Ålder för lek?

#1 - 5 mars 2007 18:41
Hej, undrar när Malawisar blir könsmogna....Har röd zebra där hanen är ca 7-8cm och honrna 4-5cm. Kan det fungera tro?

Undrar också om det finns någon som vet hur man könsbestämmer Mari gold. Har bara två av denna sort, lika stora, samma färg (blågrå med gula fenor) och inga skillnader på fenor eller andra tecken. Skulle vara kul att veta.

:rolleyes: c-stina
#2 - 6 mars 2007 16:39
Hejsan

Dina rödsebrahonor kan nog snart vara könsmogna.

Ang acei så skilde mina sig i kroppsstorlek och antal äggfläckar på analfenan. Hanar är större och har flera fläckar 2-3++ honor kanske en lr ingen alls.
#3 - 6 mars 2007 20:48
Förstår mig inte på det där med könsbestämning genom att räkna antalet äggfläckar. Stämmer inte nån gång hos nån fisk för mig..? Min stora aceihane har en styck äggfläck och han är far till minst två kullar yngel. Storleken är i mitt tycke det mest sägande hos Aceien, hanen utvecklar dessutom (iaf i mitt kar) en blå/grå kam nederst- och längs med ryggfenan, något de andra inte har.
#4 - 8 mars 2007 16:15
jag vet inte om jag har blivit lurad, men min acei hona är svart... eller blåsvart! iofs så sa handlaren att hon var ung och inte könsmogen!
#5 - 8 mars 2007 22:34
Jag har fyra Marygold och mina hanar har båda en blåvit strimma längs med med ryggfenan. Tjejerna har inte det. Det är dock rätt svårt att se om inte ryggfenan är uppspärrad.
Jag tycker också att bukfenorna hos hanarna är mörkare.
Äggfläckarna varierar mellan dom allesamman, det verkar inte vara något bra sätt ta reda på om det är hannar eller honor.

Den svarta/blåsvarta färgen verkar komma när de är lekfärdiga.
#6 - 9 mars 2007 22:05
Tack alla snälla för att ni försöker hjälpa mig!
Visste tex inte att Marygold även kallas acei. (total nybörjare). Tar till mig era tips för att försöka könsbestämma mina. Dom är dock så fantastiskt lika hur jag än granskar dom, vad gäller färg, äggfläckar och även storlek. Tycker mig däremot ha sett att den ena "uppvaktar" den andra. Spänner upp sig och stoltserar och simmar runt runt runt och fjäskar. En lek dom båda tycks vara med på, alltså inget jagande. Kan detta vara ett tecken på att jag har en av varje kön, eller kan dom månne vara "lagda åt andra hållet"?
Spelar ju egentligen ingen roll för dom är jätte fina och sympatiska som dom är, honor eller hanar, men har ännu inte haft några yngel så man funderar ju lite på detta.
Tack för hjälpen än en gång,
Christina

Annons