Algdödad krabba?

#1 - 20 maj 2004 09:51
Min krabba (sesarma bidens) är död!
Jag hade under några veckors tid ganska mkt alger i mitt akvarium. Efter tre veckor drabbade dessa alger även krabban som på några dagar inte bara fick skal utan även ögonen angripna. Jag lade över krabban i ett kar med nytt "ogödslat" vatten och placerade det på en plats dit inget dagsljus kom. Inget av detta hjälpte i tid utan krabban försvagades, slutade äta och dog slutligen.
Har någon varit med om något liknande eller har någon förklaring till dett snabba angreppet?
mvh
Slugg
#2 - 20 maj 2004 10:38
Krabbor kan normalt hålla sina skal rena, så när man ser krabbor med kraftig påväxt av alger så är det troligen en sjuk krabba. Just Sesarma bidens är rätt känslig; det är egentligen en krabba som lever i utgrävda hålor på strandbrinken i mangroveträsk, och verkar kräva att kunna gå upp på land och torka ut ibland.

Öh, jo, förresten - du är säker på att den är död? Den har inte bara ömsat skinn? Det gamla skinnet ser exakt ut som en död krabba, men är tomt inuti...
#3 - 21 maj 2004 09:07
Tyvärr var det inte bara skalet. Han har ömsat skal en gång och jag gick och hoppades på att han skulle lösa algproblemet på detta sätt när han blev allt mindre rörlig.

Han har faktiskt haft möjlighet att hålla sig ovanför vattenytan men där är dock allt för fuktigt för att han skulle kunna torka ytan ordentligt.

Det var iaf en trevlig invånare i akvariet. Jag skall nog skaffa en till och och hålla akvariet bättre cirkulerat och mindre gödslat.
mvh
slugg

Annons