akvariumtillverkare

#1 - 14 februari 2004 18:56
Hur tjockt glas ska man ha om man ska göra ett akvarium som har en bottenyta på 80 x 80 cm och en höjd på cirka 30 cm. Kan man limma ihop tunna glasskivor till ett tjockare, och i så fall vilket lim ska man använda?
#2 - 14 februari 2004 21:25
Tjockleken beror oftast på hur högt karet är och i ditt fall är d inte mer än 30 cm så då skulle runt 3-4 mm räcka, men nu är bottenplattan 80x80cm och då blir sidorna långa och då kan det behövas lite tjockare. Jag skulle ha 6-8 mm för att vara på den säkra sidan. Men om du vill ha tjockare än 8 mm så är d inge fel på d, men tänk då på att glas kostar ofta mycket mer per m2 när d går över 8 mm.
#3 - 14 februari 2004 21:26
Om akvariet varit 80x30x30 så hade 4 mm glas räckt för höjdens skull med ett mittstag, men eftersom lång och kortsida är 80 cm får du gå upp till 6 mm glas för att det inte ska bågna och du behöver inget mittstag med den höjden på akvariet.
Laminatglas-2 tunnare glasskivor sammanfogade runt kanterna (silicon) och utan luft mellan skivorna blir mycket starkt men problem kan uppstå om det inte är tätt mellan skivorna och kostnadsmässigt ungefär det samma som att gå från 4 mm till 6 mm glas.

Mvh Janne
#4 - 15 februari 2004 07:47
kan man inte göra laminatglas själv? anledningen till att jag frågar är att jag har en hel hög med 3mm glasrutor
#5 - 15 februari 2004 19:05
Fråga glasmästaren om han kan hjälpa dig med det! han borde kunna göra det.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 februari 2004 19:46
kan man inte göra laminatglas själv? anledningen till att jag frågar är att jag har en hel hög med 3mm glasrutor

Svar nej.

Annons