Albino fjärilciklid

#1 - 28 februari 2006 12:45
Någon som vet något om gul fjärilsciklid, köpte för ett tag sedan fem stycken och är nu nyfiken på vad jag kan göra för att ge dom ett så bra hem som möjligt, gäller samma för dessa som för vanliga fjälrilsciklider? vad vill dom ha för inredning, hur skall jag göra för att få dom att vilja bilda par? har dom något emot att dela akvarie men ett par acistus malar?
#2 - 28 februari 2006 13:46
Ingen som vet?

kanske ska nämna att dom tillfälligt bor i ett kar på ca 50 l tills dom bildat par och då ska jag dela upp dom i fler kar
#3 - 28 februari 2006 14:28
Jag vet inte men jag skulle tro att dom samma skötsel som en vanlig fjärilsciklid, i så fall finns det info här: [COLOR=#800080]Mikrogeophagus ramirezi[/COLOR]
Bilagor:
#4 - 28 februari 2006 18:02
Är det albino eller gul fjärilsciklid? Har själv inte sett albino, måste se rätt speciella ut.

De går säkert att sköta dem som vanlig.

Jag odlar själv gul och vanlig, de är exakt lika i allt utom färg.

Vet inte om det är slumpen, men en intressant sak jag upptäckt med mina är att när hanen inte är normalfärgad så är de sämre på att ta hand om rom och yngel. Skulle kanske kunna ha något att göra med att färgteckningen har betydelse för deras beteende? Jag har inte märkt något sådant med honorna.
#5 - 28 februari 2006 18:29
Kan man få se en bild på denna "albino"?
#6 - 28 februari 2006 19:06
kan tänka mig att den säljs som albino med är gul för den har inte dom typiska albino färgerna utan är med gul den röd teckning kring ögonen, ska ta bilder så fort jag kommer på hur man lägger in dem.

Dgqlof; om detta inte är slumpen, skulle det då vara bättre att ha vanliga fjärilciklids hanar och gula honr eller hur ska man göra, vill gärna försöka föda upp lite men vet inget om hur man gör detta...
#7 - 28 februari 2006 19:10
Bara guldmedlemmar kan lägga in bilder, du kan däremot lägga in en länk om du lagt dem på nån annan hemsida (zoonen etc)
#8 - 28 februari 2006 19:11
oki tack, då skall jag göra detta
#9 - 28 februari 2006 19:37
Jag tycker du skall prova att odla gul+gul.

(Bild på normal hane+gul hona med yngel finns på min zoon.)
#10 - 1 mars 2006 06:08
tittade på dina bilder dgqlof och är ganska säker på att dom är gula, nu är bara frågan, hur får man dom att bilda par och sedan leka?
#11 - 1 mars 2006 08:24
hur stora brukar dom bli innan dom bildar par och börjar leka?
#12 - 1 mars 2006 17:48
De första ynglen i mina kullar börjar själva leka vid 5 månaders ålder. Det är ungefär då de också är stora nog att lämna bort.

Mina bildar inte par direkt mer än vid lek och när de vaktar yngel. Men vissa verkar leka med varandra oftare.

För lek behövs egentligen bara två saker: massor av mat och 2 fiskar som passar någorlunda bra ihop. Den ena måste också vara en hona. Honor som hålls utan hanar leker ibland, men det kan naturligtvis inte bli något av rommen.

För att sköta om rom och yngel behövs lite till: lugnt i akvariet (inga stora fiskar, få andra fiskar), fridfull miljö (gömställen, växter), rätt vattenvärden och ett par som fungerar rätt bra.

Lugnet och miljön verkar vara helt avgörande om de skall få fram yngel.
#13 - 1 mars 2006 18:05
Tack för att du gav lilla okunniga mig lite klarhet i saken :)

då återstår bara ett litet problem för mig, jag köpte fem på inrådan av affären, dessa fem går nu i ett 50l akvarie iväntan på att dom skall bilda par ( vilket dom skulle göra enligt affären) när dom gjort det så skulle jag behålla ett par som då skulle börja leka (enligt affären) och ge bort resten till kompisen som har ett större sällskaps akvarie än vad jag har... attans vad tokig min planering blev...
#14 - 1 mars 2006 18:14
Det behöver inte alls vara så tokigt, tvärtom. Om ett par börjar leka så håva ut de andra till komisen. Paret avbryter säkert leken, men leker igen om en vecka eller två.

Men ett problem finns: Du kommer inte att kunna hålla reda på vilka som skall vara kvar när du börjar håva om de inte har några tydliga kännetecken.
#15 - 1 mars 2006 18:24
detta har dom ej, kan inte enns ur skillja hane från hona...
#16 - 1 mars 2006 19:36
Vilket osökt leder mig till nästa fråga,,, hur ser man skillnad på dem?
#17 - 1 mars 2006 20:14
På gula är det lättast att vänta och se vem det är som lägger rommen...

Nej, lite skillnad är det på ryggfenan (hanens är spetsigare), men framför allt ser du det på kroppsformen, hanen är högre. Honan blir även lite romstinn och blir lila på magen trots att hon är gul.

Men ibland går det inte att se.

Annons