Algbekämpning med mörkläggning,CO2 och växtnäring?

#1 - 23 juni 2004 00:45
Mitt Amazonasakvarium har blivit "neralgat" (suck!). Bakgrunden är som så att;

Jag hade sedan ett par månader tillbaka införskaffat några små flytväxter som snurrade runt på ytan och gav en trevlig atmosfär åt akvariet. Har rätt många och stora växter planterat i sanden. Allt verkade stabilt och de få alger som växte på glaset knaprade mina harneskmalar glatt i sig. Så åkte jag bort en vecka och lät en bekant sköta matningen (han vet hur han ska mata och matar inte för mycket). Då jag kom hem upptäckte jag att hela vattenytan var täckt med flytväxter och att det knappt kom ner något ljus till växterna vid bottnen, och att alla mina bottenväxter hade korta men jättemånga alger på bladen, ungefär som en matta med alger. På något vis måste flytväxterna ha kommit in i en "blomningsperiod" eller förökat sig explosionartat genom celldelning under veckan jag var borta.

Jag har nu tagit bort och slängt alla flytväxter, knippsat av alltför algangripna blad och bytt vatten. Algerna på växtbladen sitter väldigt hårt och går ej att skrubba bort med naglarna. Det har nu gått några veckor men algerna tycks ha fått ordentligt fäste i akvariet för det växer ständigt upp nya alger på nya (och gamla) platser, de har även angripit växtblad som förut har varit förskonade. Jag funderar på hur jag ska komma åt själva kärnan i problemet. Man skulle i och för sig kunna köpa några andra algätare än de jag har, men då jag enbart har malar och fiskar från Amazonas och vill behålla det akvariet biotoppriktigt vill jag inte slänga i flera algätare. Dessutom skulle akvariet inte rymma fler malar. Jag kör sedan länge med CO2-gödning i alla akvarier i form av Seras CO2-tabs (brustabletter) med stor framgång. Mörkläggning har jag även där med framgång lyckats med till ett annat akvarium. Mina tankar är såhär:

Om jag först mörklägger akvariet i 2-3 dygn kommer (förhoppningsvis) de flesta algerna att lossna och ramla ner på bottnen där de blir till mat åt mina algätande malar. Sedan kör jag en intensivbehandling med CO2 och växtnäring (för akvariebruk såklart) för att "slå ut" algtillväxten och göra så att mina växter suger upp all näring och så att säga utkonkurerar algerna.

Jag vet att risken för algtillväxt ökar med mycket näring i vattnet, men på detta vis kanske jag kan "chocka" algerna. Ungefär som att utrota ogräs genom att plantera rikligt med växter i jorden och tillföra rikliga mängder växtnäring liksom. Vad tror ni om min teori?
#2 - 23 juni 2004 07:12
Jag har provat det där när det gick åt h-till med mitt kar, men det verkar inte att fungera sådär jättebra. Växterna hinner liksom inte växa i kapp med algerna. Så jag tog bort de som var värst angripna, stort vattenbyte och ner med nya växter. Kostade 500:-, men det var det värt.
#3 - 23 juni 2004 07:32

för att "slå ut" algtillväxten och göra så att mina växter suger upp all näring och så att säga utkonkurerar algerna.

<b>Alger klarar mycket lägre näringsnivåer än växter</b>, så du kan inte konkurrera ut alger med växter. Du kommer konkurrera ut växterna med algerna.

Jag vet att risken för algtillväxt ökar med mycket näring i vattnet, men på detta vis kanske jag kan "chocka" algerna.

Utan näring i vattnet (främst CO2) kommer inte växterna kunna växa något. Flytväxter tar CO2 från luften så dom är inte begränsade på samma sätt som undervattensväxter. Det är nästan alltid kolet som begränsar om växterna inte växer ordentligt.

Brustabletter vädras ut på ett par timmar.

Ungefär som att utrota ogräs genom att plantera rikligt med växter i jorden och tillföra rikliga mängder växtnäring liksom.

Den konkurrensen handlar, precis som i akvarier, om ljus.

Dina ickebegränsade flytväxter konkurrerade ut alla undervattensväxter med ljuset, och eftersom alger inte behöver speciellt mycket av någonting alls för att trivas tog dom över. Dom gillar att sätta sig på ickefotosyntetiserande växtblad efter växtblad är solfångare.

För att få algerna att rata bladen måste dina växter kunna fotosyntetisera effektivt under 10-12 timmar. Det grejjar du tyvärr inte med en brustablett.
#4 - 23 juni 2004 13:37
Tack för inläggen. Men hur menar du med orden "Det grejjar du tyvärr inte med en brustablett" defdac? Min CO2-gödning i form av brustabletter är väl lika effektivt som att köra med tex. CO2 i en gasflaska man kopplar till akvariet? Som mohlin skriver kanske jag blir tvungen att skaffa nya växter för att få bukt med algerna, men jag tänker ändå försöka med min lilla teori först.
#5 - 23 juni 2004 14:03
Flera som har testat min tankemodell som algbekämpning?
#6 - 23 juni 2004 21:27

Min CO2-gödning i form av brustabletter är väl lika effektivt som att köra med tex. CO2 i en gasflaska man kopplar till akvariet?

Nej eftersom brustabletten frigör CO2 ganska snabbt och sedan vädras den ur med cirkulationen via vattenytan.

CO2 vill inte vara i vattnet, eller rättare sagt i samma nivå som koldioxiden i luften - ekvillibrium med atmosfären. Och den nivån är extremt låg.

Problemet är att växterna inte kan vända på en femöring vad gäller kolupptaget. Dom kräver lite invänjning för att börja utnyttja karbonater i vattnet, däremot kan dom utnyttja CO2 ganska direkt.

Det du då gör med brustabletter är att lura växterna att aldrig påbörja karbonatupptaget och dom väntar på CO2.

Det skulle inte förvåna mig om det totala kolupptaget (tillväxten) på så sätt blir mindre med dessa CO2-pulser, även om det naturligtvis ser väldigt schysst ut just när växterna bubblar fint när CO2-tabletten ligger och brusar.

Ett annat problem är att mörkläggning är att det inte fungerar så bra på "högre" alger som är trådliknande, det är främst Cyanobakterier och grönvatten det är effektivt mot. Du kommer inte se några alger som "trillar loss".

Däremot är det alltid lyckat att få (undervattens)växterna att trivas så bra som det går. Förslagsvis genom att rensa ut alla flytväxter och se till att växterna får all den näring dom behöver.
#7 - 23 juni 2004 23:36
Tack så mycket defdac för all information, mycket pedagogiskt förklarat ;-)! Vilken typ av växtnäring är att rekommendera (fabrikat, egenskaper, prisläge etc.)? Vad finns det för utbud på växtnäring för akvariebruk?
#8 - 24 juni 2004 07:32
Kör man med CO2 brukar man komplettera en vanlig akvarieväxtgödning som finns i handeln (Tropica Mastergrow) med två kemikalier som ger kväve och fosfor (KNO3 och KH2PO4). När man blandar ihop dessa brukar man kalla det PMDD (Poor Mans Dosing Drops).
#9 - 24 juni 2004 08:17
Om man kör med hela registret av pmdd-gödning som jag har köpt från Hjortgatanszoo behöver man ändå komplettera med TMG?
#10 - 24 juni 2004 09:04
Ursprungligen skickat av matzen

Om man kör med hela registret av pmdd-gödning som jag har köpt från Hjortgatanszoo behöver man ändå komplettera med TMG?

Nope.

("Äkta" PMDD är ju alla pulver, men med TMG blir det bekvämare eftersom man bara behöver fippla med KNO3 och KH2PO4 vilket nybörjare födmodligen uppskattar)
#11 - 30 juni 2004 13:44
Humm, vad är TMG då?
#12 - 30 juni 2004 14:19
Tropica Mastergrow.

Annons