Det finns väl inga hårda regler för tvivialnamn, men traditionellt är första delen av ett djur-dubbelnamn beskrivande, ibland via referens till likhet med andra djur (guld-, prick-, stor-, haj-, zebra- etc) medan andra ledet (-fisk, -mal, -ciklid etc) anger en grupp djuret tillhör. En hajmal är alltså en hajliknande mal, medan en valhaj är en val-liknande haj.
"Algätande flundra" är helt enkelt missvisande från början till slut eftersom det inte är en flundra (det finns äkta sötvattensplattfiskar, f.ö., och de blir allt vanligare i handeln) och fisken bara till viss del äter alger, medan "guldfisk" och "zebraciklid" är beskrivande.
Just den gruppen fiskar (familjen Balitoridae, strömgrönlingar) har fått några av de sämsta trivialnamn jag sett; förutom "algätande flundra" kallas de också "hongkong plecos" trots att de inte kommer från hongkong och inte är plecos (dvs malar ur familjen Loricariidae).
Som jag redan skrivit några gånger så tror jag att det är viktigare att poängtera att affärerna skall ange de vetenskapliga namnen än att försöka ändra på konstiga och missvisande handelsnman eftersom det senaste knappast går speciellt om de är inarbetade.
Redan på den tiden jag hade affär (för drygt 20 år sedan) så fanns "arter" som Hongkong pleco, Black Ghost, praktbottentittare etc. etc. Många konstiga handelsnamn är väldigt inarbetade så som sagt - bättre att affärerna skickar med kunden en namnlapp (dvs med det vetenskapliga namnet).
Sedan tycker jag också att det är viktigare att affärerna inte alls säljer paroonhajar än att de döper om dom till det mer korrekta paroonmal.