Albino Dvärgklogroda

#1 - 2 oktober 2005 19:32
Överallt säger man att dvärgklogrodan aldrig är albino, [font=comic sans ms][size=-1]Hymenochirus Boettgeri. Naturligtvis blir det ett lättare sätt för nybörjare att inte bli lurade, men nog måste det vara risk att även dvärgklogrodan blir albino liksom sin större frände?

Trots det har jag efter många år fortfarande inte stött på en enda albino dvärg, och alla jag pratat med har instämt i att det inte existerar. Men alla arter riskerar ju mutationen albino, är det bara så att man kasserar dvärgar som blir albino och medvetet avlar på [/size][/font]Xenopus albino?
#2 - 3 januari 2006 17:35
Va? Vad tusan var det jag köpte idag då? :confused: Jag frågade i butiken om det var albino dvärgklogrodor, och Ja det var det ju. Så jag köpte två stycken, en stor och en lite mindre. Vad är det jag har fått tag på då?
Är det vanliga klogrodor, hur stora blir dom? Kan dom skada fiskar och snäckor?

Och så har jag en fråga ang. grodornas mat. Han i butiken sa att dom äter mat som hamnar på bottnen, ska man mata så mycket då så det blir över och hamnar på bottnen?
#3 - 3 januari 2006 17:46
#4 - 3 januari 2006 18:35
albinoklogroda är inte samma art som den bruna den är inte dvärg de kan man se på huvudformen på grodorna albinogrodans huvud är inte lika rörligt som den bruna albinogrodan blir stor cirka 25cm och äter mycket de vill ha mygglarver och maskar och diverseflingfoder
#5 - 3 januari 2006 18:54
[quote=scooby]albinoklogroda är inte samma art som den bruna den är inte dvärg de kan man se på huvudformen på grodorna albinogrodans huvud är inte lika rörligt som den bruna albinogrodan blir stor cirka 25cm och äter mycket de vill ha mygglarver och maskar och diverseflingfoder[/quote]

25 cm :eek: Då kan jag nog inte ha dom i mitt 54L. Vilka sorters flingfoder vill dom ha?
#6 - 3 januari 2006 19:27
[quote=scooby]albinoklogroda är inte samma art som den bruna den är inte dvärg de kan man se på huvudformen på grodorna albinogrodans huvud är inte lika rörligt som den bruna albinogrodan blir stor cirka 25cm och äter mycket de vill ha mygglarver och maskar och diverseflingfoder[/quote] brun albinogroda? Låter suspekt då det inte finns någon groda som är albino, här snackades det om afrikanska dvärggrodor och albinos kan inte bli bruna. den mindre grodan som jag förstått det finns inte i en "albinofärg". och ska bara bli 5 cm efter vad jag hört. den större som finns som albino ska bli 8-10 cm efter minna uppgifter...
#7 - 3 januari 2006 19:59
[quote=Tastyfish]brun albinogroda? Låter suspekt då det inte finns någon groda som är albino, här snackades det om afrikanska dvärggrodor och albinos kan inte bli bruna. den mindre grodan som jag förstått det finns inte i en "albinofärg". och ska bara bli 5 cm efter vad jag hört. den större som finns som albino ska bli 8-10 cm efter minna uppgifter...[/quote]

Nu blir jag helt förvirrad. Vad är det för grodor jag har egentligen och hur stora blir dom? Det måste ju uppenbarligen finnas någon albinogroda eftersom jag har två stycken här. :p
#8 - 3 januari 2006 20:28
En lite fråga till...ska man plocka ur grodorna ur karet när man ska göra delvattensbyte? Är rädd att jag ska råka suga ut en liten groda.
#9 - 3 januari 2006 20:31
De sälgs oftast som "dvärg klogroda" i brunt och albinoformat. Många tycker de är sååå söta och köper dem och stoppar i akvariet. Dock har jag aldrig stött på en dvärggroda utan att de har blivit lika stora som ens näve och ser ut som broilers. Själv fick min mans kusin en sådan liten albinogroda i födelsedagspresent att ha i sitt akvarium med guppys, tetror och en skalare. Den lilla grodan var inte så liten efter ett tag.. mygglarverna byttes snart ut mot tetrorna, sedan gyppyna och det enda som finns kvar är skalaren och "Torsten". Han är nu stor som en näve och smällfet. Hon fick honom när han var ca 3cm....

//Camilla
#10 - 3 januari 2006 20:32
[QUOTE=TacoBelle]En lite fråga till...ska man plocka ur grodorna ur karet när man ska göra delvattensbyte? Är rädd att jag ska råka suga ut en liten groda.[/QUOTE]
Kan vara bra... mina grodor jag hade höll på att få sig en åktur...

//Camilla
#11 - 3 januari 2006 20:51
[quote=C.Ciklid]De sälgs oftast som "dvärg klogroda" i brunt och albinoformat. Många tycker de är sååå söta och köper dem och stoppar i akvariet. Dock har jag aldrig stött på en dvärggroda utan att de har blivit lika stora som ens näve och ser ut som broilers. Själv fick min mans kusin en sådan liten albinogroda i födelsedagspresent att ha i sitt akvarium med guppys, tetror och en skalare. Den lilla grodan var inte så liten efter ett tag.. mygglarverna byttes snart ut mot tetrorna, sedan gyppyna och det enda som finns kvar är skalaren och "Torsten". Han är nu stor som en näve och smällfet. Hon fick honom när han var ca 3cm....

//Camilla[/quote]

hahaha ojdå, jag får väl se vad jag ska göra med dom om dom blir större. Men varför ljuger dom sådär i butiken? För att tjäna pengar förstår jag ju, men det kan väl inte vara tillåtet att hitta på vad som helst. Vilka är det som blir 8-10 cm då?
#12 - 3 januari 2006 21:23
Xenopus albino

Garanterat har du fått tag på Xenopus Laevis!
Dom finns i tumnagelstorlek upp till knytnäve storlek!

Har 2 st & dom käkar det mesta som rör sig upp till vuxen guppyhone storlek...När jag hade dom i olika kar gjorde den ena slut på 20 neon på 1 1/2 vecka...

Fryst crabfish, krill, pellets & röda mygglarver ger jag mina, tycker dom e mumma...!
Som sagt guppy odling e inte fel att he heller.Flingfoder e inget för grodor!

Dom e bland dom ballaste i mina kar dessutom e d lite exotiskt när dom kväker sina parningsljud. Se till att ha välltäckt kar för rymma e dom bra på!
http://aquaticfrogs.tripod.com/
#13 - 3 januari 2006 23:38
TacoBelle
Får gratulera till ett bra köp det här är ett fruktansvärt rolig akvarie tillskott
väldigt glupsk och STOR!

B I L D

Min största är nu drygt 12 cm och kväker nått enormt

Har alltid haft 1-3 st så länge jag hållt på med akvarium
har även haft halv lyckade odlingar på dem men tyvär aldrig lyckats få dem igenom yngel till färdig groda.

Dock kan du hitta info om den i div udda böcker som forsking om hormon behandling - ett udda information exempel är att om man ger honan en injecktion med urin från en gravid kvinna kommer honan börja lägga ägg

Foder kan jag varmt rekomendera dig röda mygglarver och vanliga grönaärter
#14 - 4 januari 2006 12:28
Då har jag ännu fler frågor! :)

Vad heter Xenopus Laevis på svenska?

Den ena av mina är nästan 5 cm och den andra är nog 3 cm.
Går dom bra att ha ihop med slöjstjärtar och ampullariasnäckor?

Vad är krill?
Vilken sorts pellets äter dom?

Mina grodor är väldigt söta och livliga.
Hoppas dom gör roliga parningsljud också, gör dom bara det om man har en hona och en hane?
Hur får man dom "handtama" , går det?

Jag provade att ge dom en grön ärta men dom fattade inte att dom skulle äta den.
#15 - 4 januari 2006 18:53
[quote=TacoBelle]Då har jag ännu fler frågor! :)

Vad heter Xenopus Laevis på svenska?

Den ena av mina är nästan 5 cm och den andra är nog 3 cm.
Går dom bra att ha ihop med slöjstjärtar och ampullariasnäckor?

Vad är krill?
Vilken sorts pellets äter dom?

Mina grodor är väldigt söta och livliga.
Hoppas dom gör roliga parningsljud också, gör dom bara det om man har en hona och en hane?
Hur får man dom "handtama" , går det?

Jag provade att ge dom en grön ärta men dom fattade inte att dom skulle äta den.[/quote]

köp frys foder typ rödamyglarver och krill
gröna ärter får bara min största i sig.

Handtama vet jag inte direkt någonting omdå jag aldrig velat få dem till det men iom att dem tänker med magen så är det bara o ta enruta mygglarver o hålla framför demså kommerdem direkt.

Xenopus Laevis på svenska heter så vitt jag vet Afrikansk klogroda kallas ofta för Guld då albino är vanligast i handeln.
#16 - 4 januari 2006 19:15
mat! :)

Krill är en sorts räk/kräftdjur!
Fråga i zoobutiken om pellets...

Annars e ju en guppyodling bra alternativ på sikt...
2-3 fullvuxna guppys i veckan/groda kan mina slänga i sig!
Lr om man e tålmodig att odla neoner/kardinal tetror.

Dom klarar att fasta i månader t.ex om man vill avla på dom skall man sätta dom i dvala i kylskåpet 2-3 månader i typ en bigpack låda....:eek:
#17 - 4 januari 2006 21:02
vaa ska man lägga dom i en big-pak låda i 2-3 månader ?? helt utan nått att äta ?? ....men äter dom inte sina egna yngel då eller ?? :S
#18 - 4 januari 2006 21:08
neon kimpan dom går i idé...
man gör samma sak med vissa paddor i fångenskap, lägger dom i kylen.. lagom fuktigt.
#19 - 5 januari 2006 16:14
I olika lådor alltså...
Efter dvalan släpper man ihop dom, då e dom bra sugna på att göra kullerbyttor efter lång vila!
Givetvis ge dom vanlig mat...
#20 - 5 januari 2006 19:46
Idag fick Kurt och Alice (grodorna) röda mygglarver och det var tydligen riktig kalasmat! Men hur mycket ska man ge dom egentligen?
En ruta är ju jättestor och dom skulle nog kunna äta hur mycket som helst.
#21 - 5 januari 2006 20:02
[quote=TacoBelle]Idag fick Kurt och Alice (grodorna) röda mygglarver och det var tydligen riktig kalasmat! Men hur mycket ska man ge dom egentligen?
En ruta är ju jättestor och dom skulle nog kunna äta hur mycket som helst.[/quote]

3 bitar till 2 små grodor blir bra

jag brukar släppa i ca 8 bitar men då är det
http://nocturna.se/gl/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=760 dessa som slåss om det
#22 - 5 januari 2006 20:47
[quote=Nocturna]3 bitar till 2 små grodor blir bra

jag brukar släppa i ca 8 bitar men då är det
http://nocturna.se/gl/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=760 dessa som slåss om det[/quote]

Men ska jag verkligen ge 3 hela bitar, om dagen?! [:O]
Det är ju hur mycket som helst. Varje bit är 2,5X2,5 cm stor!
#23 - 5 januari 2006 21:02
[quote=TacoBelle]Men ska jag verkligen ge 3 hela bitar, om dagen?! [:O]
Det är ju hur mycket som helst. Varje bit är 2,5X2,5 cm stor![/quote]

nej inte varje dag.....

jag ger mina mat ca 2-4 ggr iveckan beroende på mängd
#24 - 5 januari 2006 21:05
Jag kan inte tro dig. 3 så stora bitar! Då kommer det att flyta runt gojs i hela karet.
#25 - 5 januari 2006 21:08
Dom e ju enna grisar & äter vad du ger dom när du ger dom!

Men som jag sa kan dom va utan mat länge.

Jag ger mina seasticks, skurna bitar 1x1 cm varannan dag.
Slänger i 5-6 bitar. Sen får dom 2 kuber mygglarver varannan dag!

Dom skulle kunna få mer/mindre med
#26 - 5 januari 2006 21:09
stora?

vilken typ av mygglarver har du...
#27 - 5 januari 2006 21:12
[quote=TacoBelle]Idag fick Kurt och Alice (grodorna) röda mygglarver och det var tydligen riktig kalasmat![/quote]

tänk på att röda mygglarver är allergiframkallande.
#28 - 5 januari 2006 21:21
[quote=Nocturna]stora?

vilken typ av mygglarver har du...[/quote]

Bitarna är stora. Paketet är gult med en späckhuggare på och heter Fina Fisken.
#29 - 5 januari 2006 21:21
[quote=Raven]tänk på att röda mygglarver är allergiframkallande.[/quote]

Allergiframkallande för mig eller för grodorna? :p Jag hade ju inte tänkt att äta det precis.
#30 - 5 januari 2006 21:22
för dej och är dom frystorkade är dom ännu värre.

föreslår att du söker på röda mygglarver och läser om det.
#31 - 5 januari 2006 21:27
[quote=Raven]för dej och är dom frystorkade är dom ännu värre.

föreslår att du söker på röda mygglarver och läser om det.[/quote]

Raven. Jag sökte på röda mygglarver och får hur många svar som helst. Kan du berätta på vilket sätt dom är allergiframkallande. Jag vill inte riskera min eller min dotters hälsa då får jag göra mig av med grodorna!
#33 - 5 januari 2006 21:40
[quote=Raven]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=68435&highlight=r%F6da+mygglarver
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=77019&highlight=r%F6da+mygglarver
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=64648&highlight=r%F6da+mygglarver[/quote]

Okej jag får läsa. Vet du på rak arm iaf om det finns ngt annat jag kan ge grodorna som är lika uppskattat som röda mygglarver?
#34 - 5 januari 2006 21:46
vita/svarta mygglarver är ofarligt så det går ju använda till exempel.
#35 - 6 januari 2006 00:00
Ge grodorna d mesta frysta havsdjuren gör jag, så att göra sig av med grodorna för att d inte finns alternativ till dom röda larverna finns inte.

Dom e för balla för det! Jag har ingen fisk som e så ball som mina grodor...
#36 - 6 januari 2006 00:16
vore kul att ha ett par sånna i mitt odlingrum :)
har lite frågor om dessa- kan man se skilnad på honor och hanar ??
om man får yngel, ska man då plocka bort dom från föräldrarna ??
vad äter ynglena ??
hur stort akvarium behöver de vuxna ??
#37 - 6 januari 2006 14:51
Jag har aldrig lyckats få yngel på dom själv, bara fått dom att leka. Skall vara en krånglig process.

D kan vara klurigt att se kön när dom e små, men sen blir honorna alltid större. Skall väll gå att se på kloaken med..?

Sen skall paret vänjas till kyligare vatten succesivt ner till 8-12 grader som dvalan skall vara på. (6-8 veckor i kylrum lr utomhus)
ingen mat 2 veckor innan dvala.

Matas väl innan d e dags för kullerbyttor...500-1000 ägg!

Om du väl får rom skall den skiljas från föräldrarna direkt som annars kalasar på den.

Maten till d små liven e bakjäst & brännässlepulver..(filtreringsätare) Senare äter dom samma mat som föräldrarna fast mer finfördelad...

Det här med storlek på kar gäller ju samma som med fiskar, hur stort skulle du vilja bo? [;)]
#38 - 6 januari 2006 19:58
Har fått mina att leka vid ett flertal tillfällen inget planerat kanjag tillägga...

Det jag kan bekräfta är att GAIS4s har rätt i att det e många ägg(rom) och överallt och JA det äter upp dem!

Har nu bara 1 fullvuxen och 1 liten men hoppas på lek till hösten vore kul att få dem hela vägen från rom(ägg) till vuxen mina dog vid yngelstadiet då jag inte kunnde få dem o äta. eller snarare för dålig kunskap!

Men jag kan säga att de tillfällen de har lekt har jag inte haft dem i ett kylskåp eller kallt vatten normala värden hela tiden.
#39 - 7 januari 2006 16:27
Sant, dom kan ju leka utan att man krånglar till det! Även jag kan ju bli sugen ute på vintern...:)
#40 - 10 januari 2006 10:15
[quote=GAIS4s]Dom e ju enna grisar & äter vad du ger dom när du ger dom!

Men som jag sa kan dom va utan mat länge.

Jag ger mina seasticks, skurna bitar 1x1 cm varannan dag.
Slänger i 5-6 bitar. Sen får dom 2 kuber mygglarver varannan dag!

Dom skulle kunna få mer/mindre med[/quote]

Ge dem inte seasticks! det är kryddat och innehåller en hel del funnystuff med... En hel del salt bland annat...
#41 - 10 januari 2006 19:20
jag har gett mina seasticks bra länge utan nått problem så det kan nog variera!

Det är väll som med hund/kattmat vissa tål en sort medans andra får ränneskita av den....;)
#42 - 17 januari 2006 18:03
Jag har 2 sådana där "guld grodor", de är ca 5 cm , de äter mestadels röda mygglarver som de är helt galna i, de delar på en ruta och äter det ca varannan dag, och sedan får de fiskmat som ser ut som bollar varannan dag. de är så sociala o gulliga, är man inne i det rum de bor i så kollar de ut från akvariumet genomr utan, står mot rutan alltså. När jag tvättar deras akvarium får de simma runt i badkaret, det älskar de. De är så tama att sätter man ner handen så kommer de och sätter sig i den.

Underbara sötnosar!
Mina Hugo och Hulda!
#43 - 1 februari 2006 17:14
Nocrurna vad är det för djur du har i akvarumet med frodorna.Liknar typ ål eller nått sånt
#44 - 27 april 2006 02:15
[QUOTE=Nocturna]

Dock kan du hitta info om den i div udda böcker som forsking om hormon behandling - ett udda information exempel är att om man ger honan en injecktion med urin från en gravid kvinna kommer honan börja lägga ägg
[/QUOTE]

Jag skrev mitt specialarbete om anurer - svanslösa groddjur en gång i tiden... Faktum är att jag då läste att vanlig padda (bufo bufo) har använts för graviditetstest för ett helt gäng år sedan. Fast jag vill minnas att man då injicerade urinen från kvinnan man ville testa i paddhanar, som sedan fick kåtslag om kvinnan var gravid. Men jag kan ju missminna mig en smula...
Men kul fakta är det i alla fall! =)
#45 - 24 maj 2006 19:20
[quote=Tastyfish]brun albinogroda? Låter suspekt då det inte finns någon groda som är albino, här snackades det om afrikanska dvärggrodor och albinos kan inte bli bruna. den mindre grodan som jag förstått det finns inte i en "albinofärg". och ska bara bli 5 cm efter vad jag hört. den större som finns som albino ska bli 8-10 cm efter minna uppgifter...[/quote]
Hon glömde bara en punkt mellan albino och brun :)
Du måste lära dej vissa saker här i livet jari!
#46 - 7 februari 2010 14:45
köpte i god tro en dvärgklogroda (albino) men efter lite eftrforskning visade det sig att min groda inte var dvärg...
Den åt upp min ena slöjstjärts hela bakfenor.. den dog efter några dagar.. det gick inte och rädda den stackarn..
Det jag fick lära mig var skillnader i fötter, huvud och färg är största skillnaderna mellan dessa två grodorna..
Den sålde jag för annonskostnaden för inte vill ebutiken ha tillbaks den eller ens inse sitt misstag.. :-(
#47 - 6 mars 2010 23:02
Jag tycker du ska gå till butiken och informera dem om sitt misstag. De måste lära sig att ta reda på fakta om djuren de säljer. På http://groda.tk/ finns en pdf-fil med absolut grundläggande information till djuraffären, så att de kan identifiera och lämna med information när de säljer ett djur - något de är tvunga till enl lag och ändå ständigt missar.
Bilagor:
#48 - 10 maj 2013 14:25
Vilken groda är mest framme och simmar runt, dvärgklogrodan eller klogrodan?

Annons