Algätare till 15 l akvarium?

#1 - 22 januari 2006 20:02
Ska köpa ett litet 15 l akvarium för att ha yngel i. Funderar nu på vad man kan ha för algätare i ett så litet kar. :confused: Någon som har bra tips?
#2 - 22 januari 2006 20:04
Räkor är det enda som skulle funka i ett sådant litet akvarium.
#3 - 22 januari 2006 20:05
Ancistrus dolichopterus ( skäggmunsmal) är en ganska lite mal, blir bara ca 10cm. Jag vet inte om den blir för stor för ditt akvarium men den arten är en av dom minsta. Det finns säkert mindre att få tag på.
#4 - 22 januari 2006 20:05
Räkor eller snäckor.
#5 - 22 januari 2006 20:05
Ok! Det tycker jag låter som en bra idé! Tror du att jag kan ha ett par stycken?
#6 - 22 januari 2006 20:06
räkor kan du ha ett par stycken ja.
#7 - 22 januari 2006 20:07
Marie: Ok! Det tycker jag låter som en bra idé! Tror du att jag kan ha ett par stycken?
#8 - 22 januari 2006 20:08
[quote=Nils Holmström]räkor kan du ha ett par stycken ja.[/quote]

Tack Nils! Märks det att jag är nybörjare här eller?!:D
#9 - 22 januari 2006 20:09
Ja absolut kan du ha några stycken. Finns väldigt fina räkor som inte är bleka i färgen. Röda räkor är ursöta!
#10 - 22 januari 2006 20:10
[quote=Marie J]Ja absolut kan du ha några stycken. Finns väldigt fina räkor som inte är bleka i färgen. Röda räkor är ursöta![/quote]

Är det körsbärsräkor du menar? Svåra att få tag på?
#11 - 22 januari 2006 20:14
Njae, måttligt. Jag har nyligen sett dem i ett par affärer här i Malmö.
#12 - 22 januari 2006 20:18
Det finns nog möjlighet att få tag i dom i de flesta välsorterade akvaristikbutiker. Hör med den zooaffär du brukar handla av om dom har eller kan tänka sig ta in några.
#13 - 22 januari 2006 20:21
Ska höra mig för, tack för era svar!
#14 - 22 januari 2006 21:10
[QUOTE=PlatyYngel]Ancistrus dolichopterus ( skäggmunsmal) är en ganska lite mal, blir bara ca 10cm. Jag vet inte om den blir för stor för ditt akvarium men den arten är en av dom minsta. Det finns säkert mindre att få tag på.[/QUOTE]

Du kanske har missat att Tintomara skrev att akvariet är på 15 liter. Ancistrus dolichopterus behöver ju minst 120 liter!

Räkor är som flera redan har skrivit det enda alternativet för ett så litet akvarium.
#15 - 23 januari 2006 13:17
Tog en ganska cool bild på min ena körsbärs räka igår :)
#16 - 23 januari 2006 19:08
[quote=DannyO]Tog en ganska cool bild på min ena körsbärs räka igår :)
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/Raga.jpg[/quote]

Vilken häftig bild! Och vad fin räkan är :)
#17 - 23 januari 2006 21:29
[quote=Tintomara]Vilken häftig bild! Och vad fin räkan är :)[/quote]

haha tack :D
Har nog ca 30 sånna bilder och man får verkligen upp ögonen för de små räkorna när man kan se de så detalierat blir bara mer o mer imponerad :)
Tog även ett par macrobilder på mina amanos när de stod nära glaset men mer om dem en annan gång :P
#18 - 23 januari 2006 21:55
En liten undran: Behövs det någon algätare överhuvudtaget i ett litet yngelkar?
Men visst, räkor kan kanske vara kul.
#19 - 23 januari 2006 22:07
[QUOTE=Tintomara]Ska köpa ett litet 15 l akvarium för att ha yngel i. Funderar nu på vad man kan ha för algätare i ett så litet kar. :confused: Någon som har bra tips?[/QUOTE] Det finns alternativ till räkor för ett så pass litet "kar" och det är - som Nils - skrev snäckor/sniglar. Räkorna kommer inte städa bort algar på glasrutan och är mycket känsliga mot "dåliga" vattenvärden. Kommer du använder burken som yngelburk så måste du dock matar mycket. Att hålla bra balans i ett sånt litet kar är redan så tillräkligt svårt. Hjälp från sniglarna är då mer än välkommen! Är du rädd för snigelinvasionen, då tar du såna som behöver bräcktvatten för att kunna föröka sig. Typ Clithon corona. Snygg och duktig snigel...

Lycka till! Hejhopp. Ralp
#20 - 24 januari 2006 15:56
[QUOTE=Lacustris]En liten undran: Behövs det någon algätare överhuvudtaget i ett litet yngelkar?
Men visst, räkor kan kanske vara kul.[/QUOTE]
Så värst mycket alger växer inte i mina yngelkar då jag har dålig belysning och bra vattenkvalitét, däremot uppskattar jag att ha räkor i yngelkraen som kan käka upp maten som ynglen missar och håller rent ö.h.t!
Så länge man inte köper nån mördarräka som käkar upp ynglen!

andrea
#21 - 24 januari 2006 18:10
Wow, så snygg räkbild :D
Kan också rekommendera sniglar för de är verkligen urduktiga städare. Mina tre ampullaria käkar alger mycket bättre än mina ancistrusar :D
#22 - 24 januari 2006 18:14
[QUOTE=Watermelon]Wow, så snygg räkbild :D
Kan också rekommendera sniglar för de är verkligen urduktiga städare. Mina tre ampullaria käkar alger mycket bättre än mina ancistrusar :D[/QUOTE]

Synd bara att de inte klarar surt vatten. Annars hade jag tagit hem några såna.
#23 - 24 januari 2006 18:33
[quote=ralp]Det finns alternativ till räkor för ett så pass litet "kar" och det är - som Nils - skrev snäckor/sniglar. Räkorna kommer inte städa bort algar på glasrutan och är mycket känsliga mot "dåliga" vattenvärden. Kommer du använder burken som yngelburk så måste du dock matar mycket. Att hålla bra balans i ett sånt litet kar är redan så tillräkligt svårt. Hjälp från sniglarna är då mer än välkommen! Är du rädd för snigelinvasionen, då tar du såna som behöver bräcktvatten för att kunna föröka sig. Typ Clithon corona. Snygg och duktig snigel...

Lycka till! Hejhopp. Ralp[/quote]

Men då kan jag ju helt enkelt flytta över några av mina små snäckor (av okänd art) som jag har i det andra karet!
#24 - 26 januari 2006 21:45
Fick tydligen med någon liten snäcka med växter jag köpte. Kan inte se några i det stora akvariumet, men i yngelkaret syns dom tydligt. Dom håller efter och jag har inte haft alger alls i den, men eftersom dom förökar sig fort vågar jag inte slänga i dom i stora karet.
Jag tyckte det lät bra med en snäcka av sorten Clithon corona, är det någon som vet om dom finns att köpa i stockholm, gärna västerort.[:)]
#25 - 27 januari 2006 10:23
Jag köpte mina på Djurmagazinet i Tyresö. Sedan såg jag nyligen också några hos Akvarielagret (som var tom billigare). De kallas för Antennsniglar på svenska. Jag tycker om mina två och kan bara varmt rekomendera de.

Hejhopp. Ralp

Annons