Algätare

#1 - 29 december 2007 11:08
Hej allihopa! Jag ska skaffa mig ett nytt 60-liters, och vill gärna ha lite tips på bra algätare som passar till ett så litet akvarium.. Randig Otocinclus har jag haft, jättefin fisk, men nu vill jag pröva nåt nytt!;)
#2 - 29 december 2007 12:14
räkor elr kanske pittbull pleco...kmr inte ihåg om den ville va fler elr inte.
#3 - 29 december 2007 12:18
Kanske en Peckoltia...

om du har en peckoltia får du inte ha några andra algätare.
#4 - 29 december 2007 12:21
3 guppy skrev:
Kanske en Peckoltia...

tror det blir för litet...om jag inte har fel så vill de ha 120 liter.
#5 - 29 december 2007 14:22
I mina ögon finns det inget som slår Äppelsnäckorna och räkorna, på algätarfronten.
#6 - 29 december 2007 15:55
Okej, tack så mycket! Jag har faktiskt aldrig sett räkor i den akvariebutik jag brukar handla hos. Jag har sett jättemycket bilder på räkor, det finns ju så många häftiga varianter! Men att få tag på några kanske är snäppet svårare. Nån som har tips på en bra räk-art? Helst nån som är snygg, också:p
Guest
#7 - 29 december 2007 18:28
3 guppy skrev:
Kanske en Peckoltia...

Varför får man inte det?

Släktet Peckoltia är inte de bästa på alger, har bara sätt yngel/juveniler äta litegrann.
#8 - 29 december 2007 19:52
Lutt, jag såg bilderna på dina fina malar! Har du några tips på hyfsat små, tåliga varianter?:D
Guest
#9 - 29 december 2007 21:56
macke_fisk skrev:
tror det blir för litet...om jag inte har fel så vill de ha 120 liter.

Jasså, har du frågat dom:)

qenzo skrev:
I mina ögon finns det inget som slår Äppelsnäckorna och räkorna, på algätarfronten.

Då har du inte stött på Lasiancistrus, de är grymma algätare.

Olfi skrev:
Lutt, jag såg bilderna på dina fina malar! Har du några tips på hyfsat små, tåliga varianter?:D

Tack! Ditt akvarium är ju inte så stort och du har ju redan testat Otocinclus cocama "Zebra otto" så kanske Nannoptopoma sp "peru" och den har jag sätt i grossistlistorna och enligt mig en snygg firre. Du har ju också LDA25 pitbullpleco som nån här tipsade om tidigare i tråden.
#10 - 30 december 2007 11:00
Peckoltia Pulcher...
Bilagor:
#11 - 30 december 2007 22:30
[quote=Lutt;1066667]Jasså, har du frågat dom:)quote]

jag har ju inte det :p...men jag vet att brukar bli kinkigt om man föreslår en algätare som gärna vill ha ett större akvarium..
#12 - 31 december 2007 10:42
Lutt skrev:

Då har du inte stött på Lasiancistrus, de är grymma algätare.

Det vet jag faktiskt inte om jag har :D
Jag har 3 olika typer själv, men det är "bara" vanlig sp., golden och "latte" varav den sistnämnda inte är artbestämd än[B)]
Guest
#13 - 31 december 2007 11:27
3 guppy skrev:
Peckoltia Pulcher...

Jag tror du menar L168 Dekeyseria brachyurus och den har gått under namnen Peckoltia och Zonancistrus och nångång haft "pulcher" som art namn.

macke_fisk skrev:

jag har ju inte det :p...men jag vet att brukar bli kinkigt om man föreslår en algätare som gärna vill ha ett större akvarium..

Nä men exakt, fast Peckoltia är ett stort släkte och L075 som blir över 20cm kanske inte är så bra för ett litet kar...jag själv odlar L205 Peckoltia sp som är ca 13-14cm i ett 105L utan problem.

qenzo skrev:
Det vet jag faktiskt inte om jag har :D

Jag har 3 olika typer själv, men det är "bara" vanlig sp., golden och "latte" varav den sistnämnda inte är artbestämd än[B)]

Hehe ok...om det är den malen som tant nancy odlar så är det en korsning mellan en VF Ancistrus (kanske L338) och en vanlig sp och då blir det automatiskt en "vanlig sp" om det nu är en "kaffelatte"
#14 - 31 december 2007 11:56
Lutt skrev:

Hehe ok...om det är den malen som tant nancy odlar så är det en korsning mellan en VF Ancistrus (kanske L338) och en vanlig sp och då blir det automatiskt en "vanlig sp" om det nu är en "kaffelatte"

Ja det är den, men enligt "vad-han-nu-hette" På GOC (Janne?) så gick inte fisken att typa.
Eg är det ju struntsamma eftersom den iaf är vacker och jag hoppas finna fler för odling (blandar inte typer) och inte gör ngn av ancistrusarna ngn nytta med alger heller :D
Latmaskar är vad de är.
Guest
#15 - 31 december 2007 12:50
qenzo skrev:
Ja det är den, men enligt "vad-han-nu-hette" På GOC (Janne?) så gick inte fisken att typa.

Eg är det ju struntsamma eftersom den iaf är vacker och jag hoppas finna fler för odling (blandar inte typer) och inte gör ngn av ancistrusarna ngn nytta med alger heller :D

Latmaskar är vad de är.

Nej exakt därför jag skrev kanske:p.
Ancistrus är bland de svåraste släktena att veta vilken art man har om man inte vet var de är fångade osv, de är ju trots allt det största släktet hos L-malarna. Så om den är korsad så är det ju skitsamma för då är det ju en bastard som inte kan få mer än sp. och nån siffra i det latinska namnet.

Det tråkiga med VF Ancistrus är att de oftas är mycket billiga ihandeln, jag tror inte de kosta mer än 5-7 dollar och just det när man märker fisken som VF Ancistrus så vet man inte om det är samma art eller inte:confused:

Annons