Akvarium utomhus!

#1 - 21 februari 2007 18:02
Jag undrar ifall det skulle vara möjligt att ha ett akvarium utomhus med svenska fiskar i?
Fiskarna tål ju det kalla tempramentet och om man har doppvärmare och pump så fryser väl inte vattnet?
Undrar eftersom vårt akvarium inte gick in genom dörren :p
Alt. att man kan ha det ute i ladan?
#2 - 21 februari 2007 18:36
klarar silikon och glas det?

Tempererar man vattnet måste det ju finnas fisk som klarar det?
men burr svårt att hindra vattnet att frysa på yta iaf?
och då kan akvariumet väl sprängas???
#3 - 21 februari 2007 18:43
Jag tänkte ha kallvattensfiskar i det, de klarar väl låga tempraturer? Sen ha doppvärare så att akvarievattnet håller sej över 0..
Men jag har ingen aning om det funkar ?
#4 - 21 februari 2007 18:44
hur stort är det?
#5 - 21 februari 2007 18:46
Berserken skrev:
hur stort är det?

Jag har inte mätt det men chansar på 500-1000l..
#6 - 21 februari 2007 18:48
kan bli dyrt att hålla det uppvärmt...
#7 - 21 februari 2007 18:52
Kommer Bli ganska dyrt o värma det. men vist skulle de funka.

99% av all svensk insköfisk klarar 2gradigt vatten

Röding tex vill inte ha varmare än 5grader
Många av fiskarna klarar även 0 gradigt men dom är otroligt slöa då
#8 - 21 februari 2007 19:01
Okej.. Tänkte ha typ mörtar eller abborrar i det :) Kan man ha det ute på sommaren?
Jag har mätt det nu, det är ca 150x60x60 (hur många l blir det?)

Vad skulle det kosta isåfall?

Annars, skulle det ev. funka med bara ett filter/cirkulationspump för rörelserna gör väl att vattnet inte fryser igen?

[:o]
#9 - 21 februari 2007 19:22
540 liter
#10 - 21 februari 2007 19:22
Tänk på att det blir spänningar i glaset om du har det ståendes ute när det är minusgrader och om temperaturen i karet är högre. Då finns risken att det spricker om tex en fisk eller nått simmar in i rutan.
#11 - 21 februari 2007 19:24
Sen som smurfmats skriver så tror jag att det blir dyrt att värma upp det så pass mycket så det ligger på plusgrader ifa det är flera minus ute. Lär ju iaf gå åt ett antal doppvärmare
#12 - 21 februari 2007 19:32
Hur smal är dörren ?
Om karet är 150x60x60 kan det väl inte vara omöjligt att få in det.
#13 - 21 februari 2007 19:48
Det är inte jag som bär det, utan min pappa och farbror så jag får anpassa mej efter deras vilja :p De sa att det inte gick in.. (skulle iofs kunna tjata på dem. Men jag är mest intresserad av kallvattenfiskar, blir det inte ännu dyrare om man vill kyla ner vattnet innifrån?)
Okej, någon som har nån hum om vad det kan kosta med doppvärmare och el? Ingen som har försökt nåt liknande?
Tänkte att jag kanske skulle kunna testa, det gör ju inte så mycket om det går sönder ute på gården..
#14 - 21 februari 2007 19:56
men nog är en dörröppningen fetare än 60cm?
#15 - 21 februari 2007 20:03
Det gör kanske inte så mycket att karet går sönder men det finns en moralisk aspekt i det ochså, fiskar är levande djur och bör behandlas med respekt och inte utsättas för onödigt lidande.

Men ska du nu testa det så bör du nog isolera karets alla sidor med frigolit i annat fall är det nog ganska dömt att misslyckas.
#16 - 21 februari 2007 20:13
giz skrev:
men nog är en dörröppningen fetare än 60cm?

Har inte mätt den, det är den nog, men hela karet gick nog inte in genom den "vägen" fram till stället jag tänkte ha det på..

Tänkte ta in det annars och ha på övervåningen, men pappa tror att golvet inte klarar det? Och att det skulle kosta hur mycket som helst att betala vattenskador ifall det gick sönder? Har ni försäkring på stora kar?
#17 - 21 februari 2007 20:21
albjohn skrev:
Det gör kanske inte så mycket att karet går sönder men det finns en moralisk aspekt i det ochså, fiskar är levande djur och bör behandlas med respekt och inte utsättas för onödigt lidande.

Men ska du nu testa det så bör du nog isolera karets alla sidor med frigolit i annat fall är det nog ganska dömt att misslyckas.

Okej, ja jag tänkte bara. Jag kom på själva ideén imorse, får väl bada i det annars :p
#18 - 22 februari 2007 05:37
standard på dörrar ligger mellan 70-80cm

Garderobsdörrar kan va 62.5 så ingen fara att få ut det.

Sen tänk på att dina aborrar kommer äta mörtarna
Kostnaden för o värma akvariet kommer väll landaa på ett antal tusenlappar om året . ställ de inomhus o köp discus ... billigare :P
#19 - 22 februari 2007 07:24
Tror inte jag får ta in det för mina föräldrar, de är rädda för vattenskador mm, jag får max ta in nåt på 100l eller så.. Om jag inte ställer det i källaren då, men det är lite trångt där

De sa att det inte gick in, jag var inte med när de försökte bära in det men.. Ska mäta och kolla lite.

Okej, jo jag tänkte ha något av dem.. Finns det inte de som odlar mört och har dem i fiskeaffärer till angel? Hur gör de?
Är inte discusar rätt svåra?
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det.. Det står mest ute på gården nu och ser tomt ut.
#20 - 22 februari 2007 07:26
Kolla med en termometer vad det är för grader i ladan. Tror inte heller på doppvärmare för att försöka få värme i det. I ladan är det skyddat för snöoväder dessutom isf. Dom odlar inte har mjärdar/mörtstugor dom fångar angelfisken i
#21 - 22 februari 2007 09:18
Ptja det fryser iaf, har inte kollat exakt temperatur men..
Okej. Så det är alltså möjligt men väldigt dyrt att ha det så? Samma sak med dammar?
#22 - 22 februari 2007 09:29
Isolera med frigolit kan ju hjälpa till som sagts. Om filtret/pumpen har utblåset mot ytan så den rör sig ordentligt kan det kanske funka utan is men det vet man ju inte i förväg. Prova i vinter utan fisk så vet du. Många med dammfisk tar in dom på vintern. Rudor tål låg temp bra. Utomhus i solsken tror jag inte är någon bra idé
#23 - 22 februari 2007 10:39
Ja, tror jag ska testa nu när det är som kallast. Ska bara få tag i nån slags pump först. Ifall det fryser, kan det sprängas då?
Ska jag skippa doppvärmare? Jag har hört nånting som de stoppar ner i dammarna på vintern och låter fisken vara kvar?
Hm, okej..
#24 - 22 februari 2007 10:43
Utomhus i solsken blir det algodling, och kanske för varmt. Vind bidrar dessutom till kylning, och diverse djur kommer åt akvariet.

Jag skulle ha det inne i en bod el. dyl med 5cm frigolit på alla sidor utom frontglaset (eller tillochmed där, och bara ta bort det när jag ville titta på akvariet). Jag skulle ha cirkulationspump & lyse, och med lite tur håller det isfritt i akvariet, om inte så behöver du en doppvärmare som kan sättas på att hålla låg temperatur (3-5 grader nånstans, de flesta akvarievärmare kan knappast det).
Jag vet inte exakt var du bor, men projektet är förstås betydligt enklare i Skåne, Gotland eller Västkusten, där temperaturen på vintern ligger kring noll, och det knappt behövs nån värmning för att hålla isfritt, än i Norrlands inland där temperaturen kan ligga under -20 veckor i streck.

Om du gör detta för att du vill ha svensk fisk så är det onödigt - svensk fisk går bra i rumstemperatur, dvs du kan i så fall ha akvariet inomhus.
#25 - 22 februari 2007 11:00
Om du har bra belysning (under ramp) i akvariet (i ladan med friska växande växter (för syre/CO2 balansen alternativt en diffusor som drar ner luft från utanför filtarne) ser jag inget problem att täcka över akvariet med lite filtar de kallaste perioderna. Se bara till att det inte blir att för varmt (menar riktigt hett under rampen lokalt (brandrisk). frigolit under akvariet måste dock rekommenderas.

Spricka kommer det inte göra om det inte fryser helt. För att få större spänningar måste akvariet vara dåligt fyllt (vatten leder värme 1000 ggr bättre än luft och glas ett par)
#26 - 22 februari 2007 11:16
Anledningen till att jag vill göra det beror väl på att jag tycker det är onödigt att det bara står. Jag får inte ta in det för mina föräldrar eftersom de är rädda för vattenskador ifall det skulle gå sönder. Sen har jag funderat på kallvattensfiskar förut. Trodde det skulle vara enklare att ha dem utomhus eftersom de tål låga tempraturer

Vi bor i Dalarna, när det är som kallast här ligger det runt 20-25..
Är det för kallt?

Skulle jag våga prova?
Har massor av nån rosa frigolit-liknande sak som är ca 5-10cm tjock, och husisolering ifall det skulle vara nåt(tror inte det men?), har stora lador vi skulle kunna ha det i. En liten isolerad bod också, vet inte vad temperaturen är där men det skulle jag ju kunna mäta..

Vad är en diffusor? Jag tänkte ha vattenpest(och nån mer växt som tål låg temp?) iofs blir det ju rätt så små växter då .. Vad skulle jag ha för lysrör? Har för mej att vanliga lysrör avger mer värme?
#27 - 22 februari 2007 12:36
Jag tror dörren blir smalare när man är rädd för vattenskador ;)
#28 - 22 februari 2007 13:28
Daniel_N skrev:
Jag tror dörren blir smalare när man är rädd för vattenskador ;)

haha :D Mitt rum blir mindre också :p
#29 - 22 februari 2007 14:19
Prova kan man alltid. Det är väl mest en fråga om hur rädd du är om akvariet - bottenfryser det så spricker det rätt garanterat.
#30 - 22 februari 2007 14:37
Azur skrev:
Prova kan man alltid. Det är väl mest en fråga om hur rädd du är om akvariet - bottenfryser det så spricker det rätt garanterat.

Okej, ja iofs men eftersom jag inte kan använda det.. Ändå känns det lite onödigt att gå och köpa en massa saker ifall det skulle gå sönder, har bara 3000kr(jag är 17, får nån slags studiebidrag), vi får väl se hur jag gör.. Kan säga också att det inte är något täckglas med.. Skulle kunna köpa det med också men, jag kanske struntar i det helt och köper nåt mer säkert istället som jag kan ha inomhus :p
Verkar inte vara någon annan heller som har provat ..
#31 - 22 februari 2007 14:49
Du nämnde något om en isolerad bod? Där vore det väl perfekt att ha det..

annars är väl kanske alternativet att sälja det för att skaffa en 100-litrare som får bo i ditt rum..
#32 - 22 februari 2007 14:54
Känns taskigt att sälja det, fick det gratis av en kille som ringde på min "köpa akvarium"-annons. Vad skulle han säga om han såg min annons i tidningen? :p

Okej :) Ska kolla vad det är för temperatur därinne, sen får vi se :)
#33 - 22 februari 2007 14:56
sälj det å köp ett mindre som *harkel* går in genom dörren:D
vattenskador är ngt man får räkna med och tror man kan ta en tillägsförsäkring på hemförsäkringen för "drulle grejer", säg till dina päron att kolla upp det..... inte så många kr dyrare i månaden.
tror vi bet 30kr extra för en sån och självrisken är på 1000kr om olyckan är framme, är inte heller så ofta ett kar smäller så det forsar utan ofta så små läcker det... iaf försöker jag intala mej det;) min stora fasa om det går sönder å allt forsar ut på golvet....... stakars mina fiskpinnar isf:D
#34 - 23 februari 2007 11:04
Nej

Det kommer inte att bottenfrysa, Köp en bottenvärme slinga

Jag har en på 15 W från rena (180 l) runt 0,1 w per L och den kostade typ 200 kr

Vad jag minns fanns den på 25 och 100 W också

Så 2 st 100 W i sanden (eller 1) + 1-2 300 w doppvärmare bord göra susen

Jag tror du bör ha 1 w per liter om du har det såpass kallt men 100 w i botten skall du absolut ha om det är frostgrader (cirkulationen är lägre i gruset tyvärr, nödvändigt med bottenslinga)
#35 - 24 februari 2007 18:38
Okej, då vet jag hur jag ska göra :)

Fast jag kommer vänta med det tills senare när jag har råd. Jag kommer nog att köpa ett mindre akvarium att ha inomhus istället :)
#36 - 26 februari 2007 02:37
Skulle vara extremt rangliga golv om det inte skulle palla 540 liter.
Har rätt taskiga golv hemma och akvarier på 720 liter utan problem.
Beträffande dina föräldrars nojja för vattenskador så kan man väl till viss del förstå. Men gör en motbevisning. Sätt akvariet i nåt förråd eller tvättstuga eller liknande och ha det vattenfyllt i en vecka. Läcker det inte då så bör du nog klara dig också. Och om du ser till att det sedan står i lod och använder frigolit i botten på det när du kör igång så bör du nog kunna sova lugnt.

Annons