Om du tittar på din egen bild, från ett av de företag som producerar de absolut kraftigaste aluramarna i sverige, har du en alukil, på ett par mm, som, om den pelastas inte alls är speciellt främande för att byta form, kasa, och därmed inte fylla någon speciellt sammanhållande funktion. Det som håller ihopa ramen, är siliconen, som håller ramdelarna där de ska vara, genom att de är limmade mot glaset. Det som håller ihopa akvariet som helhet, är samma silicon, som håller de andra glasbitarna orörliga i förhållande till varandra.
Det i ett kar av en tillverkare som är erkännt bättre än de flesta över lag.
Hos sämre tillverkare har jag sett ända ner till så dålig utrystning som 2mm pianotråd, som böjts, och knackats in från sidorna. ingenting som mer än hjälpligt håller ihopa ramen under silicomlimningen.
Allt där imellan lär existera. Hur en av de absolut bästa tillverkarna blir generelt rådande för alla ramakvarium, vet jag inte, och faktum kvarstår, jag tror inte det finns en chans i världen att Torstenssons 1400 balja håller ihopa, om han tar bort siliconen, och tätar baljan med icke vidhäftande tätningsmassa.
Ramen är altså inte där för att designen av karet kräver en bärande ram.
B!
Edit
För övrigt förstår jag inte hur en utalad åsikt automatiskt ger er rätt att kalla mig vid olika namn, enbart för att nu har en avikande åsikt. Enligt min åsikt, är det en del i deras försäljningssnack, och givetvis framhärdar de då i att deras akvarium är speciellt bra, eftersom deras ram minsan är bärande... inte för att det spelar någon somhelst roll, då siliconen ändån gör jobbet, och deras lister kunda varit hållna på plats medans siliconet härdade. Bästa sättet att billägga diskutionen, limma ett identiskt 1400 kar, med samma mängd bra silicon, och se om skiten håller ihopa. Det tror jag det gör, men eftersom jag verken har plats, eller råd med dylika utsvävningar, får nån annan ta på sig det.
/edit