algätare??

#1 - 14 augusti 2006 14:34
jag ska starta upp ett nytt ganskalitet akvarium, jag letar efter en bra algätare... några tips?:confused:
#2 - 14 augusti 2006 14:36
Det är lite lättare att komma med förslag om man får veta storlek på karet.
Thomas
#3 - 14 augusti 2006 15:48
Är det litet, ett gäng räkor. Runt 100 liter några ottocinclus, över 100 liter Ancistrus.
#4 - 14 augusti 2006 16:30
under 100l kan man också ha räkor och lda25
#5 - 14 augusti 2006 17:53
Någon som vet var i Sthlm man kan köpa LDA25 ? Har inte sett den på de ställen jag kollat hittills...
#6 - 14 augusti 2006 21:40
Siamesisk algätare (Crossocheilus oblongus) är oxå en duktig liten firre... ;)
#7 - 15 augusti 2006 05:47
[quote=Jessi77]Siamesisk algätare (Crossocheilus oblongus) är oxå en duktig liten firre... ;)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fast inte till ett litet kar.[/COLOR][/FONT]
#8 - 15 augusti 2006 06:25
Stoppa ner en algbevuxen anubias till min räkburk igår och nu när jag tittar på bladen som var fulla med svarta toffsalger så ser det ut som där är lite mindre faktiskt.
Körsbärs och amano och klippräkor i karet.
#9 - 15 augusti 2006 16:23
akvariet är väldigt litet, cirka 14 liter...
#10 - 15 augusti 2006 16:27
några mindre räkor kanske man kan ha...
#11 - 15 augusti 2006 16:27
[quote=ChristianM]Någon som vet var i Sthlm man kan köpa LDA25 ? Har inte sett den på de ställen jag kollat hittills...[/quote]

tror den finns i södermalms akvarieaffär...
#12 - 15 augusti 2006 16:48
räkor är mat...
#13 - 15 augusti 2006 16:58
Om du är sugen på att äta Amanoräkor är du välkommen hem till mig, så ska du få äta...:D
#14 - 15 augusti 2006 17:04
:p
#15 - 15 augusti 2006 19:01
[quote=akan]tror den finns i södermalms akvarieaffär...[/quote]

Tack ! Då ska jag kolla där :)
#16 - 15 augusti 2006 19:27
[quote=Menoni]räkor är mat...[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fast jag tror nog det är ganska pilligt att skala körsbärsräkor, inte mycket mat på dom heller, så då är dom bättre som algätare, supersöta :D och går bra i ett 14-liters.[/COLOR][/FONT]
#17 - 16 augusti 2006 11:29
[QUOTE=Jessi77]Siamesisk algätare (Crossocheilus oblongus) är oxå en duktig liten firre... ;)[/QUOTE]

Liten??? Det beror förstås på vad du jämför med, men siamensis kan bli 15 cm långa.

[QUOTE=Menoni]akvariet är väldigt litet, cirka 14 liter...[/QUOTE]

I ett 14 liters akvarium kan du bara ha räkor. Det är i stort sett inga fiskar som trivs i ett så litet akvarium.
#18 - 16 augusti 2006 17:10
jag mätte fel, det var 25liter
#19 - 16 augusti 2006 17:56
[quote=Menoni]jag mätte fel, det var 25liter[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har räkor (körsbär och amano) samt några Endlers i mitt 20-liters, funkar kanon.[/COLOR][/FONT]
#20 - 16 augusti 2006 19:28
Har haft igång mitt akvarie nu i drygt en vecka, med de fiskar som nu finns i det. Hur lång tid till bör jag vänta innan jag ger mig på att fixa mina algätare ? Behöver jag vänta ett tag till eller ?
#21 - 16 augusti 2006 20:03
[QUOTE=ChristianM]Har haft igång mitt akvarie nu i drygt en vecka, med de fiskar som nu finns i det. Hur lång tid till bör jag vänta innan jag ger mig på att fixa mina algätare ? Behöver jag vänta ett tag till eller ?[/QUOTE]

En vecka är väldigt kort tid. Det tar ca 1 månad innan akvariet är färdigcyklat. Hur stort är det? Och vad för fiskar och hur många är det som bor däri nu?
#22 - 16 augusti 2006 20:16
[quote=batski]En vecka är väldigt kort tid. Det tar ca 1 månad innan akvariet är färdigcyklat. Hur stort är det? Och vad för fiskar och hur många är det som bor däri nu?[/quote]

Det är bara ett 54 liters. 1 kampfisk 3 platys och 7 neontetror. Stämmer det att man bör byta vatten oftare än en gång i veckan i början ? Har nämligen bytt 2 gånger den gångna veckan o vill bara va säker på att jag gör rätt, har lärt mig genom att läsa här att zoobutikerna inte alltid är att lita på :)

Men då väntar jag åtminstone 3 veckor till innan jag börjar fundera på algätare i någon form (LDA25 el. räkor).
#23 - 16 augusti 2006 21:16
[QUOTE=ChristianM]Det är bara ett 54 liters. 1 kampfisk 3 platys och 7 neontetror.[/QUOTE]

Ajajaj, det är alldeles för många fiskar i ett nystartat akvarium av den storleken = risk för ammoniak-och nitritförgiftning. Se till att tillsätta ordentligt med bakteriekultur och mata väldigt sparsamt under de kommande veckorna.

Du bör även skaffa ett nitrittest för att hålla koll på nitriten. När du får nitrit måste du se till att göra upprepade vattenbyten tills nitriten är borta.

[QUOTE=ChristianM]Stämmer det att man bör byta vatten oftare än en gång i veckan i början ? Har nämligen bytt 2 gånger den gångna veckan o vill bara va säker på att jag gör rätt, har lärt mig genom att läsa här att zoobutikerna inte alltid är att lita på :)[/QUOTE]

Har aldrig hört det, men med så många fiskar kan det vara en idé. Och du har rätt, man kan tydligen inte lita på dem. Varför ska de alltid sälja så många fiskar i början? :(
#24 - 19 augusti 2006 12:36
[quote=batski]Liten??? Det beror förstås på vad du jämför med, men siamensis kan bli 15 cm långa.

I ett 14 liters akvarium kan du bara ha räkor. Det är i stort sett inga fiskar som trivs i ett så litet akvarium.[/quote]

Hade ingen aning om att akvariet var så litet.... Stod inte i början.. [B)]
#25 - 20 augusti 2006 14:13
[quote=batski]Du bör även skaffa ett nitrittest för att hålla koll på nitriten. När du får nitrit måste du se till att göra upprepade vattenbyten tills nitriten är borta.[/quote]

Hade nyss köpt en förpackning med nitrittester när jag skrivit mitt senaste inlägg och jag behöver väl inte säga vad testresultatet blev och vad jag sysslat med de senaste dagarna [:o]

Jaja, inga fiskar har kommit tillskada och mina åtgärder med toxivec (som jag läste att du tipsat om i andra trådar) börjar ge resultat, är nere i 0,1-0,2 nu (färgen på testet ligger mitt mellan färgen som indikerar 0,1 och den som indikerar 0,2. Ett par dagar till så bör det vara okej igen.

Nu har jag fler frågor. Jag behandlar som sagt redan med toxivec men även med nitrivec som man ska fortsätta med i minst 10 dagar från det att man började motverka nitriten, samt nåt medel vars namn jag inte minns till växterna som jag även tidigare använt vid vattenbyten. Men sen har jag även Nutrafin som butiken jag köpte bas-sakerna från försåg mig med (jag har bytt butik sedan dess, av förklarliga skäl), ersätter nitrivec detta i samband med de vattenbyten jag sen kommer att göra veckovis eller är det två olika behov som tillgodoses med dessa 2 medel ?
#26 - 20 augusti 2006 14:34
Vad skönt att du upptäckte nitriten i tid! Hoppas ingen fått nån skada!

[QUOTE=ChristianM]Nu har jag fler frågor. Jag behandlar som sagt redan med toxivec men även med nitrivec som man ska fortsätta med i minst 10 dagar från det att man började motverka nitriten, samt nåt medel vars namn jag inte minns till växterna som jag även tidigare använt vid vattenbyten. Men sen har jag även Nutrafin som butiken jag köpte bas-sakerna från försåg mig med (jag har bytt butik sedan dess, av förklarliga skäl), ersätter nitrivec detta i samband med de vattenbyten jag sen kommer att göra veckovis eller är det två olika behov som tillgodoses med dessa 2 medel ?[/QUOTE]

Hmm, Nutrafin är ett märke som har en del olika produkter. Så för att svara på din fråga måste vi veta vad sjuälva produkten heter.
#27 - 20 augusti 2006 15:58
[quote=batski]Hmm, Nutrafin är ett märke som har en del olika produkter. Så för att svara på din fråga måste vi veta vad sjuälva produkten heter.[/quote]

Cycle tror jag att produkten heter.
Bilagor:
#28 - 20 augusti 2006 16:02
[QUOTE=ChristianM]Cycle tror jag att produkten heter.[/QUOTE]

Ok, Cycle är bakteriekultur precis som Nitrivec, så du behöver inte tillsätta båda samtidigt.

Men släng inte Cycle. Nutrafin är ett bra märke. Du kan använda den ena först och när den är slut kan du fortsätta med den andra.
#29 - 20 augusti 2006 16:06
[quote=batski]Men släng inte Cycle. Nutrafin är ett bra märke. Du kan använda den ena först och när den är slut kan du fortsätta med den andra.[/quote]

Okej, tack för hjälpen :)

Nu ska jag försöka bli av med nitriten helt de närmsta dagarna o sen låter jag akvariet ha de invånare det har i en månad iaf innan jag funderar på algätare.
#30 - 20 augusti 2006 16:17
Låter bra :) Lycka till!
#31 - 20 augusti 2006 16:19
Eller förresten, när akvariet varit helt nitritfritt i nån vecka kan du nog börja introducera nya fiskar successivt.
#32 - 20 augusti 2006 16:57
[quote=batski]Eller förresten, när akvariet varit helt nitritfritt i nån vecka kan du nog börja introducera nya fiskar successivt.[/quote]

Jaså så pass ? Ska bara ha 2 LDA25'or också sen är jag nöjd, vill helst att fiskarna ska ha lite yta att röra sig på också :) Men då kanske jag får i dem om 2 veckor då, det ser ut att finnas lite mat åt dem redan ;)
#33 - 20 augusti 2006 17:08
Fast jag tror faktiskt att LDA25:orna blir gladare om de är fler (4-5 st) eftersom de är stimfiskar.
#34 - 20 augusti 2006 17:16
[quote=batski]Fast jag tror faktiskt att LDA25:orna blir gladare om de är fler (4-5 st) eftersom de är stimfiskar.[/quote]

Ingen ledsen fisk i mitt akvarium, de 2 blir 4 :)
#35 - 23 augusti 2006 18:17
Jag förklarar härmed mitt akvarie nitritfritt :D

Gjorde ändå ett vattenbyte för en stund sedan med tillhörande toxivec och nitrivec, och tänkte göra ett imorgon också för att va helt säker på att få bort det sista lilla som kanske finns nånstans :) Nu är frågan, hur gör jag sen, är det bara att gå tillbaka till 1 vattenbyte i veckan ?

Jag vet att nitrivec ska i 10 dagar i sträck oavsett hur snabbt man blir av med nitriten så det innebär att jag ska fortsätta med det till måndag. Är det något annat jag bör tänka på eller kan jag köra 1 vattenbyte/veckan med tillhörande nitrivec och växtmedel + vattentest 1 gång i veckan framöver ?
#36 - 23 augusti 2006 20:16
Vad skönt! Ja fortsätt med bakteriekultur och fortsätt att testa vattnet under kommande vecka. Om inte nitriten kommer tillbaka får du gå över till rutinskötsel, med ett vattenbyte i veckan eller varannan vecka.

Lycka till!

Annons