Albino guppy

#1 - 29 december 2006 19:15
Att odla albino guppy blir allt vanligare för oss som pysslar med guppy. Det förekommer mkt både med triangelstjärtsguppy och dubbelsvärd.
Genetiskt finns det olika albino former och det man mest håller ¨på med i guppyvärlden är då vissa färgpigment finns kvar, men med röda ögon.

Jag har blå och röda dubbelsvärds guppy. Bilden på de röda är ungfiskar, men som ni ser riktigt röda trots att de är albino. Hur deras dubbelsvärd kommer utvecklas vet jag inte ännu.

Den blå hannen är idag lite ålderstigen och är för ljus på bilden. Blå albino är vackert ljusblå med röda ögon. Honorna som skymtar i bilden har grundfärg grå, även en blå hanne med grundfärg grå syns lite.

Ville visa lite av det jag pysslar med här hemma då jag äntligen fått lite bilder på fler fiskar.

Hälsn Robban
#2 - 29 december 2006 19:38
va snygga de är, jag visste inte att guppy kunde vara enfärgade (förutom de grå honorna)
#3 - 29 december 2006 19:45
Snyggingar! De röda var riktigt läckra.
#4 - 30 december 2006 00:48
MaxRobban skrev:
Att odla albino guppy blir allt vanligare för oss som pysslar med guppy. Det förekommer mkt både med triangelstjärtsguppy och dubbelsvärd.

Genetiskt finns det olika albino former och det man mest håller ¨på med i guppyvärlden är då vissa färgpigment finns kvar, men med röda ögon.

Jag har blå och röda dubbelsvärds guppy. Bilden på de röda är ungfiskar, men som ni ser riktigt röda trots att de är albino. Hur deras dubbelsvärd kommer utvecklas vet jag inte ännu.

Den blå hannen är idag lite ålderstigen och är för ljus på bilden. Blå albino är vackert ljusblå med röda ögon. Honorna som skymtar i bilden har grundfärg grå, även en blå hanne med grundfärg grå syns lite.

Ville visa lite av det jag pysslar med här hemma då jag äntligen fått lite bilder på fler fiskar.

Hälsn Robban

WOW!!! Vilka finingar!! Vill ha, vill ha, vill ha!!!! :D

/Matsvin.
#5 - 30 december 2006 01:07
var får man tag på sådana guppys?
#6 - 30 december 2006 04:13
Lite mer speciella guppy, framförallt de med andra stjärtfenor än triangelstjärtar får man nog lättast tag i via Svenska guppy sällskapet, där brukar vi hjälpa till med sånt om vi bara kan. Men konstigt man ser så lite dubbelsvärd o liknande i butik.. borde ju finnas en marknad för det..

Jag har andra varianter jag ska visa imorgon..

Matsvin.. det går ju få dig liiite nyfiken trots detta är en odlingsform.. jag hade ju planerat att placera fler vildformer hemma hos dig ..
#7 - 30 december 2006 15:40
Ni som ska odla på albino ska veta att ynglen eftertraktas mkt mer av föräldrar o andra fiskar. Ska yngel ätas upp tas albino oftast först. Så gäller att man är lite vaken o fångar in de som blir.
#8 - 30 december 2006 20:55
MaxRobban skrev:
Ni som ska odla på albino ska veta att ynglen eftertraktas mkt mer av föräldrar o andra fiskar. Ska yngel ätas upp tas albino oftast först. Så gäller att man är lite vaken o fångar in de som blir.

Eller fyller akvariet med grönsaker i vattenytan? Typ flytväxter, hornsärv, vattenpest, osv :-)

Eller stoppar dit mina Xenotoca eiseni, de äter inte ens nyfödda Endleryngel!! De kanske tom verkar avskräckande på hungriga guppy!! :D

/Matsvin.
#9 - 30 december 2006 21:28
Odlingsfrågor...

MaxRobban skrev:

Hej, supersnygga, jag vill också ha av de röda... Jag har odlad Endlers som jag skulle vilja blanda in lite mer rött i så jag köpte två små blonda honor med röd stjärt.. Men mina Endlershybrid hanar bryr sig inte om dessa tjusiga damer???
Matsvin trodde att de kanske är för spinkiga än... Kan det vara så enkelt eller måste jag köpa ett par guppyhannar för att kunna mixa dem???

Ursäkta inlägget men tänkte passa på och fråga...

Ha de´ bäst
#10 - 30 december 2006 21:56
Jättefina röda!
#11 - 31 december 2006 17:32
Katharina skrev:
Hej, supersnygga, jag vill också ha av de röda... Jag har odlad Endlers som jag skulle vilja blanda in lite mer rött i så jag köpte två små blonda honor med röd stjärt.. Men mina Endlershybrid hanar bryr sig inte om dessa tjusiga damer???

Matsvin trodde att de kanske är för spinkiga än... Kan det vara så enkelt eller måste jag köpa ett par guppyhannar för att kunna mixa dem???

Ursäkta inlägget men tänkte passa på och fråga...

Ha de´ bäst

Jag har aldrig pysslat med hybrider av vildformer.. så kan inte så mkt om sånt. Tycker det finns så mkt odlingsvarianter redan man då man mixtra med och behålla de få vildformerna som finns kvar. Men har man redan en hybrid av Endlers och vill ha in mer rött i det så skulle jag isåfall tagit en annan vildform med mycket rött. Då har vi bl.a Caracas guppy. Det är en genuin vildform av guppy med främst rött. Skulle då ta röd dubbelsvärd ( blond, grå eller albino ) så kommer du tappa formen på din Endler hybrid då den lätt drar iväg mot dubbelsvärd. Endlers har grå grundfärg om du nu inte har ngn ovanligare grundfärg som blond eller blå. Ska man para in dubbelsvärd med rött så skulle jag ta röd med grå grundfärg. Det borde bli bäst, men då kommer du se tendens till dubbelsvärd snabbt hos dina Endlerhybrider. Den röda dubbelsvärden med grå grundfärg är intika enfärgad som albinon... det finns lite svarta inslap på dem, men det har ju även en Endlers..
Att inte dina Endlershanar gillar de blonda honorna är ju lite konstigt.. nu är det troligen triangelstärtshonor.. men trodde att de inte funderade så mkt utan tog de honor som fanns. Men de honorna är väl större än Endlers honorna o det kanske är det som stoppar dem på ngt vis.. Då vore det kanske enklare med honor från Caracas... Dubbelsvärdshonorna blir också ganska stora till slut.. så lite att klura på...

Hälsn Robban
#12 - 31 december 2006 17:50
måste säga wow de var snygga!!!
#13 - 1 januari 2007 13:06
Att inte dina Endlershanar gillar de blonda honorna är ju lite konstigt.. nu är det troligen triangelstärtshonor.. men trodde att de inte funderade så mkt utan tog de honor som fanns. Men de honorna är väl större än Endlers honorna o det kanske är det som stoppar dem på ngt vis.. Då vore det kanske enklare med honor från Caracas... Dubbelsvärdshonorna blir också ganska stora till slut.. så lite att klura på...

Hälsn Robban[/quote]

Tack för svaret!!! De nya honorna är som sagt unga och slanka, de kommer nog att bli större än Endlershonorna till sist men i dagsläget är de som min största Endlershybridhona fast hon är ju fetare och dominerar hela flocken...

Jag får väl se hur det utvecklar sig...

God fortsättning...
#14 - 2 januari 2007 01:52
Jag ska som sagt försöka att få caracas guppy på bild som visar dem... för det tror jag mest på... nu vet jag inte vart du bor.. men du får ropa till om du vill testa att blanda in ngt av vad jag har i guppy sammanhang.. kika i min profil, vad gäller guppy så stämmer det iallafall ganska bra..
hälsn Robban
#15 - 2 januari 2007 08:40
Stockholm...

MaxRobban skrev:
Jag ska som sagt försöka att få caracas guppy på bild som visar dem... för det tror jag mest på... nu vet jag inte vart du bor.. men du får ropa till om du vill testa att blanda in ngt av vad jag har i guppy sammanhang.. kika i min profil, vad gäller guppy så stämmer det iallafall ganska bra..

hälsn Robban

Vill gärna se caracas.... Vill gärna prova med någon av dina sorter om de inte är så väldigt ömtåliga... Det är ju därför jag tog Endlershybrider för att de är tåligare... Men peppar peppar, har haft burken igång 1,5 månad och inte förlorat en fisk :p:p:p

Folk har disskuterat här om varför man förlorar guppymammor efter födsel... Jag tycker mig ha märkt att när de har tjuvat någon annans bastantare mat som räkornas pellets så de blir feta och goa så mår de bättre efter födsel... Eller om jag ger frysmat både före och efter födsel... Dessutom äter de inte upp ynglen då... De blir överhuvudtaget mindre rovgiriga och kan lojt ligga och guppa på mindre strömma områden i akvariet, speciellt innan förlossningen... :)

Vad anser du:confused:

Ha de´ bäst resten av året också...
#16 - 2 januari 2007 12:00
shiet vilka fina synd att man inte kunde skicka fiskar på posten;)
#17 - 2 januari 2007 13:59
De blåa är fina, de röda har jag aldrig sett förut men jätteläckra!

Tänk att det finns så många varianter av min favvofisk :p

Annons