Algeätare till litet akvarium

#1 - 27 juli 2008 23:49
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har alltid tyckte om Malar och haft mellanstora akvarium men nu tänkte jag inreda ett mindre akvarium på ca 40-50 L och undrar om det finns någon sorts algeätande mal förutom[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black] otocinclus som kan leva där?[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]Eller finns det andra sorters algeätande/städande fiskar som kan passa där?[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]Jag vet att de växer saktare om man stoppar ner unga fiskar i mindre akvarium men anpassar de sin vuxna storlek sedan efter akvariets storlek? :confused:[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]OBS. Jag ska givetvis mata den/dem med algtabletter och förväntar mig inte att de ska klara sig på de lilla mängd alger som blir i detta akvarium! :D[/COLOR][/FONT][/SIZE]
#2 - 27 juli 2008 23:51
En ancistrus kanske, i alla fall medan den är ung.

Men egentligen är det nog snäckor och räkor som gäller för ett så litet akvarium.
#3 - 28 juli 2008 08:59
Jag skulle avråda att lägga ner en ancistrus i ett akvarium mindre än 100 liter iaf, hade 1 i mitt 40 liter i över ett år (när jag var nybörjare), den växte inte en millimeter vad jag kunde se iaf. Och den såg allmänt sjuk ut också, hade inte i närheten av samam teckning som mina andra ancistrus har, så jag fick avliva den. :(
#4 - 28 juli 2008 10:41
som tidigare nämnt så e snäckor väldigt bra.. annars så finns det en hel uppsjö av pansarmalar typ: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=305

de är kanon som algätare i småburkar.. går ihop me tex räkor och sniglar..
#5 - 28 juli 2008 11:06
Pansarmalar äter inte alger.
#6 - 28 juli 2008 11:08
det har du banne me rätt i.. men de städar enormt bra iaf i min burk.. nä.. det e snäckor o räkor som gäller tycker ja +pansarmal som grovstädare..
#7 - 28 juli 2008 11:16
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=873

detta är ett förbaskat bra alternativ annars.. finns flera typer av dessa..
#8 - 28 juli 2008 16:34
Ja dem såg ju rätt lagom ut
#9 - 28 juli 2008 16:38
Ibanez skrev:
det har du banne me rätt i.. men de städar enormt bra iaf i min burk.. nä.. det e snäckor o räkor som gäller tycker ja +pansarmal som grovstädare..

Finns det några specielt bra sorters pansarmalar? Eller är alla bra?
#10 - 28 juli 2008 16:49
Ibanez skrev:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=873

detta är ett förbaskat bra alternativ annars.. finns flera typer av dessa..

Snyggt! Dedär ska jag fixa till mitt! :D

Vilket "skikt" är dom i? Liksom ytan, bottnen, mitten, eller överallt?
#11 - 28 juli 2008 21:26
chainy skrev:
Finns det några specielt bra sorters pansarmalar? Eller är alla bra?

I ett 50L får du satsa på pansarmalar som inte blir så stor som tex. Corydoras Panda. De är stimfiskar precis som otocinclusen och vill vara minst 6st.
#12 - 28 juli 2008 21:28
JojjeN skrev:
Snyggt! Dedär ska jag fixa till mitt! :D

Vilket "skikt" är dom i? Liksom ytan, bottnen, mitten, eller överallt?

De håller till överallt :) Ett litet stim blir nog bra eftersom de är stimfiskar.
#13 - 3 augusti 2008 20:22
Nina82 skrev:
I ett 50L får du satsa på pansarmalar som inte blir så stor som tex. Corydoras Panda. De är stimfiskar precis som otocinclusen och vill vara minst 6st.

Ja, Pansarmalar har jag funderat på!
Såg även att det fanns någon sort som hete Dvärgpansarmal, Pygmé-pansarmal och Falsk corydoras som bara blev 3 cm.
Dock skulle man tydligen minst ha 10-15 cm av dessa. Måste de verkligen vara så många? Kan man ha flera raser av pansarmalar eller måste alla vara av exakt samma sort? :confused:
I mitt större akvarium har jag haft olika sorters L-malar som varit "vänner"...
#14 - 3 augusti 2008 20:28
chainy skrev:
Ja, Pansarmalar har jag funderat på!

Såg även att det fanns någon sort som hete Dvärgpansarmal, Pygmé-pansarmal och Falsk corydoras som bara blev 3 cm.

Dock skulle man tydligen minst ha 10-15 cm av dessa. Måste de verkligen vara så många? Kan man ha flera raser av pansarmalar eller måste alla vara av exakt samma sort? :confused:

I mitt större akvarium har jag haft olika sorters L-malar som varit "vänner"...

Du kan blanda hur du vill. Själv tycker jag att det är finast med en sort men det är smaksak. Du ska absolut inte skaffa 10-15st utan 6st är lagom i ett så pass litet akvarium. Funderar själv på att skaffa 6st till sonens 54L :)
#15 - 3 augusti 2008 21:36
Nina82 skrev:
Du kan blanda hur du vill. Själv tycker jag att det är finast med en sort men det är smaksak. Du ska absolut inte skaffa 10-15st utan 6st är lagom i ett så pass litet akvarium. Funderar själv på att skaffa 6st till sonens 54L :)

Nej det var det jag tänkte att jag inte skulle få plats med så många! :p

Annons