Algätare i diskus-kar?

#1 - 24 februari 2009 20:54
Hej,

Jag är ny på Zoopet och har ej lärt mig hitta här ännu och vet därför ej om detta är rätt forum att ställa denna fråga.

Jag har precis startat upp ett 350 liters akvarium där jag ska hålla ett diskuspar som huvudfisk. Karet skall vara ett sällskapsakvarium där diskusarna ska bo permanent, även om de går i lek. Diskusarna ska ha sällskap av ett stim kardinaler och ett litet stim sterbai samt någon algätande fisk.
Jag behöver tips på vilken algätare som tål den höga temperatur som diskusarna kräver och som dessutom inte blir stor. Jag vill inte ha någon 10-15-20 centimeters äggätande mal utan något mindre, säg max ~5 cm.

Tacksam för goda råd.
#2 - 26 februari 2009 12:09
Jag kör 40-50 otocinclus i mitt akvarium och det funkar kanon. De är väl de enda som blir ca 5cm. De kan vara något värmekänsliga och vid 30C har jag fått plocka ur några enstaka döende tyvärr. Vid 28C funkar det bra. Någon har påstått att dessa typ av fiskar kan ge sig på diskusarnas slemhud men inte i mitt akvarium iaf. Har haft de ihop i nåt år.
#3 - 26 februari 2009 12:46
Det är faktiskt inte många andra algätande malar förutom vanliga ancistrusmalar som fungerar tillsammans med diskus.
Dock så får man fortfarande skrapa rutorna med algmagnet men växter o rötter och annan inredning håller dom rent bra på under normala förhållanden ska tilläggas.
Jag vet ingen annan mal som fungerar så bra och även gillar läget med högre temp. ;)
#4 - 26 februari 2009 13:20
Tack för svar sme_h och drd!

Måste erkänna att jag är helt rudis på malar... [:o]

Jag är inte särskilt förtjust i stora malar, har haft en grotesk, mörkbrun sak för många år sedan, den var nog 20-25cm lång... när jag lade ned akvaristiken sålde jag alla fiskar till en butik, inklusive malen.. jag fångade den i min största håv och fick klippa sönder densamma för att få ut malen som spjärnade emot med bröstfenorna allt vad den kunde... huh... :)

*Ancistrus... är det månne den familj man kallar för L-malar?
*Hur stor kan man förvänta sig att en Ancistrus blir i ett 350 liters kar?
*Hur många ska man ha?
*Var i Skåne köper man bra Ancistrus?

Jag kommer att ha ett stim på ~30 kardinaler, 7-8 sterbai, och mellan 6-10 discus + de malar som krävs för att städa bort alger från växter, rötter och rock-bakgrunden.
#5 - 26 februari 2009 13:25
Ancistrus tror jag är familjenamnet, (rätta mig om jag har fel Drd) L-malar är något annat.
Ancistrus är de där rackarna med massa räliga spröt i plytet, (hanarna) och blir ca 15 cm.
De kan du köpa i vilken akvarieaffär som helst för runt 50 spänn och uppåt.
#6 - 26 februari 2009 13:36
Ok NIC, hittade info nu... L-mal är ju inget annat än Loricariidae... så enkelt det kan vara.. :)
#7 - 26 februari 2009 20:36
Ett gäng vuxna ancistrus ser till att ev. lek på discus blir misslyckad. Det lovar jag nästan :)
Har ottisar av denna anledning. Siameser är också harmlösa mot rom men har också ett rykte om att ge sig på discusars hud. Vet inte hur det är med temp på dessa men helst under 30C gissar jag
#8 - 26 februari 2009 21:18
sme_h skrev:
Ett gäng vuxna ancistrus ser till att ev. lek på discus blir misslyckad. Det lovar jag nästan :)

Har ottisar av denna anledning. Siameser är också harmlösa mot rom men har också ett rykte om att ge sig på discusars hud. Vet inte hur det är med temp på dessa men helst under 30C gissar jag

Det kan jag förstå.. men jag har inte tänkt att discusarna ska leka i sällskapskaret, blir det ett lekpar i gruppen skaffar jag en lekkub till dem. Sen är det väl igång på allvar igen för min del... :d

Läste att siameser inte är särskilt värmetåliga, ancistrus tål däremot discus-temp. Läste också det där med att de kan ge sig på discushud, inget kul isf.
#9 - 26 februari 2009 22:52
Det går fort att komma igång igen Mats om det väl startas på den vägen ;) hehehe
#10 - 28 februari 2009 10:39
drd skrev:
Det är faktiskt inte många andra algätande malar förutom vanliga ancistrusmalar som fungerar tillsammans med diskus.

Dock så får man fortfarande skrapa rutorna med algmagnet men växter o rötter och annan inredning håller dom rent bra på under normala förhållanden ska tilläggas.

Jag vet ingen annan mal som fungerar så bra och även gillar läget med högre temp. ;)

Der blev fyra st. små ancistrusmalar till slut, tack för tipset Matte! :)

Annons