Algboll till räkor?

#1 - 28 mars 2007 20:20
Funderar på att köpa några körsbärsräkor till mitt akvarium och funderar på om jag måste köpa någon/några algbollar eller om det räcker med de tre algtäckta stenarna och sen har jag några små plastväxter som det växer alger på så de är nästan helt täckta? Jag kommer mata med algtabletter och så kommer det nog bli rester som lägger sig på bottnen som de kan äta men hur ofta ska man lägga i en tablett och hur stor del av den? Jag tänkte börja men en hanne och två honor och sen skaffa fler eftersom akvariet är ganska nystartat (fixade det nyss). Finns det något man bör tänka på som vad räkorna vill ha som miljö, växter, gömställen eller annat?
#2 - 28 mars 2007 20:56
Du behöver inte alls ha några algbollar.
Jag skulle nog vänta ett tag till innan du sätter i räkorna och då köpa ett tio-tal. de trivs bäst om de är många.
#3 - 28 mars 2007 21:05
Håller med. Mina räkor klättrar runt i hela akvariet på inredningen och växterna men jag ser dom nästan aldrig på, just det, algbollen som jag köpte åt dom.... :p
#4 - 29 mars 2007 09:29
Men de kostar ca 60kr styck här och jag har inte råd att köpa så många för jag får bara 200 att handla fiskar och vattenväxter för varje månad. Kan man inte bara köpa 3 stycken och sen får de kanske ungar? Det kommer bara vara 3 fiskar i akvariet men jag kan flytta fiskarna om jag ser att någon av räkorna bär på rom.
#5 - 29 mars 2007 09:34
Jag ringde just en annan affär och där var de billigare och de skulle få in några på onsdag så jag ska nog dit och sen köper jag så många som jag har råd med. Jag tog hälften av vattnet i karet från ett annat akvarium så jag behöver inte vänta så länge på att vattnet ska bli bra. De hadde andra räkor också men kan de korsa sig med varandra?
#6 - 29 mars 2007 09:41
Det kan vara bra att köpa en liten rot och lägga ned i akvariumet. Mina räkor går hela tiden och plockar på rötterna och det lär vara nyttigt för dem :) :) . Lite javamossa och riccia tycker de också om:)

Gå in här på forumet och titta under "Räkiga fakta" där hittar du allt som du behöver veta, och lite till..............

Lycka till och välkommen till "Räkträsket"! //Eva
#7 - 29 mars 2007 09:50
Någon rot kan jag inte ha för temat i akvariet är svart inredning och gröna växter och en rot skulle inte passa in och så brukar det ta flera månader att fixa så roten inte färgar av sig. Men jag kan försöka att hitta en liten rot som jag kan lägga bakom växterna i hörnet om det nu är så att räkorna äter på dem. Jag har läst lite i den andra tråden men det är ju massor av sidor att läsa och mycket som står där hjälper inte så mycket.
#8 - 29 mars 2007 09:55
Var inte för snabb med att stoppa ner räkor i ett nystartat kar. Det är mycket bättre om du bara har några få småfiskar först i kanske en månad innan du skaffar räkor.
Vilka sorter var det du undrade över om dom korsar sig?

Visst kan du ha färre än 10 st, men du kommer antagligen inte att se dom så mycket i början. Räkor trivs i stora grupper och blir väldigt orädda om dom är fler. Köper du några få t ex körsbär så kommer dom att föröka sig om dom trivs och det blir rätt många räkyngel på en kull så länge det inte finns fisk i karet som äter upp de nykläckta räkorna.

Men om du bara har t ex tre räkor är det väldigt lätt att du matar för mycket och vattnet blir dåligt. Mata väldigt lite. Vad är det för slags tabletter du tänkte mata med? Om det är såna där till bottenlevande fiskar så är en hel tablett väldigt mycket för tre räkor.
#9 - 29 mars 2007 10:01
Men om man tar vatten från ett annat akvarium behöver man väl inte vänta så länge? Och jag kan ju börja med 3 och sen skaffa fler lite senare om de ser ut att må bra så att jag inte överbelastar akvariet på en gång. Och tabletterna är såna som är till algätare så de sjunker men ska jag krossa den i mindre bitar och mata med så det inte blir för mycket? Och de andra räkorna de har var amono och red crystal. Riccia ser jättefint ut och skulle nog passa bra i mitt akvarium men jag har aldrig sett det i affären men de kanske kan beställa in. Är det en tålig växt?
#10 - 29 mars 2007 14:01
Om du bara får 200:- i månaden att köpa akvarietsaker för, rekommenderar jag att du spar denna månad och köper fler räkor samtidigt med nästa månads slant.
#11 - 29 mars 2007 14:23
Jag är inge bra på att spara och jag försöker mest hålla mig till att jag bara får 200kr att handla fiskgrejer för men jag har redan köpt för 250 den här månaden men jag kan ta från de andra pengarna för jag får 500kr och 200 är till akvarier, 200 till mat och 100kr till övriga saker. Jag har ca 100kr att handla räkor för nu om jag tar de övriga pengarna (har fått pengarna i förskott för nästa månad så nästa månadspeng kommer i maj) men jag har lite burkar och sånt som jag kan panta och då kan jag nog få ihopp runt 60kr mer. Jag får se hur många jag har råd med helt enkelt och köpa mer senare när jag får mer pengar.
#12 - 29 mars 2007 22:05
Om du "måste" stoppa ner räkorna så fort i karet är det bättre att du provar med några få först och ökar på vartefter du ser att de klarar sig och du har råd.

Körsbär korsar sig inte med amano eller crystal red.

Även om du tar gammalt vatten tar det en tid innan karet är i balans. Lite fortare går det om du kan ta ett filter som gått i ett annat kar.
Men det är dumt att ha för bråttom när det gäller räkor och har du så knappt med pengar är det väl synd om räkorna inte klarar sig.
#13 - 30 mars 2007 05:05
Jag tror nog att den största anledningen till att de kanske dör när jag får hem dem är att de får in dem samma dag som jag ska dit och så får räkorna nytt vatten i affären och sedan får de nytt igen när de kommer hem till mig så det kanske inte är så bra för dem? Men dör någon så kan jag byta den mot en ny.
#14 - 30 mars 2007 05:56
Om du ska hämta dem samma dag de kommer, kan du ju be affären att låta räkorna gå kvar i sitt gamla transportvatten, så det inte blir så mycket byte. Och så vill jag stämma in i kören: INKÖRT KAR. Och varför plastväxter?
#15 - 30 mars 2007 07:30
Plastväxterna finns det alger på men det är bara 4 stycken små och ca 8cm höga. Och jag tycker de var fina. Jag ska ringa på tisdag och höra om de kan ha de kvar i samma vatten som de kom i.
#16 - 1 april 2007 18:33
Borde jag låta räkorna vara själva i karet och flytta cikliderna? Eller kommer cikliderna lämna räkorna ifred?
#17 - 1 april 2007 19:08
Zwitta skrev:
Borde jag låta räkorna vara själva i karet och flytta cikliderna? Eller kommer cikliderna lämna räkorna ifred?

Vilken slags ciklider?
#18 - 1 april 2007 19:18
Kakaduor.
#19 - 1 april 2007 19:23
Är dom vuxna? Jag tror det är rätt dumt att ha räkor med dom om cikliderna inte är små yngel.
#20 - 1 april 2007 19:49
Vet inte om de är vuxna men honorna ser små ut och de får nog inte in en vuxen räka i munnen men de kanske tuggar på räkorna. Hannen är på runt 7cm så den är nog fullvuxen.
#21 - 1 april 2007 20:08
Då skulle inte jag stoppa ner några räkor där, inte ens helt fullvuxna. Det blir bara ett dyrt levandefoder.
#22 - 1 april 2007 20:21
Då får jag väl flytta på kakaduorna då så får de bo tillsammans med guppysarna.
#23 - 1 april 2007 20:27
Det borde funka bättre.
#24 - 1 april 2007 20:41
Finns det någon fisk som går bra tillsammans med räkor?
#25 - 2 april 2007 02:53
Om du vill ha något som absolut inte äter ett enda yngel så funkar olika dvärgrasboror som Boraras maculatus och t ex brigittae. Sen kan man tänka sig andra små fiskar om det inte gör något om ett eller annat nykläckt räkyngel blir uppätet, t ex guppys eller kanske någon liten tetra. Men jag förstår inte riktigt varför man måste stoppa ner fisk tillsammans med räkor.
#26 - 2 april 2007 11:35
Jag tänkte ha fisk för det står att räkorna äter rester från fiskarna och jag vill ha någonting som simmar omkring för annars blir det så tomt. Jag har flyttat cikliderna så nu finns det bara en ensam guppyhanne där men jag ska nog ge honom två honor, blir det bra? Jag läste också att man skulle lägga ner bruna blad men går det bra med björkblad och om jag tar några som redan ligger under vatten utomhus?
#27 - 2 april 2007 14:18
När räkorna väl börjat föröka sig är det inte tomt och tråkigt i karet. Om det inte finns fisk som jagar dom är dom mycket mer orädda och framme. Men visst funkar det med en tria guppys, fast lite yngel kommer dom att äta upp. Se till att det finns mycket växter och gömställen i form av t ex en knotig rot och javamossa. Men räkorna kommer nog att vara rätt osynliga i början.

Det man brukar använda i bladväg i karet åt räkor är bok- eller eklöv (bruna höstlöv). Dom är ogiftiga och håller rätt bra i karet. Det går att hitta såna löv under bokar och ekträd den här årstiden också. Björk vet jag inte om det håller något alls. Men visst kan du testa, ta bort dom om dom verkar ruttna i karet bara.
#28 - 2 april 2007 15:46
Javamossa köpte jag idag men jag har bundit fast det mesta på stenar så det är ganska platt just nu. Det finns lite gömställen och jag planterade någon växt som jag inte vet vad den heter i ena hörnet så där kan de gömma sig från fiskarna men guppysarna håller sig vid ytan och guppysarna är ganska små och fredliga. Ekblad kan jag plocka men hur gör jag så att löven sjunker?
#29 - 2 april 2007 16:04
Antingen så lägger du dom i en kastrull med vatten och kokar upp vattnet. Sen får löven svalna i vattnet. Då sjunker dom nästan direkt. Eller så sköljer du löven lite och låter dom flyta i ytan. Då sjunker dom på några dygn. Jag brukar göra på båda sätten. Jag tycker att löven håller en snyggare färg om jag inte kokar dom lite innan.
#30 - 2 april 2007 16:23
Färgar de av sig?
#31 - 2 april 2007 16:35
Nej det tycker jag inte. En del rötter färgar mer.
#32 - 2 april 2007 16:38
Jag ska koka bladen så ser jag om de färgar.
#33 - 3 april 2007 11:36
Körsbärsräkorna var slut så de kunde inte ta in några men de hade CR räkor. Jag tingade de 3 sista som fanns kvar men de viste inte om det var honor eller hannar, kan man se skillnaden?
Jag ska nog köpa körsbärsräkor veckan efter påsken för de sa att de nog skulle få in några då. För de går väl att ha cr och körsbärsräkor ihopp? Har redan lagt undan 300kr att köpa körsbärsräkor för och jag kanske kan lyckas få mamma att betala för CR räkorna men det är inte säkert.
Bör jag köpa någon speciel räkmat?
#34 - 4 april 2007 16:11
Bra dag!
Jag upptäckte på väg hem från skolan att en annan affär hade tagit in 10 körsbärsräkor men var endå tvungen att vänta några timmar för att kunna köpa dem så jag gick till affären som hade CR räkor och valde ut de 3 finaste exemplarer av de 7 räkorna som fanns och köpte också en växt (hornsärv hoppas jag). Lyckades få mamma att betala för räkorna, växterna och lite mat till råttorna så då var det klart och jag hade inte förlorat några pengar. Sen gick vi till blomsteraffären och jag köpte två flytväxter som jag hoppas ska kunna trivas i akvariumen och lite andra blommor, mamma betalade det med. Sen efter att mina föräldrar handlat lite mat så åkte jag och mamma till affären där körsbärsräkorna fanns och de kostade 35kr styck men jag hade bara råd till 8 men då sa han som jobbar där att jag kunde få de två andra räkorna på köpet så nu har jag 10 körsbärsräkor och 3 Cr räkor + växter och jag behövde bara betala 280kr.
#35 - 4 april 2007 17:20
Det låter som en bra dag :)
#36 - 4 april 2007 17:29
Ja, men att stå/gå upprätt i 2 och en halv timme tog på ryggen men det börjar gå över nu när jag har fått sitta ner. Räkorna är utspridda i karet nu och jag har inte lyckas räkna alla på samma gång men de kommer nog fram när de har vant sig. CR räkorna valde jag en liten ljus, en lite större ljus och en lite större mörk så jag hoppas att jag fick med en hona. Körsbärsräkorna ser ut att vara 5 honor och 5 hannar men jag är inte säker.
#37 - 4 april 2007 18:17
Det är svårt att se skillnad på CR innan de är fullvuxna. Då är honorna lite kraftigare med djupare skal över stjärten som ska skydda rommen.
#38 - 4 april 2007 19:39
Okej, men det är helt normalt att man inte ser räkorna så mycket när man tittar in i akvariet?
#39 - 4 april 2007 20:06
Ja det är normalt när dom inte är så många. När dom trivs och börjar föröka sig kommer dom att bli mer och mer orädda och framme. Sen brukar dom vara lite mer försiktiga i ett nytt kar också. Men dom brukar komma fram när det vankas lite mat. Men se nu till att inte mata för mycket. Ett nystartat kar är väldigt känsligt, det är bara att hålla tummarna :)
#40 - 5 april 2007 05:08
Har sett 8 st i dag men det är de ogenomskinliga hannarna som jag inte hittar men jag har hittat två skal men det är ju normalt att de ömsar i nytt vatten. Kanske borde jag flytta guppysarna till en egen balja tills räkorna har förökat sig? Men hur mycket matar jag då, ska jag bara peta ner 2-4 flingor? Hittar de till en algtablettbit om jag släpper ner en?
#41 - 5 april 2007 07:06
Ja dom har inga som helst problem att hitta till en enda liten tablettbit om dom är hungriga. Dom verkar ha vädligt bra... smaksinne säger man väl när det är djur under vattnet.
#42 - 5 april 2007 11:36
Okej. Hittade en körsbärsräka död idag men de kanske beror på att de hade fått byta vatten två gånger på samma dag? Har hört att de är lite känsliga för sånt och djuraffären koppar inte in vattendjuren utan släpper ner de direkt. Ska flytta guppysarna till ett annat kar. Körsärsräkorna är svåra att hitta men CR räkorna ser ut att my bra och går omkring i karet så jag ska nog köpa flera såna efter lovet om de har fått in fler. Kanske borde ta bort pumpen för den är ganska stark för räkor gillar väl stillastående vatten? Och jag tror jag ska lägga i mer eklöv för de ser ut att gilla att gömma sig under löven men kan det ändra värdena på nått sätt?.
#43 - 5 april 2007 12:43
Antingen är körsbärsräkorna väldigt bra på att gömma sig eller så har de försvunnit. Kan bara se 3 stycken just nu men de kanske kommer fram senare? I morse såg jag 5 stycken och en var ju död när jag kom hem idag.
#44 - 5 april 2007 12:55
Att du inte ser körsbären så lätt är nog för att dom har lite mer diskret färg än Crystal red som mer lyser liksom. Löven är bra, du kan ha i mer. Dom kan sänka ph lite men gör du dina vattenbyten som du ska brukar det inte vara några problem alls.
Jag tycker du ska vänta lite med att köpa fler tills du sett att det funkar bra med dom du har. Dom är lite känsliga för nystartade kar och det är synd om alla dör och du har köpt på dig många på en gång.

Pump/filter gör folk på olika sätt med. En del har ingen pump/filter alls i räkkaren och det funkar. Andra har och det funkar också. Den stora nackdelen med att ha pump/filter är när räkorna börjar föröka sig. Ynglen kryper gärna in i pumpen/filtret.
Men tar du bort pumpen/filtret är det ännu viktigare att du inte övermatar och att du sköter vattenbytena noga.
Jag kör ett kar utan pump/filter och byter ca 50% vatten i veckan. Jag har inte haft några problem alls med det karet. Karet är på 18 liter och nu när räkorna börjat föröka sig så finns det säkert minst 30 räkor i olika storlek där nu.
Det är förresten just från det karet jag fotade humlorna och Black crystal som jag lade upp i räkfaktatråden igår.
#45 - 5 april 2007 13:21
Men när de bär på ägg kan man ju sätta för en bit från ett par strumpbyxor över insuget. Och pumpen sitter ganska högt upp i ena hörnet så om inte räkungarna simmar mot insuget så kommer de inte sugas in. Jag byter ca 30-40% av vattnet varannan vecka men jag kanske borde byta varje vecka? Det är ju 2 veckor innan jag ska dit igen och då borde jag väl märka om det är något fel om räkorna jag har dör eller blir sjuka.
#46 - 5 april 2007 14:15
Jo du kan sätta för en bit nylonstrumpa när du ser att en hona går med rom. Problemet är inte att ynglen sugs in utan att de aktivt letar reda på alla möjliga skrymslen in i filtret och kryper in själv för att äta av filtermulmen. Så det spelar ingen roll var i karet filtret sitter.
#47 - 5 april 2007 14:36
Okej. Brukar räkorna gömma sig i början?
#48 - 5 april 2007 16:20
Ja det gör dom, speciellt när det inte är så många.
#49 - 5 april 2007 16:20
Nu är det 6 stycken körsbärsräkor ute och 4 av dem äter på tablettbiten. Jag gissar på att det var guppysarna som var på de och nafsade lite och det fick dem att gömma sig. Alla 6 är dock röda så betyder det att det är honor eller är hannarna också röda fast lite blekare?
#50 - 5 april 2007 17:27
Vad jag sett är det enbart honorna som är röda medan hanarna är mer grå med lite svagt rosa. Men det kanske kan vara olika på olika körsbärsstammar.
#51 - 5 april 2007 17:47
I djuraffären var det 5 röda och 5 genomskinliga och vissa av de genomskinliga hade ett rosa band på ryggen så jag trodde det var hannarna. Får väl kolla i djuraffären om de har någon hanne som de är säker på att det är en hanne när jag ska dit igen annars får jag väl bara hoppas på att jag har både honor och hannar. Så jag ska titta efter en gråaktig räka så är det nog en hanne?
Räkorna ser ut att trivas mycket bättre nu när jag har flyttat fiskarna för nu är de ute och går och simmar omkring utan att någon fisk kommer och försöker äta på dem. Finns bara en liten guppyhanne som jag inte lyckades få upp men han gör inget mot räkorna som de andra guppysarna gjorde.
#52 - 5 april 2007 18:17
Jodå, finns det inga fiskar som noppar efter dom så blir dom tryggare. Om du köper en körsbör till så ta den allra gråaste du kan se. Helst om du ser någon som inte är helt pytteliten. Körsbärshonorna får väldigt tydliga ljusa/gula äggfläckar under nackskölden rätt tidigt, medan hanarna aldrig har det. Hanarna är mindre än honorna också, och smalare.
Medan Crystal red så är hanar och honor lika stora och har lika mycket färg.
#53 - 5 april 2007 18:22
Jag undrar också om det finns olika CR räkor? Den mörka jag har är nämligen brun så det kanske är en annan färgvariant?
#54 - 5 april 2007 18:30
De ljusa är hannar...

Zwitta skrev:
I djuraffären var det 5 röda och 5 genomskinliga och vissa av de genomskinliga hade ett rosa band på ryggen så jag trodde det var hannarna. Får väl kolla i djuraffären om de har någon hanne som de är säker på att det är en hanne när jag ska dit igen annars får jag väl bara hoppas på att jag har både honor och hannar. Så jag ska titta efter en gråaktig räka så är det nog en hanne?

Honorna är riktigt röda om de inte är rädda eller väldigt unga, de ljusa är hannar och mina har också röda streck på ryggen... Jag har märkt att de färgar ut mer på mörk bakgrund och mindre på ljus men vuxna honor, 1,5-2 cm tror jag, är röda... ;)
#55 - 5 april 2007 18:40
Så då är det därför de har blivit så röda. Jag har ju svart sand, svart inredning och svart bakgrund och det är bara växterna som är gröna och eklöven är bruna.
#56 - 6 april 2007 09:59
Det ligger ganska mycket smådelar från växterna utspridda på gruset, kan jag ta bort det eller gillar räkorna att det är så?
#57 - 6 april 2007 18:14
Zwitta skrev:
Det ligger ganska mycket smådelar från växterna utspridda på gruset, kan jag ta bort det eller gillar räkorna att det är så?

Om det är växtdelar som lossnat från växterna kan du ju ta bort det du som går. Det ligger och förmultnar annars. Iofs håller nog räkorna på och noppar med det också men du får nog inte upp precis allt.
#58 - 6 april 2007 18:46
Det ser inte så fint ut men räkorna ser ut att gilla det men det är nog bäst att försöka ta bort det. Jag tror det bara finns 6 körsbärsräkor kvar. Men om de 3 andra har dött så borde jag väl se liken?
Jag tror att den största och rödaste honan har en liten 'äggfläck' bakom huvudet just där 'svansen?' börjar men betyder det att hon blivit parad eller kommer hannarna försöka para sig med henne när äggen börjar vandra ner?
Du vet ingenting angående den 'bruna' CR räkan? Den blir bara mörkare och mörkare och den liknar inte en vanlig CR räka som jag har sett bilder på.
#59 - 6 april 2007 19:25
Jo har tre dött borde du se liken om inte karet är otroligt väl planterat och har mycket skrymslen. Levande räkor kan gömma sig väldigt bra.

Nej en äggfläck betyder inta att honan är parad, men att hon är könsmogen och när rommen blivit tillräckligt utvecklad kommer hon att bli parad. Sen tar det något dygn så vandrar rommen ner och kläcks efter tre veckor.

Jag vet inte vad den märkligt färgade CR är för något. En bild skulle underlätta. Det kanske är någon helt annan sort.
#60 - 6 april 2007 19:41
Det finns mycket gömställen i karet som jag inte kommer åt att se så de kanske är där. Bilder försökte jag ta idag men lyckades inte alls så tyvärr så blir det ingen bild på honom.
http://www.petshrimp.com/images/beeshrimp7.jpg
Ser nästan ut som den fast lite mer rostbrun vid huvudet och mörkbrun på 'svansen'.
Kanske är en korsning med CR och någon annan räka som kommit i det karet där de föddes?
#61 - 6 april 2007 20:01
Menar du att den är svart/vitrandig med orange huvud och stjärt?
#62 - 6 april 2007 21:40
Ja, men inte riktigt svart utan mörkbrun. Den är vitrandig med rostbrunt (rödaktigt) huvud och sen är ränderna mörkbruna på svansen istället för röda.
Jag tittade på den nu och den har lite vitt vid nosen sen blir den rostbrun, vit, mörkbrun, vit, mörkbrun, vit och sen rostbrun stjärtfenan och det är 4 vita prickar på stjärtfenan.
#63 - 6 april 2007 22:34
Det låter lite som en lite dåligt färgad Black crystal. Crystal red är en Black crystal utan svart pigment, så dom kan korsa sig med varandra. Ungarna bör bli crystal black med anlag för CR, om det nu är en sån.
#64 - 7 april 2007 07:58
Men det kanske inte är så bra med korsningar? Han är störst av alla räkorna också så det kanske är en hona.
#65 - 7 april 2007 10:53
Nej det är inte så bra att få korsningar. Om det skulle vara en Black crystal och den var riktigt snygg kunde du använda den för att få in mera vitt bland CR. Men när du inte vet säkert vad det är borde du kanske byta den mot en CR i affären du köpte den.
#66 - 7 april 2007 11:01
Men den är nästan alltid ute och syns mest så jag gillar den ganska mycket. Men jag ska knappast sälja några av räkorna så det gör nog inte så mycket om det blir fler som ser ut som honom och det är ju inte säkert om han kommer överleva så länge att han hinner få ungar.
#67 - 7 april 2007 12:33
Zwitta skrev:
Men det kanske inte är så bra med korsningar? Han är störst av alla räkorna också så det kanske är en hona.

Om din räka är en Black Crystal så blir avkomman inte riktiga korsningar, eftersom Crystal Red bara är en färgvariant av samma art.

Den enda risken är att du i framtiden, får 2 färger bland avkomman. Svart/vita och röd/vita, men de är inte hybrider.

MVH/Anita
#68 - 7 april 2007 12:50
De röda syns ju bara lite mer än bruna men det spelar ju inte så stor roll. Om det börjar bli två färger får jag nog sätta de svarta i ett annat akvarium.
#69 - 7 april 2007 12:55
Zwitta skrev:
De röda syns ju bara lite mer än bruna men det spelar ju inte så stor roll. Om det börjar bli två färger får jag nog sätta de svarta i ett annat akvarium.

Låter som en bra idé :D .

MVH/Anita
#70 - 7 april 2007 13:01
Men när jag ska köpa fler CR räkor så bör jag välja bara röda?
#71 - 7 april 2007 13:11
Beror ju helt på om du vill ha bara röda eller inte.

Personligen så gillar jag både mina röd/vita och mina svart/vita och planerar att låta dem gå ihop framöver.

Eftersom anlaget för svart dominerar över anlaget för rött, så kanske jag måste separera de röda igen i framtiden. Men det får vänta tills där börjar bli många fler svarta än röda.

MVH/Anita
#72 - 7 april 2007 13:55
Det är inget fel på den för det är den räkan som man nästan alltid ser i akvariet för han vet nog att han inte syns lika bra som de röda. Men om jag köper in bara röda så blir det nog inte så många bruna ungar iallafall.
#73 - 10 april 2007 09:29
Nu ligger en räka uppochner på bottnen och det ser ut som om den bara har ömsat skal på svansen för det ligger ett sånt skal bredvid men inte själva kroppen med benen så den kanske har problem med att ömsa? Den ser ut att ha kvar skal som den ska ömsa på framkroppen och den lever fortfarande. Är det normalt att de ligger så när de ska ömsa eller kommer den att dö?
#74 - 10 april 2007 09:38
Det låter inte så bra. Du kan nog inte göra något mer än vänta och hålla tummarna. Jag har aldrig sett mina ömsa, men sett en filmsnutt och där ålar sig räkan ur det gamla skalet på några sekunder. Men processen innan tar lite mer tid.
#75 - 10 april 2007 09:52
Okej. Den har ömsat men bara halva kroppen så skalet på framkroppen har nog fastnat och den ser inte ut att få bort det.
#76 - 10 april 2007 10:18
Jag har haft turen att se en av mina räkor ömsa skal. Och det går superfort då den mer eller mindre hoppar ut ur sitt gamla skal.
#77 - 14 april 2007 16:10
Köpte några fler räkor idag men när jag kom hem var några döda. De som visade livstecken släppte jag ner i karet efter att jag koppade in dem och de har hämtat sig ganska bra och de som låg på sidan har rest på sig och sitter nu på eklöven medan de små räkorna har gömt sig. De 'döda' la jag ner i en balja med vatten för att se om de kanske skulle piggna till och en ser ut att andas men jag är inte säker. De hadde ingenting att sitta på i lådorna så de hade klamrat fast sig på varanndra men det kanske var syrebrist som gjorde att de dog eller att burkarna hade nått giftigt ämne i sig? Finns det nått sätt att rädda rommen på de 'döda' honorna?
#78 - 14 april 2007 17:40
Nej jag tror inte du kan rädda rommen på något sätt från en död hona.
#79 - 14 april 2007 18:26
Men vad har honorna som man inte kan fixa på konstgjord väg då?
#80 - 14 april 2007 19:09
Zwitta skrev:
Men vad har honorna som man inte kan fixa på konstgjord väg då?

Jamen om du tror att det funkar så är det väl bara att prova :)
#81 - 14 april 2007 19:15
Okej.... Ska de ha nånting som fläcktar dem? Fär honorna brukar väl göra så med äggen?
#82 - 15 april 2007 07:50
Är syretabletter bra i väldigt små mängder med vatten?

Annons