Akvastabil doppvärmare mod. äldre

#1 - 31 oktober 2004 18:20
Hej!

Har införskaffat ett beg. akvarium där en doppvärmare ingick. Hade tänkt testa denna eftersom jag skulle vilja höja temperaturen någon grad. Min fråga är nu hur den fungerar (har aldrig använt en doppvärmare förut)det är en akvastabil modell äldre misstänker jag. Har läst att vissa d.v har något inbyggt så temperaturen kan ställas in och den stänger av sig själv då den tempen har uppnåtts. Verkar inte finnas några sådana finesser på den här utan endast en plastpigg som går att skruva på vilken gör att en annan röd plastplutt rör sig inuti värmaren. Vad gör den??? Vågar jag stoppa ner värmaren, och låta den vara eller måste jag hålla stikt koll på termometern och stänga av den om det blir för varmt???

Väldigt tacksam för svar!
#2 - 31 oktober 2004 18:30
Har aldrig sett en sån doppvärmare men det finns ingen som helst skala på där du vrider eller vid den rödaploppen?
#3 - 31 oktober 2004 18:44
Aj då, det var jag som inte kollat ordentligt. Plastpiggen gör att man kan stänga av och på den respektive hur varmt det ska vara. Men jag undrar fortfarande om jag kan använda den, jag menar den lär ju inte slå av sig själv och även om jag har den på lägsta värme så måste jag väl hålla koll på temperaturen?

Har testat den och den blir jättevarm på ca 2 sek, det är ingen fara för fiskarna om jag lägger ner den? Iofs så lär de ju känna av värmen.
#4 - 31 oktober 2004 18:50
se till att det är cirkulation på vattnet ... du kan ju prova köra ner den i en spann med vatten och se om den stänger av när vattnet nått önskad temperatur och håller denna i ett dygn då kan du nog vara rätt säker på att den funkar så slipper du riskera fisksoppa till frukost i morgon :)
#5 - 31 oktober 2004 19:17
Tack för ditt tips! På det sättet riskerar jag ju ingen s.k fisksoppa :)

Annons