Mitt akvarium har varit igång i ett år och två månader. Det är normalt att man får algexplosion i början. Man ska inte göra rent för mycket och låta bli att göra rent filtret i början. Bara göra regelbundna delvattenbyten.. Det tar ett tag innan växterna rotar sig och börjar tillgodogöra sig näringsämnena i vattnet. Plantera så mycket växter du bara kan, och börja ge växtgödning i form av PMDD. (Dock viktigt med riktigt bra och starkt ljus!). När växterna trivs kommer algerna att minska, men ha tålamod för det tar ett tag!
När jag började göda med PMDD fick jag först lite extra mycket alger, men sedan, efter kanske en månad eller två, minskade de och nu har jag endast prickalger som inte är så störande (små gröna prickar på bladen).
Man vill gärna se resultat direkt men det tar ett tag.
Och som de andra säger: Mata sparsamt, sköt vattenbyten, var noga med att växterna har tillräckligt med ljus (bra lysrör).
Ancistrusmalar är de mest effektiva och tåligaste algätarna för ett sällskapsakvarium, tycker jag... Men av min erfarenhet blir de väldigt aggressiva när de ska äta, och försvarar sin mat... vilket innebär att de även tar pansarmalarnas mat. När jag hade båda sorter i samma akvarium lade jag ner mat på flera ställen så att pansarmalarna skulle få i sig något, men det hjälpte inte. Ancistrusen for mellan tabletterna och anföll alla andra fiskar. Han gör ju inte så stor skada med sin sugmun, men pansarmalarna blev stressade av detta..
Mitt tips är att avvakta och försöka minska algerna på andra vis. Hur mycket växter har du? Jag tycker inte jag har så mycket växter och mitt akvarium (110 liter) går att se på min profil.. Mycket växter som trivs = mindre alger, så är det bara.
Lycka till!! :)