Ja, visst är det häftigt. När jag såg den här tråden så kände jag igen principen från ett långt damm-repotage från en av mina gamla damm-tidningar. Har letat som en galning utan att hitta igen det numret, var väl en fyra fem år sedan.
Men om jag tar ur minnet så kan en sådan här lösning fylla en viktig funktion i en utomhusdamm, speciellt i norra delarna av världen.
I dammen lägger man ner ett till flera sådana här rör, pumpar ut all luft ur dem så att vacumet suger upp vattnet, och lämnar bara kvar luft i en 5-10 cm i toppen. under öppningen längst ner har man en liten fläkt som cirkulerar runt vattnet sakta, absolut inte snabbt, på det sätter kommer syresatt vatten i lagom fart att cirkulera in i röret/rören.
Och då är vi framme vid den praktiska funktionen. Vattnet i rören blir snabbare varmt än i övriga dammen varvid fiskarna kan solbada så att säga tidigare på våren eller hösten när de vanligtvis är rätt så sega. Du har chansen att se fiskarna och du har förlängt din fisksäsong i dammen med flera veckor, till hösten är det bara att öppna ventilen och tömma rören och sen plocka in fiskarna för vintern eller låta dem övervintra i dammen.
Om jag minns rätt så var det ungefär 50/50 av dammfolket som testat systemet positiva eller negativa till systemet, men alla va överens om att säsongen för aktiva fiskar förlängdes men att alger var ett problem. Men det går att lösa genom att tömma röret då och då för att rengöra den.
// Jörgen J