Alger

#1 - 4 januari 2009 15:30
Nu när jag kom hem från en tredagars vistelse hemifrån så har jag fått långa ljusgröna trådar som hänger längs mina växtblad samt lägger sig som en matta på blad och rötter. jättelätt att ta bort men vad kan detta vara för alger å hur blir ja av me skräpet?
#2 - 4 januari 2009 17:53
Det är inte trådalger. Är mycket ljusare och på något sätt slemmigare.
#3 - 4 januari 2009 18:29
Ser det ut ungefär så här? För jag har problem jag med...
#4 - 4 januari 2009 19:02
Typ fast ditt ser ut att sitta hårdare och är mycket grönare än mitt. Mina är mer långa strängar
#5 - 4 januari 2009 19:11
Ja mina sitter sätt hårt, men använder man en diskborste så går det rätt enkelt att skrubba bort. Det ser inte så kul ut men fiskarna gillar att beta och dra i dom.
#6 - 6 januari 2009 17:14
Jag har också nå alger som är som långa trådar som blir som spindelnät .Får det vara ett tag så blir det så tätt att fiskarna fastnar.
Hoppas att nån vet vad det är o hur man får bort det.
#8 - 11 januari 2009 14:41
Är det ingen som vet hur man ska få bort dom här algerna?
#9 - 11 januari 2009 15:10
Skaffa räkor och se dom försvinna, trådalgerna alltså..
#10 - 12 januari 2009 17:31
Är det nå speciella räkor eller äter alla trådalger?
#11 - 15 januari 2009 16:54
Har pratat med en på zoo´t i gävle som inte trodde att räkor tar bort trådalger???
Han tipsade om siameser men det har jag redan.
Är det räkor som gäller ändå eller?och nån speciell sort?
Ska troligen till zoo´t imorgon o skulle gärna få lite råd =)
Ha´t bra!
#12 - 16 januari 2009 08:58
rick skrev:
Nu när jag kom hem från en tredagars vistelse hemifrån så har jag fått långa ljusgröna trådar som hänger längs mina växtblad samt lägger sig som en matta på blad och rötter. jättelätt att ta bort men vad kan detta vara för alger å hur blir ja av me skräpet?

Det låter som Cyano. Växer snabbt och luktar funky om du tar upp en bit och luktar på det i handen.
#13 - 18 januari 2009 20:06
Nix pix inte cyano. Dock har det börjat att komma små fläckar med det också på botten nu.
#14 - 13 februari 2009 18:06
Jag har nån typ av alger, dom sitter i små "kluster" och har långa ganska mörka "armar" ser inte så hemskt ut, men jag undrar vad det är? Trådalger?

Kan nån visa mig i rätt riktning för att leta själv bland bilder eller motsv.?
#15 - 13 februari 2009 18:16
Här är några:
http://www.aquaticscape.com/articles/algae.htm
Är det toffsalger ("Brush algae" i artikeln)?
#16 - 13 februari 2009 18:24
defdac skrev:
Här är några:

http://www.aquaticscape.com/articles/algae.htm

Är det toffsalger ("Brush algae" i artikeln)?

Nej, inte dom (men jag nog lite sådana med)
Mina syns inte på någon av bilderna.

Mina är långa, flera cm långa. Dom ser ut lite som tunnt gräs liksom.
Jag är inte hemma så jag kan inte ta bild nu.

Dom är även "stela" dvs inte så "böljande" i vatnet..
#18 - 13 februari 2009 19:02
defdac skrev:

Det liknar mest staghorn. Så den kan det ju vara.

Tack för hjälpen!
#19 - 13 februari 2009 19:09
Kanon, den är lite "tacksam" på så sätt att den ofta blommar upp snabbt och sedan försvinner lika snabbt igen. Den reagerar på instabilitet typ om en fisk dött/för mycket multnande växtdelar eller man bökar omkring i gruset osv. "Ammoniuminstablitet" typ.

Sådana störningar brukar vara mycket tillfälliga och allteftersom akvariet "mognar" och blir stabilt så ger dom upp.
#20 - 13 februari 2009 19:13
defdac skrev:
Kanon, den är lite "tacksam" på så sätt att den ofta blommar upp snabbt och sedan försvinner lika snabbt igen. Den reagerar på instabilitet typ om en fisk dött/för mycket multnande växtdelar eller man bökar omkring i gruset osv. "Ammoniuminstablitet" typ.

Sådana störningar brukar vara mycket tillfälliga och allteftersom akvariet "mognar" och blir stabilt så ger dom upp.

Ja ok!
Tack för det svaret, skulle just kavla upp armarna och söka denna infon! :)

Men det låter ju bra då ju.

Annons