VisualDarkness skrev:Snäckor är perfekta för ett litet kar men annars så tycker iaf jag att ett par Sewellior eller liknande knappast skulle må dåligt i ett 60l. Dock så ska de vara lite känsliga för dålig cirkulation och taskiga vattenvärden.
Lizz skrev:Jag var inne i en av zoo butikerna idag, de hade inte en aning om vad Sewellior vad för något. Och det var inte en vikarie eller i övrigt okunnig person utan han har sysslat med akvarier i många år??:confused: Snäckor o räkor fanns inte heller. Nu hade jag bråttom o hade inte tid o gå in på djurmagasinet, får bli nästa vecka.
Nubi skrev:Förvånar mig inte. Sewellior heter på latinska Sewellia lineolata, skriv ner på ett papper och sen gå tillbaka till affären.
tummregel = Ha alltid det latinska namnet på den fisken du söker :) inte handelsnamnet. De flesta fiskaffärer ska ha en fiskbok m latinsk namn, eller internet, om de inte kan hitta fisken kanske man ska se sig om en annan affär :)
Personligen tycker ja inte att Sewellior skulle vara det bästa algätaren. Köp /be om posthornsnäckor, Det finns jätte fina och så gör de sitt jobb :)
alger får man av olika anledningar. Matat för mkt ?
Micke_A skrev:Äter de alger överhuvudtaget? Det brukar väl inte vara botiors/grönlingars favoritmat direkt...
De liknar, och är släkt med den fisk som ytterst felaktigt brukar säljas som Hong Kongpleco, som vare sig är från Hong Kong, eller en pleco, det är ingen mal överhuvudtaget :p
Lizz skrev:OK, ska skriva ner detta. Jag startade upp akvariet igår. Har inte skaffat fisk än. Tänkte mest att det är bra med några "städare". Nu har jag aldrig tittat på räkor o snäckor, ser man dem på bild här påminner de om nåt man kan få mardrömmar av, eller???
Nubi skrev:hahaha =) nej nej gud nej :) (tycker jag, andra skulle kanske hålla med dig) snäckorna är jätte fina och hittar man snygga posthornsnäckor som har fina färger så blir det som ett färgklick i karet :) Googla på Posthornsnäckor. Inte nog med att de är snygga de gör en nytta i karet oxå :) De städar upp efter matrester och håller karet snyggt :) En duktig städpatrull
Räkor bör man inte ha i ett nystartad kar, de är känsliga för nystartad akvarium så skippa de....ialf förräns du fått balans i karet och alla nyttiga bakterier har flyttat in i filtret (det är meningen att de ska göra det ;) )
Har du några planer på vad du vill ha för framtida fiskar i karet? =)
VisualDarkness skrev:Mina Sewellia Sp. "Spotted" (En släkting till Lineolata som inte fått namn än) äter alger hela dagarna och jag har bevis på att de t o m kan ge sig på bruna/svarta alger! Ser även roligt ut när jag gör vattenbyten då rutan är helt prickig när de gått med sina små munnar och städat. ;)
Kompletterar deras kost med spirulina-, mix- och animaliska tabletter och broccoli. Resten av kosten fyller de själva ut med alger, dåliga växtdelar och allt annat de kan hitta i ett inkört kar. :)
Lizz skrev:3 Kampfiskar, tror jag. Verkar lätta. Har haft både kakaduor och fjärilar i det tidigare (inte samtidigt) innan jag lade ner det. Kakaduor har jag försökt med även i ett större kar, de har levt ca 3-4 mån sen har de strukit med (inte samtidigt), vatten värden mm var bra. Svar på frågan så blir det nog kampfisk. Hade ju varit kul med ngt mer i men karet är ju bara 60 liter. Kanske att de hamnar i 190 liters senare när mina 3 malawis stryker med. Har ingen lust o fylla på med fler Malawis, de har jagat ihjäl varandra.
Nubi skrev:3kampfiskar i ett 60l, låter som paradiset för dem :D
men kan lätt bli trist i längden, khuliålar, posthornsnäckor och grönlingar :) Det kanske skulle bli ett harmonisk kar,
macke_fisk skrev:Amonoräkor är väldigt bra algätare, har haft sådana innan jag och jag var inte besviken på dem :).