Hej,
har precis gått från Easy Carbo till CO2 och efter den förändringen så har algerna blommat upp utav bara den framförallt skäggalger!!
Finns det ett samband med övergången från EC till CO2 och alger?:confused:
men tror du algblommningen har något med övergången från ec till mäsk att göra
andersfiskar skrev:Du har inte gjort ngt annat också, typ rengjort filtret samtidigt som ett stort vattenbyte eller nåt? Om rören är hyfsat nya låter det inte riktigt som att det skulle vara hela anledningen...
Kör du med samma vattenbytesfrekvens? Låter som att det skulle kunna vara svajjiga co2-nivåer. Försök håll dem så stabila som möjligt och håll relativt täta, regelbundna vattenbyten. Men kolla så att du inte råkat slagit ut filtret.
defdac skrev:Ja. Toffsalger brukar reagera på förändring i CO2-nivåer. Det är därför man helst inte ska köra med kolsyrat bordsvatten t ex. Mäsk har också en tendens att bli lite ryckig om man inte sköter den noggrannt.
Men räcker 10 h med mina sketna rör eller ska jag köra 12 h? eller förvärrar det saken?
defdac skrev:Svårt att avgöra. Jag har aldrig sett någon större skillnad med att öka/minska antalet ljustimmar mellan 10-12 timmar om ljuset har dålig intensitet.