Alger, alger, alger

#1 - 22 mars 2005 08:19
Hej alla kloka och kunniga!

Vårt96 l kar innehåller snart alla alger som man kan tänka sig. Försöker hålla efter men det är väl nåt grundläggande fel. Har inte gjort några vattentester kan jag väl nämna.

Där finns alger på glaset med god tillväxt. Gröna alger på stenar och rötter som iofs inte stör. Trådalger som vajar mindre vackert och täta gröna alger 2.4 mm på svärdplanta. Cabomborna bleknade under en månad och jag har nu plockat bort dem.

Kan nån gissa vad det är för fel? Tror inte vi övermatar, ljus från ca 08.00 till 21.00. Ett par algtabletter i veckan till de två ancistrusarna.

Invånare är: 7 neontetra, 10 kilfläcksrasbora, 2 ancistrusmalar och guppisarna har nu ökat från 5 till ca 12 fast de flesta är rätt små fortfarande.

Hjälp!
#2 - 22 mars 2005 10:43
Vart står akvariet,står det så att solen lyser in från fönstret.
MVH Richard
#3 - 22 mars 2005 13:41
08,00 - 21,00 är för mycket.
max 12 timmar men prova med 10 och se om alg tillväxten minskar
#4 - 22 mars 2005 14:21
Står inte i solen

Hej igen, akvariet står inte i direkt ljus. Men ska prova att minska till 10 timmar och se vad som händer. Fortsätter rensa bort det värsta under tiden. Kan det vara nåt med filtret som spökar? Har ett Juwel innefilter med två blå och en svart kudde. Byter bara filtervadd var 3e vecka..
#5 - 22 mars 2005 21:44
invetera i några "flying fox" eller 2seamiska algätare" båda dessa namnen används. olika på olika ställen. Algätande sniglar kan vara ett bra alternativ också.

skippa algtabletterna.

hur mycket pumpar din pump (reningsverk)?? underbara algätare.
#6 - 23 mars 2005 09:38
inga problem att ha både ancistrusar och siamesiska algätare tillsammans? Sniglar/snäckor har jag i överflöd.. plockar hela tiden. Hur mkt pumpen pumpar har jag ingen aning om. Det är standard Juwel som följde med akvariet.
#7 - 23 mars 2005 21:08
vad jag förstått är väl inte en flying fox och en siamesisk algätare samma sak även om de är väldigt lika?
#8 - 23 mars 2005 21:17
Köp INTE flying fox, den är en terorist som inte äter alger. Siameser och andra sidan är trevliga djur som trivs bäst i stim och är hyffsade på att äta alger.

Lelle:
Alger triggas av amoniumspikar, amoniumspikar kan bero på otillräckligt filter. Men även om man inte har amoniumspikar så kan algerna ta överhanden vid två extrema fall:
1: Du har extremt mycket nitrat i vattnet. Om det är så, gör några rejäla vattenbyten.
2: Du har inget nitrat i vattnet. Om det är så, sluta byta vatten.

Att inte ens dom lättaste växterna klarar sig i ditt kar tyder på det senare. Att du har fläskat på med belysning tyder på samma sak. Jag kan ge mig den på att du är en av dom notoriska akvarieskötarna som byter alldeles för mycket vatten varje vecka också, stämmer det?
MVH
Magnus
#9 - 23 mars 2005 22:37
[QUOTE=Lelle999]inga problem att ha både ancistrusar och siamesiska algätare tillsammans? Sniglar/snäckor har jag i överflöd.. plockar hela tiden. Hur mkt pumpen pumpar har jag ingen aning om. Det är standard Juwel som följde med akvariet.[/QUOTE]

Siamensis blir ganska stora. För stora för ett 96 liters. Ett tips är algätande räkor. Störtcoola är de: http://www.petshrimp.com/shrimpspecies.html
#10 - 24 mars 2005 07:47
Hej!
Med tanke på att akvariet är på 96 l håller jag med om att du bör satsa på mindre algätare än siamensis. Batskis idé om räkor låter fint, och borde fungera väl med ancistrus!

"Sniglar/snäckor" i överflöd är inte detsamma som "algätande snigel". Algätande snigel kan vara mkt effektivt om man väljer en ampullaria (en sorts äppelsnigel). De är ganska stora (5-8 cm diameter) och äter även grövre alger. Nackdelen är att de även äter mjuka växter, som t ex cabomba. Men svärdsplantor får vara ifred så länge de inte är försvagade, då naggar snigeln gärna på kanterna. Ampullaria fungerar fint med ancistrus, jag har dem tillsammans i ett kar och ibland kan man se en ancistrus putsa ampullarians skal. Riktigt gulligt..;)

Otocinclus är små, duktiga algätare men väldigt känsliga, jag har ett gäng som trivs men många andra har tråkiga erfarenheter av att de slutar äta, dör, o.s.v.

Svärdsplantor har god nytta av punktgödning i form av lerkulor (ger mest mikronäring), men du kanske ska kolla om du har näringsbrist först. Nu minns jag inte vem det var som sa att mikronäring syns på nya skott medan makronäring syns på gamla blad (jag tror det var tropfrog). Om du har makrobrist, fortsätt mata fiskarna för att långsamt bygga upp makronivåerna. Ev kan du tillsätta KNO3 och KH2PO4. Samtidigt släcker du ett par dagar för att knäcka algerna. Om du har mikrobrist, tillsätt punktgödning till svärdsplantorna i form av lerkulor.

I alla lägen påverkas alger snabbare av mörker än vad högre växter gör, så några dagars mörkerläggning brukar vara bra. Under mörkerperioden kan du tända en liten lampa bredvid akvariet så fiskarna slipper leva i totalt mörker, men rikta den inte mot akvariet.

Vad säger de lärde?
:) Iris
#11 - 24 mars 2005 08:50
[QUOTE=Iris A]Om du har mikrobrist, tillsätt punktgödning till svärdsplantorna i form av lerkulor.[/QUOTE]

Jag vill inte ifrågasätta dina kunskaper. Men jag har hört att lerkulor inte skulle vara bra eftersom de innehåller för mycket järn, vilket skulle trigga trådalgerna. Så jag undrar om du har märkt det?

Kan inte echinodorus rötter ta upp micronäringen från vattnet?
#12 - 24 mars 2005 09:17
[QUOTE=Lelle999] Sniglar/snäckor har jag i överflöd.. plockar hela tiden. Hur mkt pumpen pumpar har jag ingen aning om. [/QUOTE]

Skaffa botior de gör underverk och är riktigt läckra. Däremot vet jag inte om det är att rekommendera att ha botior och räkor ihop. Har inte testat men tror att det kan uppstå komplikationer.
#13 - 24 mars 2005 09:19
[QUOTE=batski] Men jag har hört att lerkulor inte skulle vara bra eftersom de innehåller för mycket järn.[/QUOTE]

problemet är väl främst att det är svårt att veta vad de överhuvudtaget innehåller. Så det går inte att beräkna någon lämplig gdning då man inte vet vad som finns i dem. Och som du säger för mycket järn är inte bra. Har också hört att de innehåller för mycket järn
#14 - 24 mars 2005 09:33
[QUOTE=batski] Kan inte echinodorus rötter ta upp micronäringen från vattnet?[/QUOTE]

Jo det kan dom men de tar upp näringen genom rötterna eftersom de är sumpväxter. Medans akvatiska växter föredrar att ta in näringen med sina blad. Så renodlade "vattenväxter" kan ta upp mikrogödningen både genom rötter och blad medans sumpväxter som echinodorus endast tar upp näringen genom rötterna.

Fast oavsett vilken del av växten som tar upp näringen så tar den upp micronäring och macronäring eftersom växten behöver detta. Även i gruset finns vatten och det sker även ett utbyte av vatten där också (om än inte lika snabbt).

Så svärdsplantorna tar upp näringen med rötterna så man kan använda pmdd för dessa utan att behöva lerkulor.
#15 - 24 mars 2005 09:44
[QUOTE=peppito]Skaffa botior de gör underverk och är riktigt läckra. Däremot vet jag inte om det är att rekommendera att ha botior och räkor ihop. Har inte testat men tror att det kan uppstå komplikationer.[/QUOTE]

Alla botior blir dock för stora för ditt akvarium. Möjligtvis skulle du kunna ha 4 st (de är stimfiskar) dvärgbotior (Botia sidthimunki), men även för dem är 96 liter lite i underkant...

Jag har haft sniglar tidigare, men de har helt försvunnit. Jag brukade krossa nån lite då och då och då kan fiskarna få sig en måltid. Annars brukar för många sniglar tyda på obalans i akvariet. De äter även överbliven mat.
#16 - 24 mars 2005 09:54
Nja både tex pakistanbotian och dvärgbotian är rekommendationen 100 liter och personen hade 96 så det borde inte vara något större problem. Zebrabotian rekommenderas 80 liter enligt zoopets rekommendationer.
#17 - 24 mars 2005 09:55
100 liter är en rekommendetion inte ett absolut tal.
#18 - 24 mars 2005 09:57
[QUOTE=peppito]Så svärdsplantorna tar upp näringen med rötterna så man kan använda pmdd för dessa utan att behöva lerkulor.[/QUOTE]

Tack för informationen! Det var just det jag undrade om :)
#19 - 24 mars 2005 10:05
[QUOTE=peppito]Zebrabotian rekommenderas 80 liter enligt zoopets rekommendationer.[/QUOTE]

Märkligt med tanke på att de bli dubbelt så stora som dvärgbotior. Antagligen är de inte lika aktiva som dessa...
#20 - 24 mars 2005 10:19
Jag finner också det lite märkligt. Jag brukar ta rekommendationerna med en nypa salt (gäller alla rekommendation som trots allt endast är rekommendationer). Jag har tycker även 100 liter låter som ganska högt minimum för en dvärgbotia särskilt om man jämför med de andra två botiorna.
#21 - 24 mars 2005 12:12
[QUOTE=peppito]Jo det kan dom men de tar upp näringen genom rötterna eftersom de är sumpväxter. Medans akvatiska växter föredrar att ta in näringen med sina blad. Så renodlade "vattenväxter" kan ta upp mikrogödningen både genom rötter och blad medans sumpväxter som echinodorus endast tar upp näringen genom rötterna.[/quote]
Stämmer verkligen detta? Skulle echinodorus inte ta upp näring genom bladen om den fick chansen bara för att det är en "sumpväxt"? Det låter märkligt. Vad säger växtexpertisen?
#22 - 25 mars 2005 09:32
[QUOTE=Paniktandborste]vad jag förstått är väl inte en flying fox och en siamesisk algätare samma sak även om de är väldigt lika?[/QUOTE]

Hel rätt. men i och med att de är så lika så förväxlar även många butiker dem. eller snarare slår ihop dem till samma. flyingfox (semisisk algätare) och (ÄKTA flying fox) förekommer också. men det spelar ingen roll. dom äter alger utan någon som helst hejd på i alla fall. Dock så blir dom latare ju större dom blir.

"TROPFROG Köp INTE flying fox, den är en terorist som inte äter alger."
hur menar du. mina är då inga terorister och dom äter i och för sig inte så mycket alger ligger bara på nån sten eller stock och glänser. "bökar" lite då och då i botten på jakt efter några matrester.

Angående "snäckor" ja jag menade med ampularia snäckorna inte som små odrägliga som du förmodligen har i mängder. men att dom äter på växter har jag inte erfarenhet av. däremot finns det en annan sort som förväxlas otroligt lätt (Falsk algätande snigel) kallas denna ibland den är väldigt lik lite mörkare i skalet det är enda skilnaden. men har du möjlighet att skaffa några av dessa så slipper du garanterat dina grönalger plus några till. se bara till att du får den rätta sorten. om du har vägarna förbi Karlshamn :) i blekinge så har jag några småttingr efter min tillökning av dem kvar.
#23 - 26 mars 2005 15:31
Låter märkligt. Om jag förstått våra växtakvariegurus rätt (defdac, tropfrog) så tar echinodorus upp näring både genom rötterna och genom bladen. Min erfarenhet är att de gärna tar upp näring genom rötterna (dvs punktgödning) men t o m jag (:) ) skulle bli förvånad om de inte kunde tillgodogöra sig näring i vattnet.

Äppelsniglar skiljer sig åt på skalets form. Den gula eller orange färg de har som vi köper är framodlad. Sök på "äppelsnigel", det finns en hel sida om dem, skötsel, odling samt identifiering av art (minns ej adressen). "bridgesii" äter ej växter medan "canaliculata" (min sort) gör det.

Lycka till...
:) Iris
#24 - 29 mars 2005 10:55
[QUOTE=peppito]
Jo det kan dom men de tar upp näringen genom rötterna eftersom de är sumpväxter. Medans akvatiska växter föredrar att ta in näringen med sina blad. Så renodlade "vattenväxter" kan ta upp mikrogödningen både genom rötter och blad medans sumpväxter som echinodorus endast tar upp näringen genom rötterna.
[/QUOTE]

Eftersom till o med "övervattensväxter" dvs trädgårds- o krukväxter tar upp näring genom bladen så gör nog sumpväxterna också det, om de står i ett akvarie. Mina sumpväxter får ingen bottennäring, enbart PMDD o Co, och de mår alldeles utmärkt. Kan vi inte slippa den där diskussionen snart?
#25 - 29 mars 2005 11:08
TROPFROG Köp INTE flying fox, den är en terorist som inte äter alger.
hur menar du. mina är då inga terorister och dom äter i och för sig inte så mycket alger ligger bara på nån sten eller stock och glänser. "bökar" lite då och då i botten på jakt efter några matrester.

Flying fox är en ligist som hatar alla andra fiskar i karet, även andra av samma art. Skall man hålla flying fox så kan man bara ha en individ tillsammans med stora robusta fiskar.

Om du inte sett någon agresivitet från dina flying fox så beror det antingen på att det är siamesiska algätare du har eller så är dom inte könsmogna ännu.

Om dina fiskar inte äter alger beror det antingen på att dom får för mycket mat eller på att dom är flying fox (dom äter ju inte alger).
MVH
Magnus
#26 - 30 mars 2005 14:52
Tropfrog jag tror inte du förstår vad jag menar.

Jag har ett 575l akvarie med diverse fiskar i, Scalar, Gurami, olika Danio, Praktbotia, vinkeltetror, kilfläckstetror. mm.mm och har Flying fox 2 stycken. en av dom vet jag ej ålder men mer än 3 och en på ca:2 år. dom är inga terorister alls på något sätt. ligger som sagt bara på stenar och stubbar och tycker dom är snygga. käkar inga direkta alger men det händer, men dom bökar en hel del i botten. sen har jag 5 styck siamesiska algätare som slaktar alla alger som dom kan hitta.
#27 - 30 mars 2005 15:54
Jag tror inte att du förstår. Kan du själv se skillnaden på vilka som är vilka? Jag menar förutom storleken då, beskriv gärna skillnaden.

Visst finns det en möjlighet att två flying fox skulle kunna klara sig tillsammans i ett så stort kar, men det skulle aldrig gå med mindre vekare fiskar. Du har INTE flying fox i ditt kar. Anledningen att jag skriver detta är att andra inte skall rekomenderas att köpa dom teroristerna om dom inte skall ha dom i ett artakvarium eller tillsammans med tuffare fiskar.
MVH
Magnus
#28 - 30 mars 2005 16:43
Min Flying fox fick flytta in i ett kar med ett par rejäla vattensköldpaddor.... inte ens dessa hade han respekt för!
#29 - 30 mars 2005 18:08
okej. någon av oss har fel eller så är det individuellt från fisk till fisk. bilder på dessa olika hade löst våra problem eller?? var kan vi hitta det?
#30 - 30 mars 2005 18:15
inget ställe man kan bifoga bilder här? så andra får ta del av våran lösning så dom ser vilka det är dom INTE ska köpa.. tittade här på forumet. men den "flying fox" som är där ser inte riktigt ut som mina. mina har samma teckning men lite mörkare och starkare i färgerna.
#31 - 30 mars 2005 18:52
bifoga bilder kan bara guld medlemmar göra.

fixa ett "account" på www.photobucket.com och ladda upp bilder där sen kan du bara posta en länk härinne till dom.
det kostar ingenting.
#32 - 30 mars 2005 20:13
Den riktiga flying fox heter epalzeorhynchus kallopterus.
Om man skriver in det på google bildsök får man många träffar som inte alla verkligen föeställer flying fox.
Men dessa bilderna är tydliga flying fox:
http://www.planetfish.com.br/doce/imagens/ekallopterus.jpg
http://www.eheim.nl/db_img/fische/f192.gif
http://badmanstropicalfish.com/mb_pictures/flyingf2.jpg

Som ni ser så har fullvuxna flying fox ett rödbrunt streck strax ovanför den svarta linjen och är således väldigt lätta att känna igen som vuxna. För ungfisk är problemet lite större, själv kan jag inte se skillnad på ungdjuren varför jag tar en stor risk varje gång jag köper siameser till mitt växtakvarium. Får jag in en enda flying fox så måste jag i princip riva allt för att få ut den igen. Ett tydligt bevis för att latinska namn har en fördel, även om ingen i affären har en aning så kan dom bara skriva det latinska namnet som grossisten garanterat säljer dom som. Men för det mesta har affärerna inte en aning vad dom säljer.
MVH
magnus
#33 - 30 mars 2005 20:33
ja det är sånna vi har. en 2:åring och en äldre. vilka gullegrisar dom är. rör inga andra firrar och är hur fina att titta på som helst.

då är slutsatsen av detta att det är induviduellt från fisk till fisk. men om det finns exemplar som ställer till sånna stora problem så är dom kanske inte att rekomendera i första hand. men jag har inga som helst dåliga erfarenheter av dem.

siamesiska är rundare om magen inte så typisk "bottenform" som Fox enligt min bedömning. även som små, så svåra är dom inte att skilja på.
viste vad jag köpte när jag köpte mina. min akvarist säljer dom som "Äkta flying fox" så han vet med vad han snackar om.
#34 - 31 mars 2005 07:23
Flying fox: har svagt gula fenor och är gulare vid fästen av fenorna.

Siamesiska: har helt transparanta fenor.
#35 - 31 mars 2005 08:07
Ja, antingen är det väldigt individuellt eller så rör det sig om olika poppulationer eller kasnske rent av två olika arter. Jag tror på något av de sista, det är helt omöjligt att det kan röra sig om samma fisk, så stora individuella skillnader finns bara inte. Men två olika poppulationer av samma art kan skilja avsevärt i beteende. Jag har bara aldrig hört talas om sådana skilnader från den asiatiska kontinenten.

Det finns inget som tyder på att handlaren vet vad han pratar om när han säljer "äkta flying fox". Åk till honom och fråga om det latinska namnet i stället så får du veta om han har koll. Passa på att fråga om siamesisk algätares latinska namn också, kan han det så är det pluspoäng.
MVH
Magnus
#36 - 31 mars 2005 09:02
Jag tror mig ha både Flying Fox och Siamesisk. Skillnaden jag ser är att foxen är gröngul på sina fenor. Denna färg kom först efter jag haft fisken ett par månader. När jag köpte den (i tron om att det var en siames) var den transparent. Annars extremt lika, jag har ungdjur...
#37 - 31 mars 2005 09:20
okej. då är det säkert olika popalationer då.
angående "min handlare" så kan jag garantera dig om att han vet till 100% vad han snackar om. om du har vägarna förbi Karlshamn så stick inom en runda på "Karlshamns Zoologiska" och prata med ägaren. han har haft den butiken i typ 30 år och kan allt man kan lära sig om sötvattensfisk mm.mm. så i detta fall vet han vad det snackas om.

men som sagt det kan ju vara så att det rör sig om olika populationer från kanske två helt olika platser. och därför tog han in och sålde dessa fiskar för att han visste precis vad han hade tagit hem.
#38 - 31 mars 2005 09:49
Visst är det så att "fox" har fyra spröt vid munnen och "siames" bara har 2? Då är det lätt att se skillna även om de är små.
#39 - 31 mars 2005 09:50
Var ligger karlshamns zoologiska? Vi kanske ska till kreativum till våren/sommaren och det skulle vara roligt att svänga innom...
#40 - 31 mars 2005 10:05
angående "min handlare" så kan jag garantera dig om att han vet till 100% vad han snackar om

Du är inte akademikar va? INGEN vet vad han talar om till 100%, så den garantin ger jag inte mycket för.

han har haft den butiken i typ 30 år och kan allt man kan lära sig om sötvattensfisk mm.mm. så i detta fall vet han vad det snackas om.

Så utifrån att han vet ALLT, drar du slutsatsen att han vet vad han snackar om även i detta fallet? Som sagt, du har lite väl hög tilltro till honom, inte ens forskare inom området kan allt.

men som sagt det kan ju vara så att det rör sig om olika populationer från kanske två helt olika platser. och därför tog han in och sålde dessa fiskar för att han visste precis vad han hade tagit hem.

Frågorna som dyker upp är:
Hur kan han känna till vilken poppulation fisken tillhör när inte grosisterna han köper dom ifrån vet det?
Hur kan han se skillnad på två poppulationer som ingen annan kan?
Hur kan han känna till skilnader i beteénde mellan poppulationer som inte ens forskarna inom området känner till (okej:mig veterligen då;))?

Att du har flying fox som är snälla och fredliga anser jag vara enbart tur. Tur för dig som slipper terorister i karet och tur för handlaren som fått kunden (dig) till övertro om hans kunskaper.
MVH
Magnus
#41 - 31 mars 2005 18:51
Jag blev medlem här för,,, kan det vara ett år sedan. och trodde då att detta forum var till för att hjälpa varandra genom att dela med sig av sina erfarenheter och att ta del av andras.
men så var tydligen inte fallet för jag fick nästan bara skit av allt som jag skrev, då gav jag upp....
NU loggade jag in igen för någon vecka sedan och i denna tråd delade jag med mig av mina åsikter och erfarenhet av i detta fallet "siamesisk algätare" och "Flying fox" men inte det heller var okej fick skit för det igen och får veta att jag har fel, kan inget om detta och att min säljare garanterat inte vet vad han säljer. hmmm...

(hans råd tips och rekomendationer har funkat i 15 år utan några direkta undantag eller fel. men visst som du dkrev ingen kan ALLT och ingen vet 100% av något. men en del kan en #¤+* massa mer än andra, han är en av dessa)

vilken slutsats ska man dra? jag fattar ingenting.

jag skriver ju av erfarenhet och inte bara vad jag tror eller har läst utan det viktigaste av allt vad jag har lärt mig genom åren som akvarist.

"Solbacka" Karlshamns Zoologiska ligger i ett av dom sissta huset på Drottninggatan i karlshamn centrum.
#42 - 31 mars 2005 21:05
Jag blev medlem här för,,, kan det vara ett år sedan. och trodde då att detta forum var till för att hjälpa varandra genom att dela med sig av sina erfarenheter och att ta del av andras.

Precis, det är därför jag är här också.

NU loggade jag in igen för någon vecka sedan och i denna tråd delade jag med mig av mina åsikter och erfarenhet av i detta fallet "siamesisk algätare" och "Flying fox" men inte det heller var okej fick skit för det igen och får veta att jag har fel, kan inget om detta och att min säljare garanterat inte vet vad han säljer. hmmm...

Välkommen tillbaka ;)

Jag kan be om ursäkt att jag inte trodde dig, men i 99% av fallen så är det ett missförstånd mellan arterna. Om du har flying fox som är snälla så ber jag om ursäkt. Dock tycker jag inte att det är en bra ide att tipsa nybörjare om den arten. jag har aldrig sagt att din handlare garanterat inte vet vad han säljer. Jag ställer frågor om hur han kan veta det som varken forskare eller fiskgrossister vet. Det är inte det samma som att han inte vet någonting. Det känns lite onyanserat när du först säger att han vet allt, sen att jag påstår att han inte vet nåt. Troligtvis ligger hans kunskaper någonstans i mellan.

vilken slutsats ska man dra? jag fattar ingenting.

Den enda slutsatsen jag drar är att du är väldigt lättretad :)

jag skriver ju av erfarenhet och inte bara vad jag tror eller har läst utan det viktigaste av allt vad jag har lärt mig genom åren som akvarist.

Jag skiriver också mestadels vad jag har egna erfarenheter av. I detta fallet läste jag mig till flying foxens temperament innan, dvs jag köpte aldrig några. Men jag har också sett vuxna exemplar i verkliga livet så även om jag inte har haft dom själv så har jag vciss erfarenhet. Sen är det ju dom många frågorna här om aggresiva algätare, dock är den kinesiska algätaren klart vanligare än flying fox där.

"Solbacka" Karlshamns Zoologiska ligger i ett av dom sissta huset på Drottninggatan i karlshamn centrum.

Det går ju nästan att tolka som reklam, men det väljer jag att inte göra:). Jag har inga planer på att åka dit i vilket fall.
MVH
Magnus
#43 - 1 april 2005 10:41
Hon svarade på min fråga, jag är intresserad av att åka till olika akvarieaffärer. Jag kanske gjorde reklam för kreativum i mitt förra inlägg. Åk dit alla ni som har barn! De har kupolbio helt otrolig upplevelse! Sluta nu och bråka!
#44 - 1 april 2005 10:49
Bråka???.....Nej, vi diskuterar.
MVH
Magnus
#45 - 1 april 2005 11:14
ok, förlåt det verkades bråk men som vanligt kan skrivande missuppfattas. Det är som när mina barn bråkar och jag säger att de ska sluta så säger de Mamma vai bråkar inte vi bara diskuterar!!
#46 - 1 april 2005 11:22
smarta ungar :)
MVH
Magnus
#47 - 1 april 2005 11:31
hoppar in med ett inlägg här;
Har själv en flying fox i ett akvarium, än så länge bara ett ungt exemplar, men den köpte jag för en tid sedan eftersom säljarna hade den tillsammans och kallade den för siamesisk algätare.
Den åker runt som en liten terrorist i akvariumet, och det enda som kan hålla den sällskap är en del skygga bottenätare och en ovanligt tuff kampfiskhona (betta splendens)...
(jag håller alltså med tropfrog)

Annons