Okej, om det är så som du säger så ska jag testa en sak. När jag byter vatten lägger jag alltid slangen ett par cm över vattenytan för att det ska komma ner lite bubblor och röra om i "grytan". Då det är precis så som du beskriver att det kommer syre från växterna. Om jag i stället sänker ner slangen så borde det ju inte bli samma co2-shot...
Tänkte faktiskt föreslå något liknande, men vågade inte eftersom jag inte har en aning om det funkar. Du får rapportera om det verkar funka bra. Ett litet smolk i bägaren är att det ofta är väldigt mycket luft i varmvatten (ser ut som rök/grått vatten). Men kan vara värt att testa ändå.
Varför vill dom inte äta upp det sista lagret, bör jag skaffa mindre och hungrigare exemplar?
Det brukar ofta krävas rakblad för att få bort nedbetade toffsalger (sk "svarta" prickalger). Tror ingenting biter på dom faktiskt. Däremot brukar dom försvinna av sig själv från växter som trivs bra. Man kan se att dom inte mår jätteprima för att dom lyser nästan lite rött. Sprayar man t ex väteperoxid eller EasyCarbo på toffsalger blir dom först röda för att senare bli vitgråa och sedan är dom lätta att få bort.
Om jag inte byter vatten efter en vecka blir det brunaktigt och får inte samma klara "färg" kan det bero på min stora rot?
Jupp.