alg problem

#1 - 1 februari 2004 17:53
jag har problem med långa gröna alger ser ut som tunna trådar.
växer fort. jag byter 100 liter vatten i veckan (250 l akvarie)
ljuset är tänt 12h/dag, matar måtligt en gång om dagen.
vad heter dessa alger?
hur får man bort dom?
går det med någon mal? isåfall vilken?
eller något medel? vilket?
jag e lite nybörjare så jag e tacksam för all hjälp
#2 - 1 februari 2004 17:56
Skaffa snabbväxande växter typ hornshäv och andra ytväxter.
Testa också med att bara ha tänt lampan 10 h.
Som sagt VÄXTER ;P
#3 - 1 februari 2004 17:57
Du kan juh också skaffa algätare.
I vissa akvarie afärer kan man köpa sniglar alltså inte sånadär ohyra sniglar utan större och finnare. Testa det ;P
#4 - 1 februari 2004 17:57
trådalger beror ofta på järnöverskott i karet. Vad tillför du för växtnäring?
MVH
Magnus
#5 - 1 februari 2004 17:58
Jusst de ja köp absulut INTE algborttagnings medel. Det rubbar balansen i akvariet.
#6 - 1 februari 2004 18:05
Ursprungligen skickat av Tropfrog

trådalger beror ofta på järnöverskott i karet. Vad tillför du för växtnäring?

MVH

Magnus



ingen än så länge, bara fisk bajs.. räcker inte det?? som sagt jag e ett riktigt blåbär på detta
#7 - 1 februari 2004 18:25
Går trådarna sönder när du försöker ta dom, eller sitter dom ganska hårt? Har du vatten från egen brunn?
#8 - 1 februari 2004 18:27
Ursprungligen skickat av fveduk

Skaffa snabbväxande växter typ hornshäv och andra ytväxter.

Testa också med att bara ha tänt lampan 10 h.

Som sagt VÄXTER ;P


släpper inte den en massa växtdelar i hela akvariet? jag hade något liknande som liknade "Dill" den skitade ner hela akvariet med växtdelar
#9 - 1 februari 2004 19:27
Ursprungligen skickat av defdac

Går trådarna sönder när du försöker ta dom, eller sitter dom ganska hårt? Har du vatten från egen brunn?

#10 - 1 februari 2004 19:30
Ursprungligen skickat av defdac

Går trådarna sönder när du försöker ta dom, eller sitter dom ganska hårt? Har du vatten från egen brunn?



ja dom sitter hårt, men går av när man drar i dom. jag har inte egen brunn
#11 - 1 februari 2004 20:53
Ok. Siamesiska algätare och Amanoräkor är ganska effektiva mot trådalger. Kanske främst i förebyggande syfte eftersom jag bara sett att dom far fram över områden där det inte sitter långa trådar.

Kör du Rådagrus/sand i bottnen, eller vad har du för bottengrus?
#12 - 1 februari 2004 21:04
Att växterna skräpar ned kan bero på för lite ljus, för lite (felaktig balans på) växtgödning.
Växter som växer bra är bästa sättet på att hindra alger från att ta över ett akvarium.
#13 - 2 februari 2004 10:06
Finbladiga växter (som hornsärv) är dock ett elände att rensa från trådalger. Är syftet bara att bekämpa alger skulle jag nog valt mer storbladiga snabbväxare.
#14 - 2 februari 2004 12:14
defdac

Jag har samma problem och vi har egen brunn. Det finns en hel del järn i det vattnet. Några förslag på lösning till det?
Allt är välkommet!
#15 - 2 februari 2004 13:12
Jag skulle se till att växterna tar upp järnet (självklart). Men för att dom ska kunna ta upp mycket järn måste dom relativt rätt nivåer av alla andra näringsämnen.

Jag skulle helt klart testa att att skaffa Mikro+, KNO3 och KH2PO4 från Hjortgatanszoo kanske även MgSO3 och K2SO4. Då får du mycket goda möjligheter att tillverka en skräddarsydd gödning som skjuter upp alla nivåer utom järn.

Mikro+ innehåller egentligen för liten mängd järn i förhållande till de andra mikroämnena "as is". Om det är så olyckligt att ditt brunnsvatten *enbart* innehåller för mycket järn och inte övriga mikroämnen så skulle Mikro+ kunna skjuta upp halterna av de övriga mikroämnena utan att öka järnhalten jättemycket mer (som skulle hända om du använde en vanlig akvariegödning).

Med KNO3, KH2PO4, MgSO4 och K2SO4 kan du sedan även skjuta upp nivåerna av de nödvändigaste makroämnena i linje med din höga järnhalt.

Extremt rolig experimentering du har framför dig. Sånthär går jag igång på 8)

Såhär skulle jag börja:

1) Helst ta reda på några övriga metallhalter/mikroämnen via vattenverket. Ca och Mg halt vore också skitbra att få svart på vitt.

Om det är trixigt att fixa dessa analyser skulle jag då börja med att enbart skjuta upp N,P,K,Mg (gärna CO2 så att näringsintaget hos växterna mångdubblas). Märker jag markant bättre tillväxt och därtill sjunkande järnnivåer skulle jag fortsätta med enbart N,P,K,Mg och CO2 - du har då helt gratis mikrogödning från ditt brunnsvatten.

2) Visar det sig att det enbart är järn som är högt i ditt vatten måste du komplettera det med Mikro+, trots att det också innehåller järn. Detta skulle du märka genom att det växer dåligt trots bra nivåer av N,P,K,Mg,CO2. Förmodligen även ljusa/vita nya skott/blad.

Jag kan göra lite recept du kan testa dig fram med om jag får reda på vattenbytesregim, om du använder CO2, storlek på burken/burkarna och ljusmängd.
#16 - 2 februari 2004 13:59
Wow! Service!!

Jag har ett 250 liters, mycket växter, gansla lite fisk (30 neoner, 4 malar och 6 gurami). Vattenbytet är lite halvslarvigt, ca 50 liter varje eller varannan vecka. 2 x 30w lysrör, akvarierör (tyska), ett "daylight" och ett med blåare sken (tycker om det lite kalla ljuset). Rören byts en gång per år.

CO2 får jag genom att pytsa i lite mineralvatten en gång per vecka. Växterna växer duktigt, men det gör dessa förbaskade gröna trådar också.

Jag måste erkänna att jag begriper mig inte ett sk-t på kemi, så skriv tydligt o långsamt!
#17 - 2 februari 2004 14:49
Jag skulle börja dosera gödning enbart för de 50 liter vatten du byter varje vecka.

1) Fosfatlösningen.

Gör en stamlösning med KH2PO4 i en halvlitersflaska.
Ta en tsk KH2PO4 och fyll upp med kallvatten och skaka rejält.

1 milliliter(kryddmått) av denna fosfatlösning ger dig 0.14 ppm fosfat i 50 liter vatten, vilket är en rimlig nivå att starta på. Men göd *aldrig* med fosfat utan att även göda med allt annat samtidigt.


2) Nitratdosering

Ett halvt kryddmått KNO3 ger dig 6.87 ppm nitrat i 50 liter vatten, vilket jag tycker är en rimlig nivå att börja experimentera på. Dessutom ger dig denna dosering 4.33 ppm kalium i de 50 litrarna.

3) Kaliumdosering

Ett kryddmått K2SO4 ger dig ytterligare 10.78 ppm kalium i 50 liter vatten. Tillsammans med nitratdoseringen hamnar du då på 15.11 ppm kalium vilket jag tycker är utmärkt att börja med.

4) Magnesiumdosering (viktig för järnupptaget hos växterna)

Två kryddmått MgSO4 ger dig 4.28 ppm magnesium i 50 liter vatten. Rimlig nivå att börja med.

(Om du nu utöver detta även vill dosera Mikro+ (vilket jag initialt hade hoppat över) kan du göra en mikrolösning i en halvlitersflaska med 6 ml Mikro+ och resten vatten. Denna lösning doserar du 1 tsk av för att få 0.1 ppm Fe i 50 liter vatten. Har du redan låt säga 0.2 ppm järn i ditt brunnsvatten får du alltså 0.3 ppm totalt i de 50 litrarna vilket låter hemskt - men det är de andra mikroämnena växterna är ute efter, så tanken är att järnupptaget förhoppningsvis blir mångfaldigt högre om de andra mikroämnena är begränsande för växterna.)
#18 - 2 februari 2004 15:16
Tack för detta defdac!!

Kan man köpa allt sånt här via nätet, dvs "vanliga" akvariesiter, eller ska man leta på mer tekniska/kemiska platser? Var det nu skulle vara. Jag bor i Danmark, så Hjortgatans Zoo är inte aktuellt, men Danmark har bra akvarieaffärer också, så finns det på Hjortgatan så ska jag nog hitta det här.

Vad ÄR allt det här för något K2SO4 MgSO4 ?? Och HUR vet du vad man ska göra?

Djupt imponerad!!

#19 - 2 februari 2004 15:29
Ja pulvrena har lite obskyra namn eftersom vi använder de kemiska beteckningarna. Det kommer ursprunglingen från en uppsats som Sears & Conlin skrev 1996:
http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/sears-conlin.html

Uppsatsen myntade begreppet PMDD som initialt betydde "Poor Mans Dupla Drops", men som numera kallas "Poor Mans Dosing Drops". Dvs ett recept på hur man gör egen växtakvariegödning. Och det var då alla började svänga sig med alla skumma beteckningar på de olika salterna.

Med uppsatsens hjälp fick växtakvarister ett oerhört kraftfullt verktyg att skräddarsy sin gödning och folk började experimentera vilt.

Det visade sig några år senare att i riktigt välväxande växtakvarier så krävs faktiskt (en hel del) fosfat, trots att Sears&Conlin-uppsatsen tycker att man ska begränsa det så mycket som möjligt.

Om du inte får tag på dessa pulver i Danmark så har vissa företag numera tagit fram kväve- och fosfor-varianter av sina gödningar. ADA, Kent och Seachem vet jag gör sådana varianter. Så istället för att jiddra med pulver kan du då köra med dessa alternativ - men dom har jag ingen egen erfarenhet av eftersom dom inte finns i Sverige ännu, så då blir det till att experimentera själv.

Det man ska ha i åtanke är att sikta på följande nivåer av näringsämnen som de allra flesta får *oerhört* bra tillväxt med om dom lägger sig inom:

20-30 ppm CO2
10-20 ppm Kalium
5-10 ppm Nitrat
0.25-1.0 ppm Fosfat
0.1-0.2 ppm Järn (som är proxy för alla mikroämnen)

Dessa nivåer går naturligtvis att uppnå dels med pulvrena jag nämt ovan, men som sagt även med en del (väldigt) nya komersiella produkter.
#20 - 2 februari 2004 16:23
Killen med koll :-)
Det är ju så att man vill applodera efter Defdacs insändare.
#21 - 2 februari 2004 21:50
nu har jag köpt fem siamesiskaalgätare och en hornsärv som någon här rekomenderade i går. idag ska man tydligen inte ha hornsärv om man har problem med trådalger.. hur ska ni ha det???
#22 - 2 februari 2004 21:54


idag ska man tydligen inte ha hornsärv om man har problem med trådalger.. hur ska ni ha det???


Var läser du det?
#23 - 2 februari 2004 22:18
Ursprungligen skickat av skr

Finbladiga växter (som hornsärv) är dock ett elände att rensa från trådalger. Är syftet bara att bekämpa alger skulle jag nog valt mer storbladiga snabbväxare.



<font size="6">HÄR LÄSER JAG DET</font id="size6">
#24 - 2 februari 2004 22:43
Ok. Det är bara om hornsärven blir angripen av trådalgerna, och det blir den bara om den inte trivs. Så det är lugnt. Din nyinförskaffade hornsärv kan nog konkurrera ut trådalgerna om du får bra fjutt på den.
#25 - 2 februari 2004 22:50
Ursprungligen skickat av defdac

Ok. Det är bara om hornsärven blir angripen av trådalgerna, och det blir den bara om den inte trivs. Så det är lugnt. Din nyinförskaffade hornsärv kan nog konkurrera ut trådalgerna om du får bra fjutt på den.



lysande!! [:-94] hoppas den tar sig bra.. så man blir av med algerna, vad tror du om algätaran? dom är inte mer än 4cm långa, kan dom verkligen sätta isig alla algerna
#26 - 2 februari 2004 22:59
Helt utväxta trådalger har jag aldrig sett några kritter som ger sig på, däremot kommer dom säkert hålla efter nybildning av trådalger ganska rejält.

Dom verkar tycka det är ganska populärt att beta avdragna trådalger har jag för mig.

Det beror ju lite på hur stor burk du har också.
#27 - 2 februari 2004 23:56
Hade och har fortfarande problem med trådalger i mitt omstartade kar. Löser detta dels genom att med händerna pilla bort algerna och ta upp dom ur akvariet, dels har jag köpt ett gäng Otocinclus som trots sin ringa storlek kalasar med enorm aptit på algerna (dock ej de långa trådarna men det som kommer att bli sådana).
#28 - 3 februari 2004 20:34
Som sas,införskaffa 5-6 st Siamenses,gärna oxå ca 10 st Ottisar så är din tank som ny om en månad.Har du överskott av järn i tanken borde inte dina växter bete sig som dom gör då för mkt eller för lite av järn gör växterna "ledsna" Höga värden av nitrat (högre än vad växterna tar upp) gör att det frodas alger. Tips Alger hatar nytt rent friskt vatten i stora mängder ofta.Tyvärr älskar nitriten det då omvandligen till nitrat sker mkt långsammare.Bara ett naturligt tips.Skaffa Siamenses o Ottisar.
#29 - 3 februari 2004 21:44
Varför sker omvandlingen till nitrat långsammare när man byter mycket vatten? Om jag förstår dig rätt så skall man få mer nitrit i karet av att byta mycket vatten, menar du att det gäller ingångna kar också eller enbart nystartade?
MVH
Magnus
#30 - 4 februari 2004 07:58
Ni pratar om så jäkla många olika kemiska ämnen. Har ni utrustning så ni kan mäta allt detta?
#31 - 4 februari 2004 09:35
Växtakvarister brukar mäta CO2 (via pH och KH), Nitrat (NO3), Fosfat (PO4) och Järn (Fe) och även GH.

Järn får fungera som indikator/proxy/ombud för alla mikroämnen. Finns det inget järn finns det förmodligen inget av mikroämnena heller.

Fast jag har lagt mättesten på hyllan. Jag gör ett 50% vattenbyte varje vecka och doserar gödning som om vattnet var helt rent (fulldospuls) några gånger under veckan. På det sättet behöver jag inte mäta eftersom jag vet vad jag som mest har för gödningsnivåer.

Växer det dåligt har jag garanterat för lite av något och då får burken en fulldospuls.

Utan tester kan jag alltså ändå gissa mig till/estimera inom vilka gränser jag ligger.

Metoden kallas "The estimative index", skapad av Tom Barr:
http://www.aquatic-plants.org/fert/est_index/est_index1.html
Översättning av mig:
http://194.236.255.117/akvarienet/memberfiles/ttningsindexfile41.doc


Det är inget konstigare än att folk vet hur mycket torv/bikarbonat/salt dom ska använda - det enda som skiljer är att växtakvarienivåerna av ämnena sjunker ganska snabbt vid bra ljus/CO2.
#32 - 4 februari 2004 10:33
doserar gödning som om vattnet var helt rent (fulldospuls) några gånger under veckan.

Menar du som om hela akvariet var helt rent, så du doserar efter hela vattenvolymen ("justeringsfaktor 2"), eller bara efter det bytta vattnet?
#33 - 4 februari 2004 10:41
Jag själv doserar för hela akvarievolymen dels direkt efter vattenbytet, men sedan en eller ett par gånger till under veckan.

(justeringsfaktor 1.0 för *hela* volymen med 99% vattenbyte inställt i Elfströms PMDD-kalkylator, eller 2.0 och 50% antar jag också fungerar.)
#34 - 5 februari 2004 08:09
Defdac du säger att du doserar för hela akvarievolymen flera gånger i veckan. Hjortgatan har en 5 liters dunk mastergrow för 775kr en sådan räcker till mitt 1125l akvarium om man kör efter deras rekomenderat till ca 44ggr skall jag dosera 3 gånger i veckan så räcker det ca 3 månader fan då är jag uppe i 3000kr i gödning om året. Skall man minska doseringen efter antalet växter man har eller kör man efter akvarievolym hela tiden???
#35 - 5 februari 2004 08:13
Här är det bättre om Peter Nyman svarar som har mer erfarenhet av riktigt stora akvarier.

Med Mikro+ från Hjortgatanszoo kommer du lindrigare undan. PMDD blir billigare.

Men överlag: Snabbväxande ogräs som suger upp näring som svampar blir väldigt dyrt i längden i stora akvarier. Där är det rimligare att dels inte flåsa på med för mycket ljus och dels välja lite söligare växter.











Annons