akvarium utan botten :O

#1 - 5 november 2007 18:44
checka videon:
" target="_blank">

en sån önskar ja mig XD
#2 - 5 november 2007 18:53
Någon som har ett stort kraftigt glasör som är tätt i ena ändan? vill ha från vattenytan i mitt akvarium upp till taket :D
#3 - 5 november 2007 19:38
haha låter coolt ^^ jag måste pröva liknande ^^(ps om det inte är tätt kan du ju täta me silicon :S) XD
#4 - 7 november 2007 08:59
Fy va ideer ja fick nu till mitt showakvarium.. riktigt fräck grej.. undrar hur det e konstruerat.. eller fungerar det genon enbart ytspänning?? värt att undersökas..
#5 - 8 november 2007 01:03
Tycker att trådrubriken var klart bäst
#6 - 8 november 2007 17:08
ibanez, vad jaf fösstått så är det enbart med hjälp av ytspänning ;)

aa, när ag såg rubriken: "FISH TANK OPEN BOTTOM" började jag lixx undra XD
#7 - 8 november 2007 17:54
Ytspänning? Var då?

Torde det inte mer vara frågan om ett undertryck (vacuum) överst i "röret" som håller tillbaka vattnet så att det inte rinner ner.
Torde i så fall innebära vissa risker, minsta luftläcka i överkant på röret och alltihop rinner ner i karet under och vidare ut på golvet, om karet inte är stort nog.
Skulle aldrig våga lite på en sådan lösning.
Rätt fräckt annars.
#8 - 8 november 2007 19:29
vytautas skrev:
Ytspänning? Var då?

Torde det inte mer vara frågan om ett undertryck (vacuum) överst i "röret" som håller tillbaka vattnet så att det inte rinner ner.

Torde i så fall innebära vissa risker, minsta luftläcka i överkant på röret och alltihop rinner ner i karet under och vidare ut på golvet, om karet inte är stort nog.

Skulle aldrig våga lite på en sådan lösning.

Rätt fräckt annars.

det e det ja menar.. man får ta ubåtsprincipen fast.. tvärtom:confused: håller på att kolla hur gubben gjorde.. hjälp me detta om intresse finns..
#9 - 8 november 2007 19:39
#10 - 9 november 2007 16:55
vytautas, nu ere så att om dt skulle vara ett hål iett vanligt akvarium skulle samma sak hända..
#11 - 9 november 2007 17:16
Ibanez skrev:
det e det ja menar.. man får ta ubåtsprincipen fast.. tvärtom:confused: håller på att kolla hur gubben gjorde.. hjälp me detta om intresse finns..

det höga karet e helt tätt upptill. skulle tippa på att det nån slags ventil längst upp som suger ut all luft med hjälp av en vaccupump, då dras vattnet upp i det karet, från det stora karet under. Sedan kan man ju fylla underkaret med mer vatten,nackdelen e ju om toppkaret läcker luft då :(

sen luftbubblorna är troligast kopplat så den lilla luftspalt som e kvar i överdelen på karet e kopplad till en pump som sedan blåser ut det i samma kar... ett slutet luftsystem som inte påverkas av andra tryckskillnader.

min teori iaf........
/Jimmy
#12 - 9 november 2007 18:16
Ja, visst är det häftigt. När jag såg den här tråden så kände jag igen principen från ett långt damm-repotage från en av mina gamla damm-tidningar. Har letat som en galning utan att hitta igen det numret, var väl en fyra fem år sedan.

Men om jag tar ur minnet så kan en sådan här lösning fylla en viktig funktion i en utomhusdamm, speciellt i norra delarna av världen.

I dammen lägger man ner ett till flera sådana här rör, pumpar ut all luft ur dem så att vacumet suger upp vattnet, och lämnar bara kvar luft i en 5-10 cm i toppen. under öppningen längst ner har man en liten fläkt som cirkulerar runt vattnet sakta, absolut inte snabbt, på det sätter kommer syresatt vatten i lagom fart att cirkulera in i röret/rören.
Och då är vi framme vid den praktiska funktionen. Vattnet i rören blir snabbare varmt än i övriga dammen varvid fiskarna kan solbada så att säga tidigare på våren eller hösten när de vanligtvis är rätt så sega. Du har chansen att se fiskarna och du har förlängt din fisksäsong i dammen med flera veckor, till hösten är det bara att öppna ventilen och tömma rören och sen plocka in fiskarna för vintern eller låta dem övervintra i dammen.

Om jag minns rätt så var det ungefär 50/50 av dammfolket som testat systemet positiva eller negativa till systemet, men alla va överens om att säsongen för aktiva fiskar förlängdes men att alger var ett problem. Men det går att lösa genom att tömma röret då och då för att rengöra den.

// Jörgen J

Annons