<font color="red">Jag startade upp mitt nya 375L akvarium för cirka 3 veckor sedan, och nu för några dagar sedan har det börjat komma mer och mer alger, det är för det mesta brunalger det rör sig om. Till och med växterna har små bruna fläckar på sig, och de ser inte ut att må bra, och det gör inte jag heller, det gör ont i hjärtat när jag går förbi akvariumet... Rötterna och stenarna har också fått brunalger på sig, till och med rutorna... snyft.
Jag kör med koldioxid, 2st seriekopplade med gelantinblandning, som har puttrat på lite lätt hela tiden, även under natten. Jag har 2 lysrör med kassa reflektorer som följde med när jag köpte akvariumet, tror knappt att det är några riktiga akvarie-lysrör.
Nu på tisdag eller onsdag får jag resten av alla mina växter (nu har jag en svärdplanta och en limnophilla), och om det skulle börja växa alger på dom med... ja då kommer jag bli tokig.
De första 2 veckorna var lyset på 16 timmar!!!
Jag vet det är på tok för mycket, men jag kunde inte låta bli...
Nu har jag fixat en timer som gör så att det står tänt ungefär 11-12timmar. Men algerna fortsätter att föröka sig! Vad skall jag göra snälla hjälp?!</font id="red">