[quote=batski]Du bör även skaffa ett nitrittest för att hålla koll på nitriten. När du får nitrit måste du se till att göra upprepade vattenbyten tills nitriten är borta.[/quote]
Hade nyss köpt en förpackning med nitrittester när jag skrivit mitt senaste inlägg och jag behöver väl inte säga vad testresultatet blev och vad jag sysslat med de senaste dagarna [:o]
Jaja, inga fiskar har kommit tillskada och mina åtgärder med toxivec (som jag läste att du tipsat om i andra trådar) börjar ge resultat, är nere i 0,1-0,2 nu (färgen på testet ligger mitt mellan färgen som indikerar 0,1 och den som indikerar 0,2. Ett par dagar till så bör det vara okej igen.
Nu har jag fler frågor. Jag behandlar som sagt redan med toxivec men även med nitrivec som man ska fortsätta med i minst 10 dagar från det att man började motverka nitriten, samt nåt medel vars namn jag inte minns till växterna som jag även tidigare använt vid vattenbyten. Men sen har jag även Nutrafin som butiken jag köpte bas-sakerna från försåg mig med (jag har bytt butik sedan dess, av förklarliga skäl), ersätter nitrivec detta i samband med de vattenbyten jag sen kommer att göra veckovis eller är det två olika behov som tillgodoses med dessa 2 medel ?