Aldrig mera guppy!!!!

#1 - 15 juni 2004 21:06
Fy vilket helvete jag haft. Mina stackars fiskar har inte mått bra.
Det visade sig att en av mina guppyhonor hade smittat ner hela altet med sin hjärnparasit. Usch det tog nog en månad av medicinerande innan allt försvann.
Försäljaren sa att det är vanlig att guppy får sånt skit. Stämmer det?
Jag gjorde mig iallafall av med guppysarna.....[:(!]

Finns det någon värre sjukdom än hjärnparasiter????

Ha det....
#2 - 15 juni 2004 21:13
Hur vet man att dom har en sån parasit? Har aldrig hört talas om någon sådan sjukdom så jag vore tacksam om hur en sån sjukdom ter sig och hur man botar sånt.

Tråkigt när man får nån sjukdom i karet...
#3 - 15 juni 2004 21:15
Kan du berätta mer skogstrollet?

#4 - 15 juni 2004 21:17
Ja, berätta mer, mina guppy uppför sig konstigt..
#5 - 15 juni 2004 21:18
Jag råkade utför att alla mina 20 guppies dog inom 1,5 veckor. Tre stycken överlevde när jag tänkte efter. Inga andra fiskar vart ens sjuka. Då läste jag på lite och insåg att guppies är numera ganska sönderavlade.

Köpte endlers guppi4es istället. Har ett 80 liters med bara endlers. Snyggt tycker jag
#6 - 15 juni 2004 22:15
Håller med, guppies från djuraffärer brukar bara hålla i runt en månad, alla mina dog. Har nu ett kar fylld med endlers.
#7 - 16 juni 2004 14:36
Oj! Det har jag aldrig råkat ut för. Jag har ändå köpt guppies i vanlig djuraffär. Men den där hjärnparasiten låter otäck.. Håller med:Skogstrollet berätta mer!
#8 - 16 juni 2004 15:36
Hej Skogstrollet !

Det var inte gälparasiter försäljaren sa ??
MVH
#9 - 16 juni 2004 15:39
Hej
Tror nog att du har haft osis.Själv köpte jag 3 st nu är dom nog 15.Känns som om det kommer nya varje dag...
Fredrik
#10 - 16 juni 2004 15:51
likadant för mig, de förökar sig väldigt mycket hos mig...
#11 - 16 juni 2004 18:33
Jag har nu 45 guppysar varav 43 st är yngel till 1 enda hona.

Jag har haft guppysar sedan julen 2003 och haft otaliga problem men med lite medicin och lite omtanke har allt ändå blivit bra. (Jag tror till och med att ca 15 tidigare dött av svampsjukdomar.)

Jag har provat lite olika fiskar som trivs me guppy men bara blivit missnöjd.

Jag kan sitta och titta på mina guppysar i flera timmar och koppla av för att dom är så otroligt fina och rogivande.

Det är ju synd att Skogstrollet fått ett sådant problem men när jag införskaffade mina första guppysar så blev jag varse redan på affären att dom är väldigt känsliga för bl.a svampsjukdomar. Med den insikten så gör det inte något med lite spill.

Hoppas att Skogstrollet får bättre tur med nästa sort eller om du försöker igen. Intressant att höra vad dina fiskar hade för problem.
#12 - 20 juni 2004 21:40
Ursprungligen skickat av Haleli

Hej Skogstrollet !

Det var inte gälparasiter försäljaren sa ??

MVH

Vad vet jag????
Tänk om jag hörde fel ha ha ha, skit sak samma, de smittade ner iallafall. Det är bara skönt att fiskarna är friska igen!!!!
Finns det något mer rogivande?

Tjingeling

Annons