Akvastabil...

#1 - 24 augusti 2013 20:17
Hur är tanken med Akvastabils kar? Jag upptäckte att den jag köpte står på de 4a hörnen. Ska det vara så? Håller det? I min värld känns det märkligt. Ramkar belastar ju hela utsidan på bottnen, som bär upp. Här är det bara hörnen...

Jag gillar och är i övrigt van med glaskar där hela bottenytan står på frigolit t.ex. Hur gör man med ett Akvastabil då, den kan väl inte stå på frigolit om all vikt är på hörnen?

Ni som har/haft Akvastabil, hur gör ni/hur har ni gjort?

Tacksam för svar. :)

Edit: I och med att jag har ett kar som nyss gett vika så är jag lite extra nojig...
#2 - 24 augusti 2013 21:06
Är inne på mitt andra lite större Akvastabil, och har inte ens tänkt att det skulle kunna stå på hörnena, och jag är tveksam att det gör detta med vatten i, är ditt kar tomt nu?
#3 - 24 augusti 2013 21:19
jag har alltid fått lära mig att trycket från vattnet i ett kar hamnar ute i hörnen. så ett kar med bara vatten skulle inte vara några problem att ha bara på 4 ben i teorin.

o det har jag alltid märkt på mer eller mindre alla mina kar som inte är kuber att hörnen är mer nertryckta i frigoliten/liggunderlaget under än det är i mitten.
#4 - 25 augusti 2013 15:32
Skickar med lite bilder.

Den ena hur det ser ut och den andra en närbild på själva hörnan som karet står på.
Dock är det ovandelen på bilden, men hörnorna nertill ser exakt likadana ut.

Så det är alltså ok att karet står på dessa 4 hörn?
Men ska jag ändå ha något undertill eller går inte det då?
#5 - 25 augusti 2013 15:33
Ansjo, har du samma typ av hörn på dina Akvastabil?

Jepp, det är fortfarande tomt. Är i valet och kvalet om jag ska ha kvar den eller lämna tillbaka den till butiken.( Dock beror inte det enbart på hörnorna utan p.g.a. all röra det har varit den senaste veckan.)

Jag har inte sett denna variant av list nertill förut, så det där därför jag är lite frågvis. :)
#6 - 25 augusti 2013 16:06
Nope, där är bara en plastlist mellan de olika styckena alulister.
I ditt fall tror jag inte det är några problem, karet blir säkert ok när du fyller på vatten. Att de skulle sälja akvarier som inte funkar till 100% är nog uteslutet:).
#7 - 25 augusti 2013 18:59
[QUOTE=ansjo;1662072]Nope, där är bara en plastlist mellan de olika styckena alulister.
I ditt fall tror jag inte det är några problem, karet blir säkert ok när du fyller på vatten. Att de skulle sälja akvarier som inte funkar till 100% är nog uteslutet:).[/QUOTE]

Jag tvivlar inte på att det finns en tanke bakom konstruktionen. ;) Jag tror inte heller att ett känt märke medvetet gör något som inte håller. :)

Det jag då dock undrar är om jag ska ha något mellan karet och bänken, eller ej. :confused:
#8 - 25 augusti 2013 19:51
Jag tänkte faktiskt ha en tunn frigolit under bottenrutan på mitt 720, trots att jag vet att man inte ska/bör ha det. Men efter två kraschade kar har man blivit lite nojig;).

Annons