algbomb!!!

#1 - 11 april 2011 12:59
Hej,

har precis gått från Easy Carbo till CO2 och efter den förändringen så har algerna blommat upp utav bara den framförallt skäggalger!!

Finns det ett samband med övergången från EC till CO2 och alger?:confused:
#2 - 11 april 2011 13:26
vad göder du med o vad har du för ljus? o vilka växter har du.

co2 är mycket bättre än EC ( enligt vad jag hört o märkt på folks kar.)

så det blir en myclet större boost i karet än med EC och då måste man göda efter det.
#3 - 11 april 2011 13:39
Alltid du hannes som är snabbast på att svara :D

Jag kör på 2 rör ett 24 watt aqua medic plantgrow sedan ett degenbao...24 watt kör aluminiumfolie som reflektor och har börjat köra dubbeldos pmdd iom att upptaget blir större.

började med mäsken för 2 veckor sedan man ser stor skillnad i färgen på växterna och att de ser friskare ut men mer alger konstigt nog

Växter:
Alternanthera reineckii "lilacina"
Vallisneria spiralis "Tiger"
Limnophila sessiliflora
Vesicularia dubyana
#4 - 11 april 2011 13:42
;)

jag skulle skaffat riktiga reflektorer och bytt rör till aquarelle eller aquastar.
#5 - 11 april 2011 13:51
Jag vet..... men tror du algblommningen har något med övergången från ec till mäsk att göra:confused:
#6 - 11 april 2011 13:53
kan det ha. defdac kan nog svara på detta!
#7 - 11 april 2011 14:05
Det kan han nog...:d
#8 - 11 april 2011 14:21
Du har inte gjort ngt annat också, typ rengjort filtret samtidigt som ett stort vattenbyte eller nåt? Om rören är hyfsat nya låter det inte riktigt som att det skulle vara hela anledningen...
Kör du med samma vattenbytesfrekvens? Låter som att det skulle kunna vara svajjiga co2-nivåer. Försök håll dem så stabila som möjligt och håll relativt täta, regelbundna vattenbyten. Men kolla så att du inte råkat slagit ut filtret.
#9 - 11 april 2011 17:32

men tror du algblommningen har något med övergången från ec till mäsk att göra

Ja. Toffsalger brukar reagera på förändring i CO2-nivåer. Det är därför man helst inte ska köra med kolsyrat bordsvatten t ex. Mäsk har också en tendens att bli lite ryckig om man inte sköter den noggrannt.
#10 - 11 april 2011 18:30
Du har inte gjort ngt annat också, typ rengjort filtret samtidigt som ett stort vattenbyte eller nåt? Om rören är hyfsat nya låter det inte riktigt som att det skulle vara hela anledningen...

Kör du med samma vattenbytesfrekvens? Låter som att det skulle kunna vara svajjiga co2-nivåer. Försök håll dem så stabila som möjligt och håll relativt täta, regelbundna vattenbyten. Men kolla så att du inte råkat slagit ut filtret.

Kör 1 gång varje söndag försöker köra på EI dvs 50% vb och pmdd [:o]

defdac skrev:
Ja. Toffsalger brukar reagera på förändring i CO2-nivåer. Det är därför man helst inte ska köra med kolsyrat bordsvatten t ex. Mäsk har också en tendens att bli lite ryckig om man inte sköter den noggrannt.

Jag ska införskaffa lite mjölkpulver till mäsken så den jäser långsammare för nu fräser det på bra i början men det avtar efter 4-5 dagar... som du säger så ärdet lite ryckigt...

Men räcker 10 h med mina sketna rör eller ska jag köra 12 h? eller förvärrar det saken?:confused:

Tack för svaren:d
#11 - 11 april 2011 18:34

Men räcker 10 h med mina sketna rör eller ska jag köra 12 h? eller förvärrar det saken?

Svårt att avgöra. Jag har aldrig sett någon större skillnad med att öka/minska antalet ljustimmar mellan 10-12 timmar om ljuset har dålig intensitet.
#12 - 12 april 2011 06:51
defdac skrev:
Svårt att avgöra. Jag har aldrig sett någon större skillnad med att öka/minska antalet ljustimmar mellan 10-12 timmar om ljuset har dålig intensitet.

Okej:(

Men nu har jag fokus på annat... köpte en sewellia lionoelata igår och den dog etfer ett par timmar i karet och alla mina platys och pansarmalar är röda i gälarna :( vad är det för fel tror det har blivit så p.g.a mäsken att det är för hög c02 halt i vattnet..för de flämtar vid ytan också:( hjälp
#13 - 12 april 2011 07:25
Ja det är nog CO2-förgiftning. Du håller på och gasar ihjäl firrarna helt enkelt. En annan stor nackdel med mäsk..
#14 - 12 april 2011 07:26
Ska jag ta bort mäsken ett tag då? så de får återhämta sig?...:(
#15 - 12 april 2011 07:39
Bara om du vill rädda fiskarna.
#16 - 12 april 2011 07:47
Ja det är sant har redan gjort det nu...dum fråga...[:o]
Men jag körde nog på för hårt jag körde på samma recept som hannesc kör till sina 110 liters och 200 l tror jag det var och mitt ligger på 73...

behövs det någon behandling av CO2 förgiftning eller är det bara vänta och se?
#17 - 12 april 2011 07:55
Mäskreceptet i sig är ju inte det som styr hur mycket gas du faktiskt lyckas lösa upp i vattnet. Det är extremt osannolikt att du och hannesc skulle lyckas lösa upp gasen lika bra. Varför då? Därför att du kan hålla på med CO2 i akvarier i flera år utan att lyckas riktigt bra med att lösa upp gasen. Det är en del slump med i bilden, även om du köper den dyraste komersiella reaktorn som finns.

Vad betyder det här? Att receptet i sig spelar minimalt med roll. Det som spelar roll är hur du löser upp gasen. Vet du hur du löser upp gasen så vet du även hur ska modifiera upplösningen så den blir bättre/sämre.

Gissa vad du ska göra nu..
#18 - 12 april 2011 07:59
haha:) ja men nu kör jag gasen genom en liten pump kanske bara ska köra syrestenen i citronträ för att få en sämre upplösning...hur kontrollerar man hur mycket löst CO2 det är i karet ?

Behöver man behandla CO2 förgiftning eller luftas det ur?:confused:
#19 - 12 april 2011 08:08
Se till att ha bra ytcirkulation så ventileras det ut ganska fort.

Att bara köra citronträ låter smart - då kan du ju även justera hur djupt ner du sätter citronträdiffusorn och på så sätt finetune:a upplösningen. Du mäter pH:t och KH:t och kollar i en CO2-tabell för att få reda på hur mycket CO2 du lyckas lösa upp.
#20 - 12 april 2011 08:11
Kanon! du är mästaren defdac:d

Annons