Algätare

#1 - 7 juni 2007 13:41
Om man vill ha en algätande fisk är det en mal man ska skaffa då? Vad för lättskött sort rekommenderar ni då?
#2 - 7 juni 2007 13:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det beror lite på vad du vill ha din mal till och hur stort ditt akvarium är.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Det finns även artbeskrivning på flera av dom vanligaste malar här på Zoopet, där kan du läsa om dom och hur stort akvarium dom kräver osv.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom flesta malar äter bara vissa typer av alger, så någon universallösning på algproblem är dom sällan ;)[/COLOR][/FONT]
#3 - 7 juni 2007 13:53
Jag har 3st metallpansarmalar och 1 plecostomus i mitt lilla akvarium och det tycker jag funkar väldigt bra :) Räkor äter också en hel del alger. Om du har större fiskar så kan räkorna bli mat, vilket inte är så kul.
#4 - 7 juni 2007 13:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Plecostromusen blir ju runt 50 cm så den passar väl inte sådär jättebra i ett litet akvarium, om det inte bara är tillfälligt när den är liten.[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=323
#5 - 7 juni 2007 14:00
jo jag vet att dom kan bli enorma! :O Men min är välidigt liten just nu. Det är ganska tillfälligt, har större burk på G så den ska få flytta in där snart och sedan när den växer ur den så har jag en kompis med 1200L akvarium som kan ta emot den.
#6 - 7 juni 2007 14:08
Metallpansarmal var ju en fin firre. Det står att min.kravet för yta är 60 l och man ska ha minst 6 st. Kan man ha 6st. i ett 60 liters eller beror det på om man har andra fiskar i? Jag ska skaffa rådasand eller blästersand till akvariumet. Är det bra för pansarmalen?? Inte vasst å så?
#7 - 7 juni 2007 14:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur många fiskar du kan ha beror lite på hur bra filtrering du har och hur ofta du byter vatten, fler fiskar skitar ju ner mer än få fiskar ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det går säkert bra med ett litet stim med pansarmalar, men dom är inte algätare, däremot är dom effektiva städare av botten.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom flesta algätande malar är lite för stora för 60 liter, i mindre kar passar det ofta bättre med räkor eller snäckor som algätare/städare.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Rådasand och blästersand passar fint till Pansarmalar.[/COLOR][/FONT]
#8 - 7 juni 2007 14:14
Har ingen aning det där med antal per liter osv. Men jag tror det ska gå bra med bottenmatrialet du beskriver, jag har ganska grov sten på ca 3-5mm och sedan fin engelsk sjösten 1-2-3mm uppepå den grova och jag tror dom gillar det :)
#9 - 7 juni 2007 14:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ett mått man brukar använda är:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1 cm vuxen fisk/liter vatten.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]D v s om du har 6 st Pansarmalar som blir 5 cm stora = 30 liter.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Detta tillsammans med minimikrav på akvarievolym och akvarielängd till respektive fiskart så får man ganska lagom många fiskar, om man väljer med omsorg och inte fyller sitt lilla akvarie med bara starkt revirhävdande fiskar t ex. :) Så läs på, använd sunt förnuft så går det säkert bra.[/COLOR][/FONT]
#10 - 7 juni 2007 14:27
Tack för dom fina svaren. Köpte ett akvarium idag faktiskt. Ska snart dra igång det också. Pansarmalarna var fina och lagom små, får inte plats med några bamsar. Räkor ser roliga ut i akvarier, visste inte ens att man kunde ha det förrän jag började kika runt på denna sidan för några veckor sedan! Jag ska nog ha några pansalmalar, några guppys och kanske några tetror (neon el. kardinal).
Wish me luck!! :)
#11 - 7 juni 2007 14:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Good luck!![/COLOR][/FONT]

Annons