Akvarium + tv

#1 - 17 april 2006 11:53
Halllo

Stör tvn fiskarna nånting? Mellan mitt akvarium å tvn är det runt 30-50cm mellan rum. Dom är brevid varnadra.:confused:
#2 - 17 april 2006 13:30
Kan inte svara rent faktamässigt hur det är.
Men för min del så störs inte fiskarna av tv'n. Nu är visserligen inte
mitt akvarie och tv'n såpass nära som dina, men åtminstone i
samma rum. Men jag kan inte se att de skulle störas på nåt sätt av detta.
#3 - 17 april 2006 13:47
[quote=platy5]Halllo

Stör tvn fiskarna nånting? Mellan mitt akvarium å tvn är det runt 30-50cm mellan rum. Dom är brevid varnadra.:confused:[/quote]

Tror fiskene reagerer mer på vibrasjoner, enn bare høy lyd i seg selv :)
#4 - 17 april 2006 14:36
[QUOTE=Sacrium]Kan inte svara rent faktamässigt hur det är.
Men för min del så störs inte fiskarna av tv'n. Nu är visserligen inte
mitt akvarie och tv'n såpass nära som dina, men åtminstone i
samma rum. Men jag kan inte se att de skulle störas på nåt sätt av detta.[/QUOTE]

Att akvariet står i samma rum som TV:n är nog inga problem, men att det står så nära TV-apparaten är nog inte bra. Det är mycket stark strålning så där nära TV:n och det kan inte vara så nyttigt.
#5 - 17 april 2006 14:56
OK . Tack för era snabba svar. Snart så ska fiskarna iväg till min morbror och då ska jag flytta akvariumet till mitt rum där den få stå i ett hörn brevid min soffa. Den är runt 5m bort från datorn och tvn lr dylik apparat. Det är bara jag som är här , så de borde funka :D
#6 - 17 april 2006 15:09
5m funkar nog bra :)
#7 - 17 april 2006 16:50
Du får göra som jag kommer få

Möblera om, Fick ett 100l akvarium nu ... enda platsen är brevid ena högtalaren
Tror inte fiskarna mår så bra av det med tanke på den ljudnivån jag normalt spelar på
#8 - 17 april 2006 18:07
De e lungt. Dom ska in till mig nu har en egen våning. :) å här är det lungt
#9 - 17 april 2006 20:03
Jag har ett akvarium brevid TVen (har haft det så i ca15 år) och har inte märkt att TVen påverkar fiskarna på något sätt .
#10 - 17 april 2006 20:41
Inte påverkar TV´n fiskarna! Kanske om ljudet är påskruvat för fullt !
#11 - 17 april 2006 20:56
Tror inte att fiskarna tycker om dom blinkningar som blir om man tittar på tv i ett mörkt rum. Mina gör inte det i alla fall och jag kan säga att när fullvuxna chokladciklider får panik går det stora vågor i akvariet :)
#12 - 17 april 2006 21:05
Varken ljud eller blinkningar från TV stör mina fiskar ,jag har 4 akvarier i tv rummet 2st 50L ,ett 720L och ett 750L som står närmast TVen och när jag kollar på TV i mörkret samlas stor del av fiskarna i hörnet närmast TVen där det ljust .
#13 - 17 april 2006 21:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har ju TV:n mittemellan mina 54-litersakvarier och just i dessa akvarier så verkar fiskarna inte störas nämnvärt mer än att de ynglar av sig. Jag har ju till och med fått yngel på mina kolglödstetror och mina pygmépansarmalar medans akvarierna varit placerade på detta viset, ja taeniatuspalettrna på andra sidan har ju också fått en kull yngel! Mina diskusar stör sig på Tv:n dock som står ganska nära. De störs inte så mycket av bara bilderna men snabba bilder och högt ljud i kombination har fått dem att RASA över till andra sidan av akvariet i samlad trupp.[/COLOR][/FONT]
#14 - 17 april 2006 23:00
kan tänka mej att vissa musikvideor kan va skrämmande, men iofs dom är ju skrämmande för varje vettig människa också ;)

finns ju regler om hur många klipp per sekund som får finnas för att inte trigga epilepsianfall.
vill minnas det va max 3st per sekund
#15 - 17 april 2006 23:56
[QUOTE=ray]Jag har ett akvarium brevid TVen (har haft det så i ca15 år) och har inte märkt att TVen påverkar fiskarna på något sätt .[/QUOTE]

Man märker nog ingen omedelbar påverkan av strålningen, men på sikt ska den påverka hälsan negativt.
#16 - 18 april 2006 05:36
Å fan. blev förvirrad nu:)
#17 - 18 april 2006 05:58
Man märker nog ingen omedelbar påverkan av strålningen, men på sikt ska den påverka hälsan negativt.

Och vad grundar du detta på ? Som Ray skrev så har han haft sina akvarier bredvid TV´n i 15 år. Hur lång sikt menar du är skadligt ?
#18 - 18 april 2006 08:37
:) Undvik att visa fiskeprogram från tv 4+:)
[:o] Fiskarna kan få mardrömmar[B)]
:) Hitta nemo kanske inte heller är lämpligt då risken är stor att
fiskarna blir rymmningsbenägna:)
#19 - 18 april 2006 08:45
[QUOTE=Guy Palm]Och vad grundar du detta på ? Som Ray skrev så har han haft sina akvarier bredvid TV´n i 15 år. Hur lång sikt menar du är skadligt ?[/QUOTE]

Utgår ifrån det som gäller för människor beträffande strålning, samt att fiskar är betydligt känsligare än människor. Kanske har några av Rays fiskar som dött under åren haft cancer utan att han har vetat av det? Som sagt effekterna av strålningen är nog svåra att se omedelbart och kanske därför kopplar man inte ihop dem just med strålningen.

Jag försöker varken att skrämmas eller jävlas. Har inte heller skrivit att jag är bombsäker på att fiskarna påverkas negativt av strålningen. Bara att jag inte kan tänka mig att de inte skulle påverkas negativt när människor gör det.
#20 - 18 april 2006 09:14
Vad jag vet är fiskar (speciellt hajar) mycket mindre benägna att få cancer än däggdjur..
#21 - 18 april 2006 09:16
[quote=cerul]:) Undvik att visa fiskeprogram från tv 4+:)
fiskarna blir rymmningsbenägna:)[/quote]Då ska jag flytta akvariet så inte mina fiskar ser bilden.. ;)
#22 - 18 april 2006 11:42
[quote=cerul]:) Undvik att visa fiskeprogram från tv 4+:)
fiskarna blir rymmningsbenägna:)[/quote]

sicken tur att ja inte spelar fiskespel på datorn då ;)
#23 - 18 april 2006 11:44
[quote=Raven]sicken tur att ja inte spelar fiskespel på datorn då ;)[/quote]Jasså det är därför malawina står upptryckta mot pumpen och ser skräckslagna ut. Trodde det var min frisyr som skrämde...:p
#24 - 18 april 2006 13:14
Haha. Men för säkerhets skull så flyttar jag akvariet. Där det står nu är det alltid folk som går förbi och är i rummet. Och så står Tvn brevid.
#25 - 18 april 2006 13:48
:) :) Kul när man kan skämta lite:)
#26 - 18 april 2006 15:53
Kom på att ja kan ladda upp en bild :P:)

http://img527.imageshack.us/img527/2746/dsc005736yh.jpg
#27 - 18 april 2006 19:41
Låt stå

[quote=platy5]Kom på att ja kan ladda upp en bild :P:)

http://img527.imageshack.us/img527/2746/dsc005736yh.jpg[/quote]

:) Jag tycker inte att det finns någon anledning att flytta akvariet.
Jag tror inte ett dugg på att fiskarna skulle ta skada av att stå nära
tvn:)
#28 - 18 april 2006 21:04
[quote=batski]Kanske har några av Rays fiskar som dött under åren haft cancer utan att han har vetat av det? [/quote]
Inga skumma dödsfall i det karet vad jag minns ,fiskarna jag förlorat har dött pga vanliga sjukdommar eller blivit ihjälslagna .
#29 - 18 april 2006 21:08
[quote=marcuspajp]Vad jag vet är fiskar (speciellt hajar) mycket mindre benägna att få cancer än däggdjur..[/quote]
Det gick ett program om det på Discovery .
#30 - 18 april 2006 21:13
Tv!? senaste laddat hem var king kong. Är väl frivilligt med TV. Har ingen numera men tidigare reagerade diskus när det blinkade ibland. Så visst fan ser fiskar på tv. Trots att jag förbjudit dom.
#31 - 18 april 2006 22:48
minns från en annan tråd att så fort ett visst program gick, tror det va simpsons va fiskarna där och titta men alla andra program ignorerades.
#32 - 18 april 2006 22:56
Faktum är att jag kommer ihåg när jag och min sambo kollade på hitta nemo och alla regnbågsfiskar ställde sig vid rutan mot TV:n och höll sig där i
ett bra tag. En halvtimme eller mer innan de tappade intresset. Jag tror att fiskarna hänger med mycket mer i vad som händer i rummet än vad man tror. Tillexempel så matar jag fiskarna oftast, och om jag reser mig från soffan så flyger scalarerna (ett annat akvarium) upp mot matningshålet men om min sambo reser sig så bryr de sig inte nämnvärt.
#33 - 18 april 2006 23:27
[quote=davidb]Faktum är att jag kommer ihåg när jag och min sambo kollade på hitta nemo och alla regnbågsfiskar ställde sig vid rutan mot TV:n och höll sig där i
ett bra tag. En halvtimme eller mer innan de tappade intresset. Jag tror att fiskarna hänger med mycket mer i vad som händer i rummet än vad man tror. Tillexempel så matar jag fiskarna oftast, och om jag reser mig från soffan så flyger scalarerna (ett annat akvarium) upp mot matningshålet men om min sambo reser sig så bryr de sig inte nämnvärt.[/quote]

:) Jag tror oxå att fiskarna har koll på vad som händer. Att dina regnbågsfiskar tittade på hitta nemo [:-92] Var det roligaste jag har hört på
länge. Jag hade en gång en Border collie som hette pim han älskade att titta på cowboy filmer . Djur är roliga:D Vad vore livet utan djur:)
#34 - 18 april 2006 23:31
[quote=StefanA]Tv!? senaste laddat hem var king kong. Är väl frivilligt med TV. Har ingen numera men tidigare reagerade diskus när det blinkade ibland. Så visst fan ser fiskar på tv. Trots att jag förbjudit dom.[/quote]
Så olydiga dom är!
#35 - 18 april 2006 23:31
[quote=cerul] Vad vore livet utan djur:)[/quote]

Hahaha sova ostört ;)
kattan försökte hoppa upp på en hylla förra veckan och landa halvt om halvt på mej när ja låg å sov
#36 - 18 april 2006 23:39
[quote=Raven]Hahaha sova ostört ;)
kattan försökte hoppa upp på en hylla förra veckan och landa halvt om halvt på mej när ja låg å sov[/quote]

Det verkar som om katten din vill ha dej som sparringpartner;)
Du får snart sova med klösskydd och moppehjälmen på:)
#37 - 19 april 2006 00:45
haha får bli nåt sånt.
jag är redan hennes personliga klösbräda :rolleyes:
ett tag i höstas så klöste hon på benen varenda gång ja hade varit ute till exempel.
nu har hon börjat med att hon ska stå å trampa med framtassarna, inte fullt så lätt å surfa då, men ska inte klaga.
funkar rätt bra med henne.
#38 - 19 april 2006 04:53
[QUOTE=Raven]nu har hon börjat med att hon ska stå å trampa med framtassarna, inte fullt så lätt å surfa då, men ska inte klaga.
funkar rätt bra med henne.[/QUOTE]

Mjölktrampar hon på dig? Det är så de gör på sina mammor när de är små och diar :D
#39 - 19 april 2006 06:59
[quote=batski]Mjölktrampar hon på dig? Det är så de gör på sina mammor när de är små och diar :D[/quote]

Hahaha . Ja tkr att vi åter går till fiskar nu igen;) :D.

Tror ni att fiskarna störs av ''människorna'' som går förbi där ? Det är väldigt nära dörren till hallen. Dom brukar simma iväg snabbt så fort man ställer sig där. Och då hänger dom där uppe vid hörnet.

Dom har inte alltid gjort det. Det är nu dom gör det, när dom är ett par st kvar bara. Förr var dom flera å modigare :p
#40 - 19 april 2006 08:00
Tror att strålning från teven träffar de som sitter framför

Har vaga minnen från fysiklärarens mässande om teve och strålning. Det största problemet med strålningen var att man blev "dammbombad" om man sitter framför, därav torra och röda ögon när man sitter för länge framför teve och framför allt datorskärm. Men firrarna är ju skyddade bakom glas så det är nog inget problem.
Men som sagt. Vi pratar mycket vaga minnen.

[quote=batski]Att akvariet står i samma rum som TV:n är nog inga problem, men att det står så nära TV-apparaten är nog inte bra. Det är mycket stark strålning så där nära TV:n och det kan inte vara så nyttigt.[/quote]
#41 - 19 april 2006 08:45
Jag tror inte att det utgör ett problem, det kan göra förstås om fiskarna av andra anledningar är spända/nervösa eller så. Tvärtom tror jag det blir mer naturligt med en film då o då som för fiskarna kanske liknar ett tropiskt åskväder.

Men strålning, näe, det är ju glas emellan, eller fiskarna kanske får dåliga ögon och utvecklar allergier?.

Mvh Jari
#42 - 19 april 2006 10:15
[quote=batski]Mjölktrampar hon på dig? Det är så de gör på sina mammor när de är små och diar :D[/quote]

japp och hon gör det på underarmarna och nästan uteslutande när jag surfar, hon kan komma gåendes från köket när hon hör klickanden från musen.
kan väl säga att ja åkte å köpte en klotång rätt snabbt när hon började med de :rolleyes:

[quote=platy5]Tror ni att fiskarna störs av ''människorna'' som går förbi där ? Det är väldigt nära dörren till hallen. Dom brukar simma iväg snabbt så fort man ställer sig där. Och då hänger dom där uppe vid hörnet.[/quote]

både ja och nej.
är det rörelse 3ggr per dag är det mer skrämmande än om det är rörelse 200gr per dag.
själv kan jag slänga upp fotterna på akvariebänken och dom kommer fram och tittar, alltid varit mycke rörelse framför akvariet så dom har vant sej.
#43 - 19 april 2006 11:31
:D:D

[QUOTE=Raven]japp och hon gör det på underarmarna och nästan uteslutande när jag surfar, hon kan komma gåendes från köket när hon hör klickanden från musen.
kan väl säga att ja åkte å köpte en klotång rätt snabbt när hon började med de :rolleyes:[/QUOTE]
#44 - 19 april 2006 13:54
[/quote] både ja och nej.
är det rörelse 3ggr per dag är det mer skrämmande än om det är rörelse 200gr per dag.
själv kan jag slänga upp fotterna på akvariebänken och dom kommer fram och tittar, alltid varit mycke rörelse framför akvariet så dom har vant sej.[/quote]

Aa dom får la bli vana lr nått. Men ja ska se till att akvariet flyttas till mig, asså mitt rum :p
#45 - 2 maj 2006 10:48
Alltså, det beror väl på vilka kanaler du har. Animal planet går säkert bra och vissa filmer, tex Hitta Nemo. Men du märker nog snart vilka program just dina fiskar föredrar!
#46 - 18 maj 2006 17:15
mina fiskar som är 4 svärdbärare 2 molly 3 platy ca 20 nejontetror 2 sorgmanteltetror dom störs inte av tv jag har dom framför tv men dom simar som vanligt men det kan störa dom.

/jonas pettersson

Annons