Algätare-hur välja

#1 - 3 februari 2024 09:07
de flesta akvarister vill ju ha någon algätare i akvariet. Men hur välja?, har haft lite olika och fått olika erfarenheter. Mina ancistrus är inte säskilt bra algätare när de blivit stora, Vissa jag hade förr, ex [FONT=Arial]Gyrinocheilus aymonieri blev väldigt aggressiv som stor. Vissa påstås äta tofsalger, Andra bra på att äta på blad, ex [/FONT] Otocinclus. Så vilken algätare funkas bäst. Äter alla alger hela livet och är fredlig även som vuxen?.

#2 - 3 februari 2024 09:52
Amano-räkor och Otocinclus är väl det man tänker på i första hand. Snäckor kan också vara ett alt. men en del lägger ägg överallt som är grymt svåra att få bort från inredning.
Siamensis äter ju även tofsalger vilket är en fördel. Men Siamensis blir stora så det kanske inte funkar i längden. Men man kanske kan lämna dom till zooaffären när dom känns för stora för karet.
Ancistrus ger ju sig gärna på svärdplantor eller andra storbladiga växter så dom undviker jag. Sen är väl inte algätare lösningen på algproblem men dom kan bidra lite grann. Undantaget är Siamensis som i princip kan rensa ett kar på tofsalger på en vecka.
#3 - 3 februari 2024 11:28
Har zebrasnäcka och den går fram som en gräsklippare!

Annons