Akvaterrarium

#1 - 30 maj 2010 14:12
Har fått för mig att bygga ett aqvaterrarium av mitt 920l akvarium .......Vilket kommet att bli en biotop av amazonas e tanken.....

Lite tips o ideer om belysning och filterval och egna erfarenhet av filter....E i behov av ett filter som klara av stor belastning .......Vill inte ha något filter utanför akvariet.....
Har funderingar på ett droppfilter som står i terrarie delen + något nere i akvariet.....
#2 - 30 maj 2010 15:57
Kul....
Vad skall finnas i karet?
#3 - 30 maj 2010 17:09
Riktigt häftigt! Stänktetror?

Efterfrågar också bilder redan från början förstås! ; )
#4 - 30 maj 2010 17:36
Låter häftigt! :) Har tyvärr inga tips att ge ;)
#5 - 30 maj 2010 18:19
Det jag vet nu e att det blir några diskusar...annars så ingen på listan än......Några förslag?

Man kan väll bara skicka upp bilder om man e guldmedlem?
#6 - 30 maj 2010 22:21
Dickus i ett akvateriarie? Skit nice..... Lite altum till det skulle inte skada ;) ditt kar blir snyggast om du har mycket härliga rötter och svartvaten. Har inte heller några tipps tyvärr
#7 - 30 maj 2010 22:44
Detta låter roligt!
Vad har du för mått på akvariet? Hur mycket skall bli luft del och hur hög vatten nivå har du tänkt dig?
Skall du bygga en låda ovanpå?
Mycket frågor, jag vet! Men för att komma med råd behöver man veta grundförutsättningarna.
#8 - 30 maj 2010 22:45
Det här måste följas, satan vad fräckt.
#9 - 31 maj 2010 04:50
bossep: Måtten på akvariet 1600*750*750 och ovan på det kommer att byggas ett terrarium med samma mått...Så jag har tänkt att behålla akvariet som det e o kompletera det innerfilter...
#10 - 31 maj 2010 20:38
Jaha och jag är inte ett dugg avundsjuk!
Låter helt fantastiskt. Om du kan göra ovandelen en bit högre gör det nog inget! Du behöver en låda upptill för spottar och annat ljus. Tänk också på att du nog behöver en fläkt för att undvika kondens på insidan om du har glas i överdelen. Tänk också på att du måste komma åt saker och ting inuti ”burken”.
Nu vet jag inte hur händig och artistisk du är men jag skulle bygga en ”gråtande vägg” mot baksidan.
Bygga in lite hållare för bromelias och orkidéer, etc.
Du skall förstås ha en land del. Dit leder du vattnet från väggen. Om du ser till att ha rejält med grus/sand i den delen har du ett fantastiskt filter.
Nu till det lite mer kontroversiella: Jag skulle använda ett bottenfilter! Men med omvänt flöde. Man leder alltså vattnet från grusbädden ned i bottenfiltret och låter det stiga upp genom bottensanden.
På det viset kan du ha lite löv och annat skräp som hör till en SA biotop på botten. Du driver hela filtret med en sänkpump, typ fontän som du bygger in lite snyggt. Kanske med någon form av för filter så du slipper för mycket skit, yngel, etc. i rören. Jag skulle trots vad många säger köra ett moderat flöde genom detta biofilter. Om du vill ha mer sprutt på filtret så skulle jag ha en cirkulations pump bara för detta. Kanske i anslutning till ett gemensamt för filter.
Väggen skulle jag klä med torv helt eller delvis om du skall ha SA. Fungerar bra som substrat för växter med luftrötter samt ett otroligt bra substrat för bakterier och alger. Sedan är det upp till dig hur du inreder och med vad. Men grenar och rötter vore ganska naturligt i både akvarie och terarie delen.
Sump och klätterväxter borde vara ett naturligt inslag och kanske lite vattenhyacinter på ytan.
Fisk:Ett stim diskus och kanske altum skalarer, ett gäng L malar, rejält stim tetror av något slag samt ett stim bilbukar.

Detta låter rent snuskigt intressant. Var snäll och gör en projekt sida!!!
#11 - 31 maj 2010 21:00
Provar att skicka upp en länk på hur det ser ut i dagsläget....
[URL="http://www.repti.net/repti2/modules/Images/Images/83593.jpg"
Akvariet e nysilliconat o provtryckt ...

Boosep: vad menar du med "gråtande vägg"?
Låter intressant med omvänt bottenfilter...Har aldrig provat det för i något akvarium.....Får tänka på det.......
Som belysning har jag funderat på två metallhalogen lampor o 2-3st spottar som kvälls belysning......Har även funderat att ha två lysrör under landdelen som hjälp belysning till akvariet......
Upp fästningen av torven på baksidan hur skulle det se ut....
Som en del av filtreringen har jag funderat på ett dropp filter som bildar en trädstam i terrarie delen.....
#12 - 31 maj 2010 21:06
#13 - 31 maj 2010 21:37
chrisson skrev:

Hur kommer du åt akvariedelen?
#14 - 31 maj 2010 21:47
chrisson skrev:
Provar att skicka upp en länk på hur det ser ut i dagsläget....

[URL="http://www.repti.net/repti2/modules/Images/Images/83593.jpg"

Akvariet e nysilliconat o provtryckt ...

Boosep: vad menar du med "gråtande vägg"?

Låter intressant med omvänt bottenfilter...Har aldrig provat det för i något akvarium.....Får tänka på det.......

Som belysning har jag funderat på två metallhalogen lampor o 2-3st spottar som kvälls belysning......Har även funderat att ha två lysrör under landdelen som hjälp belysning till akvariet......

Upp fästningen av torven på baksidan hur skulle det se ut....

Som en del av filtreringen har jag funderat på ett dropp filter som bildar en trädstam i terrarie delen.....

Skickar med en skiss på vägg.
Sist jag jobbade med torv gjorda jag så här.
Akrylskiva som jag modellerade upp med byggskum. Sedan målade med lite mörka färger i olika toner.
Sprayade med epoxi lack och strödde torv på innan det torkat. Skakade av torv och mer lack, osv. Tills det såg bra ut. Lite av torven kommer att falla bort med tiden men det tycker jag inte gör något.
Jag hade skivan låg på golvet så jag kunde ”vräka” på lack.
#15 - 31 maj 2010 21:49
utan vägg

Bild till
#16 - 31 maj 2010 21:52
chrisson skrev:

Var försiktig med vatten som droppar ned direkt i akvariedelen. Det blir fläckar på glasen ganska snabbt när det stänker upp på dom.
#17 - 31 maj 2010 21:58
Har inte läst så noga men kanske är något http://www.dusk.se/Epiwebiis.htm
#18 - 31 maj 2010 23:19
eriahl skrev:
Har inte läst så noga men kanske är något http://www.dusk.se/Epiwebiis.htm

Exakt så skall det se ut!
#19 - 1 juni 2010 18:15
eriahl : Tack för tipset det ser mycket proffsigt ut....Fler sådan tips tas gärna i mot...............

bossep: tanken med dropp filtet var att det skulle vara i ett plaströr som skulle rinna ut i land delen,o kläs med kork som ett träd...Men tipset epiwep som bakgrund blir ju som ett filter i sig så det lutar nog åt det.....
Fördelen med terrarie delen e att det inte finns något glas än så jag kan beställa det som jag vill ha de.......Möjligheten att komma i terrariet o akvariet e tänkt framifrån då fronten blir med två dörrar o till akvariet från sidorna under land delen så att man kommer åt filter o ev. belysning.....

Har du använt omvänt botten filter?...(många gånger under långtid?vilket resultat?)
#20 - 1 juni 2010 20:01
chrisson skrev:
eriahl : Tack för tipset det ser mycket proffsigt ut....Fler sådan tips tas gärna i mot...............

bossep: tanken med dropp filtet var att det skulle vara i ett plaströr som skulle rinna ut i land delen,o kläs med kork som ett träd...Men tipset epiwep som bakgrund blir ju som ett filter i sig så det lutar nog åt det.....

Fördelen med terrarie delen e att det inte finns något glas än så jag kan beställa det som jag vill ha de.......Möjligheten att komma i terrariet o akvariet e tänkt framifrån då fronten blir med två dörrar o till akvariet från sidorna under land delen så att man kommer åt filter o ev. belysning.....

Har du använt omvänt botten filter?...(många gånger under långtid?vilket resultat?)

Min ide med droppfilter är ganska exakt som http://www.dusk.se/Epiwebiis.htm men ”gör själv”.
Kanske det är enklare att köpa, nu när det finns?

Kolla flödesmängderna för dessa. Som det ser ut är dom gjorda för fukthållning och försedda med sprinklerhål vilka oftast sätts igen om det kommer med lite skit. Därför använder jag en öppen kanal som pallar för mer skit och tillåter mer flöde. Jag vill se vattnet flöda över bakgrunden på sina ställen så det blir som ett litet vattenfall.
Bottenfilter: Ja jag har använt detta både i akvarier söt och salt, dammar och biologiska reningsvärk. Tyvärr har jag inga bilder men här är en bra artikel om det. http://www.barrreport.com/showthread.php/5060-RFUG-CO2-under-gravel
Jag har använt den typen samt vanliga bottenfilter plattor och diverse avarter av dessa.
Fördelen med rör är att det är håldiametern som bestämmer flödet så man förlorar inte flödet genom sanden även om ett rör blir framgrävt.
Fördelen med omvänt flöde är att inte sanden blir till täppt av slam, etc. Med ett vanligt Bottenfilter finns alltid risken att en kaka bildas på toppen.
#21 - 2 juni 2010 17:59
bossep: Hur mycket flöde har du haft när du kört med dessa botten filter...?
Det låter som en intressant filter...men hur har det fungerat med växster..?
#22 - 2 juni 2010 19:30
chrisson skrev:
bossep: Hur mycket flöde har du haft när du kört med dessa botten filter...?

Det låter som en intressant filter...men hur har det fungerat med växster..?

1-6 ggr akvarievolymen per timme. Det högre i saltvatten med grov korallsand.
Man får ofta rejäla rötter på växterna. Tvärs om mot "vanliga" bottenfilter växer inte rötterna in i hålen och täpper till dom. Växter tycks trivas mycket bra med dessa filter samt att även ”Svartvatten” ofta blir mycket klart.
#23 - 2 juni 2010 20:36
bossep: Vilken kornstorlek har du använt på grusen o vilken sort...?
Hur har du gjort med botten gödning...?
Många frågor blir det.......E mycket tacksam för alla svaren jag fått så här långt....Projektet hade stannat upp lite innan det kom upp här.......
Vad har du använt för belysning till söt vatten.....
#24 - 2 juni 2010 23:26
chrisson skrev:
bossep: Vilken kornstorlek har du använt på grusen o vilken sort...?

Hur har du gjort med botten gödning...?

Många frågor blir det.......E mycket tacksam för alla svaren jag fått så här långt....Projektet hade stannat upp lite innan det kom upp här.......

Vad har du använt för belysning till söt vatten.....

Chrisson: först av allt så var det länge sedan jag byggde något liknande. Så mina idéer är lite gamla och rostiga.
Men jag har använt nästan all tänkbar sand som bottenmaterial. Det kanske är smart att ha en kornstorlek något större en hålen i filtret samt ha hålen på sidan inte direkt uppåt, om man inte använder plattor.
Gödning? Hmm på min tid var det fisk skit och lite blomstra! Nu skulle jag nog använda PMDD och CO2. I vattnet alltså!
Belysning: Logiken säger mig spottar ned i akvariedelen lämpliga lysrör och eventuellt en och annan spot till land delen.
#25 - 3 juni 2010 07:26
Några små inredningstips bara. Jag har gjort och inrett en del akvaterrarier och jag har en del tankar som jag tycker gör sig bra i sådana burkar.

Låt det gärna vara ett litet synligt vattenfall. Det finns två saker som vi människor verkligen tycker om att titta på. Det ena är eld (förhoppningsvis inte aktuellt här:)) och det andra är rinnande vatten. Om vattenfallet dessutom byter riktning i ngn böj eller liknande under fallets gång så blir det ännu intressantare. Kom ihåg att när det når vattenytan så bör du ha minskat nedfallsvinkeln så att det ej slutar i ett plask (=stänk). Med djupet 75cm är avständet till framrutan så pass stort att du kan arrangera det utan att få stänk på framrutan. Mina bakgrunder har varit frigolit/cement inredningar men nu skulle jag nog ha gjort enl madrass/latex metoden.

Försök arrangera rötter så att de förbinder land med vatten. Hittar du grenar som är 150 cm långa eller mer så är det perfekt.

Ha gärna någon art (fisk) som man inte lägger märke till direkt. Det gör baljan intressantare om man upptäcker nya prylar eftersom.

Överväg gärna något djur på landdelen. Om du inte har erfarenhet av grodor så rekommenderar jag gärna den vanliga klockgrodan. De visar sig gärna, de är snygga, är lätta att mata med bland annat daggmask och de är lätta att få tag på. Jämfört med trädgrodor så är de betydligt lättare att mata då trädisar sällan käkar mask.
#26 - 3 juni 2010 10:03
Bossep : Gamla o rostiga kankse men annars så får man inga erfarenheter av att det fungerar....enbart nya ider håller kanske inte.....Man vill inte göra om det för många gånger,vill gärna ha en beprövad metoder.....

ola sjödin : Tack för tipsen......Har du några bilder på något akvaterrarium du gjort?..
Vad det gäller fisk blir det nog sprutfiskar, stänktetror , bilbukar......I terrrariet kommer det att fyllas upp av 1-2 st corallus caninus (träd boa).....
#27 - 3 juni 2010 11:32
Vad det gäller fisk blir det nog sprutfiskar, stänktetror , bilbukar......I terrrariet kommer det att fyllas upp av 1-2 st corallus caninus (träd boa).....

Spännande arter... men jag skulle nog vara orolig för att sprutisarna käkar upp de övriga. Dessutom vill de ju gärna ha salt i vattnet vilket de andra inte vill ha. De är helt enkelt varandras ytterligheter vad gäller vattenkvalitetsönskemål.

Om du är inne på trädboa så förstår jag att du har hållit på mycket med terrariedjur. Det är ju ingen nybörjarorm precis. Då gäller det att planera terrarieväxternas plantering rätt. Små sköra klätterfikusar och orkidéer på fel ställe blir lätt mosade.
#28 - 3 juni 2010 14:22
ola sjödin : jag har inte funderat så mycket på samman sättningen,det brukar bli en lång lista på vad man vill ha o sedan går man igenom vad som passar ihop o får i fisk i alla "våningar" i akvariet.......Några egna favoriter?..
#29 - 3 juni 2010 14:35
De arter du förslår är förträffliga - bara inte tillsammans. Jag skulle skippa sprutfiskarna pga saltbehovet. Ofta läser man att de inte behöver salt men jag föredrar nog att hålla dem bräckt. Alla jag sett i naturen har levt i näst intill havsvatten (Australien, Borneo, fastlandsmalaysia). Visst, det finns flera arter och även jag har haft dem i näst intill sötvatten någon gång men då har det varit tillsammans med Malawiciklider i pH över 8 och med mycket kalk i akvariet.
Stänktetror och bilbukar är perfekta till ditt akvaterrarium och de skulle jag nog även själv välja - plus ngn dvärgciklid (troligtvis ett par arter) och ngn annan stimbildande tetra och diverse corydoras och några L-malar. En personlig favorit är kejsartetra.
#30 - 3 juni 2010 14:47
Fyrögonfiskar tillsammans med sprutfiskarna kanske? De lär få endel att spana in i ditt kar. ;)
#31 - 3 juni 2010 14:55

Spännande arter... men jag skulle nog vara orolig för att sprutisarna käkar upp de övriga. Dessutom vill de ju gärna ha salt i vattnet vilket de andra inte vill ha. De är helt enkelt varandras ytterligheter vad gäller vattenkvalitetsönskemål.

Om du är inne på trädboa så förstår jag att du har hållit på mycket med terrariedjur. Det är ju ingen nybörjarorm precis. Då gäller det att planera terrarieväxternas plantering rätt. Små sköra klätterfikusar och orkidéer på fel ställe blir lätt mosade.

Jag håller med Ola här,
corallus caninus blir relativt stor och när den rör sig kommer mycket kommer känsliga plantor att bli förstörda. Jag skulle i detta fall inreda med relativt kraftiga grenar och en ”sten” bakgrund kanske med några kraftig bromelior. Kom ihåg att du skall anpassa ditt terrarium och akvarium främst för innevånarnas behov. Därefter ögats njutning. Detta synsätt brukar fungera bäst i längden. Kort sagt om du strävar efter visuell skönhet så skall du undvika stora djur på en relativt liten yta.

Fiskar: Håller med här också. Skippa sprutfiskarna eller bygg en bräckvatten biotop typ mangrove. Du bör kunna hålla corallus caninus i en sådan. Hur bra dom sedan tål bräckvatten vet jag inte men tror det kan vara ett problem.
#32 - 3 juni 2010 15:04
Fyrögonfiskar tillsammans med sprutfiskarna kanske?
skulle vara coolt:)
#33 - 3 juni 2010 17:31
Bräckvatten (sprutisar och fyrögon) gör att det i princip bara går att hålla olika mangroveplantor så då blir det ett lite annorlunda akvaterrarium. Det går absolut att göra ett riktigt läckert sådant akvarium, men då får man anpassa sig lite mer efter de förusättningarna.

Exempelvis så blir det förmodligen ganska besvärligt med s.k. saltvandring. Ev. stänk gör att det blir fula saltfläckar och saltet "dras upp" efter lister och annat. Allt går att fixa men det kräver lite mer daglig putsning.

Jag skulle inte hålla Corallus:ar i bräckvatten. Det vatten de utsätts för i naturen är främst regnvatten och väldigt hög luftfuktighet. I båda fallen väldigt jonsvaga vatten gissar jag.
#34 - 3 juni 2010 17:33
Bräckvatten (sprutisar och fyrögon)

Jag skulle inte hålla Corallus:ar i bräckvatten. Det vatten de utsätts för i naturen är främst regnvatten och väldigt hög luftfuktighet. I båda fallen väldigt jonsvaga vatten gissar jag.

Exakt!
#35 - 4 juni 2010 12:52
Det blir inget bräckvatten........
Funderar fortfarande på att använda ett sådan här filter....http://www.zookoll.se/artiklar/ag/ah_droppfilter.jpg
Och klä in det med kork och låta utloppet rinna ut i landdelen......
Skulle kanske även kunna tänka mig använda den här modellen med "gråtande vägg" men låta det rinna ner på en filtermatta med tjockleken 5 cm då kan man få mossa o växter att växa i det med o använda det som ett "filter"....
Tillsammans med ett "kammarfilter" som ser ut åt det här hållet http://www.gryglas.se/saltvatten/3.JPG som e monterat läns baksidan i karet....
Annars så har jag tänkt att att klä baksidan i akvariet o upp i terrarie delen med back to nature slimline.....Montera grenar tvärs över i olika nivåer, som fästes i gavlarna på sidoglasen......
#36 - 4 juni 2010 14:20
chrisson skrev:
Det blir inget bräckvatten........

Funderar fortfarande på att använda ett sådan här filter....http://www.zookoll.se/artiklar/ag/ah_droppfilter.jpg

Och klä in det med kork och låta utloppet rinna ut i landdelen......

Skulle kanske även kunna tänka mig använda den här modellen med "gråtande vägg" men låta det rinna ner på en filtermatta med tjockleken 5 cm då kan man få mossa o växter att växa i det med o använda det som ett "filter"....

Tillsammans med ett "kammarfilter" som ser ut åt det här hållet http://www.gryglas.se/saltvatten/3.JPG som e monterat läns baksidan i karet....

Annars så har jag tänkt att att klä baksidan i akvariet o upp i terrarie delen med back to nature slimline.....Montera grenar tvärs över i olika nivåer, som fästes i gavlarna på sidoglasen......

Hej,
Din ide är inte helt fel!
Jag använder själv droppfilter som en del i ett filtersystem och det fungerar utomordentligt!
Enda problemet är att dom behöver vara rejält stora. Orsaken är att du inte har det fullt med vatten utan luft. Du har i princip en burk fullt med någon typ av filtermaterial som omges av luft och fuktas ”satureras” av vattnet. Du behöver alltså luftcirkulation i filtret. Under detta lager har man normalt en uppsamlare av vattnet vilket i ditt fall är akvariet eller land delen. Vad du får på detta vis är en stor kontaktyta mellan luft och vatten där syrekrävande bakterier trivs.
Oftast använder jag droppfilter i 3 stegs filter där första steget är aerobiskt, andra steget anaerobiskt och 3 steget ett droppfilter. Normalt blir sådana filtersystem på tok för stora för ett akvarium/terrarium.
Din ide med slimline låter bra, jag gillar det skarpt! Samma utseende och struktur på akvarie och terrariedelen kommer att bli snyggt!
Filtermatta i stället för sand är jag lite tveksam till. Jag TROR att den kommer att täppas igen efter ett tag och vattnet kommer att flöda över till stor del. Om du då har en filterlåda under det skiktet kan det bli så lågt flöde att det blir anaerobiskt och vatten utan syre vill du inte ha ut direkt i akvariedelen.
#37 - 4 juni 2010 19:20
Bossep:
Jag har inte nån större kunskap om vad förhållandena skall vara på olika typer av filter i förhållande till akvariet.....Mina tankar kring ett droppfilter e att använda ett avloppsrör som e 150-200mm ¤ och 500 mm högt...med ett luftinsläpp i toppen...vad jag läst så ett av samma typ som har måtten 150*150*400 skall räcka till ett 450l sällskapsakvarium.......
Tillsammans med den invändiga sumpen/3stegs filter på 1400*150*(400-500) b*d*h
Förklaringen med filtermattan var jag otydlig på......Tanken var att använda samma model som epiweben men att i stället för deras matta på 20mm använda en som e 50mm filtermatta vanligtvis så e dom blå men går att få tag i svarta i dag ,som kan användas för att plantera mossa o växter på i .....Men dock inte över hela terrarie delen utan tillsammans med slimline........Hoppas det blev tydligare nu...
Jag e lite rädd för att lägga sand i landdelen på grund av tyngden som det blir.... jag har funderat på att ge landelen måtten 1600*300*(200?) var av en delav höjden kommer att tas till ljusrampen på undersidan...
(Skall se om jag kan rita en skiss på hur jag tänkt o fota den.... )
#38 - 4 juni 2010 19:26
Så här ssåg terrariet ut för ett tag sedan som caninusarna går i har byt någon växt ..http://www.repti.net/reptile_picture/Vivarium_79511.jpg
....
Så ser ni lite tanken med hur jag vill att terrarie delen skall se ut.....
Bilagor:
#39 - 8 juni 2010 16:55
chrisson skrev:
Bossep:

Jag har inte nån större kunskap om vad förhållandena skall vara på olika typer av filter i förhållande till akvariet.....Mina tankar kring ett droppfilter e att använda ett avloppsrör som e 150-200mm ¤ och 500 mm högt...med ett luftinsläpp i toppen...vad jag läst så ett av samma typ som har måtten 150*150*400 skall räcka till ett 450l sällskapsakvarium.......

Tillsammans med den invändiga sumpen/3stegs filter på 1400*150*(400-500) b*d*h

Förklaringen med filtermattan var jag otydlig på......Tanken var att använda samma model som epiweben men att i stället för deras matta på 20mm använda en som e 50mm filtermatta vanligtvis så e dom blå men går att få tag i svarta i dag ,som kan användas för att plantera mossa o växter på i .....Men dock inte över hela terrarie delen utan tillsammans med slimline........Hoppas det blev tydligare nu...

Jag e lite rädd för att lägga sand i landdelen på grund av tyngden som det blir.... jag har funderat på att ge landelen måtten 1600*300*(200?) var av en delav höjden kommer att tas till ljusrampen på undersidan...

(Skall se om jag kan rita en skiss på hur jag tänkt o fota den.... )

Om du skall ha droppfilter så se till att du har bra luftflöde genom det.
Jag skulle ta en bit avloppsrör och ha öppet i toppen och typ nät i botten. Samt ha ett gap mellan röret och uppsamlingsdelen. Sedan skulle jag fylla röret med biobollar eller liknande. Du vill ha så mycket frisk luft som möjligt i filtret (den biologiska processen konsumerar syre och avger CO2) samtidigt som du har så stor kontakt yta som möjligt.
#40 - 8 juni 2010 17:05
chrisson skrev:
Så här ssåg terrariet ut för ett tag sedan som caninusarna går i har byt någon växt ..http://www.repti.net/reptile_picture/Vivarium_79511.jpg

....

Så ser ni lite tanken med hur jag vill att terrarie delen skall se ut.....

Det ser ju snyggt ut!
Så du har redan caninusar! Då skall du naturligt vis optimera för dom! Några kraftiga bromelior på bakgrunden skulle säkert bli både snyggt och bra. Kanske också ett par filidendron som klättrar runt lite.
Jag tror inte heller dom skulle ha något emot lite rinnande vatten över bakgrunden. Tvärs om!
#41 - 8 juni 2010 17:16
Riktigt häftigt! Ska bli mycket intressant att följa! :)
#42 - 8 juni 2010 18:34
Sitter och funderar,
Undrar hur svart filtermatta skulle se ut på bakväggen?
Med det borde man få ett mycket bra ”dropp filter” stor yta för bakterier och om den är tjock nog
både anaerobisk och aerobisk = bra nitrifiering/denitrifierings process. Mossor och alger borde också snabbt bli ett snyggt inslag. Man kanske kunder skära ut några jack och stoppa in krukor med växter i lite här och där. Samt ”plantera” in lite grenar och rötter i filtermattan.
Bilagor:
#43 - 8 juni 2010 18:55
Boosep:
Yapp caninusarna e redan inköpta för att lära sig lite hur dom fungerar o kräver innan man blir klar med bygget...Det jag märkt med dom e att dom har valt ut sina favorit grenar och ställen att "hänga" på...Jag har träd pyton sen innan men inte riktigt samma sak....
Filter mattan finns både som 50mm o 100mm tjock så det finns ju möjligheter...
Jag tror också det kan bli snyggt med mossa alger i den så mattan byter lite färg.....Skall nog prova i ett av mina andra terrarium o se hur det går.....
Den enda nackdelen med att bygga o använda ett droppfilter e att jag tänkt använda co2 anläggningen som jag har till akvariet......
#44 - 8 juni 2010 19:37
Har du sätt den här tråden?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131879
Häxmästarnas häxmästare Sune Holm har varit i farten, igen!
Jag lärde mig massor av honom på 80 talet och han tycks fortfarande vara i farten!
#45 - 8 juni 2010 19:40
chrisson skrev:
Boosep:

Yapp caninusarna e redan inköpta för att lära sig lite hur dom fungerar o kräver innan man blir klar med bygget...Det jag märkt med dom e att dom har valt ut sina favorit grenar och ställen att "hänga" på...Jag har träd pyton sen innan men inte riktigt samma sak....

Filter mattan finns både som 50mm o 100mm tjock så det finns ju möjligheter...

Jag tror också det kan bli snyggt med mossa alger i den så mattan byter lite färg.....Skall nog prova i ett av mina andra terrarium o se hur det går.....

Den enda nackdelen med att bygga o använda ett droppfilter e att jag tänkt använda co2 anläggningen som jag har till akvariet......

Vad använder du för CO2? Jag kan inte se varför du inte skulle kunna använda det i kombination med Droppfiltret.
#46 - 8 juni 2010 19:51
Boosep: Droppfiltert förbrukar mycket co2...så det man tillför försvinner kanske i filtret...?jag använder duplas co2....Jag har inte sett tråden får gå in o läsa den....
#47 - 8 juni 2010 20:07
Boosep: var inne o läste lite på länken o gick in o tittade mer på btn bakgrunderna,skulle kanske funderat på om det går att använda woodrock systemet i stället nere i akvariet för att få färdigt filter i akvariet i stället för att bygga ett eget o sätta slimline i terrrariet o matta eller bara mattta i terrariet...
#48 - 29 oktober 2010 13:36
Nu börjar det hända liter saker...bänken till aqvaterrariet e beställd och skall börjas att tillverkas nästa vecka om jag har tur....
#49 - 5 november 2010 21:02
I dag var jag o hämtade bänken till aqvaterrariet......skall skicka det på målning nästa vecka.....skall se om jag kan skicka upp någon bild...
#50 - 5 november 2010 21:43
Oj detta vill jag följa :)

Hörni ni som verkar pyssla med reptiler, finns det något bra forum om man vill börja bygga på kunskapsbanken och har barn som börjar bli nyfikna på det?
#51 - 5 november 2010 21:55
Finns det något rolig större insekt som lämpar sig för ett palundarium? Skulle kunna bli redigt häftigt i mina ögon. ;)
#52 - 5 november 2010 21:57
danne0301: man kan hitta onfo på repti.net något speciellt eller allmänt om reptiler orm ödla...har sysslat med det ett tag...mest orm...
#53 - 5 november 2010 22:06
chrisson skrev:
I dag var jag o hämtade bänken till aqvaterrariet......skall skicka det på målning nästa vecka.....skall se om jag kan skicka upp någon bild...

Vad kul att du ha kommit i gång!!
Jag ser framemot att följa det här projektet!
Bilder ser jag åxå frmamemot! Då jag faktiskt funderat på något liknande själv.
#54 - 5 november 2010 22:07
Finns det något rolig större insekt som lämpar sig för ett palundarium? Skulle kunna bli redigt häftigt i mina ögon. ;)

Stora ludna spindlar hör till! Samt litte biffiga skalbaggar.
#55 - 5 november 2010 22:09
bossep skrev:
stora ludna spindlar hör till! Samt litte biffiga skalbaggar.

+1 :d
#56 - 5 november 2010 22:15
bossep: jag har skickat in om guldmedlemskap idag så det skall bli lättare at skicka upp bilder...
#57 - 5 november 2010 22:53
+1 :d

Kan man köpa sådan i någon zooaffär i Sverige eller skall jag ta med till dig i stället för VH vid nästa resa?
Kan ju alltid ta med en scorpion. Dom brukar komma in här i December/ Januari.
#58 - 10 november 2010 21:28
Så nu var en del löst..Var hittar jag hur ja skall skicka upp lite bilder????....På min nya bänk hos målaren....
#59 - 10 november 2010 21:32
Istället för att skriva i rutan under senaste inlägg så tittar du lite längre ner och till höger och klickar på "gå till avancerad"

Där rullar du ner lite till "hantera bifogade filer" sen löser du det nog.
#60 - 10 november 2010 22:44
Du kan också clika på iconen enligt bifogad bild för att sätta in bilder i texten.
[ATTACH=CONFIG]39067[/ATTACH]
Klicka på bilden ovan så blir den större.
Bilagor:
#61 - 12 november 2010 17:07
Då gör jag ett försök med en bild på bänken när den e lastad o på väg till målaren....
#62 - 12 november 2010 17:23
Någon som har lite förslag på växter till karet...750*750*1600........Tänker använda co2 o det blir en amazonas biotop e det tänkt....Något speciellt att tänka på när det startas.....
#63 - 13 november 2010 15:55
chrisson skrev:
Någon som har lite förslag på växter till karet...750*750*1600........Tänker använda co2 o det blir en amazonas biotop e det tänkt....Något speciellt att tänka på när det startas.....

Det naturliga valet borde bli lite olika typer av Echinodorus. Jag vet inte hur strikt biotop du vill gå men jag skulle ha valt något liknande i akvariedelen:
Echinodorus bleheri, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=53&SOK=1 som huvud planta.
Defenetivt Echinodorus palaefolius http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=58 Den bör växa ut ur vattendelen och upp i land delen!
Echinodorus tenellus, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=51 I förgrunden.
Kanske också Eleocharis acicularis, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=78 om du kan få ned nog med ljus till den.
Det kan tänkas att detta ser ut som grönt, grönt på grönt men jag förutsätter att du kommer at ha en hel del rötter och en ganska mörk bakgrund då blir det bra naturliga kontraster.
Sed borde du ha lite Eichhornia crassipes Vattenhyacint http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138478&page=45&highlight=vattenhyacint
Surfa runt lite på den tråden.
Bilagor:
#64 - 14 november 2010 10:08
Jag tackar för förslagen......Ser intressant ut lite som jag har tänkt....
Jag har tänkt att vara så strikt jag kan med biotopen med växter o djur.........
Vad det gäller ljusmängden så får vi se när det kommer ihop..Skall montera en ljusramp med t5 rör under landdelen för att få ner ljus......

Vad skall man använda för gödning......????

Har har tänkt att klä baksidan med back to nature slimline...
Skickar med ett par bilder på filter bygget o den tänkta bakgrunden....
#65 - 14 november 2010 18:44
chrisson skrev:
Jag tackar för förslagen......Ser intressant ut lite som jag har tänkt....

Jag har tänkt att vara så strikt jag kan med biotopen med växter o djur.........

Vad det gäller ljusmängden så får vi se när det kommer ihop..Skall montera en ljusramp med t5 rör under landdelen för att få ner ljus......

Vad skall man använda för gödning......????

Har har tänkt att klä baksidan med back to nature slimline...

Skickar med ett par bilder på filter bygget o den tänkta bakgrunden....

Det ser bra ut tycker jag men var berädd att testa endel innan du fixerar allt! Gödning, jag skulle köra PMDD både på land och i vatten.
#66 - 14 november 2010 19:53
Vad e PMDD.......?
Hur funkar det...?
Någon tråd att läsa om det.......
Såg att philpsson har släppt en ozon anläggning till akvarium man blir lite nyfiken.....
#67 - 14 november 2010 19:58
http://haack.se/pmdd/

Suveränt populärt och enkelt att använda, du blandar pulver i 3 olika flaskor sen är det bara att veckovis hälla i så många ml karet vill ha.
#68 - 14 november 2010 20:28
Danne0301: E det något som du använder ...?
Var inne o läste lite men blev inte så klok på vad man skulle köpa ... vad använder du.......?......

Ingen som använder bottengödning...?
#69 - 14 november 2010 20:39
Jag använder det ja. Det enda du kan välja mellan egentligen är Micro+ och Micro+Pro Fe. Skllnaderna är tydligen att Fe innehåller mer järn om man har växter som kräver det.

Du köper en laddning och får hem pulverpåsar.
Påsarna blandas i 3 olika flaskor t.ex. Pet flaskor 0.5L.
Sedan pytsar man i 10ml/100L varje vecka från varje flaska.

Det finns nog flera trådar i växtdelen om du kikar, jag är absolut inget proffs på det men det rekommenderas i stort sett alltid.
Det räcker länge och är mycket billigare än att gå och köpa flaskor i butik.
#70 - 14 november 2010 20:45
Ok tack det låter bra...Får man prova....
#71 - 14 november 2010 23:18
chrisson skrev:
Ok tack det låter bra...Får man prova....

Prova PMDD på de landväxter du tänker använda! Jag är ganska säker att det kommer att funka.
#72 - 14 november 2010 23:34
funkar perfa på landväxter;)
Förut när jag bodde hos morsan så hällde jag ut bytvattnet ur fönstret rätt ner i gräset/rabatten och där kom det upp en massa fina blommor, som en fläck med lite extra drag i;)
På vintrarna hällde jag det i toan (ville inte ha is i trädgården liksom) Och lite av vattnet hade jag till krukväxter och dessa fick riktigt sprutt:)
#73 - 21 november 2010 11:31
Nu har backsidan till filter delen limmad o filter monterade...kommer att fyllas på med fler varianter.........

Har även börjat att tillverka glasen till terrarie delen......detta blir topp glaset hål till belysning...

Har även beställt PMDD......
#74 - 21 november 2010 16:18
chrisson skrev:
Nu har backsidan till filter delen limmad o filter monterade...kommer att fyllas på med fler varianter.........

Har även börjat att tillverka glasen till terrarie delen......detta blir topp glaset hål till belysning...

Har även beställt PMDD......

Ser MYCKET intresant ut! Speciellt om man begrep vad som händer och fötter!
#75 - 21 november 2010 16:33
bossep skrev:
Prova PMDD på de landväxter du tänker använda! Jag är ganska säker att det kommer att funka.

Jodå det går bra, skickade ut vattnet från vattenbytena två år på gräsmattan, sommar som vinter, den blev fin :) fast grabbarna som får sköta klippningen av den var mindre glada :D:D:D

Ska bli kul att följa ditt paludariumprojekt:p
#76 - 21 november 2010 16:42
Nu tror jag jag förstår!
Skivan med hål i, är det glas? Skall du ha metall halogen i de fyrkantiga och spottar i de runda? Är du inte rädd att glaset spricker av värmen i så fall?
Vattnet kommer in vid det svarta är det filtermatta eller? Sedan genom fin ”blå matta” sedan slamficka och efter det grovmatta, tomt, ut via nästa grova blå. Ena pumpen går till vattenfallet den andra för cirkulation. Om det är så, så ser det kanon ut! Du skulle kunna ha lite biobollar i mitten facket men det kanske är lite ”over kill”. Jag skulle nog försöka ha ett finare filter före pumparna. Det kommer med tiden att bildas lite slam som släpper från mattorna och det kan vara bra att få bort om du nu vill ha kristallklart vatten. Annars gillar jag SKARPT en sådan här plenum modell på filter!
Är jag avundsjuk? Nej, inte ett dugg!
#77 - 21 november 2010 16:44
flygrc skrev:
Jodå det går bra, skickade ut vattnet från vattenbytena två år på gräsmattan, sommar som vinter, den blev fin :) fast grabbarna som får sköta klippningen av den var mindre glada :D:D:D

Ska bli kul att följa ditt paludariumprojekt:p

Funkade förträfligt även utan PMDD. Morsan såg alltid till att sno en spann med "byte vatten" och filtermulm till sina krukväxter.
#78 - 21 november 2010 19:50
bossep skrev:
Nu tror jag jag förstår!

Skivan med hål i, är det glas? Skall du ha metall halogen i de fyrkantiga och spottar i de runda? Är du inte rädd att glaset spricker av värmen i så fall?

Vattnet kommer in vid det svarta är det filtermatta eller? Sedan genom fin ”blå matta” sedan slamficka och efter det grovmatta, tomt, ut via nästa grova blå. Ena pumpen går till vattenfallet den andra för cirkulation. Om det är så, så ser det kanon ut! Du skulle kunna ha lite biobollar i mitten facket men det kanske är lite ”over kill”. Jag skulle nog försöka ha ett finare filter före pumparna. Det kommer med tiden att bildas lite slam som släpper från mattorna och det kan vara bra att få bort om du nu vill ha kristallklart vatten. Annars gillar jag SKARPT en sådan här plenum modell på filter!

Är jag avundsjuk? Nej, inte ett dugg!

Yapp du e med på mitt tänk...Har tre pump huvud den ena går till c02 reaktorn o dom andra bara till cirkulation ....Har inte bestämt mig för om jag skall ha vattenfall med det e inte försent att lösa....
Jag har tänkt på att lägga i biobollar i mitten o tillföra syre i det facket.......

Belysningen har jag tänkt att lösa med den här typen av metall halogen lampor 3st (se bild)+ två spottar i dom små hålen o med ett t5 lysrör under landdelan......
#79 - 21 november 2010 23:43
chrisson skrev:
Yapp du e med på mitt tänk...Har tre pump huvud den ena går till c02 reaktorn o dom andra bara till cirkulation ....Har inte bestämt mig för om jag skall ha vattenfall med det e inte försent att lösa....

Jag har tänkt på att lägga i biobollar i mitten o tillföra syre i det facket.......

När jag såg mittenfacket tänkte jag. Som gjort för biobollar! Men du kan skippa "syret" om du menar luftsten! Det lär bli nog med syre kvar efter den första mattan.

Belysningen har jag tänkt att lösa med den här typen av metall halogen lampor 3st (se bild)+ två spottar i dom små hålen o med ett t5 lysrör under landdelan......
#80 - 22 november 2010 17:04
Kom att tänka på en sak. I större filter typ ditt använder man ofta luft för att ”backspola” exempelvis biobollar eller sand. Men då kör man oftast vattnet i retur till den ”skitiga” biten en stund efter. Det blir nog lite ”overkill” tror jag i ditt fall. Men om du har en luftsten kanske det rör om lite bland bollarna och skiten hamnar i filterblock 2. Du skall nog köra fin porig matta framför den grova.
Föresten hur svårt blir det med filterunderhållet tror du?
#81 - 23 november 2010 18:54
bossep skrev:
Kom att tänka på en sak. I större filter typ ditt använder man ofta luft för att ”backspola” exempelvis biobollar eller sand. Men då kör man oftast vattnet i retur till den ”skitiga” biten en stund efter. Det blir nog lite ”overkill” tror jag i ditt fall. Men om du har en luftsten kanske det rör om lite bland bollarna och skiten hamnar i filterblock 2. Du skall nog köra fin porig matta framför den grova.

Föresten hur svårt blir det med filterunderhållet tror du?

Jag får kanske köra med ett finare filter innan pumparna.........Rengöringen av filtren blir nog inte lätt men inte omöjligt skall kanske dela dom på höjden så ett det blir två st.... så kan man rengöra en del i taget....
#82 - 24 november 2010 02:05
chrisson skrev:
Jag får kanske köra med ett finare filter innan pumparna.........Rengöringen av filtren blir nog inte lätt men inte omöjligt skall kanske dela dom på höjden så ett det blir två st.... så kan man rengöra en del i taget....

Se till att du har den första mattan finporig. Den fungerar som mekaniskt filter och kan (skall) göras ren ofta. Efter inkörning.

Nästa matta skall i teorin vara ett biologiskt filter och skall göras rent när det har byggts upp för mycket död biofilm.

Nästa fack med biobollar är det viktigaste ur kvävesynpunkt. Här skall det finnas en tunn biofilm på substratet men inga partiklar.

Nästa matta skall vara fin och ta bort död biofilm från biobollarna. Kan göras rent vid behov.

Nästa grova matta tar hand om den kväve som frigörs i den fina mattan. Görs ren mycket sällan.

Så se till att du kommer åt den första fina mattan enkelt. Jag skulle inte dela mattorna. De fina kan du tvätta under kranen och de grova försiktigt i akvarievatten.
Bilagor:
#83 - 24 november 2010 17:13
bossep skrev:
Se till att du har den första mattan finporig. Den fungerar som mekaniskt filter och kan (skall) göras ren ofta. Efter inkörning.

Nästa matta skall i teorin vara ett biologiskt filter och skall göras rent när det har byggts upp för mycket död biofilm.

Nästa fack med biobollar är det viktigaste ur kvävesynpunkt. Här skall det finnas en tunn biofilm på substratet men inga partiklar.

Nästa matta skall vara fin och ta bort död biofilm från biobollarna. Kan göras rent vid behov.

Nästa grova matta tar hand om den kväve som frigörs i den fina mattan. Görs ren mycket sällan.

Så se till att du kommer åt den första fina mattan enkelt. Jag skulle inte dela mattorna. De fina kan du tvätta under kranen och de grova försiktigt i akvarievatten.

Ok...Nu e man mer med på hur det funkat.......Då får jag bytta det första filtret mot ett finare o sätta en bit i anslutning till biofickan.....
Tackar så mycket för infon......:D

Någon som har vet ett bra ställe att inhandla akvarieväxster modell större....?
#84 - 24 november 2010 17:15
Bossep är kunnig inom sådant men ibland hinner man inte suga i sig alla tipsen och tankarna! :D
#85 - 24 november 2010 17:17
Bossep är kunnig inom sådant men ibland hinner man inte suga i sig alla tipsen och tankarna! :D

Det e kul när människor vill dela med sig av sin kunskap till andra..........
#86 - 24 november 2010 17:27
chrisson skrev:
Det e kul när människor vill dela med sig av sin kunskap till andra..........

Visst är det tur att man kan omge sig av dessa experter? Det man saknar själv får man outsourca!
#87 - 30 november 2010 21:16
Bossep.....Vad säger du om att använda Zeolite i filtret..?...Själv har jag ingen erfarenhet av det.....
#88 - 1 december 2010 00:46
chrisson skrev:
Bossep.....Vad säger du om att använda Zeolite i filtret..?...Själv har jag ingen erfarenhet av det.....

Jag vet för lite om det i akvariebruk. Spontant skulle jag inte använda det i ett växtakvarium. Jag mistänker det k an binda närslalter dina växter behöver. JAg tror också dessa porer slammarigen ganska snabbt. Biobollar bör vara din grej.
#89 - 1 december 2010 11:45
bossep skrev:
Jag vet för lite om det i akvariebruk. Spontant skulle jag inte använda det i ett växtakvarium. Jag mistänker det k an binda närslalter dina växter behöver. JAg tror också dessa porer slammarigen ganska snabbt. Biobollar bör vara din grej.

Jag har Zeolite i mina växtkarsfilter och trots de ligger i högst upp i filtert så slammar porerna igen. Jag märkte ingen skillnad på växter eller vatten när jag stoppade i det.
#90 - 1 december 2010 14:02
flygrc skrev:
Jag har Zeolite i mina växtkarsfilter och trots de ligger i högst upp i filtert så slammar porerna igen. Jag märkte ingen skillnad på växter eller vatten när jag stoppade i det.

Om porerna slammar igen så tappar du tjusningen med Zeolite. Samma som med aktivt kol. Då fungerar Zeoliten som a)närings och gift lager samt som ett vanligt grus eller sandfilter.
#91 - 1 december 2010 18:30
bossep skrev:
Om porerna slammar igen så tappar du tjusningen med Zeolite. Samma som med aktivt kol. Då fungerar Zeoliten som a)närings och gift lager samt som ett vanligt grus eller sandfilter.

Ok....Då låter det inte som något att använda i mitt fall......Då håller jag mig till biobollar o eventuellt med syre tillförsel....
Nu e baksida klädd.......
Och har plockat fram lite rötter som man samlat på sig o även någon nytt att bygga med får se vad som kommer att användas....
#92 - 4 december 2010 16:41
Det ser riktigt bra ut. Har du börjat skapa? Skall alla rötterna ned i akvarie delen? Det kommer i så fall att bli riktigt bra!
Biobollar + LUFT blir nog bra. Men du kan nog kanske skippa luften i början i alla fall då du kommer att gasa ur all CO2.
#93 - 4 december 2010 18:55
bossep skrev:
Det ser riktigt bra ut. Har du börjat skapa? Skall alla rötterna ned i akvarie delen? Det kommer i så fall att bli riktigt bra!

Biobollar + LUFT blir nog bra. Men du kan nog kanske skippa luften i början i alla fall då du kommer att gasa ur all CO2.

Jag förbereder med luft så kan man välja senare.........
Jo skapande e i full gång........skickar med lite bilder...tacksam för kommentarer.......

Några förslag på uppvärmning...har funderat på bottenvärme.......
Jag hade tänkt att använda engelsk sjösten som bottenmaterial men efter att tittat runt lite på andra amason kar så e jag inte riktigt säker längre.....
#94 - 4 december 2010 19:01
Här e tanken med att varför rötterna går ovanför ytan...

Glömde att nämna att bänken har kommit från målaren väntar dock på en del till som e kvar hos målaren förväntas att bli klar i veckan....
#95 - 6 december 2010 14:05
chrisson skrev:
Här e tanken med att varför rötterna går ovanför ytan...

Glömde att nämna att bänken har kommit från målaren väntar dock på en del till som e kvar hos målaren förväntas att bli klar i veckan....
Lite snabbt,
Ser riktigt bra ut!
#96 - 6 december 2010 15:03
Läckert! :D
#97 - 14 december 2010 19:05
Nu har bänken tagits hem från målaren....Dock ej helt färdig monterad....
#98 - 14 december 2010 19:25
chrisson skrev:
Nu har bänken tagits hem från målaren....Dock ej helt färdig monterad....

Ta nu bilder så vi får en step by step redovisning av projektet! KUL!
Bilagor:
#99 - 14 december 2010 19:46
Fin bänk, hoppas moteringen går bra. :)
#100 - 9 januari 2011 13:21
Nu e bänken monterad o kommit på plats.....
Även rötterna e valda..
#101 - 9 januari 2011 18:34
chrisson skrev:
Nu e bänken monterad o kommit på plats.....

Även rötterna e valda..

Det var det j--ligaste! Nu får man mindrevärdighets komplex!
Bilagor:
#102 - 25 januari 2011 21:42
Nu har det börjat att hända lite grejor i terriedelen.....baksidan e beklädd och grenarna har kommit på plats....
#103 - 25 januari 2011 21:51
chrisson skrev:
Nu har det börjat att hända lite grejor i terriedelen.....baksidan e beklädd och grenarna har kommit på plats....

Vad kul! har du monterat slangar och rör för vattenfall och bevattning i terariedelen? Det kan nog vara läge att testa det i så fall innan du går mycket längre!
#104 - 28 februari 2011 11:37
Hej..
E hemma igen efter lite semester.....Så nu år man ta tag i projektet igen....

Bossep: jag har lagt vattenfallet lite på is tills jag har fått i hopp allt.....e lite skeptisk till om jag får vattenfallet tätt....
#105 - 26 mars 2011 18:44
Går bara i väntas tider på att få front glaset till terrarie delen,fick en men den var full av repor när den kom vill man ju inte montera....
#106 - 3 maj 2011 10:02
Nu har det nya front glaset kommit och kommit på plats...
#107 - 3 maj 2011 16:33
chrisson skrev:
Nu har det nya front glaset kommit och kommit på plats...

Då är det dax att pytsa i lite vatten eller?
#108 - 4 maj 2011 10:37
Spännande projekt!
#109 - 4 maj 2011 20:16
bossep: detr dryer ett tag till menm inte för länge hoppas jag...jag har beställt nät till dom fyrkantiga hållen av plåtslagaren innan jag ställer upp terr. delen igen.....Ström har blivit framdraget till kopplings skåpet.....

Någon som har erfarenhet av Datz co2 reaktor i (glas)????......Tyckte den var liten och smidig.........
#110 - 12 maj 2011 18:14
Man har inte så mycket flyt med det här projektet...Plåtslagaren som jag beställde hålplåten har blivit skadad och blir borta i minst 8veckor....
Får leta upp något annan......Nu när man äntligen har fått tag i framrutan............
#111 - 11 juli 2011 09:49
vad hände med detta spännande projekt?
#112 - 11 juli 2011 18:12
Det som har hänt e att hålplåten för ventilationen fram och i taket har kommit på plats och att ter. har kommit på plats lite ström har dragits från pumparna ner till el avdelningen.....Och
Sand har kommit i ........
#113 - 11 juli 2011 20:30
ser ju riktigt bra ut.
skulle du ha ormar i övre delen? tyckte ja läste de någonstans.
#114 - 12 juli 2011 18:03
Yapp det blir ett par trädboer,lever runt amazonas och lite diskus i karet....
#115 - 12 juli 2011 20:36
trevligt värre. akta dig för tänderna bara, dom är jäkligt långa ;) å gör ont som fasen när dom bits.
ska bli spännande att se de färdiga resultatet.

chrisson skrev:
#116 - 16 augusti 2011 07:00
hejsan, hur har det gått? väntar med spänning på uppdateringar.

/H
#117 - 16 augusti 2011 17:23
Nu har det blivit en del ström draget o kopplat...Även en del av regn systemet o kolsyre systemet e draget.....har upptäckt en trasig ph-elektrod så nu får man jaga en sån...
#118 - 16 augusti 2011 20:53
Härligt projekt som jag helt missat, detta ska följas =D
#119 - 17 augusti 2011 19:39
i kväll blev hyllan inne i terrariet limmad och rampen som skall hänga under har blivit kopplad med en viss besvär fick jag byta kabeln till rampen.....
#120 - 18 augusti 2011 08:03
chrisson skrev:

Vad tror du om att koplettera dem med bilbukar och/eller stänktetror? Enligt mina erfarenheter kommer ytfirrar verkligen bra till sin rätt i akvaterrarier. Då jag hade marmorerad bilbuk i ett akvaterrarium för ett par år sedan hände det ibland att man fick se dem hoppa och det var riktigt kul att se.
#121 - 18 augusti 2011 10:57
Sjukt kul projekt! Har själv gått i liknande tankar på ett palludarium ganska länge, men sparar idén tills framtida husköp. Jag har själv haft en del ormar genom åren, framförallt från Lampropeltissläktet. Jag blir lite nyfiken på hur du löser det med trädboorna; de ligger ju oftast ihoprullade på en horizontell gren (i det här fallet kanske över vattnet?), men när de skiter? (det kan bli ganska kackigt) Om du ska ha diskus som kräver hög vattenkvalitet? Du har även en koldioxidanläggning, mycket koldioxid går upp i luften, men det jag mest tänkte på är att om du ska köra CO2 så antar jag att det kommer bli en frodande växtburk - växtburkar kräver ansning minst en gång i veckan och trädboor är aggressiva.... Jag blev biten av en getula, ingen trevlig upplevelse, men trädboornas rakbladsuppsättning måste vara 10 gånger värre. :)

Jag vill inte på minsta sätt förstöra glädjen i projektet för dig, är bara sugen på att veta hur du har tänkt. Många gånger fokuserar man på de tekniska bitarna och glömmer vissa saker, speciellt när man är mitt i ett projekt, sån är i allafall jag, då kan det vara skönt att få en objektiv syn utifrån.
#122 - 18 augusti 2011 18:42
ola:
jag har haft det lite i tankarna men har inte bestämt mig riktig ännu,just det där med att kunna se bilbukarna hoppa "naturlig" e ju intressant...

tommy: jag har funderat på just det här med avföringen men inte kommit på någon lösning mer än att filtret måste ha en stor överkapacitet ,antalet djur kommer jag till att hålla till ett ......vad det gäller aggressiviteten så e det ett samspel med djuret ,som jag håller på att lära mig lite nu undertiden som dom har andra terr. att va i....
Vad det gäller växter så kommer det inte till att bli som i ett "vanligt" växtkar utan mer sparsamt....
några bra tips till ett växtkar...?...."tas tacksamt i mot"...
Men det återstår många frågor än,men det får tiden utvisa hur resultatet blir....
#123 - 2 september 2011 20:12
Går som på nålar för att få läsa fortsättningen på detta projekt.... :)
#124 - 5 september 2011 15:52
Yaha lite uppdatering .....
Det har blivit lite dragning av diverse kablar o slangar så lite ljus har det blivit och en del av inredningen e provad på plats...
Går och väntar på ett paket på posten som skall förbättra filtret.......

Börjar att bli sugen på att fylla i vattnet nu och prova pumparna och filter flödet och ställa in co2 anläggningen....
#125 - 5 september 2011 16:03
grymt snygg rot/gren du fått dit. är de ett helt stycke? och vart hittade du denna vackra tingest?

ska bli riktigt kul å se detta när de är igång. väntar med spänning.
#126 - 5 september 2011 16:09
Roten e i ett stycke...
E man en gammal trogen kund så kan det löna sig till slut...
#127 - 5 september 2011 16:11
satan så snyggt det här kan bli.. har själv gått i tanken att göra en vägg bakom karet med växter som suger ur karet, och sen ut över väggarna och taket..

jag skulle kört diskus, en del rötter som "hänger ner" från terrarie-delen, massvis med kolplantor och anubias och andra växter man kan fästa på rötter, ljus sand på botten och sen 2 rockor på botten..

ungefär som du gjort med andra ord.. ruggigt trevlig sand.. vad är det för något?
#128 - 14 september 2011 15:16
Någon som fortfarande läser denna tråden....
Som vill ge tips på placering av växter och vilka växter.....
Även kombination av fiskar.......

Tanken e att det skall vara en biotop från Amazonas....

Har fått om bilbukar o stänktetror.....Diskusar då heckel står på listan....Vad det gäller växter så e en tanke spikblad att få dom att fungera........

Öppen för förslag o ritningar......
#129 - 14 september 2011 15:33
spikblad är inga problem att få att växa. ja satt i mina å lät dom va, nu är hela akvariet täckt av dom :P
kolla i min tråd så ser du.
annars kan ja nog inte ge så mycke tipps tyvärr men väntar me spänning på att de ska bli klart =)
#130 - 11 oktober 2011 22:21
Oj vad det var längesen jag gick ett varv på zoopet... här händer det ju grejer :) riktigt stiligt må jag säga!

Hur går det med ormen förresten? För den hade du redan hemma va? Fullkomligt skräckslagen och lite fascinerad av dessa coola djur..
#131 - 11 oktober 2011 23:54
Det ser otroligt bra ut tycker jag. Får du till "naturen" lika bra som tekniken ser ut att vara kommer detta att bli helt outstanding.
Varför kör du inte igång vattendelen? Kanske med lite pilot fisk så filtret får gå till sig. Jag skulle nog som någon skrivit satsa på ganska lite växter i akvariedelen men rejält med grenar/rötter. En grej som nog kunde fara fräckt är Svärdsplantor både i vattnet och på land. Sedan vore nog lite flytväxter bra. Får du inte tag på riktiga vattenhyacinter kan du kanske ta lite pistia? Vattenhyacinter är annars fantastiska på att plocka upp närings pikar, läs orm bajs.
#132 - 12 oktober 2011 00:18
Detta ska jag följa med spänning!
#133 - 20 oktober 2011 18:18
vatten har kommit i det blev svartvatten direkt även någon svärdsplanta har kommit och växster i land delen har kommit på plats...
bilder kommer inom kort...skall tillsätta några guppy från viltfångade föräldrar....
#134 - 20 oktober 2011 18:21
chrisson skrev:
vatten har kommit i det blev svartvatten direkt även någon svärdsplanta har kommit och växster i land delen har kommit på plats...

bilder kommer inom kort...skall tillsätta några guppy från viltfångade föräldrar....

När är innom kort?;)
#135 - 20 oktober 2011 19:34
kannon snyggt bra jobbat
#136 - 23 oktober 2011 10:08
Nu vill jag med se bilder! :D
#137 - 23 oktober 2011 15:54
Här kommer lite bilder.........
får bli ett vatten byte i veckan o se om det håller sig lite ljusare....
#138 - 23 oktober 2011 17:18
ser riktigt najs ut. men vart är djuren? har inte ormen flyttat in än?
#139 - 23 oktober 2011 17:33
Ser bra ut men jäklar vad tefärgat vatten du har fått :p.
#140 - 23 oktober 2011 17:34
Det där blir nog bra om någon vecka!
Som vanligt med den här typen av burk ser det ut att vara svårt att trycka ned nog med ljus i akvariedelen. Kanske du skulle testa med en annan typ av spottisar nu när du har Te vatten och ser ljuspenetrationen bra!
#141 - 23 oktober 2011 18:20
Inga djur i vid foto tillfället men det blev vatten byta i kväll ändå kunde inte hålla mig fick ett erbjudande om en odlingsgrupp rödmunstetra så dom e instalerade men inga ormar än ...det hela e ju fortfarande i sin linda.....
#142 - 6 november 2011 15:16
Ser toppen ut! Kan tänka mig att rödmunstetrorna passar alldeles utmärkt. :)
#143 - 7 december 2011 08:26
Var ett tag sedan man uppdaterade här, varit mycket jobb sista tiden.
Nu har det kommit i växter och en grupp rödmunstetra några vild guppy, vf bilbukar , vf pansarmalar och en grupp vf heckel blue face diskus...
#144 - 12 december 2011 21:10
Låter helt perfekt :)

En bild på det hela kanske? Har ormen flyttat in i terrarie delen förresten?
#145 - 13 december 2011 05:39
Jag jobbar på bilderna .... Ormen har inte flytat in har haft lite problem med regnsystemet men nu verkar det ha löst sig... Dock återstår lite Dublin med landförbud innan ormen kan flytta in...
#146 - 13 december 2011 09:44
Okidoki =) Tror det hela kommer bli grymt bra!
#147 - 6 januari 2012 17:34
Har ordnat med nya bilder men slarvat med att uppdatera medlemskapet här.......
återkommer inom kort med bilder...
#148 - 7 januari 2012 17:08
Ser med spänning fram emot nya bilder :D
#149 - 8 januari 2012 22:39
ApeviaX skrev:
Ser med spänning fram emot nya bilder :D

hmmpff!!! slarvat:p bilder ett sådanthär projekt kan man inte slarva med vi är många som vill ha bilder på det:D
#150 - 9 januari 2012 11:25
Haha, du har bra med bilder tycker jag, men är ju nyfiken och önska därav fler på fortskridandet. Och som sagt har ju egna projekttankar i antågande så idéer är alltid bra ;)
#151 - 13 mars 2012 07:28
hejsan,. hur gåre med detta sjukt häftiga projekt?

Annons