Akvastabil kar fyra månader och läcker!

#1 - 16 juli 2006 18:43
Jag har ett pelar akvarium på 175 liter från akvastabil inköpt i mars som har släppt i siliconet i bottenfogarna och börjat läcka!
Ser ut som det skulle ha limmats och att glaset varit fett.

Jag har kvitto och garanti och nu till frågan har man inte rätt till byte till nytt kar?
Kan butiken hävda att dom har rätt att limma om karet i stället för att byta ut det mot ett nytt?
Jag vet ju att butiken har rätt att försöka rätta till fel två ggr innan man har rätt att kräva en ny likvärdig vara.
Men är ett omlimmat akvarium likvärdigt som ett som är fabrikslimmat?

Personligen låter det inte lika bra med ett omlimmat kar än ett som är original från fabrik.

Någon som vet hur det ligger till?

Mvh Alexander
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 juli 2006 18:56
Affären har rätt att se till att det repareras men självklart skall det ske på ett proffesionellt sätt
#3 - 16 juli 2006 19:01
Tack för svaret Kjell!

Det var av dig jag ville ha svar eftersom du säkerligen vet hur det ligger till! :-)
Denna butik gör det garanterat fackmässigt men jag undrade bara vad som gäller!

Mvh Alexander
#4 - 18 juli 2006 20:08
Tänkte jag skulle tillägga en sak här, butiken har rätt att göra två försök till reparation enkligt kkl, men den nämner inget om hur omfattande reparationen måste vara.
Skulle fallet gå till domstol finns det ju två möjligheter, antingen bedöms det att reparationen måste vara sådan att varan håller lika länge och ser ut som när man köpte den. Men, det skulle också kunna bli så att bedömningen blir att reparationen ska göra att varan håller skälig tid, vilket leder oss in på ännu en definitionsfråga.

Om jag hamnade i din sits så skulle jag faktiskt titta dem över axeln för att se att jobbet blir gjort som det ska. Jag skulle också se till att få ordentliga papper på vem som utfört reparationen och när. Om det börjar läcka igen så måste det hela vara fackmannamässigt gjort annat gäller inte försäklringen och har du då inte papper på att du lagat det själv så kan det ju vara kört.

Cheers
#5 - 18 juli 2006 20:48
[QUOTE='[xstream]']Om det börjar läcka igen så måste det hela vara fackmannamässigt gjort annat gäller inte försäklringen [/QUOTE]

pratat lite med if om det och för dom är kravet att ser det bra ut gäller garantin.
garantin utgår först när det finns uppenbara brister i arbetet.
#6 - 19 juli 2006 08:20
Aldrig hört om något liknande! Ett nytt akvarium som läcker, vore väldigt intressant att få veta vad de säger i butiken, själv skulle jag klart överväga att byta butik om de inte är väldigt inställsamma när du väl fått visa att det faktiskt är dåligt.

Annons