Hej, jag har just startat upp ett nytt akvarium, men det har inget tak över sig och jag undrar om det kan få några konsikvenser? Dum fråga kanske, men det kan ju vara bra att fråga för säkerhets skull
I så fall så finns en stor risk att fiskar kan hoppa ut ur akvariet. Det kommer även att dunsta mycket mer vatten än annars. För delen är att växterna får mer ljus.
Vissa fiskar är klart hoppbenägna men långt ifrån alla. Handlar lite om att skapa en trygg miljö för fiskarna. Lite flytväxter kan nog avhjälpa en och annan äventyrslysten firre.
Att det avdunstar mer vatten om du inte har täckglas beror på temperaturskillnaden mellan luften i rummet och vattnet i karet. Har man mer än 5 graders skillnad ökar avdunstningen markant.
Jag har ett öppet 300L och har inte några problem med fiskar som hoppar ut. Det avdunstar ca en liter/dygn men det gjorde det även när jag hade heltäckande ramp.
Förutom avdunstning och hoppande fiskar så försvinner värmen också.
Doppvärmaren får gå betydligt mer och i längden så kostar det ju en hel del kronor.
Jag hade mitt 100l utan täckglas ett tag. Akvariet höll 28 grader och rummet ca 18. Det dunstade 1 cm dygn. Jag höll nästan på att fördärva doppvärmaren. Det kom också en massa kondensvatten upp i ljusrampen jag blev nervös att det skulle bli något fel så man fick ström i sig. Nu har jag täckglas.
Min erfarenhet är att fisk hoppar på natten, sällan på dagen (annat än om nåt verkligen pågår, t.ex. matning eller en fisk jagar en annan). Nattlampa verkar hjälpa mot "nattpanik", så jag har nu en 11 watts lysrörslampa på i akvarierummet på natten.
Att köra ett öppet akvarium är inga problem det är väldigt många som gör det (frånsett hoppande fisk).
Som solbacka nämner så ska man inte göra detta om man har en ljusramp som inte är avsedd för detta, man kan få krypströmar och oxidering i armaturen om den inte är avsedd för att tåla den ökade fukthalten.
[QUOTE=NE]Att köra ett öppet akvarium är inga problem det är väldigt många som gör det (frånsett hoppande fisk).
Som solbacka nämner så ska man inte göra detta om man har en ljusramp som inte är avsedd för detta, man kan få krypströmar och oxidering i armaturen om den inte är avsedd för att tåla den ökade fukthalten.
/Niklas[/QUOTE]
Jag vet inte om min ljusramp är det. Startade det för några dagar sen. Borde jag köpa en ny för att vara på den säkra sidan? Hur mycket går en på ungefär? Har ingen koll på det alls...