nuläget vidta någon mer åtgärd än att minska belysningen?
[*]Växterna ser inte ut att må sådär jättebra, men de är som sagt relativt nyplanterade. Bör jag gödsla? Riskerar jag i så fall inte att också gödsla algerna?
[*]Bör jag rensa växterna från alger?
[*]Jag har (förstås) fått med mig några sniglar med någon växt också. Bör jag försöka få bort dem?
[/LIST]

Jag kan komplettera med bilder om så behövs. Det är kul att fotografera i akvariet. :-)
#2 - 14 januari 2015 16:43
Är inte så bra på alger men finns vissa sakee som reducerar alger.
regelbundet vatten byte
Några snabbväxande växter.
Ha nya lysrör som växterna mår bra av
#3 - 14 januari 2015 17:25
Tips på snabbväxande växter?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
#4 - 14 januari 2015 18:34
Sagittaria subulata låg växt som är fin och sprider sig rätt snabbt
Rotala Rotundifolia tycker jag är extremt fin speciellt när den får mycket ljus (ej antal timmar utan effekt)
Ludwiga rubin är också trevlig

Nån typ av valisinera funkar också

Dessa har jag bland annat så kan rekommendera dom mins bokstavligt växter som ogräs och måste trimmas 1 gång i veckan
#5 - 14 januari 2015 18:40
Gröna slemmiga trådar kan vara många olika saker. Kan jag få en bild?

Algerna på ytan kan man få bort genom en kortad belysningsperiod. Under tiden kan du lägga tidningspapper på ytan, låta det ligga i 15-30 sekunder och sedan ta bort det. Då blir det bättre till att börja med i alla fall då pappret suger upp algerna.
#6 - 14 januari 2015 19:18
Trådiga alger på javaormbunke:

Grönt jox på ytan:

"Rotludd" som växer allt frodigare:

Fotat med 50 mm makro och därför rejält förstorat.

#7 - 14 januari 2015 19:44
Angående din fråga om att gödsla algerna, algerna behöver väldigt lite för att växa, det handlar om att ge växterna så de orkar växa fortare än algerna. Exakt varför algerna trivs mindre när växterna trivs mer är väl fortfarande en dunkel fråga.
#8 - 14 januari 2015 21:41
bluebirch skrev:
Trådiga alger på javaormbunke:

Grönt jox på ytan:

"Rotludd" som växer allt frodigare:

Fotat med 50 mm makro och därför rejält förstorat.

Luddet på din java är ytterst intressant. Jag hade klippt av de mest drabbade bladen. Någon flytväxt kan vara en idé, samtidigt som du sätter i något som växer väldigt fort. H.polysperma, L.repens, L.heterophylla, L.sessiliflora..

Dealen med tidningspappret finns kvar angående svävalgerna. Algen på roten kommer att ge sig med tiden, siamesiska algätare är ett alternativ som tar den om den blir jobbig. Se till att växterna trivs ordentligt, då brukar allt dra rätt sig med tiden.
#9 - 14 januari 2015 23:32
Jag skulle låta allt tuffa på i lugn och ro och med tiden så brukar de lite tråkiga grå algerna ersättas av mycket trevliga gröna! Jag håller koll på mina alger för jag vill verkligen inte att de försvinna för de sveper in allt på ett fint naturligt sätt:) Kolla roten till vänster i mitt kar:D http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/DSC_3822_zps8f0755d3.jpg
#10 - 15 januari 2015 09:15
Som åheim så är nog tålamod det bästa vapnet just nu, försök bara att få balans i karet.

Om några veckor kan man kolla vilka alger som finns kvar. Men snabbväxande växter kan du med fördel introducera nu, så hjälper dom till med vattenvärden.

Mitt tips, skynda långsamt. Och stoppa inte i mera fisk innan du känner dig trygg med karet.
#11 - 18 februari 2015 12:42
Algerna har mycket riktigt lugnat sig, men det där blåsvarta luddet vill inte ge sig utan har spridit sig till växterna:
#12 - 18 februari 2015 12:56
Svarts Tofsalger ser det ut som. Några har lyckats genom att spruta kokhett vatten rakt på dem.

Men jag tror själv att dom kommer att stanna upp i tillväxt när du fått in en bra rutin i akvarieskötseln. Men jag tror inte dom försvinner utan att man mekaniskt avlägsnar dem..
#13 - 18 februari 2015 14:41
bluebirch skrev:
Algerna har mycket riktigt lugnat sig, men det där blåsvarta luddet vill inte ge sig utan har spridit sig till växterna:

Siamesisk allätare äter gärna dessa.
#14 - 18 februari 2015 18:34
Live2Ride skrev:
Siamesisk allätare äter gärna dessa.

Jo, jag har läst det. Men är lite tveksam till att köpa ny fisk så fort det är problem. Har redan 2 ancistrus (varav jag bara sett den ena på sista tiden) och 4 praktbotior (som jag hoppades skulle ge sig på mina snäckor) som jag aldrig ser röken av. Är inte helt säker på att vattnet är tipptopp.
#15 - 18 februari 2015 18:46
Har du problem med mycket snäckor?
#16 - 18 februari 2015 19:23
Ja.
#17 - 18 februari 2015 19:31
Sniglar är inte farliga, snarare tvärtom..

Jag kommer än en gång att be dig om att ha tålamod, det är inte för att vara dryg på något sätt. Mest för att jag varit där du är själv.

Ta det lite lugnt med matningen i några veckor, en gång om dagen är bra. Och någon dag utan mat alls. Det kommer fiskarna bara att må bra av.
#18 - 18 februari 2015 19:37
Tack. Uppfattar dig inte som dryg. Tacksam för råd! Mumsar inte sniglar växter?

På tal om det har växterna bleknat en del på sistone. Inget jag oroar mig för än, dock. Har tvärtom kunnat plantera två skott från javaormbunkarna.
#19 - 21 februari 2015 16:29
bluebirch skrev:
Tack. Uppfattar dig inte som dryg. Tacksam för råd! Mumsar inte sniglar växter?

På tal om det har växterna bleknat en del på sistone. Inget jag oroar mig för än, dock. Har tvärtom kunnat plantera två skott från javaormbunkarna.

vad är det för sniglar vi pratar om? är det malaysiska sandsnäckor så äre ingen fara utan ju fler desto bättre i princip , är dem lite större sniglar så brukar dem ta växterna ja.

växterna kan blekna om algerna tar allt från dem , annars om det inte är större problem med alger o växterna börjar dö ut så kan det vara ljuset och eller växtnäring som saknas.

Gällande praktbotier , om du vill ha snäckätare så rekomenderar jag zebrabotier , tömde mitt 100 liters på snäckor rätt så fort.

Att du ej ser ancistrus kan bero på att dem är allmänt skygga av sig , tips kan vara o försöka få dem o se dig som mat , låt dem se dig ge maten etc funkat för mig o nu är 3/4 i stora karet ej skygga .

sista tipsen jag kan komma på är överfiltrera . detta kanske ej stämmer men av egen erfarenhet så brukar de akvarierna som jag har väldigt mycket filtrering i & vattenrörelse få mindre problem med alger.
#20 - 2 mars 2015 17:38
Testade pH och och fann att det var mycket högt, närmare pH 9. Det är kanske inte helt optimalt för akvariemiljön?
#21 - 2 juni 2015 16:57
Dags att förnya frågeställningen i denna tråd, då jag inte lyckas få bukt med algerna… :(

Det har gått ganska lång tid nu, och lite olika algtyper har kommit och gått, men det som jag förstår kallas grönalger kvarstår. Växternas blad är täckta av mörkgröna prickar, rötterna (Redwood och så'ntdär) går i en grönaktig ton, det flyter runt lite gröna trådar här och där och om jag inte byter vatten ofta (var 3–4 dag) bildas ett skikt av slemmiga, gröna, trådiga alger vid ytan.

Växterna vantrivs. De flesta anubiasplantor är blekt ljusgröna och javaormbunken vissnar bort. De enda som verkar trivas någorlunda är en hornsävsplanta och något slags mossa som växer på en Redwood-rot.

Vad jag lyckats läsa mig till så långt beror det på för mycket näringsinnehåll i akvariet. Jag försöker, som sagt, att byta vatten ofta, och jag har akvariet tänt endast 6 timmar (sommarljuset gör naturligtvis sitt också; akvariet får inte direkt solljus, men det är ju i princip ljust dygnet runt såhär års). Men grönalgerna stannar kvar.

Några bilder finns här. På de sista bilderna (som jag tog för någon månad sedan) syns grönalgsprickarna (?) på bladen, och det har inte blivit bättre sedan dess.

Jag börjar misströsta en smula…

Hjälp?
#22 - 2 juni 2015 18:55
Mitt förslag är att göda med bra växtnäring t ex Tropica eller PMDD. Jag tror att en del av problemet kan vara näringsbrist. Växterna kan (tror jag iaf) inte tillgodose sitt näringsbehov på enbart det som fiskarna lämnar efter sig genom avföring. Algerna klarar sig dock galant på bara fiskavföring som gödning. Använder du slamsug? Kan vara en idé annars.
#23 - 11 juni 2015 09:32
Yadina skrev:
Mitt förslag är att göda med bra växtnäring t ex Tropica eller PMDD. Jag tror att en del av problemet kan vara näringsbrist. Växterna kan (tror jag iaf) inte tillgodose sitt näringsbehov på enbart det som fiskarna lämnar efter sig genom avföring. Algerna klarar sig dock galant på bara fiskavföring som gödning. Använder du slamsug? Kan vara en idé annars.

Tack för tips! I djuraffären trodde de också på rester från flingfodret, så jag prövar ett annat foder nu.

Jag har också prövat att göda växterna med sådana där kulor som man pillar ner i sanden, men a) praktbotiorna gräver upp det och b) slamsugen tar med sig det.

Nu har jag också påbörjat en kur med Algin i hopp om att jag skall få bukt med de besvärliga algerna.

Annons