Akvarium till paletter

#1 - 25 november 2009 19:12
Hej!

Jag funderar på att köpa ett nytt akvarium till mina palettciklider för att mina tetror snor deras yngel varje gång det kommer några.:mad:
Hur stort bör det vara? Isåfall skulle jag bara ha de och nån städare möjligtsvis en ancistrus.
Eller ska jag ha kvar paletterna i 150 litraren och sälja tetrorna och köpa till nån till ciklid?
#2 - 25 november 2009 19:24
om jag var du hade jag köpt ett nytt om jag hade plats och pengar för då kan man ha fler vackra fiskar :)
#3 - 25 november 2009 19:37
august1996 skrev:
om jag var du hade jag köpt ett nytt om jag hade plats och pengar för då kan man ha fler vackra fiskar :)

Jo det tror jag att jag väljer men jag har inte så mycket plats så jag undrar hur stort jag skulle behöva köpa.
#4 - 25 november 2009 19:41
Vad är det för tetror som klarar ta yngel från vaktande paletter :confused:... eller händer det efter att de vaktat klart?

Om du tänkt ha olika generationer paletter ihop bör du ha minst 150L men plockar du ynglen när de börjar leka igen så räcker det med ca. 70L

Plantera mer och skaffa fler gömställen i form av rötter, grottor mm..
#5 - 25 november 2009 19:47
Nina82 skrev:
Vad är det för tetror som klarar ta yngel från vaktande paletter :confused:... eller händer det efter att de vaktat klart?

Om du tänkt ha olika generationer paletter ihop bör du ha minst 150L men plockar du ynglen när de börjar leka igen så räcker det med ca. 70L

Plantera mer och skaffa fler gömställen i form av rötter, grottor mm..

Paletterna vaktar ynglen väldigt bra men när paletten jagar bort en så kommer en annan från andra hållet. Dock så har jag väl inte så mycket gömställen och växter just nu.
#6 - 26 november 2009 17:28
Jipppi!

Har hittat en perfekt annons på blocket!

Den innehöll 1st 220 L 1st 70L och 1st 40L med nästan alla tillbehör. Passade mig perfekt och billigt var det också!
Tror jag ska prova på malawi i 220 Litraren och ha paletterna i 70L och guppy eller nån annan levandefödare i 40L. Låter det bra?
#7 - 26 november 2009 17:44
Erik.M skrev:
Har hittat en perfekt annons på blocket!

Den innehöll 1st 220 L 1st 70L och 1st 40L med nästan alla tillbehör. Passade mig perfekt och billigt var det också!

Tror jag ska prova på malawi i 220 Litraren och ha paletterna i 70L och guppy eller nån annan levandefödare i 40L. Låter det bra?

Låter rent ut sagt skitbra ;):d
#8 - 26 november 2009 17:50
Nina82 skrev:
Låter rent ut sagt skitbra ;):d

Tack!
Tror du att det går bra med malawi i ett 222L?
#9 - 26 november 2009 19:51
Erik.M skrev:
Tack!

Tror du att det går bra med malawi i ett 222L?

Kan inget om malawi men det beror garanterat på vilka fiskar du tänkt ha [:o]
Kolla i artbeskrivningen vad de kräver ;)
#10 - 26 november 2009 19:59
Nina82 skrev:
Kan inget om malawi men det beror garanterat på vilka fiskar du tänkt ha [:o]

Kolla i artbeskrivningen vad de kräver ;)

Ok.
Upptäckte nu att ca 15 yngel har överlevt hittills från senaste kullen (några dagar sedan) så några kanske överlever iallafall, fast jag tror inte det. Inte så länge rödmunnarna bor hos de iallafall.[:o]
#11 - 26 november 2009 20:07
Erik.M skrev:
Ok.

Upptäckte nu att ca 15 yngel har överlevt hittills från senaste kullen (några dagar sedan) så några kanske överlever iallafall, fast jag tror inte det. Inte så länge rödmunnarna bor hos de iallafall.[:o]

Ahh.. Rödmunnar :). Sluga rackare :p
#12 - 27 november 2009 15:35
Nina82 skrev:
Ahh.. Rödmunnar :). Sluga rackare :p

Ja och snabba är de med!
Tror jag kommer ha mitt 150L till SA dvärgciklider och tetror med riktigt mycket växter.

Annons