Jag skulle se till att växterna tar upp järnet (självklart). Men för att dom ska kunna ta upp mycket järn måste dom relativt rätt nivåer av alla andra näringsämnen.
Jag skulle helt klart testa att att skaffa Mikro+, KNO3 och KH2PO4 från Hjortgatanszoo kanske även MgSO3 och K2SO4. Då får du mycket goda möjligheter att tillverka en skräddarsydd gödning som skjuter upp alla nivåer utom järn.
Mikro+ innehåller egentligen för liten mängd järn i förhållande till de andra mikroämnena "as is". Om det är så olyckligt att ditt brunnsvatten *enbart* innehåller för mycket järn och inte övriga mikroämnen så skulle Mikro+ kunna skjuta upp halterna av de övriga mikroämnena utan att öka järnhalten jättemycket mer (som skulle hända om du använde en vanlig akvariegödning).
Med KNO3, KH2PO4, MgSO4 och K2SO4 kan du sedan även skjuta upp nivåerna av de nödvändigaste makroämnena i linje med din höga järnhalt.
Extremt rolig experimentering du har framför dig. Sånthär går jag igång på 8)
Såhär skulle jag börja:
1) Helst ta reda på några övriga metallhalter/mikroämnen via vattenverket. Ca och Mg halt vore också skitbra att få svart på vitt.
Om det är trixigt att fixa dessa analyser skulle jag då börja med att enbart skjuta upp N,P,K,Mg (gärna CO2 så att näringsintaget hos växterna mångdubblas). Märker jag markant bättre tillväxt och därtill sjunkande järnnivåer skulle jag fortsätta med enbart N,P,K,Mg och CO2 - du har då helt gratis mikrogödning från ditt brunnsvatten.
2) Visar det sig att det enbart är järn som är högt i ditt vatten måste du komplettera det med Mikro+, trots att det också innehåller järn. Detta skulle du märka genom att det växer dåligt trots bra nivåer av N,P,K,Mg,CO2. Förmodligen även ljusa/vita nya skott/blad.
Jag kan göra lite recept du kan testa dig fram med om jag får reda på vattenbytesregim, om du använder CO2, storlek på burken/burkarna och ljusmängd.