Akvastabil Effectlight

#1 - 29 december 2009 19:53
Jag har ett 530l Effectline akvarium med Effectlight belysning. Rören är T8, 2x58w. Ett Sylvaniia Aquastar och ett Grolux.

Det man hört om Effectlight är att reflektorerna ska vara riktigt effektiva och de är helt nya i denna rampen. Frågor:

1) Blir det tillräckligt med ljus? Jag kommer inte ha överdrivet med växter (SA akvarium); en del Vallisneria och Anubias är planerat.

2) Är modellerna på rör som sitter i OK eller bör man ha något annat?

Anders
#2 - 29 december 2009 19:59
Skulle absolut dubbla antalet rör i ett så stort akvarium, dessutom kör jag bara aquarelle/aquasky/aquacoral
#3 - 2 januari 2010 08:16
Ingen annan med erfarenhet från Effectlight? Reflektorn ska ju vara riktigt bra (mina är helt nya) + att täckglas inte används = borde det inte räcka med 2x58w för ett SA akvarium? Saxat ur ett annat inlägg på forumet, utdrag från Akvastabils katalog:

"Detta ligger till grund för utvecklingen av [COLOR=#ff0000]EffectLight[/COLOR], som ger upp till 3 gånger mer ljus i akvariet än en traditionell ljusarmatur. En av orsakerna är att [COLOR=#ff0000]EffectLight[/COLOR] är fullständigt vattenskyddat och därför behöver man inte ha något täckglas som tar bort ljuseffekt, vilket gör att ljuseffekten ökar med 20% samtidigt som rengöringen blir mycket lättare."

Lite snabbt räknat borde väl 2x58w med denna ramp ge minst lika mycket som 4x58w med täcklglas samt inga/begränsade reflektorer?
#4 - 2 januari 2010 09:51
Ska du inte ha fler eller andra växter än det där så skulle jag inte ha bytt ut nått. Både aquastar och grolux är bra rör. Du ska titta mer på vilken färg du vill ha på ljuset i akvariet för fiskarnas skull.

Effectlight har jag aldrig hört talas om. Men eftersom det inte är möjligt att få ut mer ljus ur lysrören så handlar det nog bara om vanliga reflektorer, vilket är bra att ha då de vinklar ned ljuset i akvariet istället för att sprida det åt fel håll.

Såg nu vad effect light var. Helt vanliga reflektorer, inte speciellt effektiva heller om man ska in och finlira.
Men som jag säger högst upp så har du inget behov av mer.

Annons