Mitt Amazonasakvarium har blivit "neralgat" (suck!). Bakgrunden är som så att;
Jag hade sedan ett par månader tillbaka införskaffat några små flytväxter som snurrade runt på ytan och gav en trevlig atmosfär åt akvariet. Har rätt många och stora växter planterat i sanden. Allt verkade stabilt och de få alger som växte på glaset knaprade mina harneskmalar glatt i sig. Så åkte jag bort en vecka och lät en bekant sköta matningen (han vet hur han ska mata och matar inte för mycket). Då jag kom hem upptäckte jag att hela vattenytan var täckt med flytväxter och att det knappt kom ner något ljus till växterna vid bottnen, och att alla mina bottenväxter hade korta men jättemånga alger på bladen, ungefär som en matta med alger. På något vis måste flytväxterna ha kommit in i en "blomningsperiod" eller förökat sig explosionartat genom celldelning under veckan jag var borta.
Jag har nu tagit bort och slängt alla flytväxter, knippsat av alltför algangripna blad och bytt vatten. Algerna på växtbladen sitter väldigt hårt och går ej att skrubba bort med naglarna. Det har nu gått några veckor men algerna tycks ha fått ordentligt fäste i akvariet för det växer ständigt upp nya alger på nya (och gamla) platser, de har även angripit växtblad som förut har varit förskonade. Jag funderar på hur jag ska komma åt själva kärnan i problemet. Man skulle i och för sig kunna köpa några andra algätare än de jag har, men då jag enbart har malar och fiskar från Amazonas och vill behålla det akvariet biotoppriktigt vill jag inte slänga i flera algätare. Dessutom skulle akvariet inte rymma fler malar. Jag kör sedan länge med CO2-gödning i alla akvarier i form av Seras CO2-tabs (brustabletter) med stor framgång. Mörkläggning har jag även där med framgång lyckats med till ett annat akvarium. Mina tankar är såhär:
Om jag först mörklägger akvariet i 2-3 dygn kommer (förhoppningsvis) de flesta algerna att lossna och ramla ner på bottnen där de blir till mat åt mina algätande malar. Sedan kör jag en intensivbehandling med CO2 och växtnäring (för akvariebruk såklart) för att "slå ut" algtillväxten och göra så att mina växter suger upp all näring och så att säga utkonkurerar algerna.
Jag vet att risken för algtillväxt ökar med mycket näring i vattnet, men på detta vis kanske jag kan "chocka" algerna. Ungefär som att utrota ogräs genom att plantera rikligt med växter i jorden och tillföra rikliga mängder växtnäring liksom. Vad tror ni om min teori?