akvariumbutiken.se

#1 - 1 februari 2008 14:36
Någon som har köpt de små Cristal innerfiltrerna och de små värmarna i plast av märket aquael från http://www.akvariumbutiken.se/?
Funkar dom? Är dom värda pengarna?
#2 - 1 februari 2008 15:05
cristal filtret ska drivas av en luftpump och mekaniskt är de effektiva men pga tätheten i porerna så torde den biologiska funktionen vara mindre effektiv! aquaels doppvärmare är inte i plast utan i glas och de funkar bra!
#3 - 1 februari 2008 15:09
Vill ju inte vara sur som en citron men när jag tittar på cristal mini filtrets sugkopp så får jag en obehaglig känsla av -70 tals kvalité, filtret är ett ju ett luftdrivet filter med en genomströmmningshastighet som antagligen mest lämpar sig för små ynkelkar eller komplement i yngelkassar, det finns liknande konstruktioner för någon tia mer som dessutom är lite mer ställbara men hurvida priset är det rätta för dig kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
#4 - 1 februari 2008 15:10
åheim skrev:
cristal filtret ska drivas av en luftpump och mekaniskt är de effektiva men pga tätheten i porerna så torde den biologiska funktionen vara mindre effektiv! aquaels doppvärmare är inte i plast utan i glas och de funkar bra!

Kanske en felskrivning och dåligt foto på den sidan då för dom värmarna ser ut att vara i svart plast och det står oxå att dom är i plast, ett par små rackare som är på 5 eller 10watt och är gjorda för konstant bruk utan termostat ;)
#5 - 1 februari 2008 15:18
Åheim: Drivs dom med luftpump? Det står det inget om, och på bilden på den billigaste, Innerfilter Cristal baby, är det bild på den och det ser ut som om det är ett komplett filter?? Eller ser/har jag fel?

Ja värmarna jag pratar ÄR i plast.

Jag ska använda filtrena till min mäsk konstruktion, så om dom är bra på att rena vattnet är egentligen nte intressant. Men behövs det luftpump till så funkar det inte för mig.
#6 - 1 februari 2008 15:22
elite minifilter e bra har de i ett av mina. mest för att få cirkulation filtrerar så där men perfect till räker. såg att de oxå finns på den sidan
#7 - 1 februari 2008 16:22
Vinter skrev:
Åheim: Drivs dom med luftpump? Det står det inget om, och på bilden på den billigaste, Innerfilter Cristal baby, är det bild på den och det ser ut som om det är ett komplett filter?? Eller ser/har jag fel?

Ja värmarna jag pratar ÄR i plast.

Jag ska använda filtrena till min mäsk konstruktion, så om dom är bra på att rena vattnet är egentligen nte intressant. Men behövs det luftpump till så funkar det inte för mig.

http://cgi.ebay.com/Mini-Submersible-Biological-Filter-Water-Pump-SP-100A_W0QQitemZ220197423321QQihZ012QQcategoryZ46310QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

här är ett tips på litet och billigt filter som är perfekt för co2 upplösning, kör själv just denna och är väldigt nöjd.
Det filter jag tror du menade från början är vad jag kan se ett luftdrivet filter och inget som skulle funka, det jag länkade till ovan (finns flera olika säljare, som kanske har bättre pris)
är pyttelitet och har lagom filterbehållare att stoppa en syresten i :)
#8 - 1 februari 2008 17:12
ok, visste väl att dom där priserna var för bra för att vara sanna. Hade varit perfekt med tre små filter för CO2:n i varje kar.

Fuzzop: Tack för tipset! Ska kolla om jag kan köpa nåt från ebay, har aldrig gjort det förut.
#9 - 1 februari 2008 17:21
Fuzzop skrev:
Kanske en felskrivning och dåligt foto på den sidan då för dom värmarna ser ut att vara i svart plast och det står oxå att dom är i plast, ett par små rackare som är på 5 eller 10watt och är gjorda för konstant bruk utan termostat ;)
my misstake... scrollade inte neråt!
#10 - 1 februari 2008 17:25
Jag har kört med cristal billifilter. Hade inte den minsta modellen utan bara de två största. Jag tyckde de funkade utmärkt. De är ju samma princip som i ett motorfilter och har man rätt storlek på luftpumpen håller de vad de lovar rent reningskapacitetsmässigt. I alla fall i motsvarande grad som motorfilter. Men visst, det är 70tals teknik.
mvh Mattias
#11 - 1 februari 2008 20:28
Vinter skrev:
ok, visste väl att dom där priserna var för bra för att vara sanna. Hade varit perfekt med tre små filter för CO2:n i varje kar.

Fuzzop: Tack för tipset! Ska kolla om jag kan köpa nåt från ebay, har aldrig gjort det förut.

Jag handlar nästan allt där känns det som, kolla bara att säljaren har många positiva omdömmen så brukar det va lugnt, du behöver då ett kreditkort och registrera dig på paypal för att kunna göra betalningar smidigt.
Varför 3 filter för varje kar? om du vill ha högre lösning så köp till en liten reaktor istället ;)
#12 - 1 februari 2008 21:21
Pratade med min bror som har köpt lite via paypal och han vägrar göra det igen. Så det blir nog inget tyvärr.

Uttryckte mig helt fel, jag menar så klart att jag ska ha ett litet filter i varje kar. tre kar, tre filter :)

reaktor? Vad menar du då exakt?

Har kollar på sånna här 'trappor', men dom är dyra, lika dyra som ett litet filter. Och med filtret får bubblorna skjuts ut i karet. Men en diffusor/trappa blir bubblorna bara mindre, men jag inbillar mig att dom ändå hinner nå ytan innan dom löses upp?

Men jag kanske prövar att göra någon hemmgjord variant av trappan, så att bubblorna hinner lösas upp mer innan dom når ytan. I mitt fjärde kar går bubblorna in i filtret och det funkar bra, men det funkar inte i dom andra tre karen.
#13 - 1 februari 2008 22:21
Lånar tråden lite, kan nån förklara summan 690:- för mig
http://www.pwss.se/files/images/t_2460.jpg
En och en halv slamdävert och ett paket med tetratecs biobollar..
#14 - 2 februari 2008 00:32
Lånar tråden lite, kan nån förklara summan 690:- för mig..
http://www.pwss.se/files/images/t_2460.jpg

En och en halv slamdävert och ett paket med tetratecs biobollar..

Om jag har förstått saken rätt så ska co2 utrustningen kopplas in i den här blandaren som i sin tur sitter på ett ytterfilters utloppsslang, eller?
#15 - 2 februari 2008 07:11
http://www.pwss.se/product.php?productid=2460&cat=186&page=1
Små serier, köpstark målgrupp med låg priskänslighet.
Tycker du det är konstigt, då kan man ju fundera över varför kontaktlinser kostar som dom gör med tanke på vad de kostar i tillverkning ;)
#16 - 2 februari 2008 07:33
Vinter skrev:
Pratade med min bror som har köpt lite via paypal och han vägrar göra det igen. Så det blir nog inget tyvärr.

Uttryckte mig helt fel, jag menar så klart att jag ska ha ett litet filter i varje kar. tre kar, tre filter :)

reaktor? Vad menar du då exakt?

Har kollar på sånna här 'trappor', men dom är dyra, lika dyra som ett litet filter. Och med filtret får bubblorna skjuts ut i karet. Men en diffusor/trappa blir bubblorna bara mindre, men jag inbillar mig att dom ändå hinner nå ytan innan dom löses upp?

Men jag kanske prövar att göra någon hemmgjord variant av trappan, så att bubblorna hinner lösas upp mer innan dom når ytan. I mitt fjärde kar går bubblorna in i filtret och det funkar bra, men det funkar inte i dom andra tre karen.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270205046907&ssPageName=MERCOSI_VI_ROSI_PR4_PCN_BIX_Stores&refitem=280195823964&itemcount=4&refwidgetloc=closed_view_item&refwidgettype=osi_widget

Ok, synd att din bror inte vill hjälpa dig, hade jag bott kvar i norrköping hade jag gärna hjälpt dig annars.
ovan har du ett exempel på en reaktor som funkar att kopplas in efter en liten pump likt den jag länkade till innan, men sånna här finns säkert att köpa till rimliga pengar i sverige oxå om man letar lite :)
#17 - 2 februari 2008 08:28
Finns mycket på ebay man skulle vilja köpa märker jag [:o]
Får leta vidare på reaktorer i sverige eller göra en egen helt enkelt.
Tack för hjälpen iaf! :)

Tur att jag frågade för jag var SÅ HÄR nära att göra en beställning på de där filtrerna.
#18 - 2 februari 2008 17:24
Vinter skrev:
Finns mycket på ebay man skulle vilja köpa märker jag [:o]

Får leta vidare på reaktorer i sverige eller göra en egen helt enkelt.

Tack för hjälpen iaf! :)

Tur att jag frågade för jag var SÅ HÄR nära att göra en beställning på de där filtrerna.

Jo det finns mycket roligt att köpa där :)
Om du bestämmer dig för att bygga eget så kan du få ett förslag på hur man kan göra här:

http://hem.passagen.se/wiper/mask.htm

detta är inte mitt system fick se den när jag skulle sätta ihop mitt eget system och det är ett sätt att enkelt få en bra reaktor för några kronor så kanske nåt att ta inspiration från iaf :)
#19 - 2 februari 2008 19:25
Det är jag som har gjort den där lösningen.
Gjorde dock om den lite efteråt.
Så då satte jag innerfiltret med 90graders vinkel..
Så röret kommer in i flaskan uppifrån istället som på bilden från sidan.
Jag vände även flaskan ett halvt var så jag körde in pupmen i korken.
Gjorde en rad småhål i botten och hade makaroner i för att motverka eventuella virvlar.
På så vis behövde jag ingen extraslang och det funkade riktigt gött.
Så stängde jag bara av pumpen på nätterna så bubblade co2 ut bakvägen ur innenfiltret.
Har dock inga bilder på det för det är nedpackat för jag är mitt i en flytt just nu.
#20 - 2 februari 2008 21:38
Insåg just en sak, för att kunna göra en sån där reaktor som du tipsade om, och det som jag försökt göra hela dagen, måste jag ju ändå ha ett litet filter eller en cirkulationspump av nåt slag. Och det har jag ju inte. För jag tog en plast...grej... där CO2:n leds runt lite, sen satte jag flera lager nylonstrumpa där röret slutar. Men bubblorna har en väldig fart och når ytan på nolltid iaf, även fast dom är betydligt mindre.

Så vad jag än ska göra för hemmabygge måste jag ha en pump till :(

...om jag inte sätter denna manick under utflödet på det befintliga filtret i karet så bubblorna virvlar runt i karet ett tag till... men då kan jag lika gärna leda in bubblorna direkt i filtret som jag har det nu. Men de är krångligt och bökigt när man ska ta bort täckglas, rengöra pump eller bara råkar peta till flaskor eller slangar.

Nej det får bli ett gäng pumpar när man får råd helt enkelt.
#21 - 3 februari 2008 14:00
Har du kollat vad dom tar i stans olika butiker? kolla annars med den i stan, kommer inte ihåg namnet på butiken men man går in på en innergård och sen ner i källaren, där brukar dom kunna ha lite billiga kinesiska småfilter ibland :)
själv tryckte jag bara på slangen på mitt vanliga innerfilter där det tar in luft medans jag väntade på min pump och lät det gå så dynet runt, det är en väldigt usel metod men det gav faktiskt synligt resultat på växterna så lite extra co2 är bättre än inget ;)
#22 - 4 februari 2008 11:33
Du menar Akvarievalvet. Jo jag har ett annat 19 L kar med en pump därifrån. Kostade 125 och är riktigt sött faktiskt. Men det är en jädra fart i den så jag var tvungen att sätta nylonstrumpa över utblåset... och det är lite bökigt när jag gör vattenbyten eftersom luftbubblorna inte kommer genom strumpan. Då måste jag ta bort strumpan, sätta på filtret, låta all luft gå ur o sen sätta på den igen.
Jag ville undvika det. Och nu kom jag ju ännu billigare undan så... :)

Annons