Akvarium till rocka.

#1 - 24 februari 2004 16:55
Hur stort akvarium behöver en motoro eller leopoldi rocka?
Ungefär hur mycket kostar ett sånt akvarium?
Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa rockor?
Är de svåra att hålla?
Vet ni nån som säljer dessa rockor till ett bra pris
någonstans i mellansverige?
Tacksam för svar.
//Sandra
#2 - 24 februari 2004 17:26
bara apropå ingenting så hade akvarielagunen i umeå en jättetuff rocka.. den var visst svår att få att äta ibörjan, sen så levde den i affären i 720 liters akvarium tror jag det var, fast sen så hade ägaren lämnat en fisk i för rockan att suga i sig fast den hade olyckligtvis flytit och landat för nära doppvärmaren så när rockan sen åt så brände den ihjäl sig och dog.. =(

trist.. men före det hade den varit i affären närmare ett år tror jag. (det finns inga doppvärmare i havet...)
#3 - 24 februari 2004 17:39
Låter väldigt konstigt. En doppvärmare blir inte varm om den är under vatten, eftersom den kyls av vattnet. max lite ljummen. Det är ju så som vattnet blir varmt... Om den är i luften däremot blir den varm snabbt och kan spricka (om det inte finns överhettningsskydd på den).

Andreas
#4 - 24 februari 2004 17:44
Vart bor du sandra?.....rockor finns på olika håll. Du ska nog minst ha ett 540 liters kar. Dom vill ha stor fri botten yta och rent vatten. Det är ingen nybörjarfisk och kräver regelbundna vatten byten och koll på vattenvärden mm
#5 - 24 februari 2004 17:45
1 kvm bttenyta/rocka
#6 - 24 februari 2004 17:47
ja kanske när dom är fullvuxna men inte när dom är runt 2-3 dm. Då kan man utan problem ha 2 st i ett 540.
#7 - 24 februari 2004 17:50
Hmm... Mina doppvärmare blir dock huffsat varma undervatten också.

Mvh Ola
#8 - 24 februari 2004 17:54
Ett tips är att placera värmaren så att dom inte kan ligga emot eller på den av misstag. Bakom en rot eller en pump???.....det är välkänt att rockor har en tendens att bränna sig på doppvärmare. Det är inte heller bra att ha vassa saker (rötter el sten) på botten. Rockorna kan skada sig ganska rejält.
#9 - 24 februari 2004 18:03
bättre med ytterfiler med inbyggda värmare i.

rockor vill ha rejäla bottenytor, de blir rejält stora i diameter som vuxna!
#10 - 24 februari 2004 18:04
Instämmer...........
#11 - 24 februari 2004 18:11
Vore lite småcoolt å bygga ett stort men lågt "rockaakvarium". Fast den plats det kräver har man väl sällan i sitt hem..
#12 - 24 februari 2004 18:25
Djuraffären i "Coop forum byggnaden" i Kungsängen ( utkanten av Stockholm ) har alltid en eller ett par rockor.
Mvh
Elana
#13 - 24 februari 2004 18:40
För hutlösa priser..........dom är ofta väldigt magra.
#14 - 24 februari 2004 19:46
Ahlin: Jag bor strax utanför Falun. Vad menar du med hutlösa priser? Ungefär hur dyrt är det?
//Sandra
#15 - 24 februari 2004 19:54
En motoro tycker jag är rimligt att betala 1200 -2500kr för en leopoldi 1800-3500kr......men sen finns det ju rockor som är hur dyra som helst...........såg en pärlrocka för 40 000kr på nätet.
#16 - 24 februari 2004 20:09
Rockor känner inte värme tillräkligt snsbbt som andra fiskar/djur ,min första rocka brändde sig på doppvärmaren och dog därför har nu värmaren i filterkamaren .
bjurstrom : en 200-300 W doppvärmare blir mycket varm även under vatten, försök och ta på en värmare som är igång så förstor du hur varmt det är :)
#17 - 25 februari 2004 08:48
Ahlin: Oj, 40 000 för en rocka... Ingenting för nybörjare som jag inte. :)
Om man är nybörjare på rockor, vilken rocka ska man börja med då?
Vet du någon som är lätt att sköta?
#18 - 25 februari 2004 09:22
P.motoro är en bra rocka för nybörjare och kostar inte så mycket .
#19 - 25 februari 2004 15:56
ska du skaffa några fler rockor.men du verkar ha så snälla rockor mina har börjat tugga på ett par påfågelciklider som jag släpte i vi får se hur dom klarar sig.
#20 - 25 februari 2004 16:35
Jo dom är väldigt snälla. Tycker nästan att dom äter lite dåligt ibland. Men det är bara periodvis. Känner du någon som är intresserad av en falkeneri?
#21 - 25 februari 2004 16:57
Jag tror tyvärr att du kan få svårt att hitta rockor i Falun trakten. De fisk affärer som jag varit på (Falun och Borlänge) är inte alls särskilt villiga att ta hem speciella fiskar.
Hade du 7 s räkan?
Vill du blir av med någon så är jag sugen.
Lycka till lepoldi rocka med ditt framtida sökande.
#22 - 25 februari 2004 16:59
Ahlin: du verkar mata förmycket ,har märkt på mina rockor om de får mycket mat så vägrar de äta i ett par dagar .
#23 - 25 februari 2004 17:44
Ahlin: De har en tendens om de äter mycket ena dagen så kan de bli mindre intresserade av maten som ray säger.

leopoldi rocka: Jag kan rekommendera P. motoro men de blir stora, men de sägs vara den bästa nybörjar rockan. De är roliga också. Jag vet inte om de blir lika stora i akvarium. min Pappa sa att det är annorlunda med broskfiskar, de växer oavsett akvarie storleken.( rimliga akvarie storlekar) inte mindre än 540 som ahlin säger. Men det tar nog ett tag innan de blir stora.

de är väldigt personliga också mina tar mat ur handen, men man ska vara väldigt försiktig och inte mata ovana rockor med händerna. de kan bli rädda och sticka dig med gifttaggen på svansen. de har ett starkt gift! jag rekomenderar inte att man matar de med händerna.

David
#24 - 25 februari 2004 19:01
Om man nu skulle ha oturen att bli stucken av en rocka, vad gör man då?
Läste någonstans att man skulle tvätta såret med kallt saltvatten,
doppa det i varmt vatten med bordssalt i, och sedan efter en halvtimme eller så lägga på ett bandage.
Har hört att de inte gärna sticker människor, men man vet ju aldrig...
#25 - 25 februari 2004 19:05
Det spelar nog ingen roll om det är en människa. känner de sig hotade så sticker de.

Du har rätt i att man ska tvätta såret och sedan doppa handen/foten eller den kroppsdel som blivit stucken i varmt vatten. Man doppar kroppsdelen i varmt vatten bara för att deras gift är protein-baserat, när man värmer det så hindras giftets spridning (eller så slutar giftet att värka, kommer inte riktigt ihåg) det tål ialla fall inte värme.

David
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 25 februari 2004 19:13
Jag känner en som blivit stucken av en rocka - det var det värsta upplevelse han varit med om. Han var övertygad om att han skulle dö och blev akut inlagd på sjukhus.
#27 - 25 februari 2004 19:38
Man kan dö av getingstick oxå.....
#28 - 26 februari 2004 14:36
Glömde att säga att man ska uppsöka sjukhus. man vat aldrig.
#29 - 27 februari 2004 14:27
Ok. Låter som att man ska försöka undvika att bli stucken... :)
Har ingen rocka att bli stucken av än, men hoppas på att kunna skaffa en snart.
#30 - 2 mars 2004 01:19
Jag har aldrig ens varit nära att bli stucken faktiskt...*ta i trä*...men ett visst mått av försiktighet är ju rimligt.
#31 - 2 mars 2004 12:04
Rockorna är inte alls aggressiva blir de rädda så simmar de iväg eller gräver sig ner i sanden.
#32 - 11 mars 2004 16:01
Ok, det lät bra. Hur gör de i djuraffärerna?
Slänger de bara i en fisk eller något åt rockorna? Försöker rockan "bedöva" sin fisk då genom att sticka den eller simmar han bara över den och sörplar i sig den?
Tänkte bara hur man gör om man vill försöka att få sin rocka att ta mat ur handen om den är van att behöva bedöva sitt byte...
#33 - 12 mars 2004 10:40
Rockor bedövar inte sitt byte utan bara hoppar på och och sväljer eller om det är stort bitter bytet i huvud först och försöka dela upp i små delar.
#34 - 12 mars 2004 11:23

Vore lite småcoolt å bygga ett stort men lågt "rockaakvarium".

Ja det skulle rokka fett [:)]

-Har ni några länkar till bilder på bestarna ?

#35 - 15 mars 2004 07:10
här är några:
http://www.potamotrygon.de/index.htm Mycket bra bilder men sidan är tyvär på tyska.
http://www.tcp-ip.or.jp/~y-miura/fws/Eindex.html
http://www.stingrayuk.co.uk/
http://kingsoftheaquarium.com/freshstingray.htm

Annons