ålder på kar?

#1 - 22 januari 2009 21:06
Håller silikonet lika länge på helglas som på ram akvarie? Undrar för att jag har ett 540l ram kar som börja läcka och det skulle enligt säljaren bara var 2år, och så har jag ett MP akvarie som jag tror är ca10-11år som inte ens visar nån som helst tidens på att silikonet skulle bli torrt. Varför jag även frågar är för att jag ska köpa ett 200L MP kar imorrn som va köpt -00, nån som har haft MP kar som läckt? kanske bara jag som har haft tur, lägger ut annons oxå.

http://www.blocket.se/vi/19395509.htm?ca=15_s&last=1
#2 - 23 januari 2009 00:56
Det är stor skillnad i kvalitet mellan olika silikonlim, och förstås också i skicklighet på den som gjort karet. Det går inte att sätta "bäst före" datum på silikonfogar - så länge silikonet sitter fast bra mot glaset är det OK.
#3 - 23 januari 2009 08:49
exempelvis så har jag ett 60 liters från zooline från 1986 som är totalt misshandlat
genom åren, stått i kallgarage med minus 20 flera vintrar, i varma garage med plus 45 flera sommrar.....inga som helst problem när jag drog igång det efter 12 års tystnad.

ljusrampen hade dock gett upp........

men silikonet är klockrent......

.
#4 - 23 januari 2009 16:51
hehe, låter ju lite smått otroligt juh, köpte det 200L MP möbelkaret och har precis ställt in det, komdå på en sak..Hur väger man in ett möbelkar i lod?
får ju bli en massa brickor i olika storlekar för att få en stor kontakt yta eller nån som har en smart ide??
#5 - 23 januari 2009 17:01
Du får lägga något (tex kort från en kortlek) under fötterna på karet, det är det bästa.
#6 - 23 januari 2009 17:03
ansjo skrev:
Du får lägga något (tex kort från en kortlek) under fötterna på karet, det är det bästa.

fast det är ju inga fötter, utan en ram, men det kanske inte spelar nån roll att det bara blir fyra kontakt yter mot golvet eller?
#7 - 23 januari 2009 17:11
Det är akvariebänken eller vad du nu har karet på som du ska väga in, karet i sig bör du inte väga in med distanser eller liknande.
#8 - 23 januari 2009 17:24
hehe, jo det förstår jag allt, tänkte mest på att karet vilar på en rektangulär ram längst ner, och lägger jag under nått så blir det ju ben på karet, förstår du vad jag menar?, man frångår ju liksom konstruktionen, eller är det vinet som talar kankse?+??
#9 - 23 januari 2009 17:27
Nja, om det är du som sölar rödtjut så kan det bli riktigt kul, själv sitter jag på jobbet;).
Jag tror inte du behöver oroa dig, bara det står hyffsat rakt och stabilt samt inte vickar så behöver du inte göra så mycket, annars får du nog lägga något under karet för att väga in det.
Konstig lösning på bänk om jag får säga det själv, det behövs inte mycket fukt på golvet innan träet sväller i ramen, och då kan det bli snett....
#10 - 23 januari 2009 17:52
Förstår inte riktigt vad det skulle vara för ram den står på men antingen borra 6-8 hål underifrån och sätta dit fötter av valfrit slag, är det en ram av regel så går det väl o hyvla till det hela.

Men tror nog du kan använda brickor med för den delen. Använda stora 5cm+ så du sprider ut belastningen ordentligt.
#11 - 23 januari 2009 18:43
hmm, tror nog alla MP kar ser ur så har nämligen 2st, fast det lilla har jag struntat att ställa i lod, men 200L vill jag lite rakt, kanske man ska ställa karet på en plyfaskiva å sen palla upp skivan, på så sätt har ju karets botten kontakt överallt.
#12 - 23 januari 2009 18:47
Nja, jag har ett MP 450 på jobbet och den möbeln har fötter under istället för en ram.
#13 - 23 januari 2009 19:08
konstigt, det får man kolla upp....
Bilagor:
#14 - 23 januari 2009 19:16
då var snart första vinaren slut.....:)
#15 - 23 januari 2009 19:22
Då blir det snart fötter och ramar på allting, hela världen blir full av fötter:p...
#16 - 23 januari 2009 23:20
ansjo skrev:
Då blir det snart fötter och ramar på allting, hela världen blir full av fötter:p...

hehe. å så var det dax att att "vin" mer vin, då va flarra två uppdrucken....å karet fyllt....ska vänta ett dygn"typ",,,,,sen åker diskusen i...
#17 - 26 januari 2009 22:44
Jag har ett halvfyll salamanderakvarium på 25 liter, från slutet av 60 talet, funkar kanon... :D

Annons