Alger, alger, alger och alger

#1 - 14 januari 2015 15:53
Jag har startat om akvarium efter 30 år, men jag har glömt det mesta, så jag är definitivt nybörjare. Det är ett Juwel-akvarium på 180 liter. Några växter (ffa javaormbunke och några varianter av anubias), efter en veckas inkörning 11 neontetror och nu också 2 skäggmunsmalar.

Som många nystartade nybörjarakvarier har jag snabbt drabbats av en rejäl algtillväxt, framför allt i form av sådana där gröna, slemmiga, trådiga saker som sätter sig på växterna. Ytan påminner också om algblomning i Östersjön och gör ljuset i akvariet grönaktigt. Växterna ser inte ut att må så jättebra heller, men det kan vara en tidsfråga – jag startade akvariet för två veckor sedan.

Den enda åtgärd jag hittills vidtagit är att jag minskat ner på ljuset (från 13 timmar, som jag nu förstår riskerar att gynna algtillväxten, till 8 timmar), men huruvida det har någon effekt kan jag inte säga än. Det har gått för kort tid.

Läser man i böcker och på forum får man miljoner olika råd om hur man bör gå tillväga. Således startar jag en egen tråd där jag kan ställa mer specifika frågor om min egen akvariemiljö, och förhoppningsvis få lite mer anpassade svar.

Frågor jag har nu är:

[LIST=1]
[*]Bör jag i nuläget vidta någon mer åtgärd än att minska belysningen?
[*]Växterna ser inte ut att må sådär jättebra, men de är som sagt relativt nyplanterade. Bör jag gödsla? Riskerar jag i så fall inte att också gödsla algerna?
[*]Bör jag rensa växterna från alger?
[*]Jag har (förstås) fått med mig några sniglar med någon växt också. Bör jag försöka få bort dem?
[/LIST]

Jag kan komplettera med bilder om så behövs. Det är kul att fotografera i akvariet. :-)
#2 - 14 januari 2015 16:43
Är inte så bra på alger men finns vissa sakee som reducerar alger.
regelbundet vatten byte
Några snabbväxande växter.
Ha nya lysrör som växterna mår bra av
#3 - 14 januari 2015 17:25
Tips på snabbväxande växter?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk