Algätare

#1 - 16 maj 2005 16:43
Hej

Ngn ide på en bra algätare som käkar alger på glaset?
#2 - 16 maj 2005 16:47
Om det är rätt algsort så tror jag att all algätare äter på glaset. Altså gäller det att hitta rätt algätare till algen och inte rätt algätare till rutan, för den skall ju inte ätas upp ;) .Men att tro att man kan hålla rent utan att skrapa rutan emellanåt är nog dock meningslöst.
MVH
Magnus
#3 - 16 maj 2005 16:48
Ja, precis. Och jag skrapar på rutorna, men jag tänkte att de skulle ju va kul att få lite hjälp. Man brukar ju säga att siameser äter på växterna, så jag tänkte att de kanske fanns ngn art som åt algarterna på glaset?
#4 - 16 maj 2005 17:44
Du har ju en ancistrus som borde göra det? ;)

annars är otocinclus väldigt bra!!
#5 - 16 maj 2005 17:45
Siameser äter också på rutan om dom bara får späda tofsalger där.
MVH
Magnus
#6 - 16 maj 2005 18:44
[QUOTE=Goblins]Man brukar ju säga att siameser äter på växterna, så jag tänkte att de kanske fanns ngn art som åt algarterna på glaset?[/QUOTE]

Tuggar Siameser på växterna? Jag befarar att mina Tennellus blir gnagda på men har inte någon misstänkt förrän nu.

Mvh
Jesper
#7 - 16 maj 2005 18:52
Jesper, jag tror han menar att de äter alger på växterna?
#8 - 17 maj 2005 17:05
[QUOTE=Jesper2][QUOTE=Goblins]Man brukar ju säga att siameser äter på växterna, så jag tänkte att de kanske fanns ngn art som åt algarterna på glaset?[/QUOTE]

Tuggar Siameser på växterna? Jag befarar att mina Tennellus blir gnagda på men har inte någon misstänkt förrän nu.

Mvh
Jesper[/QUOTE]
------------------------------------------------------------------
Siamesiska algätare har ätit E.tennellus och Rotala wallichii i mina växtakvarier.

Mvh Mikael
#9 - 17 maj 2005 17:13
Mina ancistrusar gör det skinande rent i mina kar. :D
#10 - 17 maj 2005 20:16
[QUOTE=destination]
Siamesiska algätare har ätit E.tennellus och Rotala wallichii i mina växtakvarier.
Mvh Mikael[/QUOTE]

Jag tog åxå mina Siamensisar på "bar gärning" när de massakrerade några Wallichii's så dom gav jag bort bums...

Misstänker att dom stollarna börjar med sånt otyg när de är för många för att algerna skall räcka !
#11 - 19 maj 2005 19:08
Hej igen

Min ancistrus sköter sig inte, han äter enbart på mina rötter! *morr* Och jag är en HON och jag menade att siameserna äter algerna på växterna. Har aldrig haft problem med dem... Men en otto är en bra ide! =)
#12 - 19 maj 2005 19:36
[QUOTE=destination]

Mvh Mikael[/QUOTE]

Och min Lobelia slukade de också. Klupska rackare:)
#13 - 19 maj 2005 19:37
Mina ancistrusar brukar gladeligen äta alger från rutorna.
#14 - 20 maj 2005 06:45
kan inte de flytta hit!?
#15 - 31 december 2008 16:16
Tropfrog skrev:
Men att tro att man kan hålla rent utan att skrapa rutan emellanåt är nog dock meningslöst.

MVH

Magnus

nu har jag haft mitt kar i snart ett år och inte skrapat det en enda gång. jag har ancistrus och såna där mörkbruna snyggt spiralrandiga snäckor. det verkar liksom räcka. chippog, den late hälsar

Annons