Algätare

#1 - 20 oktober 2013 23:12
Hej

är lite nyfiken på vilken mal du tycker är bäst på att äta alger?

Jag har ett 160l kar ganska nystartat dock som har en del alger. Har en ancistrus och behöver någon till som kan tugga i sig alger men är kluven på vad man ska ha. Där av frågar jag er ;)

Mvh Lisa
#2 - 21 oktober 2013 03:31
Vad för alger vill du bli av med?
Det finns några olika varianter av algätare. Snäckor, räkor, div olika fiskar..Det bästa är nog att ha en kombination av olika arter som äter olika slags alger. Amanoräkor är lite häftiga att ha. Här hos mig höll de sig väl gömda så länge de var små. Men sen när de blir stora är de kul att studera.
Siamesisk algätare är rätt duktiga på att tugga i sig alger med.
Som sagt.. det finns en del att välja på. Fler förslag kommer säkert.

Du kan få en del tips här: http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
Dt här kan vara bra att läsa också kanske: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=237
#3 - 21 oktober 2013 06:52
Den allra bästa algbekämparen är husse/matte.

Det vill säga, med rätt skötsel så blir det inga alger.
#4 - 21 oktober 2013 07:35
Den allra bästa algbekämparen är husse/matte.

Det vill säga, med rätt skötsel så blir det inga alger.

Bra där Ken. Men de flesta hussar/mattar tycker att alger är ett otyg som inte bör finnas i karet. Medan jag och en del andra gärna vill ha lite lagom med alger. Det för att de algätande varelserna i karet ska kunna få sin naturliga mat som de mår bäst av.

Dessutom vill jag inte ha ett kliniskt rent kar. Det ser för sterilt ut i mitt tycke.. [:o]
#5 - 21 oktober 2013 09:35
Jag har bruna alger på växtet ock stenar. Gröna på rutan. Kan ej ha räkor och snäckor i det karet tyvärr har botior och en kulfisk fig 8 mfl. Vet att det är bra med alger men vill int ha för mycke bara. Har fått en algbildning på ytan som jag aldrig fått innan när jag haft akvarium. Är duktig på mina delvatten bytten men har int gjort det än pga av att de e nystartat. Jag tycker väldigt mycke om malar :D
Tack för svaren
#6 - 21 oktober 2013 12:08
De bruna algerna låter som att det är kiselalger. De gröna på glaset är bara att skrapa bort vid behov.
Det där ger sig med tiden när du fått karet i balans.

Tålamod... är ens bästa vän vid akvarieskötsel.. :D
#7 - 21 oktober 2013 14:01
Den absolut bästa malen på alger är vanlig Ancistrus Sp. finns i brun, albino, röd, brun slöj och albino slöj varianter... Den är helt klart den mest aktiva malen både dag och natt (enligt mig). Sedan finns det givetvis fler som äter alger både bra och mindre bra.... [:-60]
#8 - 22 oktober 2013 07:12
ancistrus äter vissa alger med nöje när de växer.

ju närmare fullvuxen den blir, desto mindre alger äter den.

sedan tar den inte alla alger, ex trådalger rör den inte.

och sedan blir den mindre aktiv på dagen ju större den är.
#9 - 22 oktober 2013 07:40
ancistrus äter vissa alger med nöje när de växer.

ju närmare fullvuxen den blir, desto mindre alger äter den.

sedan tar den inte alla alger, ex trådalger rör den inte.

och sedan blir den mindre aktiv på dagen ju större den är.

Den ultimata algätaren som äter samtliga alger och som ständigt städar dag och natt tills den går i pension finns nog inte...:D
#10 - 22 oktober 2013 07:45
henrikl skrev:
Den ultimata algätaren som äter samtliga alger och som ständigt städar dag och natt tills den går i pension finns nog inte...:D

nope, den finns inte.

inte ens om man kombinerar ihop malar / sncäkor / räkor / tandkarpar

det är bara husse/matte som kan fixa detta med att hålla karet i balans.
#11 - 22 oktober 2013 19:01
De här små krabaterna sörplar i sig en hel del tofsalger hos mig!

Dålig bild, men de är nästan aldrig still då de är framme, jobbar på som bara den! :)
[ATTACH=CONFIG]64747[/ATTACH]
#12 - 22 oktober 2013 19:05
Mr Woods skrev:

Dålig bild, men de är nästan aldrig still då de är framme, jobbar på som bara den! :)

Jäkligt fin den där! Vilken art?
#13 - 22 oktober 2013 19:40
Du, jag är faktiskt inte säker, men köpte tre yngel som L181, vilket jag småtvivlar på att det är... Två av dem överlevde första dygnen och dem har jag haft ett tag nu.
Denna bilden är inte särskilt bra, och den är vid tillfället dessutom rätt så misshandlad. Den har egentligen större, kraftigare och mer blåskimrande prickar. Som yngel hade även ryggfenan det vita bandet som kan anas på den söndertrasade stjärtfenan. Då var den riiiktigt snygg! :)
#14 - 22 oktober 2013 19:47
Var det de malarna du köpte på Trop? Som kan vara mina avkomlingar? :)
#15 - 22 oktober 2013 19:49
Ja det är det.

Du får stå till tjänst med fler om jag inte fick båda könen! ;)
#16 - 23 oktober 2013 09:55
Mr Woods skrev:

Riktigt fin mal de där!! Hur stor blir den o va kosta den?
#17 - 23 oktober 2013 09:57
Animaniac skrev:
Var det de malarna du köpte på Trop? Som kan vara mina avkomlingar? :)

Med tanke på att den kommer från dig så va e det för mal? ;)
#18 - 23 oktober 2013 10:02
Både Animaniac och jag är lite osäkra på vilken det är, men normalt går de loss på ca 250.- i "min" butik.
Jag köpte dem som större yngel för 130.- men tappade en av tre...
Jag räknar med att den inte blir större än 20cm.
#19 - 23 oktober 2013 15:48
Mr Woods skrev:
Både Animaniac och jag är lite osäkra på vilken det är, men normalt går de loss på ca 250.- i "min" butik.

Jag köpte dem som större yngel för 130.- men tappade en av tre...

Jag räknar med att den inte blir större än 20cm.

Jag har 4 st av dessa malarna som Trop sålde. Men mina är inte framme så mycket...Är det 181 ska de inte bli mer än 12 cm har jag fått lära mig. På planetcatfish står det 20cm men på andra sidor har jag sett 10-12 cm.
#20 - 23 oktober 2013 21:38
Till er som gillade den!
Här är en suddig bild på lillsyskonet, där färgerna framgår bättre!

[ATTACH=CONFIG]64817[/ATTACH]
#21 - 28 oktober 2013 16:16
Lisa87 skrev:
Med tanke på att den kommer från dig så va e det för mal? ;)

Som sagt så är även jag osäker. De första jag köpte är köpta som L183, men de tappade de vita fenkanterna, vilket inte L183 ska göra, tydligen. Men tror det är en variant av L183 ändå, eftersom de såldes som det, och de vita prickarna på de vuxna (prickarna är så små att fiskarna nästan ser svarta ut) tycker jag stämmer bättre med L183, än L181. Se´n verkar han ha rört till det när jag bytte in ynglen (efter våra samtal hit och dit om vilken det är), och sålt dem som L181, trots att han sålde föräldrarna som L183. Se´n beror det ju lite på vilka Mr. Woods köpte, tror han hade ett kar till med, enligt skylten, L181, som nog inte var mina.

Annons