akvariumrör

#1 - 23 juli 2010 08:53
Hejsan!:)
Jag har lyckats köpt ett akvarium med konstiga mått.
Det enda lysröret jag och djuraffärerna hittar att köpa är 1 cm längre en ljusrampen.
Går det på något sätt att pressa in eller är det bara att glömma? :confused:
Tacksamm för svar;)
#2 - 23 juli 2010 08:58
Du kan inte modda en ljusramp o sätta lysröret snett över hela? Bör få plats då :)
#3 - 23 juli 2010 09:06
Menar du en cm längre än hela rampen eller en cm längre än avståndet mellan hållarna för lysröret? Det senare kanske går att hantera med lite försiktigt våld men det första känns rätt kört. Sen handlar det inte bara om att knöla in röret på nåt sätt, drivdonen för lysröret är avpassade för att driva lysrör med en viss effekt och det blir problem med både för små och för stora rör. Någon marginal finns det men om du t ex har en ramp som är gjord för ett rör på 20 W och på nåt viss lyckas klämma in ett på 30 W så är det inte så att du har löst problemet, du har fått nya och värre i stället.

Tyvärr så finns det en del specialmått för lysrör i akvarieramper och ibland så finns inget annat sätt att få ett nytt än att beställa från tillverkaren. Det är väl så det är tänkt, de kan ta ut överpriser den vägen. I längden kan det vara billigare att dumpa skrotet och köpa nytt, alternativt, behåll skalet och köp en sats med löst drivdon och hållare och se till att det är i nåt standardmått.
#4 - 23 juli 2010 09:13
pink skrev:
Hejsan!:)

Jag har lyckats köpt ett akvarium med konstiga mått.

Det enda lysröret jag och djuraffärerna hittar att köpa är 1 cm längre en ljusrampen.

Går det på något sätt att pressa in eller är det bara att glömma? :confused:

Tacksamm för svar;)

Vad är det för akvarium du har? Det råkar inte vara ett juwel?
#5 - 23 juli 2010 12:13
Tack för snabbt svar alla
Det är ett juwel.
Och problemet är att jag kan inte beställa från dom för det är ett UVB rör jag måse ha och det har inte dom enligt djuraffären.
Tyvärr är lysröret en cm längre en hela rampen och det är det som finns bara.
Jag vill inte slänga akvariumet heller med tanke på att det bara är ca 2 år gammalt.
Men annars får jag ge upp tanken med sköldpaddor och bara ha vanliga fiskar tråkigt men kanske enda alternativet?
#6 - 23 juli 2010 12:24
pink skrev:
Tack för snabbt svar alla

Det är ett juwel.

Och problemet är att jag kan inte beställa från dom för det är ett UVB rör jag måse ha och det har inte dom enligt djuraffären.

Tyvärr är lysröret en cm längre en hela rampen och det är det som finns bara.

Jag vill inte slänga akvariumet heller med tanke på att det bara är ca 2 år gammalt.

Men annars får jag ge upp tanken med sköldpaddor och bara ha vanliga fiskar tråkigt men kanske enda alternativet?

Ja jag har också ett juwel och dom har tyvärr sina egna mått på lysrören så man kan enbart köpa deras märke på lysrör.
Det finns två andra varianter sera har deras längder på pwss.
Om du måste ha ett UVB rör måste du nog tyvärr byta ramp för det går nog inte att få tag i till juwel kar
#7 - 23 juli 2010 12:33
Ett alternativ är ju att köra på med valiga juwelrör och dra in ett par UVB lågenergilampor.(E27 sockel)

Annons