Akvastabil Effect line eller Ferplast Star 120?

#1 - 18 maj 2010 19:24
Har idag ett Juwel Vision 180 men har snabbt insett att jag skulle vilja byta upp mig.

Har kollat runt lite och fastnat för antingen ett Ferplast Star 120 på 330L eller ett Akvastabil Effect Line 325L

Hur är kvalitén?
Hur är de heltäckande ramperna vid rengöring/åtkomst ner i karet?
Slangingångar för externa filter?

Jag hade först fastnat för Akvastabil men såg senare Star och tyckte om höjden på det karet.

Någon som har dessa kar/märken och som kan ge input på bra alternativt mindre bra grejer med dessa kar?
#2 - 18 maj 2010 20:15
Ullisbaby skrev:
Har idag ett Juwel Vision 180 men har snabbt insett att jag skulle vilja byta upp mig.

Har kollat runt lite och fastnat för antingen ett Ferplast Star 120 på 330L eller ett Akvastabil Effect Line 325L

Hur är kvalitén?

Hur är de heltäckande ramperna vid rengöring/åtkomst ner i karet?

Slangingångar för externa filter?

Jag hade först fastnat för Akvastabil men såg senare Star och tyckte om höjden på det karet.

Någon som har dessa kar/märken och som kan ge input på bra alternativt mindre bra grejer med dessa kar?

Akvastabil har bra kvalite´på sina grejor.
Om man ska ner med näven och rota i karet så får man snällt ta av hela rampen.
Slangingångarna är bra till de största karen för de har 2 ingångar (en på vardera baksida). Dock så har 180-litern bara 1 ingång :(. Så till 320-liters vet jag inte om det är 1 eller 2 ingångar.
(till AkvastabiEffect-line så kan man köpa dimbara ramper så det blir som en soluppgång resp solnedgång :) )

http://www.akvastabil.dk/EffectLine+brochure.577.aspx
#3 - 19 maj 2010 10:47
Jag har klämt och känt på ferplastkaret och det är väldig kvalitékänsla i deras kar, rampen är suverän och öppnas lätt om man vill gräva i karet och finns inbyggda kontakter och timer till lyset!
#4 - 19 maj 2010 19:59
Tack båda för era kommentarer. Låter som att båda kan vara bra. får nog åka in till någon butik som säljer båda så att jag kan jämföra.
#5 - 20 maj 2010 16:30
En nackdel med Akvastabils ramp är att det känns som om den inte riktigt passar med karet (tycker jag iaf) insidan av rampen borde vara mindre så hade den kanske passat bättre (+ det blir ett mellanrum på framsidan mellan rampen och karet -bild 3-)
#6 - 20 maj 2010 16:34
Kan det vara akvariet som 'buktar'?
#7 - 21 maj 2010 11:32
Gaffel skrev:
Kan det vara akvariet som 'buktar'?

nä, karet buktar inte (den har mittstag)
tror nästan att det ska vara så....men riktigt snyggt är det inte [:o]
#8 - 21 maj 2010 12:04
rödtoppen skrev:
nä, karet buktar inte (den har mittstag)

tror nästan att det ska vara så....men riktigt snyggt är det inte [:o]

De har inte med luftspalt eller liknande att göra?
#9 - 21 maj 2010 12:30
rödtoppen skrev:
En nackdel med Akvastabils ramp är att det känns som om den inte riktigt passar med karet (tycker jag iaf) insidan av rampen borde vara mindre så hade den kanske passat bättre (+ det blir ett mellanrum på framsidan mellan rampen och karet -bild 3-)

Lite svart tejp så löser det sig ;)
#10 - 21 maj 2010 17:20
Eller om du tejpar rampen och lägger en snygg fog med svart silikon, kom precis på att jag nog ska göra just den grejen på min akvastabilramp som jag har till vårat 100 liters z00line, det slammrar nämligen nått för dj-vligt när man tappar locket!

Annons