Akvastabil effectlight - månljus

#1 - 4 november 2009 02:51
När jag köpte Akvastabils dimmbara ljusramp så trodde jag att nattläget (månljuset) skulle vara mörkare.
Störs fiskarna av ljuset tro :confused:

Bild 1) Nattljus
Bild 2) Dagsljus

( i väntan på att roten ska sjunka så är växterna inte planterade där de ska vara ;) )
#2 - 4 november 2009 02:55
oj ser lite väl ljust ut för att klassas som Månljus det där, det är inte så att det ska simullera solens nedgång från starkt solljus till mer solnedgångs ljus för att sen bli helt mörkt, eller är det tänt så där hela natten?
#3 - 4 november 2009 02:58
gustinger skrev:
oj ser lite väl ljust ut för att klassas som Månljus det där, det är inte så att det ska simullera solens nedgång från starkt solljus till mer solnedgångs ljus för att sen bli helt mörkt, eller är det tänt så där hela natten?

Det är så ljust hela natten, och det känns för ljust.
#4 - 4 november 2009 03:01
är det 2 lysrör på rampen? 1 för dagsljus och 1 för "månljus"? eller är det bara ett rör?
#5 - 4 november 2009 03:03
Det är 2 ljusrör men det blir ingen skillnad om jag byter plats på dem (har provat).
#6 - 4 november 2009 03:07
Jag funderar på att koppla en timer till själva ljusrampen så att strömmen bryts därifrån efter nån timme efter solnedgång.
Dimmern kommer fortfarande vara normalt kopplat till elen (dimmern har ju en egen elkontakt och styrs av en 12 timmars period.
Vad tror du om det?
#7 - 4 november 2009 03:09
läste lite om den och undrar om det är en sådan ramp man gör egna inställningar för att simullera uppgång och nergång? det jag hittade var

With the Effect-Line Sunriser you now have the possibility to create sunrises and sunsets in your aquarium.

By pushing a few buttons you decide when the sun sets, when it rises and also how powerfull the ”sun” should be.

The Sunriser is helping you fish welfare. You awoid sudden changes in the light output which can be extremely stressfull for a fish. Furthermore the Sunriser will create moonlight for you and your fishes between sunset and sunrise.

detta gör mig bara mer fundersam, inte kan dom väl klassa det där starka ljuset som moonlight, men va vet jag, lika förbryllad som du måste jag erkänna, får hoppas det finns någon som har svar på det där på forumet.
#8 - 4 november 2009 03:10
rödtoppen skrev:
Jag funderar på att koppla en timer till själva ljusrampen så att strömmen bryts därifrån efter nån timme efter solnedgång.

Dimmern kommer fortfarande vara normalt kopplat till elen (dimmern har ju en egen elkontakt och styrs av en 12 timmars period.

Vad tror du om det?

Det tycker jag låter som en bra ide, kan ju alltid skaffa någon blå L.E.D belysning under dom timmar du har rampen avstängd, för att få den rätta "blå" månbelysningen, blir lite kopplande med sladdar och timrar men kanske är värt det för att få moonlight effect :)
Finns billiga L.E.D rör man lätt kan koppla in för att få mer blå moonlight effect, ett sådant rör är LED Tube Direct 9 som inte kostar mer än 59 kr fast då har jag inte räknat pris på strömsladd och kopplingssockerbit för det verkade inte ingå i dom 59 kr.

Ursäkta hoppet i ämnet om din lysrörs armatur :) svävade iväg lite.
#9 - 4 november 2009 06:42
Jag kör dimmern från Akvastabil med soluppgång och solnedgång. Nattljuset är 1-3% av fullt ljus (säger anvisningen). I mitt tycke är det för ljust så jag har satt på en timer som släcker helt 21.30-06.00. Jag tror (inbillning eller inte) att fiskarna störs/stressas av ljuset. Man kan se att de står helt still efter 21.30 och simmar runt som vanligt med nattljuset på. Finessen med månljuset tycker jag är att man 06-11 och 20-21.30 har lite ljus på och inte kolsvart, så man se lite av akvariet till morgonkaffet och på sena kvällsstunder. Sen är själva stegvisa upp/nedtoningen av ljuset ganska snyggt tycker jag.
Bilagor:

Annons