Akvariumbygge - Hur stor fog?

#1 - 14 juli 2007 19:39
Tjenare...

Va typ hundra år sedan jag skrev på Zoopet och akvariehobbyn har legat nere ett tag, men börjar vakna till liv då jag har lite funderingar på att bygga mig ett eget akvarium med måtten (b*d*h) 60 * 40 * 60..... 144L

Men min fråga är, hur många mm rekomenderar ni att man ska lägga en fog mellan glasen? Är första egna bygget, så jag har inte så stor koll på det... Jättetacksam för svar...! :D
#2 - 14 juli 2007 19:43
Är det inte tändstickor man kan använda som distanser mellan glasen, så då har du måttet och vad kan det vara, ca 2-3mm:confused:.Men jag kanske är helt ute och cyklar och det vore inte första gången;).
#3 - 14 juli 2007 19:44
Skulle också tippa på 2-3mm. Men är ingen akvariebyggare heller :)
#4 - 14 juli 2007 19:45
[QUOTE=ansjo;990803]Är det inte tändstickor man kan använda som distanser mellan glasen, så då har du måttet och vad kan det vara, ca 2-3mm:confused:.Men jag kanske är helt ute och cyklar och det vore inte första gången;).[/QUOTE]

Ja, jag har gissat på det själv att det ska vara någonstans runt 2-3mm... Får se om någon annan kan verifiera detta... ;)
Guest
#5 - 14 juli 2007 21:52
Förr när man byggde akvarium så körde man med regeln, lika stor fog som glasets tjocklek.
Men i dag ser jag att man lägger glasen i hop, och utelämnar fog helt.
Det har jag aldrig provat..

När jag bygger kar, och då pratar vi om under 100 L.
Så använder jag tändstickor som mått. Tejpar fast dom på kortsidorna o botten, punktar fast väggarna/botten med lite silikon och tar bort tändstickorna dagen efter...
Guest
#6 - 14 juli 2007 21:54
Denna guide hittade jag på nätet, det är så jag gör i stort sätt...
http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page58.html

Framförallt den biten med böcker som stöd! :p
#7 - 14 juli 2007 22:14
det du inte får glömma är att fetta av glaset där du ska silikona innan! annars biter knappt silikonet. Du kan köpa aciton eller hur det stavas, aziton?? xD isåfall ska du köpa den röda burken istället för nagellack bortagaren som "kvinnorna" brukar för det mesta andvända, finns 2 sorter tror jag, står på burken till och med, typ fettborttagning. Så tvätta noga och sen lägg randen så tjockt som det står man ska;)
Guest
#8 - 14 juli 2007 22:18
[quote=matlo;990895]det du inte får glömma är att fetta av glaset där du ska silikona innan! annars biter knappt silikonet. Du kan köpa aciton eller hur det stavas, aziton?? xD isåfall ska du köpa den röda burken istället för nagellack bortagaren som "kvinnorna" brukar för det mesta andvända, finns 2 sorter tror jag, står på burken till och med, typ fettborttagning. Så tvätta noga och sen lägg randen så tjockt som det står man ska;)[/quote]

Det står redan i länken jag skickade att man skall torka av glaset med ACETON.
Men själv använder jag kemisk ren bensin...
#9 - 15 juli 2007 09:48
Du behöver inte tändstickorna utan bara sätt ihop och var noga med avfettningen som sagt.
#10 - 15 juli 2007 10:42
Tack för alla hjälpsamma svar... :)

Då kanske det blir att man startar en liten projektlogg såsmåningom.....
#11 - 15 juli 2007 11:46
[quote=Guppy_nisse;991004]Tack för alla hjälpsamma svar... :)

Då kanske det blir att man startar en liten projektlogg såsmåningom.....[/quote]

Tänk på att om du bygger så pass högt som 60 cm så behöver du antagligen ha ganska tjockt glas, bättre att hålla sig på upp till 50 cm höjd, då klarar man sig bra med 6 mm glas. Det finns massor med guider om vilken glastjocklek du skall använda till olika akvariestorlekar/höjder.;)
#12 - 15 juli 2007 12:31
[QUOTE=tummen;991038]Tänk på att om du bygger så pass högt som 60 cm så behöver du antagligen ha ganska tjockt glas, bättre att hålla sig på upp till 50 cm höjd, då klarar man sig bra med 6 mm glas. Det finns massor med guider om vilken glastjocklek du skall använda till olika akvariestorlekar/höjder.;)[/QUOTE]

Jag har kollat lite på det.. :) Har kollat ett X antal olika sidor.. Jag har ju tänkt att ha måtten 60*40*65 (b*d*h), men på höjden kommer jag bara använda 60cm vatten och lämna 5cm upp till kant, det blir 144L vattenmassa... Jag har tänkt att använda mig av 8mm glas, hoppas att det duger..

Annons