Alger...

#1 - 15 september 2003 13:20
<font color="red">Jag startade upp mitt nya 375L akvarium för cirka 3 veckor sedan, och nu för några dagar sedan har det börjat komma mer och mer alger, det är för det mesta brunalger det rör sig om. Till och med växterna har små bruna fläckar på sig, och de ser inte ut att må bra, och det gör inte jag heller, det gör ont i hjärtat när jag går förbi akvariumet... Rötterna och stenarna har också fått brunalger på sig, till och med rutorna... snyft.
Jag kör med koldioxid, 2st seriekopplade med gelantinblandning, som har puttrat på lite lätt hela tiden, även under natten. Jag har 2 lysrör med kassa reflektorer som följde med när jag köpte akvariumet, tror knappt att det är några riktiga akvarie-lysrör.
Nu på tisdag eller onsdag får jag resten av alla mina växter (nu har jag en svärdplanta och en limnophilla), och om det skulle börja växa alger på dom med... ja då kommer jag bli tokig.

De första 2 veckorna var lyset på 16 timmar!!!
Jag vet det är på tok för mycket, men jag kunde inte låta bli...
Nu har jag fixat en timer som gör så att det står tänt ungefär 11-12timmar. Men algerna fortsätter att föröka sig! Vad skall jag göra snälla hjälp?!</font id="red">
#2 - 15 september 2003 13:34
siamesiska algätare
#3 - 15 september 2003 13:34
<font color="red">Har 2...</font id="red">
#4 - 15 september 2003 13:42
prova amanoräka
#5 - 15 september 2003 13:54
Samma här... problemet alltså
#6 - 15 september 2003 14:31
<font color="red">Nån annan... Snälla !</font id="red">
#7 - 15 september 2003 14:41

Jag kör med koldioxid, 2st seriekopplade med gelantinblandning, som har puttrat på lite lätt hela tiden, även under natten.

Vad har du för pH och alkalinitet (KH) i ledningsvattnet jämfört med i akvariet?
Hur löser du upp CO2 i vattnet?
Ser du ingen som helst tendens till syrebubbelutveckling på undersidan av blad nära vattenytan är CO2-upplösningen säkerligen för dålig.

Bad idea. Växterna utnyttjar bara 10-12 timmar. Resten av timmarna går till algerna. Växter är naturligtvis anpassningsbara, men det är bättre att dom kör "fullt ös" så många timmar dom kan och sedan klipper man ljuset helt. Gärna med ett skynke över natten om man har fönster i rummet/TV/övrig belysning.

Nu har jag fixat en timer som gör så att det står tänt ungefär 11-12timmar. Men algerna fortsätter att föröka sig! Vad skall jag göra snälla hjälp?![/red]

Det är förmodligen inget att oroa sig över än sålänge. Akvariet är nystartat och håller på och stabiliserar sig.

Gör regelbundna 50% vattenbyten varje vecka med påföljande vattengödning och se till att CO2-halten är bra genom att ta reda på alkaliniteten (KH) för ditt vatten och skaffa pH-test (som är noggrant mellan 6.0 och 8.0).
#8 - 15 september 2003 15:06
<font color="red">Jag har ungefär 7.5 pH i kranen, KH:t vet jag inte.
Hur co2 löser upp sig, jo den sitter under utsprutet och sprutas ut i akvariumet. Skall sätta fast en alträbit nu i veckan, syrestenen är inte bra.

Mitt pH ligger runt 7-7.5 i akvariumet.

Nu har jag fått klippa bort vissa fula blad på både den fina svärdplantan och den extremt fina limnophillan... snyft...
Hoppas det fixar sig.
Du snackade om att täcka över akvariumet, vad menade du?</font id="red">
#9 - 15 september 2003 15:17

Mitt pH ligger runt 7-7.5 i akvariumet.

Du behöver kunna mäta betydligt exaktare för att få svart på vitt att din upplösningsmetod verkligen fungerar.
Iofs är det så krasst att om bubblorna från syrestenen kommer upp till ytan så har du knappt ingen upplösning.

Nu har jag fått klippa bort vissa fula blad på både den fina svärdplantan och den extremt fina limnophillan... snyft...

Hoppas det fixar sig.

Det är oftast inga problem. Får växterna det dom vill ha så kommer det komma nya blad - och jag antar att eftersom du kör med CO2 så vill du i slutändan få rätt bra med växter.

Du snackade om att täcka över akvariumet, vad menade du?[/red]

När jag kommer ihåg så täcker jag över min burk när ljuset slocknar med en riktigt tjock filt - annars får jag direkt solljus på akvariet mellan 0600-0900, och lysrören tänds 1000 så det blir alldeles för mycket ljus.
Man märker markant skillnad på algmängd på framrutan om man jämför att inte täcka för och att täcka för.
#10 - 15 september 2003 19:14
<font color="red">Men hur kan jag egentligen mäta om det är bra upplösning på co2, syrestenen sitter längst nere på utblåset och det blåses ut i akvariumet. Borde väll stanna en del i vattnet?</font id="red">
#11 - 15 september 2003 19:32

Men hur kan jag egentligen mäta om det är bra upplösning på co2,

CO2 påverkar pH:t. Tillsammans med alkaliniteten (som alltid är densamma) så bestämmer pH:t CO2-mängden i vattnet. Vet man alkaliniteten(KH:t) och pH:t så kan man därför gå in i en tabell och kolla exakt CO2-mängd:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

Jag har t ex ca 3 dKH och pH över 8 i ledningsvattnet - dvs knappt någon CO2 alls.
Jag sänker med min CO2-anläggning till pH 6.5, vilket gör att jag kommer inom det gröna området som är rekommenderad halt för bästa tillväxt.

syrestenen sitter längst nere på utblåset och det blåses ut i akvariumet. Borde väll stanna en del i vattnet?

Ja en del. Hur mycket? Ett hyffsat exakt pH-test visar dig.
#12 - 15 september 2003 20:08
<font color="red">Hur kan man se ett exakt pH? har bara ett vanligt test...</font id="red">
#13 - 15 september 2003 20:31
Det finns vattentester som är hyffsat exakta inom det intressanta området. Typ det här:
http://www.jbl.de/uk/aqua/uk_25346.html
#14 - 16 september 2003 12:57
<font color="red">Har inte råd att betala en massa olika pH tester, käns onödigt.
Mitt går från 4 tror jag till 9</font id="red">
#15 - 20 september 2003 10:47
Jag fick "låna" en universalindikator av skolan. :) Den tycker jag funkar helt ok. Får ett utslag som säger ungefär pH 6. Och det skulle ja tro stämde. :)
Det kanske är nödvändigt med en digital eller nåt om man har lite mer känsliga fiskar.
#16 - 20 september 2003 11:06
Hur sänker du pH:t till 6.0 Izac? Normalt sett har man typ pH 8.0 i kranen och jag får kämpa som en fullkomlig galning att få ner det till 6.5 med CO2, trots att jag bara har alkalinitet runt 2-3.
#17 - 20 september 2003 12:33
Då kanske den inte var så bra som ja trodde, i alla fall (?) :S
Ja vet inte, men ja trodde det lätt blev surt i ett akvarium. Ska testa att ha i den lite längre och se vad ja får för utslag då. Kanske var för kort stund i "baljan".
#18 - 20 september 2003 12:33
Ursprungligen skickat av ZeroZ

Jag vet det är på tok för mycket, men jag kunde inte låta bli...

Nu har jag fixat en timer som gör så att det står tänt ungefär 11-12timmar. Men algerna fortsätter att föröka sig! Vad skall jag göra snälla hjälp?!

Jag har haft jätteproblem med alger och "konstiga" växter jättelänge. Jag tror jag har läst allt på nätet om alger, belysning, CO2 mm. Nu efter 2 år! Så börjar karet fungera. Vad jag gjorde var slängde bort Co2 tills vidare och sänkte belysningstiden till 7 timmar. Har gått så nu i 1½ månad och växterna börjar bli gröna igen och det blir mindre och mindre alger i akvariet.

Som sagt det fungerade för mig, kanske värt ett försök?
#19 - 20 september 2003 12:36
Förutsatt att man har akvariet helt mörkt den tid lyset är släckt så borde det fungera utmärkt.

Växterna blir begränsade av ljus istälet för kalium och tar inte upp närmelsevis lika mycket näring vilket gör att dom kan hushålla bättre med den lilla näring som finns.

Annons