Akvariumbygge

JeBoro
#1 - 2 maj 2005 21:07
Tjena!

Är på väg att köpa hus och ska då bygga ett riktigt stort akvarium.
Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med hur det är smidigast att
bygga det. Om man ska gjuta eller bygga i glas eller något annat material.
Måtten jag har tänkt mig är 4 m långt 70 cm djupt och 1 m högt.
#2 - 3 maj 2005 14:55
Tänk på att om det är 1 meter djup så är det ganska svårt att fixa saker tex växter nere på botten, jag skulle göra det högst 70 högt.

jag kan tyvärr inte svara på hur du bäst bygger det.

Hoppas du får någon som hjälper dig!!
JeBoro
#4 - 22 maj 2005 20:30
Tack norskfisk, har inte kollat alla länkar än men har fått mycket information.
Stort tack
#5 - 22 maj 2005 20:43
Jag tror att det kanske skulle bli lite tjusigare om du hade 1 meter djup som på höjden. 70cm kanske gör så djupet ser lite litet ut? Bara en tanke.

Önskar att också få bygga nåot liknande i framtiden. Men, får nog börja med huset först :) Dokumentera gärna ditt bygge och dina tankar. Det vore riktigt intressant att få ta del av.

Lycka Till...!
JeBoro
#6 - 23 maj 2005 21:57
Tjena Gimbo!

Husköpet gick åt skogen och med det akvariebygget. Men den dagen jag får tag i ett hus och jag kan börja bygga lovar jag att dokumentera bygget.
#7 - 23 maj 2005 22:03
[QUOTE=JeBoro]Tjena Gimbo!

Husköpet gick åt skogen och med det akvariebygget. Men den dagen jag får tag i ett hus och jag kan börja bygga lovar jag att dokumentera bygget.[/QUOTE]

Ajaj... Det var synd! Men, får hålla tummarna för bättre lycka nästa gång. Hus ska man ha nån dag :)
JeBoro
#8 - 23 maj 2005 22:08
Ja och ett bamseakvarium. Som en kul grej frågade jag ett företag i Uppsala som heter Akvariemiljö som bygger akvarium hur mycket det skulle kosta om dom byggde detta kar åt mig. Skulle få svar denna veckan men har inte fått nåt, men antagligen skulle det bli svindyrt.
#9 - 23 maj 2005 22:12
Jo, akvarie är lika självklart som att ha toalett :D
Återkom gärna med deras prisförslag. Skulle vara kul och veta vad det kostar att anlita.
#10 - 23 maj 2005 22:15
[QUOTE=Gimbo]Jo, akvarie är lika självklart som att ha toalett :D[/QUOTE]

f*n ja visst de lägenheten min e felbyggd
JeBoro
#11 - 23 maj 2005 22:17
Jag hoppas att dom svarar nästa vecka. Och får man ett pris kan man ju räkna på om man kan göra det billigare själv.
JeBoro
#12 - 31 maj 2005 18:29
Tänkte bara säga att jag har inte fått något pris än.
#13 - 6 juni 2005 08:49
Har du fått svar än? :)
JeBoro
#14 - 8 juni 2005 18:49
Inget svar än, dom väntar på svar från sin leverantör säger dom.
JeBoro
#15 - 15 juni 2005 18:56
Tjena!

Nu har jag fått svar. 65000:-, visste att det skulle vara ett dyrt bygge men trodde aldrig att det skulle kosta så mycket. Det får bli att fundera ut något eget bygge. Lägger man bara hälften av dom pengarna kan man bygga något stort själv.
JeBoro
#16 - 26 juni 2005 18:38
Jag igen, fattar inte varför detta ska vara så dyrt. globefish tar ca 7500 för sitt 1225L kar. detta är lika högt och 2,5 meter långt. någon som vet nån mer som bygger billiga akvarium?
#17 - 26 juni 2005 19:11
jeboro, dom har diverse bortförklaringar: frakten blir så dyr eftersom den är 1,5 m längre, det väger mer, svårare att få igenom dörren osv osv... men om globefish tar 7500 för sitt så borde ju ett kar av din storlek kosta 20000 högst inte ens det...
JeBoro
#18 - 26 juni 2005 20:38
Det tycker jag med, var ungefär vad jag hade räknat med. hittade en bra sida där dom bygger plywoodakvarier. www.malawicichlidhomepage.com/panis/plywoodtank.htm
#19 - 26 juni 2005 20:43
kan ju bara säga att det inte är säkrt att hemförsäkringen täcker ett hemmabyggt akvarium så kolla upp de först.
JeBoro
#20 - 27 juni 2005 20:00
konstruktionen ser ju ganska klen ut. Tveksamt om det håller i längden
#21 - 27 juni 2005 20:06
[QUOTE=JeBoro]konstruktionen ser ju ganska klen ut. Tveksamt om det håller i längden[/QUOTE]

plywood är j***gt starkt så den delen håller om man inte valt för tunt.
de jag kollat och undrar på är rutan.

plywood kan ju röra sej en hel del men rutan är rätt stel.
JeBoro
#22 - 27 juni 2005 20:18
Jag tycker det var skumt att bara dra i några skruvar i kanterna, det var mest det jag menade. såg på en annan sida en kille som gjorde ett kar i plywood. han stöttade upp sidorna med balkar och drog ihop allt med stora bultar. Det var inte så snyggt men det syntes att det inte skulle braka ihop.
#23 - 27 juni 2005 22:02
kolla på bilden längst ner så ser du att det sitter en ram av svetsad fyrkantsprofil
JeBoro
#24 - 28 juni 2005 19:04
ok, fick svar på vad ett kar med måtten 3m 70cm djupt och 65cm högt skulle kosta. nöjer man sig med dessa mått på höjden och djupet så klarar man sig med 12 mm laminerat glas, då blir priset ca 10 000. stor skillnad mot första priset jag fick på måtten 4 m 1m djupt och 70 cm högt, det priset var ju 65 000. Då klarar jag mig faktiskt med en meter mindre. Har fått tag på ett hus nu med, får flytta in sista september så i vinter någon gång hoppas jag kunna börja med mitt akvarieprojekt. ska bli kul.
#25 - 28 juni 2005 20:10
va häftigt! blir ju typ 2800 liter i ett sånt! det betyder att du kan ha en redtail mal för hela dess liv (nästan fattas lite lite) svart paku! jättegurami! arowana! påfågelsabbore! allt möjligt :) tänk vad häftigt! hoppas det går igenom, för din skull och bildernas skull :D
#26 - 28 juni 2005 20:15
fyfan va fuskit ;) vill också ha ett sånt akvarium men risken är att jag hamnar i källaren då golvet här lär inte hålla.
JeBoro
#27 - 29 juni 2005 19:18
Det får räcka med ett 3m x 0.65 x 0.70. det andra stora för 65 000 är lite väl dyrt. Det på 3m blir på 1365 liter.
JeBoro
#28 - 1 juli 2005 19:23
nej jag måste hitta ett större än det på 1365, det var ju mitt mål från början. iaf så ska det bli ett sydamerikanskt kar med malar, tetror, dvärgciklider mm. tänkte först ha mina jaguarer i det men då kan man ju inte ha så mycket mer fiskar där. både roligare och finare med mycket fisk. Måste leta fler akvariebyggare. Trevlig helg på er alla!
#29 - 1 juli 2005 20:08
Jag har ett som är 250x80x70cm, 1400liter. Helt klart STORT så det räcker.
#30 - 1 juli 2005 20:14
en enkel lösning,köp 2 st 3m x 0.65 x 0.70,ta sedan bort gavlarna o limma ihop i varann,vips så har du ett 6meter långt akvarium på 2730liter för bara 20000:-
enkelt va?:D
#31 - 1 juli 2005 22:57
[QUOTE=uffe]en enkel lösning,köp 2 st 3m x 0.65 x 0.70,ta sedan bort gavlarna o limma ihop i varann,vips så har du ett 6meter långt akvarium på 2730liter för bara 20000:-
enkelt va?:D[/QUOTE]

glöm inte glasbitar som stabiliserar rutornas rörelser framåt/bakåt.

sen skulle jag nog silikona en 3cm glasremsa i skarven mellan karen för att förstärka upp lite mer.
#32 - 4 juli 2005 09:16
Men det blir inget vidare snyggt o skarva ihop glasskivor. Eller tycker ni det?
JeBoro
#33 - 4 juli 2005 17:44
Jag skulle nog inte klara av att göra det snyggt.
#34 - 5 juli 2005 14:03
Delad front, med ett stag i mitten, lämpligen även med lite vinkel på mitten, så att det inte är en rak glasyta med ett stag i mitten... Borde inte vara omöjligt att göra snyggt.

B!
#35 - 5 juli 2005 14:12
Inget illa menat. Men, jag tycker lite att det är lite samma ska som att ha ett stag rakt över TV rutan :)
JeBoro
#36 - 5 juli 2005 18:08
Smart lösning men jag håller med Gimbo
#37 - 5 juli 2005 18:27
Det ÄR samma sak som ett stag över mitten på tv rutan... eller snarare, det är samma sak som att ställa två monitorer sidan omvarandra, och köra skrivbordet på båda...

Faktum är att det helt klart är snyggare utan stag, men ska man nu lösa det med 2 mindre glas, får man antingen en synlig skarv, eller ett stag... eftersom staget gör att göra nånting med, så det ser förhållandevis snyggt ut, medans en siliconfog alltid ser ut som en siliconfog, är det inte mycket till val igentligen... Har man råd med en hel glasruta, eller kan nöja sig med en något mindre ruta, så är det ett ännu bättre alternativ, så klart.
B!
JeBoro
#38 - 5 juli 2005 18:47
Ja det är en smart lösning, men har tänkt lite på vad torstensson sa. ett kar på 2,5 m är stort. jag har nog fått lite storhetsvansinne, haha. Köper man ett sådant akvarium så har man ju råd och inreda det snyggt med och kanske byta till ett större i framtiden. Ett svårt val och tack för ni hjälper mig med era synpunkter.
#39 - 5 juli 2005 21:30
Jag "valde" mellan ett akvarie i den storleken jag verkligen ville ha och då utan massa extra prylar, ljusramper, vågpumpar, moduler mm. mot ett "lite mindre" akvarie med rubbet! Det hade blivit samma pengar ungefär...

Det som gjorde att jag valde det stora akvariet var att prylarna kan jag köpa senare, men det e svårt att "bygga ut" akvariet när man vill ha ett större! :)

Men har du möjlighet att bygga ett akvarie som är uppåt 4 meter långt hade det nog prioriterats av mig. Men att ha två frontrutor, gör det så mycket?? Kollat in den "galne" norrmannen ??

Tycker iofs inte om att ha så mycket växter å att inte ha rutorna "plant", men idén gillar jag...
JeBoro
#40 - 6 juli 2005 18:33
Jag har läst det innan, hans akvarium är faktiskt helt ok. Det som han inte visar är hur han fäster metallramen som rutan sitter i lekablocken. Kanske bara jag som är trög, resten hänger jag helt med hur han gör.
#41 - 13 juli 2005 19:13
Man kan ta två akvarium och en ny fullstor framruta. Jag skulle helt klart kunna leva med skarv i botten och bakruta. Men jag vet inte om det blir billigare. Misstänker att det höga priset beror på att en stor ruta är dyrare (svårare) att transportera.
#42 - 13 juli 2005 19:59
en ruta på 3-5 meter är inte svår att transportera bara klumpig.

men däremot är den nog svår att tillverka.
#43 - 13 juli 2005 20:31
Här är ett hemmaakvarium att inspireras av. En volym på 27 räcker gott - kubikmeter, alltså.
http://www.raubwelse.de/Referenzen/fred_gries.htm
mvh Daniel
#44 - 21 juli 2005 10:34
[QUOTE=daniel60]Här är ett hemmaakvarium att inspireras av. En volym på 27 räcker gott - kubikmeter, alltså.
http://www.raubwelse.de/Referenzen/fred_gries.htm
mvh Daniel[/QUOTE]

hehe fint, men är nog rätt jobbigt att göra rent plus att alla dom där fiskarna inte såg så snälla ut, jag skulle inte vilja bada med dom!
JeBoro
#45 - 27 juli 2005 08:53
Jag har ingen vidare tur nuförtiden, hittade ett akvarium på blocket på 1125 L med pumpar, möbel, lysrörsarmaturer + mycket mer för 6500 kr och det var bara några månader gammalt. vad händer då, jo min skitbil pajar på väg hem från semestern så nu måste jag ha alla pengar och ännu mer till den. måste skaffa ny motor så hela kalaset slutar väl runt 20 000. Räcker inte med alla svordomar i världen.
JeBoro
#46 - 19 augusti 2005 19:15
Nu är skitbilen lagad. 16000 slutade det kalaset på. Nu kanske man kan börja drömma igen efter ett stort kar. det lutar nog åt att jag bygger nåt själv framöver. alldeles för dyrt att låta någon annan bygga nåt. Helt säkert är att jag ska ha ett STORT ett, men inte lika stort som Multie planerar.
#47 - 1 september 2005 10:20
Akvariumbygge

[QUOTE=JeBoro]Jag igen, fattar inte varför detta ska vara så dyrt. globefish tar ca 7500 för sitt 1225L kar. detta är lika högt och 2,5 meter långt. någon som vet nån mer som bygger billiga akvarium?[/QUOTE]Jag känner en kille i Karlstad som bygger sina kar själv,han har butik också,jag har själv sett hans jobb och det ser väldigt bra ut och han bygger helglasakvarium alltså inte med aluram,enligt han så är dom svagare.Hans mobilnr är 0704230684.Hälsa från Jimmy Bengtsfors
#48 - 1 september 2005 10:48
Aluminium ramen på kar av idag, är ren kosmetika, så baljorna som sådana är verken starkare eller svagare, däremot kan jag väll gå med på att helglasbaljor, oftast står på en hel skiva, vilket gör botten mer okänslig, jämfört med fejk ramkar, som får ett tomrum under hela bottenglaset. det påverkar lastbarheten i någon utsträkning, riktigt vilken vågar jag inte äns gissa på dock.

B!
#49 - 1 september 2005 18:07
[QUOTE=Mr B]Aluminium ramen på kar av idag, är ren kosmetika, så baljorna som sådana är verken starkare eller svagare, däremot kan jag väll gå med på att helglasbaljor, oftast står på en hel skiva, vilket gör botten mer okänslig, jämfört med fejk ramkar, som får ett tomrum under hela bottenglaset. det påverkar lastbarheten i någon utsträkning, riktigt vilken vågar jag inte äns gissa på dock.

B![/QUOTE]

Du vet inte vad du pratar om hoppas jag, annars får jag nog sortera in dig bland dom kn*ppa... :eek:

Tala om för mig VILKA akvarier som har ram endast för kosmetisk utseende. Sen hoppas jag du kan stå för din åsikt även mot tillverkare som Åleds, Zooline/Dala, mfl.

Skitpratare som Du som snackar i nattmössan utan att ha fakta förstör mera för hobbyn än hjälper den att utvecklas!
#50 - 1 september 2005 18:13
Ramen i "ramakvarium" idag, är inte struktur bärande, och gör i på det stora hela intet för hållfastheten för akvariet, det som håller ihopa akvariumen är siliconet, och utan siliconet faller även ramen isär. Det lustigaste i din kritik mot mitt inlägg måste vara att jag är en skitsnackare, trots att det lite då och då dyker upp trådar där det sägs exakt samma sak, utan protester.

Ramakvarium, som använder ramen för struktur och hållfasthet har övergivits sedan vi gick ifrån svetsade ramar, och kittade fogar.

B!

edit
Eftersom vi är inne på skitsnackare kan det ju vara skönt att jag i alla fall är i gott sällskap, Här är både Kjell Fohrman, och Ulf P av samma åsikt i den här frågan, såvitt jag förstår... Ulf P är ingen jag igentligen lagt en väldans massa uppmärksamhet på, men det e skönt och inte vara ensam skitsnackare, och Kjell, tja, då e jag i alla fall i gott sällskap vad det gäller o förstöra akvaristiken, om det nu är vad vi gör?
/edit
JeBoro
#51 - 1 september 2005 18:34
[/QUOTE]Jag känner en kille i Karlstad som bygger sina kar själv,han har butik också,jag har själv sett hans jobb och det ser väldigt bra ut och han bygger helglasakvarium alltså inte med aluram,enligt han så är dom svagare.Hans mobilnr är 0704230684.Hälsa från Jimmy Bengtsfors[/QUOTE]

Tack Jimmy, jag ska ringa honom nån dag!
JeBoro
#52 - 1 september 2005 18:40
[QUOTE=Mr B]Aluminium ramen på kar av idag, är ren kosmetika, så baljorna som sådana är verken starkare eller svagare, däremot kan jag väll gå med på att helglasbaljor, oftast står på en hel skiva, vilket gör botten mer okänslig, jämfört med fejk ramkar, som får ett tomrum under hela bottenglaset. det påverkar lastbarheten i någon utsträkning, riktigt vilken vågar jag inte äns gissa på dock.

B![/QUOTE]

Jag håller med dig att det nog mest är av kosmetiska skäl man har ram. Men denna gissning om att ett ramkar skulle vara ömtåligare under pga tomrummet talar dom inte om. Och om så var fallet så tror jag inte att det hade byggts ramkar alls om dom skulle vara ömtåligare under.
#53 - 1 september 2005 18:47
Eftersom en glaskiva ensam tål mindre än en glasskiva med ett underlag är det snarast en självklarhet att det gör skillnad, hurvida det faktiskt är nånting att bry sig om, eller om glaset ensamt har bärkraft som vida överstiger vikten av ett granitblock som precis går att passa in i baljan, och det därför blir orelevant, vet jag inte. jag vet att det stör min känsla för det passande, varje gång jag är och rotar under aluramen, och jag kastar en blick upp mot den ostöttade bottnen. därför kommer jag, när jag bygger en möbel, vilket legat på planeringsstadiet en längre period, att se till och lägga nånting, som i alla fall erbjuder någon form för stöd innan för ramen, och det enbart för att slippa oroa mig vid korkade tillfällen. Jag har redan haft ett akvarium vars botten gav efter med en ljudlig knall, och allt vattnet befann sig på golvet. Innan ni frågar, ja, det var lodat, stod i våg, och hade stått där en längre tid.

B!
JeBoro
#54 - 1 september 2005 18:56
Jag förstår hur du menar, jag kände också så när jag hade ett ramakvarium men jag menar det att dom som bygger akvariumen måste ju ha koll på det. Annars hade de ju byggt dem på något annat sätt. Men jag förstår vad du menar. Själv har jag nu ett helglaskar med playwoodskiva + skyddsmatta under. Har aldrig haft ett akvarium som har spruckit men är livrädd för att det ska hända. Men jag tror att man oroar sig mycket i onödan.
#55 - 1 september 2005 20:12
Ska man skratta eller gråta?? [:-5]

Jag har själv varit med när Arnold tillverkat Åledsakvarier, jag har sett ett Zooline/Dala "innifrån", mitt gamla "noname" 540... Jag har INTE lyssnat på andra som tydligen inte heller vet vad dom pratar om!! [:-129]

Aluramen sitter ihop, man gör den FÖRST!! Efter det limmar man glasen MOT RAMEN. När detta härdat fogar man mellan glasen.. Tar man bort ramen (hur man nu ska bära sig åt??) så finns det inget som håller ihop rutorna alls. Å andra sidan håller ramen ihop glasen så att dom inte kan "dela sig" där helglasakvarier endast sitter ihop med silicon. [:-46]

Tror du mig inte så kan du väl antingen ringa Åleds eller kolla in mina bilder jag tog när ett mindre kar tillverkades. [:-65]

Mitt 1400-liters är tillverkat på exakt samma sätt, jag var själv där när endast ramen var ihopsatt. Jag har sett när glasen i ett mindre kar sätts på plats..
Å du tror mig fortfarande inte?? Näe, vissa tror inte på månlandningen -69 å inte heller på att Fotbolls VM var i Sverige -58. Det kan vara så att jag inte heller finns.. [:-100]
#56 - 1 september 2005 20:31
kan bara säga så här att MrB du är en skitsnackare uti fingerspetsarna....!!
Ett ramakvarium från Åled tex är satt ihop för att just ramen skall vara bärande och den ramen drar du fan inte sönder med händerna det kan jag lova dig!!
Jag har som torsten varit med vid tillverkning och OM du åker dit och kollar så kan du nog få se och få dra i de ramarna som han har upp satta idag...
#57 - 1 september 2005 20:38
Om du tittar på din egen bild, från ett av de företag som producerar de absolut kraftigaste aluramarna i sverige, har du en alukil, på ett par mm, som, om den pelastas inte alls är speciellt främande för att byta form, kasa, och därmed inte fylla någon speciellt sammanhållande funktion. Det som håller ihopa ramen, är siliconen, som håller ramdelarna där de ska vara, genom att de är limmade mot glaset. Det som håller ihopa akvariet som helhet, är samma silicon, som håller de andra glasbitarna orörliga i förhållande till varandra.

Det i ett kar av en tillverkare som är erkännt bättre än de flesta över lag.

Hos sämre tillverkare har jag sett ända ner till så dålig utrystning som 2mm pianotråd, som böjts, och knackats in från sidorna. ingenting som mer än hjälpligt håller ihopa ramen under silicomlimningen.

Allt där imellan lär existera. Hur en av de absolut bästa tillverkarna blir generelt rådande för alla ramakvarium, vet jag inte, och faktum kvarstår, jag tror inte det finns en chans i världen att Torstenssons 1400 balja håller ihopa, om han tar bort siliconen, och tätar baljan med icke vidhäftande tätningsmassa.

Ramen är altså inte där för att designen av karet kräver en bärande ram.
B!

Edit
För övrigt förstår jag inte hur en utalad åsikt automatiskt ger er rätt att kalla mig vid olika namn, enbart för att nu har en avikande åsikt. Enligt min åsikt, är det en del i deras försäljningssnack, och givetvis framhärdar de då i att deras akvarium är speciellt bra, eftersom deras ram minsan är bärande... inte för att det spelar någon somhelst roll, då siliconen ändån gör jobbet, och deras lister kunda varit hållna på plats medans siliconet härdade. Bästa sättet att billägga diskutionen, limma ett identiskt 1400 kar, med samma mängd bra silicon, och se om skiten håller ihopa. Det tror jag det gör, men eftersom jag verken har plats, eller råd med dylika utsvävningar, får nån annan ta på sig det.
/edit
#58 - 1 september 2005 20:41
skulle vilja sticka emellan lite och säga att ni har rätt allihopa.

en del ramakvarier har mer eller mindre bara pålimmade lister.
har inte sett de själv men pratat med folk om deras akvarier vars lister halvt om halvt ramlat av eller sitter löst.

sen finns det ramakvarier där ramen är en bärande del i konstruktionen.
en härinne hade en ram där hörnen satt ihop med fastpressad plåt vet inte riktigt hur det såg ut har bara beskrivningen jag fick men den ramen gick inte att ta isär.
#59 - 1 september 2005 22:02
[QUOTE=Mr B]
Edit
För övrigt förstår jag inte hur en utalad åsikt automatiskt ger er rätt att kalla mig vid olika namn, enbart för att nu har en avikande åsikt.
/edit[/QUOTE]

Den "rätten" tog jag mig och ber om ursäkt för "skitsnackandet"... [B)]

Nu har Du ju tyvärr inte fyllt i Din Profil här på Zoopet komplett, så hurvida jag kan/vill ta din kritik mot vissa produkter på allvar vet jag inte. Om du bor i närheten av Mig hade jag gjärna tagit mig nöjet att visa Dig mitt 1400-liters OCH bjudit med Dig på besök hos just Åleds. Om inte annat för att Du då skall få bevisa hur ENKELT det är att slita sönder ett aluminiumhörn. Jag är övertygad om att Arnold fixar ihop en ram bara för att Du och andra som tvivlar skall få "känna och klämma" lite... [:-65]

Vi kan ju fortsätta att "käbbla" här om hurvida ramen gör nytta eller inte, men jag tror inte det kommer fram ngt nytt under solen här endå..
Vissa gillar det estetiska med helglasakvarier, jag tycker dom e skitsnygga, vissa gillar aluminiumrams akvarier, smaken e ju som sagt delad.. Oavsett så förkastar jag inte konstruktionen som sådan på någon av modellerna, men jag tror inte någon skulle limma fast svindyr aluminiumprofil på glas om den inte gjorde nytta. Det blir ju ren förlust.... ;)
#60 - 1 september 2005 22:22
[QUOTE=Torstensson]men jag tror inte någon skulle limma fast svindyr aluminiumprofil på glas om den inte gjorde nytta. Det blir ju ren förlust.... ;)[/QUOTE]

är lite osäker men vill minnas att ett akvarie jag såg när ja va liten typ 15år sen hade limmad ram men då limmat för att hålla ordentligt.
kan man limma ihop bilkarosser så de håller kan man nog limma en ram också ;)
säga att ramen är limmad kan va lätt att missförstå.

ramen ifråga va allt annat än omtålig den fick mycke stryk av mej när ja sprang runt:rolleyes:
#61 - 2 september 2005 21:05
svaret ja fick när ja mailade arnold på åleds å fråga va som skulle hända om till exempel silikonet ger sej totalt.

Sorgligt är att de flesta som skriver på internät inte frågar tillverkarna

utan bara tror sig veta ,och detta blir naturligtvis sanning.

Vi har tillverkat ramakvarie sedan 1985 och du är den förste som

frågar hur de tillvekas.

Alla ramakvarie i sverige tillverkas nästan på samma sätt när det gäeller ramen.ramen sätts först ihop med vinklar i hörnen med

i vårt fall 5 tons tryck,sedan hellimmas glasen i ramen med mellanrum på 2,5 mm

efter torktid på några dagar limmas den invändiga fogen.

Följande är att när silikonen åldras(vilket sker med 2-4% om året)så faller ingen ruta ut

vilket skulle kunna få katasråfa följder
JeBoro
#62 - 4 september 2005 19:08
Tack Raven nu har vi avklarat det, tillbaka till ämnet i denna tråden.
Nu har jag planerat hur jag ska bygga mitt framtida akvarium. Här är en skiss över källaren i mitt hus http://goto.glocalnet.net/villan/stora/K%E4llar%20skiss.jpg

I rummet där det står TM vid väggen nederst i bild ska jag antingen gjuta eller mura ett akvarium med två eller en stor framruta. väggen är ca 4 m och framrutan/rutorna ska vara 1 m hög. Hoppas att detta ska gå att genomföra eftersom väggarna runtom och golvet är i betong och rummet är än så länge inte inrett. Står bara en tvättmaskin och en arbetsbänk i rummet. Djupet på akvariet har jag inte bestämt men blir nog ca 1,5 meter. Jag hoppas kunna börja senare i vinter eller möjligen i vår beroende på hur lång tid resten av huset tar att renovera.

Kan tyvärr ej lägga in bilder på min ritning eftersom skissen på källaren inte är min hemsida utan förra ägarnas och jag har ej någon hemsida.
#63 - 6 september 2005 20:20
Sitter och funderar lite på att bygga ett eget akvarie med lite större volym. När jag köpte mitt 136l för några veckor sedan tyckte jag det var stort och fint :). Men nu tack vare er så är det som en guldfiskskål i mina ögon ;).
Har varit i kontakt med en glasmästare och fått reda på att att materialet inte kostar så jättemycket. Men finns det några gränser på hur stort man bör göra själv? Av helglas, kanske ska tilläggas.
Hade tänkt mig nånstans runt 170x60x60, alltså ca 612l. Håller det att göra så stora kar genom att bara silikona ihop glasen?
Även om det håller så kanske det bara är på lånad tid?
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 6 september 2005 20:42
Följande är att när silikonen åldras(vilket sker med 2-4% om året)så faller ingen ruta ut

vilket skulle kunna få katasråfa följder

Vore väldigt intressant att se de underökningar som påvisar att silikon åldras med 2-4% per år - det har jag aldrig hört talas om och uppenbarligen inte heller de riktigt gamla akvarier jag har (hade de vetat om detta - så skulle de ju inte hålla ihop fortfarande;) ).

Har varit i kontakt med en glasmästare och fått reda på att att materialet inte kostar så jättemycket. Men finns det några gränser på hur stort man bör göra själv? Av helglas, kanske ska tilläggas.

Hade tänkt mig nånstans runt 170x60x60, alltså ca 612l. Håller det att göra så stora kar genom att bara silikona ihop glasen?

Även om det håller så kanske det bara är på lånad tid?

Nja använder man bara tillräckligt tjockt glas, tillräckligt med lister, ett tillräcklig bra silikon, samt är tillräckligt duktig på att limma (dvs har erfarenhet) så nog kan man limma ihop även större akvarier själv.
Om man inte uppfyller dessa kriterier så rekommenderar jag att man anlitar en proffessionell limmare eller köper ett färdigt akvarium.

Jag har själv varit med när Arnold tillverkat Åledsakvarier, jag har sett ett Zooline/Dala "innifrån", mitt gamla "noname" 540... Jag har INTE lyssnat på andra som tydligen inte heller vet vad dom pratar om!! [:-129]

Tycker mest att du börjar bli tröttsam.
Själv har jag genom årens lopp haft flera helglasakvarier som varit långt större än ditt 1400 liters och de har hållit ihop (och håller fortfarande ihop).
Det grundläggande är att ett dåligt limmat akvarium (oavsett om det handlar om ett ram- eller helglasakvarium) inte håller.
JeBoro
#65 - 17 december 2005 16:47
Hej på er det var ett tag sen!

Nu är det mesta av renoveringen av huset färdigt och jag har börjat att planera lite smått på mitt bygge. Under renoveringen och tack vare mitt jobb så har jag fått sälja mitt ena akvarie på grund av tidsbrist. Tråkigt men jag hann helt enkelt inte med det.

Akvariet kommer jag att försöka gjuta i vattenfast betong och jag kommer även att använda leca block. Två framrutor blir det. Jag hade tänkt att göra akvariet 1m högt, gärna högre men jag kanske får göra det lite lägre än 1m beroende på vad gladet kostar och så ska man ju gärna kunna nå botten någorlunda utan att behöva bada varje gång man ska flytta på nån sten tex. Djupet på akvariet blir 1,5 meter men innermåttet på längden har jag inte klar än men väggen är ca 3 meter.

Håller på att kolla efter vad jag ska ha för utrustning till karet, belysning och pumpar mm. Vet inte riktigt hur jag ska värma upp akvariet än heller. Men klart är att jag ska ha malawi i karet iaf och bygget ska jag börja så smått med i vår. Ska bli kul

Annons