Kan du ta en bild av hela akvariet och kanske någon närbild på algerna?Runsten skrev:Kanske dum fråga men jag bara måste få ställa den ändå. Blev riktigt trött på alla alger och trots växtnäring så vill de inte minska. Pratade med personalen i akvariebutiken och blev rekommenderad att prova algbekämpning: AlgExit från Easylife. Kan man samtidigt som man använder algmedel använda växtnäring? Eller slår de ut varandra? Algerna har minskat något men inte mycket. Jag använder inte Co2, k'nns så bökigt...
12 timmar ljus och ingen EC brukar funka bra enligt enkelt och långsamt metoden.Kensa skrev:Som jag ser så finns det två huvudspår att bekämpa alger.
svårt och snabbt effektivt
eller
enkelt och långsamt effektivt.
svårt och snabbt:
---------------------
Brassa på med ljus och näring + några snabbväxande blommor.
Fördel: Brukar gå snabbt om man hittar rätt balans.
Nackdel: Hittar man inte rätt balans går det käpprätt åt h-e
enkelt och långsamt
-------------------------
dra ner belysning till max 0,3W/liter
max 8-8,5 timme tänt
göd enbart med en kvarts dos PMDD + EC
dratta ner snabbväxande blomma
fördel: om det inte funkar så kraschar det iaf inte
nackdel: kan ta sin goda tid........
.
bossep skrev:Tänk vad lite bilder kan göra! Snyggt jobbat där. Min rekommendation är mer växter. Varför inte lite Pistia stratiotes (musselblommor) på ytan ett tag? Då kommer fiskarna att trivas och algerna får nog ge sig.
Runsten skrev:Men alltså, de där svarta på bladen, vad är det för alger och hur blir man av med dem?
Har haft musselblommor och de tar över efter bara ett par veckor. Håvade verkligen ur dem från karet.
bossep skrev:Jag förstår! Och så blev det mer alger eller? Snabbväxare måste man hålla efter men jag skulle nog prova att ha 25% av ytan täckt med just musselblommor i ett 1/2 år eller så. Stoppa sedan i lite andra snygga växter typ svärdsplanta eller vallisneria.
Runsten skrev:Oki, jag testar.. har tre små ynka plantor musselblommor, men jag låter dem växa på sig och så testar jag med 25% ett tag... Men jag fortsätter med växtnäring? Full dos eller drar jag ner på den till hälften?
bossep skrev:Du måste se till så dina plantor får näring. Om inte så dör dom och algerna tar över. Om du inte använder PMDD så skaffa det. Både bra och billigt. Se också till att ditt filter fungerar som det skall. Enligt min mening så är det balansen mellan ammonium och Nitrat som gör skillnaden. Växter kan ta till sig båda och är bra på Nitrat. Alger vill ha ammonium. Så din växtnäring skall ha Nitrat inte ammonium i sig. Det har PMDD.
Generellt så kan du aldrig svälta ut alger. Dina växter kommer att dö långt innan detta händer.
Edit: Glömde musselblommorna. Bra låt de 3 föröka sig. När du sedan plockar bort över flöd ta då bort de stora.
Mathias Nilsson skrev:Easycarbo :) massa skit som är låtsaskol till växterna. Man gör rent labb med det egentligen. Det lär ställa till det när det når våra vattendrag men jag hittar ingen som har undersökt det..
[COLOR=#333333]Glutaraldehyd. Det dödar bakterier och används som steriliseringsmedel, men det är alkohol också. Glutaraldehyd[/COLOR]bioackumulerar inte och är lättnedbrutet[COLOR=#333333] och torde inte orsaka några problem i naturen.[/COLOR]
[COLOR=#333333]Just den där algen är förmodligen känslig för EC och kunde eventuellt kontrolleras genom att tillsätta normaldos EC. Jag tror däremot inte att det är en cyanobakterie så General Tonic biter nog inte på den.
Azur skrev:Glutaraldehyd. Det dödar bakterier och används som steriliseringsmedel, men det är alkohol också. Glutaraldehyd bioackumulerar inte och är lättnedbrutet och torde inte orsaka några problem i naturen.
Just den där algen är förmodligen känslig för EC och kunde eventuellt kontrolleras genom att tillsätta normaldos EC. Jag tror däremot inte att det är en cyanobakterie så General Tonic biter nog inte på den.
defdac skrev:+1 om det är toffsalger/skäggalger.
Jag tror dock det är vanliga hårda gröna prickalger, och isåfall hjälper det om man bumpar upp fosfatnivåerna (eller enklare och bättre: bumpar upp alla näringsnivåer samtidigt, inklusive fosfatnivåerna).[/COLOR]
Runsten skrev:Vad betyder +1??? Och vad är det jag ska använda när jag ska bunmpa upp alla näringsnivåer? Finns allt i pmdd? Det har jag hemma. EC måste jag nog handla in.
Tillägg (jag medicinerar för tillfället akvariet eftersom jag har haft nåt konstigt där som tagit död på en del fiskar..)
bossep skrev:Vad har du medicinerat med? Det kan vara så att det har tagit död på en massa bakterier. Därför blir det lite svajigt och algerna trivs. PMDD bord fixa eventuell obalans tillsammans med vattenbyten.