Ålder på fiskar?

#1 - 4 februari 2009 21:03
Hej alla experter..
Jag har en fråga som jag har funderat rätt så länge på.. hur gammla blir våra fiskar egentligen?
Jag menar då våra fiskar som är vanliga i våra akvarier. Jag trodde tex att små tetror bara levede i några månader men så är det inte verkar det som. Mitt Neontetrastim är nu över ett år gammalt.
Har ni några exempel på fiskåldrar?
#2 - 4 februari 2009 21:17
[quote=babydoc;1253426]Hej alla experter..
Jag har en fråga som jag har funderat rätt så länge på.. hur gammla blir våra fiskar egentligen?
Jag menar då våra fiskar som är vanliga i våra akvarier. Jag trodde tex att små tetror bara levede i några månader men så är det inte verkar det som. Mitt Neontetrastim är nu över ett år gammalt.
Har ni några exempel på fiskåldrar?[/quote]
Jag har en silverhaj som är ca 7 år och runt 24cm lång vet ej hur gamla dom kan bli.
Har två malar som är ca29 cm långa har nog haft dom ca 5 år.
#3 - 4 februari 2009 21:21
Har haft en guldscalar hane som blev 13 år innan han gick bort.
Bilagor:
#4 - 4 februari 2009 21:21
Tja, det finns t.ex tetror som blir 8-10 år (tror neontetran är en av dem), och många malar blir över 20-30 år, jag har en prickig knorrmal som säkert är över 10 år. Många ciklider kan bli 10-20 år. Åldersrekordet för guldfiskar sägs vara 45 år.
#5 - 4 februari 2009 21:27
Den här frågan kommer upp titt som tätt och i allmänhet är det så att fiskar lever mycket längre än vad folk tror. en anledning till detta är naturligtvis att så många fiskar dör i förtid till följd av felaktig skötsel.

Neontetror kan bli över fem år gamla, guldfiskar en bra bit över 20år. Vissa malar kan leva minst lika länge som människor.
#6 - 4 februari 2009 21:35
Jävlar
Det där med tetror kom som en total överraskning! :)

Annons