Ål-liknande rackare!

#1 - 30 november 2011 18:22
Halloj!

Köpte lite växter igår till mitt nya 54 liters burk! O tron'te på f-n att de är nån ål-liknande krabat i en av växterna. Som tur var så var det några cl vatten i påsen så den klarade sig! :) O Söt är den ju också! Skulle nu vilja ha hjälp med att identifiera denna nu, då jag inte har en blekaste aning! Har kollat på flera sidor utan framgång...

Bilder:
http://i491.photobucket.com/albums/rr279/Stoffe_B/20111130_190245.jpg
http://i491.photobucket.com/albums/rr279/Stoffe_B/20111130_190236.jpg
http://i491.photobucket.com/albums/rr279/Stoffe_B/20111130_190227.jpg
http://i491.photobucket.com/albums/rr279/Stoffe_B/20111130_182743.jpg

Tacksam för all hjälp!

Mvh
Christoffer
#2 - 30 november 2011 18:29
ööh, följde den med utan att du såg den?
#3 - 30 november 2011 18:31
Det är en pilnäbb (pilnäbbar är trots utseendet inte ålar), och så´na finns det en del olika arter av. En del blir bara en eller två dm, medan andra blir uppåt en meter. Jag är inte riktigt säker på vilken art det där är, men det kan vara en Mastacembelus armatus, de kan tydligen ha ganska varierande mönster. Och de blir stora, 90 cm enligt zoopet.
#4 - 30 november 2011 18:32
Pilnäbb. Kanske en Mastacembelus tanganicae?
#5 - 30 november 2011 18:34
ööh, följde den med utan att du såg den?

Jaa... De va ju akvariehandlaren som plockade upp.. Inte tänkte väl jag på att de skulle bli med nå fiskar. Han varnade för att någon räka kunde följa med, men ingen räcka kom med, utan denna som nu verkar vara en pilnäbb av nå slag :)

Animaniac skrev:
Det är en pilnäbb (pilnäbbar är trots utseendet inte ålar), och så´na finns det en del olika arter av. En del blir bara en eller två dm, medan andra blir uppåt en meter. Jag är inte riktigt säker på vilken art det där är, men det kan vara en Mastacembelus armatus, de kan tydligen ha ganska varierande mönster. Och de blir stora, 90 cm enligt zoopet.

WoooW :] Så allt från 10 - 90 cm :O

Pilnäbb. Kanske en Mastacembelus tanganicae?

Kan stämma!!
#6 - 30 november 2011 18:34
haha, fan vad kul! :D

och ja, det där ser ut som en av de större arterna.. super-roliga fiskar.. :D

"" target="_blank">

r
ätt snäll mot småfisk = riktigt dåliga jägare, gillar räkor och mask..
#7 - 30 november 2011 18:36
fett! :)
#8 - 30 november 2011 18:36
Det ser ut som en Mastacembelus armatus.
Undrar också hur du kunde få med den utan att se den. Hur stor är den?
#9 - 30 november 2011 18:38
Är det en armatus (eller en annan av de större arterna) så lär den växa ur ditt 54-liters :p
#10 - 30 november 2011 18:40
haha, fan vad kul! :D

och ja, det där ser ut som en av de större arterna.. super-roliga fiskar.. :D

"" target="_blank">

r
ätt snäll mot småfisk = riktigt dåliga jägare, gillar räkor och mask..

Hahah, aah precis xD En såndär skulle ju äta upp mig ju :P

fett! :)

Fett weird skulle jag säga ^^ Jag trodde de va nå skit först, sen såg jag att de började röra sig i påsen så såg jag att de va nå som ringla sig o hade sig :)

robidobban skrev:
Det ser ut som en Mastacembelus armatus.

Undrar också hur du kunde få med den utan att se den. Hur stor är den?

Jag o jag. Va ju inte jag som plockade upp växten, utan det var akvariehandlaren som plockade upp växten. Just nu runt 7-8cm :)

Animaniac skrev:
Är det en armatus (eller en annan av de större arterna) så lär den växa ur ditt 54-liters [:P]

De lär den sannerligen. Isf har jag ett 222L, men större än så så får jag lämna bort den. Var ju inte planerat att ha nå fisk i det akvariet ännu. Tänkt odla lite växter i det bara på sin höjd.
#11 - 30 november 2011 18:42
"" target="_blank">

v
ideo på min egen pilnäbb btw..

och malfunkshun.. tror faktiskt att det där är den reverserade armatusen.. kommer inte ihåg vad den heter men den blir lite mindre.. och är lite timidare.. typ 60cm eller så.. men ska inte svära på det..
#12 - 30 november 2011 18:45
"" target="_blank">

v

och malfunkshun.. tror faktiskt att det där är den reverserade armatusen.. kommer inte ihåg vad den heter men den blir lite mindre.. och är lite timidare.. typ 60cm eller så.. men ska inte svära på det..

Woow, skapliga monstret dedär! Nått sånt monster vill jag inte ha x) Har försökt fått tag i han som jag köpte växterna av utan någon succé direkt. Får försöka nå honom imrgon. Vill ju inte att stackarn ska gå o dö, har ju precis startat dehär karet :/
#13 - 30 november 2011 18:49
"" target="_blank">

v

Säger inte emot dig, är smartare än så :)
#14 - 30 november 2011 19:02
Kan jag ge pojkstackarn en räka eller nå o vänta på bättre tider?
#15 - 30 november 2011 19:04
Ja det kan du.
#16 - 30 november 2011 19:06
robidobban skrev:
Ja det kan du.

Inte alla som får reka på onsdag!

Ska höra med akvariehandlaren om mer specifik art osv. Tack alla för hjälpen!
#17 - 30 november 2011 19:10
Stoffe.B skrev:
Woow, skapliga monstret dedär! Nått sånt monster vill jag inte ha x) Har försökt fått tag i han som jag köpte växterna av utan någon succé direkt. Får försöka nå honom imrgon. Vill ju inte att stackarn ska gå o dö, har ju precis startat dehär karet :/

ah nej, det där är en annan art men ville bara visa på hur tama de blir.. :)

jag kan också ha helt fel ang art-id då det finns ett gäng och vissa är väldigt ovanliga.. de minsta arterna blir sällan över 15cm.. fortfarande sociala och trevliga.. vänta på art-id innan du gör dig av med en potentiellt mycket rolig fisk..
#18 - 30 november 2011 19:13
ah nej, det där är en annan art men ville bara visa på hur tama de blir.. :)

jag kan också ha helt fel ang art-id då det finns ett gäng och vissa är väldigt ovanliga.. de minsta arterna blir sällan över 15cm.. fortfarande sociala och trevliga.. vänta på art-id innan du gör dig av med en potentiellt mycket rolig fisk..

Okej :) Väldigt fina fiskar iaf :)
#19 - 30 november 2011 19:59
#20 - 30 november 2011 20:15
Kul att du redan kan handmata :) Testa att ge den lite mindre bitar.

Vad va det för låt som spelades i bakgrunden?
#21 - 30 november 2011 20:32
haha, du ser.. inte kan du göra dig av med den där! :D

det var ingen stor kille.. se om du kan få en bättre bild på honom.. och tänk på att räkor ställer till vattnet i ett 54L rätt fort.. :)
#22 - 30 november 2011 21:13
robidobban skrev:
Kul att du redan kan handmata :) Testa att ge den lite mindre bitar.

Vad va det för låt som spelades i bakgrunden?

Jag gjorde de lite senare ^^ Tog upp två räkor, men sen delade jag av en litenliten bit av den minsta räkan o lämnade kvar. Men herrn/frun verkar vara nöjd.

Få see nu... Kommer fasiken inte på tyvärr. Hardstyle är de iaf. Kan luska lite på de!

Hittade nu! :) Builder - Her voice Headhunterz remix

haha, du ser.. inte kan du göra dig av med den där! :D

det var ingen stor kille.. se om du kan få en bättre bild på honom.. och tänk på att räkor ställer till vattnet i ett 54L rätt fort.. :)

Nej, nu vill man fasiken inte de! :D Jag får försöka med digitalkameran, mobilbilderna är inte riktigt 100 ^^ Usch da.. Har iaf tagit upp alla rester av räkorna :P
#23 - 30 november 2011 21:20
Fan va ball fisk! Helt grym ju.

Är det redmoor rot btw?
Hoppas allt går bra med den!
#24 - 1 december 2011 05:57
Luddson skrev:
Fan va ball fisk! Helt grym ju.

Är det redmoor rot btw?

Hoppas allt går bra med den!

Aa,frän ären :) Japp, fick ge 80kr för den så tycker de va rätt överkomligt :)
Tackar, än så länge gör de det :)
#25 - 1 december 2011 14:38
Har 2 st av dessa gynnare som är mycket lik din pilnäbb. De identifierade jag som en art som blir ca 15 cm. De vart roliga i början då de var mycket aktiva i en månad ca. Sedan dess har jag knappt sett skymten av dem=/
#26 - 1 december 2011 15:09
laasesku skrev:
Har 2 st av dessa gynnare som är mycket lik din pilnäbb. De identifierade jag som en art som blir ca 15 cm. De vart roliga i början då de var mycket aktiva i en månad ca. Sedan dess har jag knappt sett skymten av dem=/

Åfan :/ Ska lämna tillbaka denna krabaten iaf o ta några vanligare stimfiskar som inkörningsfiskar iaf ^^
#27 - 1 december 2011 15:09
Varför?
#28 - 1 december 2011 15:34
robidobban skrev:
Varför?

För att den kunde bli runt 50cm lång, så är inget jag vill ha. Men fin ären iaf :)
#29 - 1 december 2011 15:46
Men du kan ju ha den i ditt 222?
#30 - 1 december 2011 16:09
robidobban skrev:
Men du kan ju ha den i ditt 222?

Nja, den blir så pass stor att ja skulle behöva ha ett större :)Menmen, imorrn blir de andra fiskar o nya äventyr! :)
#31 - 1 december 2011 16:34
synd.. även om den kan gå bra länge i din 222a..

jag hoppas att du inte tar min identifiering för 50cm? för jag har liksom inte sett en bra bild och gissar bara från vad jag såg?

Annons